kävelykyky

Anonyymi

Olen 52v mies ja ryyppäsin noin 30 vuotta milloin enemmän ja milloin vähemmän, nyt olen ollut melkein vuoden kuivilla, minulla on todettu pikkuaivorappeuma joka johtuu viinasta. Olen liikkunut noin 2-3 vuotta rollaattorin avulla ja vaikka olen ollut vuoden verran ilman viinaa niin kävely ei ole juurikaan parantunut, onko kenelläkään tietoa tai kokemusta siitä että voisinko ehkä vielä kävellä ilman rollaattoria jos jatkan raittiina oloa

10

1416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mun piti ihan etsiä vähän jotain tietoa asiasta.
      Duodecimin terveyskirjastosta löysin sen verran, että alkoholista pidättäytyminen voi parantaa oireilua.
      Vaikka pidättäytyminen ei välttämättä myöskään estä oireiden etenemistä.

      Mua kiinnostaa tämä asia sen takia, kun itse olen suunnilleen sun ikäinen nainen ja mulla on todettu polyneuropatia, monihermosairaus 45-vuotiaana.
      Itselläni on ajatus, että se johtuu kaikista myrkyistä, joita tuli nautittua yli 20 vuotta, alkoholi, lääkkeet ym.
      Ei ole selvitelty mistä tämä on loppujen lopuksi aiheutunut.

      Neurologi oli kuitenkin sitä mieltä että ei johdu alkoholista, eikä mulla ole kuulemma aivoissa mitään vikaa.
      Ennen polyneuropatiaa mulla todettiin ataktinen kävely. Ja vähän kyllä ihmetyttää kun ataksia taitaa johtua pikkuaivojen vauriosta.
      Eihän noista tavallinen tallaaja paljon tiedä.

      Itsekin käytän rollaattoria, liikkuminen on hankalahkoa, voimat etenkin jaloissa vaihtelevat, tasapaino heittelee ajoittain, myös motoriikka on vaihtelevaa.
      Mulla on tosin oireilua käsissäkin, tavarat putoilee ( etenkin kevyemmät ) niin etten ehdi edes huomata.

      Jo nuorena varoiteltiin eri suunnilta, mitä kaikkea esim. alkoholin suurkulutus voi saada aikaiseksi. Mutta silloinhan sitä oli aivan " kuolematon ", eihän mulle mitään tule, muille vaan.
      Mutta käynyt, miten käynyt, nyt on vaan elettävä sillä mitä on jäljellä.

      • Anonyymi

        Minua vähän harmittaa että miksi en tajunnut lopettaa juomista muutamaa vuotta aiemmin, jos olisin älynnyt tehdä niin niin kävelykyky olisi tallella enkä tarvisi rollaattoria mutta niinhän sitä sanotaan että pitää käydä riittävän "pohjalla" ennenkuin älyää lopettaa juomisen. Minullakin se kävelykyky vaihtelee päivittäinkin mutta sen huomaa selvästi että iltaisin se on paljon huonompi kuin aamuisin. Kiva kun kirjoitit tänne omasta kokemuksesta, siitä ainakin huomaa sen että en ole ainut kenellä on samanlaisia ongelmia. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia kanssasi sähköpostilla, osoite on [email protected]


    • Anonyymi

      Hermosolut eivät uusiudu. Joten ei ole kauhean todennäköistä, että vaiva paljoa paranee. Nykyaikana asiaa ei nähdä näin, mutta tosi asiassa 50 vuotta täyttänyt ihminen on jo biologisesti vanha. Sata vuotta sitten ei edes eletty keskimäärin siihen ikään asti. Eli elimistön rappeutuminen on jo alkanut ja epäterveelliset elintavat ovat sitä nopeuttaneet. Ihmisellähän on erikseen biologinen ja kronologinen ikä. Sinun biologinen kello on valitettavasti edistänyt kronologista ikää aika huimasti.

      Toivottavasti sydänpuoli on kunnossa? Päihteet kuormittavat myös verenkiertoelimistöä. Myös huono verenkierto voi vaikeuttaa kävelyä aiheuttamalla esim. katkokävelyä.

      Vaikutat kuitenkin ajatusten suhteen ihan järkevältä ja kirkkaalta! Onnittelut siitä. Olen tavannut niitäkin, jotka ovat ryyppäysvuosiensa jälkeen kohtuullisessa toimintakunnossa kropan osalta, mutta muuten täysin sekopäitä.

      Ja jatka ihmeessä raittiina oloa. Olet pahimman vieroituksen käynyt nyt läpi. Olet nähnyt, mitä juominen itsellesi aiheutti. Vaikka arpia on jäänyt, niin ei kannata tuhota kaikkea aloittamalla uudelleen juomista. Sinulla on mahdollisuudet hyvään elämään, vaikka joutuisitkin käyttämään liikkumisen apuvälineitä.

      • Anonyymi

        Onko sinulla todellista asiantuntemusta sanoa "Hermosolut eivät uusiudu. Joten ei ole kauhean todennäköistä, että vaiva paljoa paranee."?
        Yksittäiset solut eivät uusiudu, mutta aivot voivat oppia uusia yhteyksiä tehtävien hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla todellista asiantuntemusta sanoa "Hermosolut eivät uusiudu. Joten ei ole kauhean todennäköistä, että vaiva paljoa paranee."?
        Yksittäiset solut eivät uusiudu, mutta aivot voivat oppia uusia yhteyksiä tehtävien hoitoon.

        Vähän samaa mieltä olen. Vaikka hermosoluja ei uusia syntysikään niin joidenkin asiantuntijoiden mukaan uusia reittejä tuhoutuneiden tilalle voi syntyä, jollloin tilanne paranee. Edellyttää toki raittiutta.


    • Anonyymi

      voi parantua mutta voi olla että ei parane. mulle sanoi Meilahden lääkäri ollessani 32 v että tulevaisuudessa et kävele jos et lopeta dokaamista. join joka päivä 8-20 annosta alkoa vrk vuosien ajan. pääsin aa-palavereihin ja auttoi sen verran että sorrun dokaamaan sellaiset 2-5 kertaa vuodessa yhden päivän ajan, mutta kävelykyky on normaali.

    • Anonyymi

      "voisinko ehkä vielä kävellä ilman rollaattoria jos jatkan raittiina oloa"

      Tuo viimeinen lause kertoo todella paljon alkoholistin aivotoiminnasta.
      Mietit siinä, että kannattaako jatkaa raittiina oloa jos ei kuitenkaan pääse kävelemään kunnolla..? Mietit että "raitistuinko" turhaan?

      Oikea vastaus kuuluu, että jos ylipäätään aiot jatkaa liikkumista maan pinnalla, joko rollaattorilla tai ilman, se edellyttää elämää ilman viinaa!
      Ja sitä paitsi, noista ajatuksista on vielä pitkä matka todelliseen raittiuteen.

      • Anonyymi

        Minä luen kyllä aloittajan teksti niin, että hän vain miettii onko vielä toivoa. Tuossa olisi voinut lukea lisäksi:" ja jaksan jatkaa kävelyharjoituksia". Olisiko se ollut mielestäsi merkki liikunta-addiktiosta?


    • Anonyymi

      Ap-henkilöstä on kyllä parempaakin tietoa. Hän kyllä palveli opettajana täyteen eläkeikään saakka.
      Nimenomaan alkoholin väärinkäytön saarnaajana hänet kotikaupungissaan tunnetaan.

      Ei siinä mitään, kun netti on kaikille "hc.andersoneille" vapaa alusta tuulettaa ikävystyneisyyttään yksityiselämässä, mutta tarkempasilmäiset laittavat ihmetellen hänen kd-henkilö nettikäyttäytymistään.

    • Anonyymi

      Teillä ei ole käsitystäkään siitä, kuinka moninaisia tuhoja alkoholin liikakulutus aiheuttaa ihmisen elimistöön. Ehkä aloittajan vaisto sai kirjoittamaan juuri tälle S24:n osiolle, koska jokin hänen kehossaan vaistoaa sen sisimmässään, mikä on ongelmien alku ja juuri.

      -Kk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe