Olisikohan aika alkaa tutkia ja kantaa huolta sairaiden, yksinäisten, ja pieni eläkeläisten selviytymisestä, näin korona aikana, kun ei kuulu kotisairaanhoidon piiriin. Meitä on todella paljon, jotka on täysin eristyksessä ulkomaailmasta. Monet meistä ollut koronan aikana ulkomaailmassa vain pakollisen kauppareissun aikana, kuka mitenkin yrittää selvitä. Ei ole ovikello soinut, kuin muutamat kerrat vuodenaikana. Eikä puhelinkaan liioin, jollei itse jaksa soitella. Kaikilla, kun tuntuu olevan "kiire". Ei ole kukaan kantanut huolta, miten yksinäinen sairas, liikuntarajoitteinen selviää. Ei ole kukaan naapureistakaan tarjonnut vaikka kauppa-apua, vaikka tilanteeni tietävät.
Mietinkin, että miten samanlaiset, sairaat yksinäiset selviävät, kun yhteiskuntaa suljetaan lisää ja itsekkyys lisääntyy. Katsotaan vain omaa napaa. Onneksi itsellä vielä järki pelaa ja voin näin olla"ulkomaailmaan yhteydessä", mutta miten he, jotka eivät pysty käyttämään nettiä tai muuta sosiaalista yhteyttä. Ne joilla ei ole lapsia tai on lapsia, mutta eivät pidä yhteyttä.Kiire on kaikilla tänä päivänä. Onkohan se" kiire", sitä, että ei jaksa välittää tai ei haluta. Helpompi unohtaa.
Olenkin miettinyt, että tämä korona aika näyttää toteen suomalaisen" hyvinvointi"yhteiskunnan puutteet ja osoittaa, kuinka kylmä on maailma suomessakin. Raha menee kaiken inhimillisyyden edelle. Eipä ole ihme jos kohta alkaa löytyä meitä yksinäisiä kuolleina, joista kukaan ei välittänyt aidosti. Toivon, että tämä kirjoitukseni saisi jotain "herätystä" aikaiseksi. Meistä monet olemme pienellä eläkkeellä toimeentulevia ja siksi ei ole mahdollista hankkia kotiin tarjolla olevia kalliita palveluita. Ne ovat meiltä ulottumattomissa. Vain hyvätuloisille. Meneekö yhteiskuntamme siihen taas, että vanhukset ja köyhät joutuvat huutolaisiksi. Vähän siltä näyttää.
Ottakaa kantaa.
Sairaan ikäihmisen yksinäisyys korona aikana
16
51
Vastaukset
- Anonyymi
Itse olen pienituloinen eläkeläinen, tosin nuorehko ja sairaseläkkeellä. Oma ennustukseni vuosi sitten oli, että korona-aika tappaa enemmän ihmisiä eristyksen aiheuttamiin sairauksiin kuin itse koronatautiin. Etenkin vanhusten ruumiillinen ja henkinen toimintakyky romahtaa.
Kun lehdet ja netti pursuilivat tarinoita kauppakasseja eläkeläisille kiikuttavista vapaaehtoisista, niin ajattelin mielessäni, että sitä laupeuttakaan ei kukaan vapaaehtoinen jaksa vuosikausia harrastaa.
Ihmissuhdetaitoja aletaan opettelemaan jo heti syntymän jälkeen. Eli kyky luoda vahvoja ja kestäviä ihmissuhteita on varhaista alkuperää. Yleensä lämpimimmät ja kestävimmät ystävyyssuhteetkin on luotu jo nuoruudessa. Aika hankalaa on itselleen mistään luoda sosiaalista verkostoa koronarumban keskellä, jos sitä ei tähänkään mennessä ole ollut. Itse en ainakaan siihen pysty. Joitain netin kautta löydettyjä kirjeystäviä minulla on ollut, ja ne ovat tulleet ja menneet nekin.
Voit kokeilla soittaa vaikka SPR:n auttavaan puhelimeen.
Itse aion muuttaa paikkakuntaa toivottavasti jo keväällä. Ja sitten aion vain sitkeästi pyrkiä johonkin harrastukseen, jossa pysyn niin kauan, että alan tutustumaan ihmisiin ja saan ihmisiä, jotka pysyvät elämässäni. Tiedossa on muuten yksinäinen vanhuus.
Tämä paikkakunta sijaitsee vielä koronan suhteen rauhallisella alueella. Aika huonokuntoisen näköisiäkin ihmisiä liikkuu ja käy ostoksilla itsenäisesti. Ei ole täyttä pakkoa eristäytyä kämppäänsä. Vielä.- Anonyymi
Ne hyvät ihmisuhteet,joita luotu elämän aikana, kun ovat jo mullan alla tai hyvin kaukana pohjoisessa.
Ja monet, kun joutuu olemaan sisällä, kun terveys ei riitä ulkona patikoimiseen. Sanoitkin olevasi nuori, joten et ymmärräkkään kenties siksi, ikäihmisten rajoituksia liikkumisen suhteen.
- Anonyymi
Se on itsestä kiinni jos ei halua kulkea vapaana,
Maskit huut hiiteen ja unohtakaa tyystin myrkkypiikit.
Palatkaa normaalielämään ja unohtakaa hörhelöt kiihottajat lehdistössä ja tv:ssä.
Missään ei näy sairaita vieläkään.
Siis lehtien ja testien kautta kohti pakkorokotusta, mitä muutakaan.
Ihmiset ovat hysteerisiä jos noita roskauutisia kuuntelevat ja vielä uskovat noihin.
Ottakaa selvää ja todetkaa mikä on tähtäimessä tällä kaikella.
Sokeaksi ja kuuroksi tulisi jos kuuntelisi sensuuri-mediaa ja aivopesua.- Anonyymi
Joo, rokotus ei mene niin sanotusti kaupaksi vaikka tv mainostaakin vielä.
Sen tähden yritetään tehdä kauheaa levinneisyyttä vaikkei mitään näy, ei näy ambulansseja, ei näy ruumisautoja.
Kuolleetkin ovat vain rokotuksiin kuolleita, eikös, on sensuuri tosiaan päällä tiedotuksessa. - Anonyymi
Paljon kirjoitettu juuri samaa, ympäri maailmaa. Jopa lääkäreitä heissä. Kyllähän se pistää miettimään.
- Anonyymi
Olisi, mutta menevät kaiken sivussa vaikenemalla kuoliaiksi.
- Anonyymi
on myös ihmisiä jotka pitävät toisia palvelijoinaan, johtuu luonteesta....
- Anonyymi
Totta on mitä aloittaja kirjoittaa!
Onneksi on radio ja TV ja puhelin. Kaikilla ei oo nettiä.
Joillakin paikkakunnilla voi kai tilata kirjastosta kirjoja, tuovat oven taakse?
Voisi pyytää kaupunkia tai kuntaa tehostamaan just tätä puolta, että sairaille yksinäisille järjestää apua jossain muodossa.
Voisi keksiä ehotuksia, ja sitten soittaa kunnan tai kaupungin johonkin toimistoon (mitä niitä on) ja kertoa. Eikös Punainen Risti ynnä muutkin järjestele, ja seurakunta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on myös ihmisiä jotka pitävät toisia palvelijoinaan, johtuu luonteesta....
Eikös pitäisi ollakin valmis auttamaan, kun lähellä apua tarvitaan.. Eikös.? Näin mä olen oppinut elämään.
- Anonyymi
Hyviä ohjelmia voisi löytyä netistä taivas tv7. Fi
ja radio Dei, tai patmos radio ja painaa nuolta kuuntele.
Itsellä on paljon kipuja jäsenissä vielä kuitenkin pääsen raput toiseen kerrokseen,
Mutta sekin aika tulee Etta apua tarvisisi.
Pitäisi rukoilla että saisi olla kyytiaapuna sellaiselle jotka on kyytiä vailla kauppaan.- Anonyymi
Nuo uskonnolliset kanavat eivät kiinnosta minua, kuten ei varmaan monia muitakaan. On aika paha yleistys että ihminen ikääntyessään hurahtaa uskontoon.
Televisiosta ja radiosta tulee runsaasti mielenkiintoista ohjelmaa. En kaipaa ketään tänne soittelemaan ovikelloa (ja tuomaan koronaa) viihdyn oikein hyvin yksinkin. Enkä niin kovin välitä siitäkään että joku soittelisi koko ajan. Käyn asioilla kaupassa ja apteekissa kun tarvitsee, ehkä joskus kävelylläkin mutta aika vähiin on sekin jäänyt noiden jalkavaivojen vuoksi.
- Anonyymi
Sota elokuvia lähettää TV. ssä, niistä vanhukset tykkäävät ja viihtyvät niiden seurassa.
Jonni joutavia korona ja Marinilaisia lähetyksiä ei ollenkaan.- Anonyymi
Käsittääkseni ei ole sääntöjenvastaista tekstiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni ei ole sääntöjenvastaista tekstiä.
Oliko vaikeeta ylöspidolle antaa olla edellinen?
Vaikka miten mietti, niin ei keksinyt mikä olisi ollut sääntöjen vastaista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko vaikeeta ylöspidolle antaa olla edellinen?
Vaikka miten mietti, niin ei keksinyt mikä olisi ollut sääntöjen vastaista?Jännittää että salliiko ylöspito antaa olla edellisen tekstin!!!
Ei anna olla hyviä neuvoja ilmaisista kotimaisista elokuvista,
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619534Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493020Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja412789- 572601
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1982028- 1031929
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251873Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä511433Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121266- 281241