Ahdistaa ilman syytä

Anonyymi

Ahdistaa jatkuvasti enkä tiedä miksi. Ottaa rinnasta ja se tulee uniinkin niin että lääkäri kertoo että olen vakavasti sairas ja että se on menoa kohta. Olen kyllä hieman tämän ahdistuksen takia alkanut jo pelkäämään terveyteni puolesta, ja välillä tuntuu että henki lähtee kohta. En usko että mitään sairautta on koska olen terve nuori aikuinen ja elän terveellisesti ilman päihteitä.

Muilla ollut tällaista?
Lääkäriin menon paikka kai.

16

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä ahdistaa vastaavasti. Rintaa puristaa ja ahdistaa, mutta syytä en tunnista. Unikaan ei nyt tule. Terapeutti joskus sanoi, että sydän pitäisi myös tutkia, mutta eihän tällaista ”hullua” tutkita. Maskin käyttö on tällä viikolla aikaansaanut ihan paniikinomaisen olon. Fyysisessä harrastuksessa hiki virtasi tällä viikolla aiempaa enemmän ja sen loputtua kädet tärräsi ja piti rientää ostamaan mehua. Päällimmäinen tunne on lamaava ahdistus ja puristus rinnassa.

      • Anonyymi

        Voi olla yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Kannattaa varata aika lääkärille.


    • Anonyymi

      Korona-ahdistus?

      • Anonyymi

        Mun pitäisi repiä jostain 1000 e, kun Kela on maksanut liikaa tukia. Kysyivät syytä. Mun täytyy sanoa, että olen niin pihalla näiden koronatukien kanssa, etten tiedä, koska he ovat ne päätökset tehneet. Jäin niin monta kuukautta ilman rahaa ja sitten kun rahat tuli, niin ilmeisesti olivatkin laskeneet väärin. Joka on mun syy ilmeisesti. Kiva ylläri tulossa ens kuussa. Toki sanoin, että selvitän kyllä mistä johtuu, kun luen kaikki paperit ja päivämäärät, mutten oikein heidän aikatauluun kykene ja olis kivaa, jos vihdoin sais apujakin. Vastauksena pamahti eräpäivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun pitäisi repiä jostain 1000 e, kun Kela on maksanut liikaa tukia. Kysyivät syytä. Mun täytyy sanoa, että olen niin pihalla näiden koronatukien kanssa, etten tiedä, koska he ovat ne päätökset tehneet. Jäin niin monta kuukautta ilman rahaa ja sitten kun rahat tuli, niin ilmeisesti olivatkin laskeneet väärin. Joka on mun syy ilmeisesti. Kiva ylläri tulossa ens kuussa. Toki sanoin, että selvitän kyllä mistä johtuu, kun luen kaikki paperit ja päivämäärät, mutten oikein heidän aikatauluun kykene ja olis kivaa, jos vihdoin sais apujakin. Vastauksena pamahti eräpäivä.

        Ulosotto ja vaivaistalo kutsuu. Nuo menee nopeaan tahtiin perintään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun pitäisi repiä jostain 1000 e, kun Kela on maksanut liikaa tukia. Kysyivät syytä. Mun täytyy sanoa, että olen niin pihalla näiden koronatukien kanssa, etten tiedä, koska he ovat ne päätökset tehneet. Jäin niin monta kuukautta ilman rahaa ja sitten kun rahat tuli, niin ilmeisesti olivatkin laskeneet väärin. Joka on mun syy ilmeisesti. Kiva ylläri tulossa ens kuussa. Toki sanoin, että selvitän kyllä mistä johtuu, kun luen kaikki paperit ja päivämäärät, mutten oikein heidän aikatauluun kykene ja olis kivaa, jos vihdoin sais apujakin. Vastauksena pamahti eräpäivä.

        Eikö kelalle voi enää maksaa osissa, tai tulevista etuuksista?

        No niin tai näin, niin joskus kela osaa olla perseestä, ja se joskus tulee vastaan jokaiselle joka sen kanssa joutuu asioimaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kelalle voi enää maksaa osissa, tai tulevista etuuksista?

        No niin tai näin, niin joskus kela osaa olla perseestä, ja se joskus tulee vastaan jokaiselle joka sen kanssa joutuu asioimaan...

        En pysty enää avaamaan niitäkään sivaja kun ne ei vastaa mulle viesteihin. Ei kuuntele. Ensin en pystynyt menemään sinne paikalle, koska en jaksanut huutaa kilpaa. Kun viimeisen kerran uskalsin, sen jälkeen kun olin avautunut omalla nimelläni heidän sähköisessä palvelussa, he ensin sulkivat palvelun yöksi, joka oli silloin ainoa aika, kun olin hereillä ja pystyin valittamaan ja sitten toimistolla oleva henkilö pelkäsi minua. Pelkäsi minua ja minä olin käynyt terapiassa parantelemassa ulkopuolisuuden skeemaani 10 vuotta että uskalsin sinne mennä. Seuraus, luvattiin auttaa, mutta päivää ennen muuttoa tuli päätös, että ei auteta. Olisi tarvinnut olla lääkärintodistus. Olisin sen tietysti toimittanut, jos tämä tärisevä palvelija olisi sen mulle ilmoittanut ja samaan aikaan olisi sattunut tilanne, että olisin päässyt osastosihteerin ohi puhumaan lääkärille. Muistaakseni juuri silloin tämä p*rseestä revitty haahka jälkimmäisessä paikassa toimi normaalisti, mutta kun ensimmäinen kusi, niin ei paljon auttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En pysty enää avaamaan niitäkään sivaja kun ne ei vastaa mulle viesteihin. Ei kuuntele. Ensin en pystynyt menemään sinne paikalle, koska en jaksanut huutaa kilpaa. Kun viimeisen kerran uskalsin, sen jälkeen kun olin avautunut omalla nimelläni heidän sähköisessä palvelussa, he ensin sulkivat palvelun yöksi, joka oli silloin ainoa aika, kun olin hereillä ja pystyin valittamaan ja sitten toimistolla oleva henkilö pelkäsi minua. Pelkäsi minua ja minä olin käynyt terapiassa parantelemassa ulkopuolisuuden skeemaani 10 vuotta että uskalsin sinne mennä. Seuraus, luvattiin auttaa, mutta päivää ennen muuttoa tuli päätös, että ei auteta. Olisi tarvinnut olla lääkärintodistus. Olisin sen tietysti toimittanut, jos tämä tärisevä palvelija olisi sen mulle ilmoittanut ja samaan aikaan olisi sattunut tilanne, että olisin päässyt osastosihteerin ohi puhumaan lääkärille. Muistaakseni juuri silloin tämä p*rseestä revitty haahka jälkimmäisessä paikassa toimi normaalisti, mutta kun ensimmäinen kusi, niin ei paljon auttanut.

        Tämä vuonna 2018 kesäkuussa. Olivat tärisevän toimistotyöntekijän ja muiden toimiston henkilöiden kesken palaveerannut, että miten minua autetaan. No tässä tulos. Huonekaluista oli luovuttava, sillä ne ei mahdu mun autoon. Eikä apuja ole. Nyt tukea ei myönnetä uusien hankkimiseen, kun maksoivat kelasta kuntoutusrahaa. Jonka nyt perivät takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä vuonna 2018 kesäkuussa. Olivat tärisevän toimistotyöntekijän ja muiden toimiston henkilöiden kesken palaveerannut, että miten minua autetaan. No tässä tulos. Huonekaluista oli luovuttava, sillä ne ei mahdu mun autoon. Eikä apuja ole. Nyt tukea ei myönnetä uusien hankkimiseen, kun maksoivat kelasta kuntoutusrahaa. Jonka nyt perivät takaisin.

        Oli siis kyse muuttoavusta, jota pyysin sen jälkeen , kun olivat ensin hylänneet tuen,jonka takia mun oli alun alkaenkin pakko muuttaa pois asunnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli siis kyse muuttoavusta, jota pyysin sen jälkeen , kun olivat ensin hylänneet tuen,jonka takia mun oli alun alkaenkin pakko muuttaa pois asunnosta.

        Voi kamalaa. Otan osaa. Oletko kysynyt kunnan sossusta, mistä voisi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea - vai oliko kyse siitä juuri? Valititko ylemmälle taholle?

        " sitten toimistolla oleva henkilö pelkäsi minua. Pelkäsi minua ja minä olin käynyt terapiassa parantelemassa ulkopuolisuuden skeemaani 10 vuotta että uskalsin sinne mennä. "
        Olen hirveän pahoillani että jouduit kokemaan tuon. Tiedän miltä se tuntuu, koska olin kerran Kelassa asioimassa luukulla, jonkin ihan tavallisen asian kuten sairausloma, toimeentulotuki tms. tiimoilta, niin ilmeisesti koska olin hyvin ahdistuneen oloinen vaikka en käyttäytynyt mitenkään uhkaavasti, niin pyytäessäni virkailijalta saksia jotta voisin leikata jostain paperista jonkun osan, joka piti leikata (en enää muista tarkemmin minkä), niin hän ei antanut niitä minulle vaan käski repäistä. Hän ei perustellut, mutta tajusin katsoessani häntä, että se johtui vaikutelmasta jonka olin tehnyt. Se tuntui hirveältä. En ole koskaan ollut mitenkään sellainen, että pitäisi pelätä. Ja siellähän oli pleksit, kamerat, vartijakin taisi olla ovella, ja kaikki. Ja tämä virkailija ei uskaltanut lainata minulle saksia.

        Se ei ole mitenkään yleinen ohje heillä, ettei lainata saksia asiakkaille. Vuosia myöhemmin kun olin samassa toimistossa (eri virkailija) ja elämäntilanteeni oli parempi, minkä johdosta olin itse toisenlaisella mielellä, minulle lainattiin pleksin takaa sakset ihan kuin ei mitään.

        Ymmärrän tavallaan virkailijaa. Mutta kuitenkin. Mistä ne nämä pelkoskenaariot oikein ottavat. Pelkästään ihmisen ahdistunut naama ei pitäisi siihen riittää. Ja että valitin siinä vaiheessa kyllä jotain siitä, etten ollut saanut tarvitsemaani etuutta, ja ristiriitaisuuksista etuuspäätöksissä. Olin tyytymätön, ja ahdistunut. Mutta en (tietenkään) uhkaillut mitenkään, en sanallisesti enkä elein. Siksi se kokemus oli järkyttävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kamalaa. Otan osaa. Oletko kysynyt kunnan sossusta, mistä voisi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea - vai oliko kyse siitä juuri? Valititko ylemmälle taholle?

        " sitten toimistolla oleva henkilö pelkäsi minua. Pelkäsi minua ja minä olin käynyt terapiassa parantelemassa ulkopuolisuuden skeemaani 10 vuotta että uskalsin sinne mennä. "
        Olen hirveän pahoillani että jouduit kokemaan tuon. Tiedän miltä se tuntuu, koska olin kerran Kelassa asioimassa luukulla, jonkin ihan tavallisen asian kuten sairausloma, toimeentulotuki tms. tiimoilta, niin ilmeisesti koska olin hyvin ahdistuneen oloinen vaikka en käyttäytynyt mitenkään uhkaavasti, niin pyytäessäni virkailijalta saksia jotta voisin leikata jostain paperista jonkun osan, joka piti leikata (en enää muista tarkemmin minkä), niin hän ei antanut niitä minulle vaan käski repäistä. Hän ei perustellut, mutta tajusin katsoessani häntä, että se johtui vaikutelmasta jonka olin tehnyt. Se tuntui hirveältä. En ole koskaan ollut mitenkään sellainen, että pitäisi pelätä. Ja siellähän oli pleksit, kamerat, vartijakin taisi olla ovella, ja kaikki. Ja tämä virkailija ei uskaltanut lainata minulle saksia.

        Se ei ole mitenkään yleinen ohje heillä, ettei lainata saksia asiakkaille. Vuosia myöhemmin kun olin samassa toimistossa (eri virkailija) ja elämäntilanteeni oli parempi, minkä johdosta olin itse toisenlaisella mielellä, minulle lainattiin pleksin takaa sakset ihan kuin ei mitään.

        Ymmärrän tavallaan virkailijaa. Mutta kuitenkin. Mistä ne nämä pelkoskenaariot oikein ottavat. Pelkästään ihmisen ahdistunut naama ei pitäisi siihen riittää. Ja että valitin siinä vaiheessa kyllä jotain siitä, etten ollut saanut tarvitsemaani etuutta, ja ristiriitaisuuksista etuuspäätöksissä. Olin tyytymätön, ja ahdistunut. Mutta en (tietenkään) uhkaillut mitenkään, en sanallisesti enkä elein. Siksi se kokemus oli järkyttävä.

        Ihminen voi joskus, tahattomasti, pelottaa ympäristöään.

        Minä olin kerran s-marketissa. Kassojen takana oli ikkunat, mistä avautui näkymä parkkipaikalle.

        En enää muista mitä siellä parkkipaikalla tapahtui, mutta seurasin tapahtumia intensiivisesti. Olisko ollut joku peltien kolhiminen tai vastaavaa.

        Kun pääsin kassalle, oli kassahenkilö paniikissa ja kassan ulkopuolella oli kaksi vartijaa varmistamassa.

        Ilmeisesti luulivat että tuijotin kassan tapahtumia ja olin valmiina käymään kimppuun ja ryöstämään kassan.

        Jessus että ahdisti. En mennyt enää koskaan kyseiseen kauppaan, vaikka asuinkin lähiseudulla.


    • Anonyymi

      Älä pidätä hengitystä liikaa. Tarkkaile hengitystäsi ja jos huomaat pidättäväsi hengitystä niin anna sen virrata vapaasti. Pallea ja rintakehän lihakset hengittävät koko ajan automaattisesti, jos pidätät hengitystä liian paljon niin se synnyttää ahdistusta. Anna ilman virrata itsestään sisääsi.

      • Anonyymi

        Jos on ahdistunut, niin kannattaa harjoitella palleahengitystä. Istu ensin alas ja laita kädet syliin niin että kämmenet ovat ylöspäin. Tämä asento ei ole tavanomainen, joten siihen pitää kiinnittää huomiota. Kämmenet ylöspäin, niin käsivarsien asento avaa rintakehän ja hengitys kulkee paremmin. Sitten koeta hengitä sisään syvään. Kun päästät ulos, anna uloshengityksen olla kaksi kertaa niin pitkä kuin sisäänhengityksen. Tämä on tärkeää, se aktivoi palleahengityksen. Voit vaikka laskea hengittäessäsi: esim. sisään 5, ulos 10 tai miten haluat. Uloshengityksen jälkeen pidä selvä tauko. Sitten taas sisään.

        Palleahengitys aktivoi parasympaattisen hermoston. Ahdistuksessa sympaattinen hermosto on yliaktiivinen, taistele-pakene-tilassa.


    • Anonyymi

      Se on tietysti sitä mitä VIHREÄT TEKEVÄT, ILMASTOAHDISTUSTA, imankos ne se on alkanut vaivata kaikkia, on kansan tauti.
      Tilanne on todella tosi vakava, ahdistus, aiheuttaa lamaannusta ja muita sairauksia ja kuolemia paljon.
      Ahdistuksesta siitä nyt tulisi päästä.
      Stradegia, hybridilikfidistradegia, torjua vihreävallankumous, niin yksinkertaista se on, liittumällä onnellisten persujen joukkoon ja Timo Soinikin siunaa, lupaili persujen kannatusta lähemmäksi 30%.

    • Anonyymi

      Tuntuu et kaikkia vähän ahdistaa aika lailla kaikki elämässä. Luin äsken Svend Brinkmannin kirjan, Kuinka olla ihminen ja siinä puhuttiin siitä miten ihminen on vieraantunut omasta olemuksestaan. Meidät on luotu olemaan yhteisöissä, mutta nykyään jengi on vaan yksin. Ei ihme että ahdistaa.
      Sitten näin tämän sarjan ja siinä puhutaan ihan samoja juttuja. Tuntuu, että jotain on meneillään...

      https://areena.yle.fi/1-50696941

    • Anonyymi

      Laitan tännekin tän linkin. Helppo ja luonnollinen keino lievittää ahdistusta. Netistä löytyy muitakin videoita, hakusanoilla esim. dive reflex anxiety, diving reflex. Tällä tavoin saa aktivoitua parasympaattisen hermoston.

      https://www.youtube.com/watch?v=Ku_s8hJRyyQ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe