Hei!
Olen 31-vuotias nainen. Noin 4 vuotta sitten silmäni leikattiin laserilla likinäköisyyden korjaamiseksi prk-menetelmällä. Leikkaus onnistui hyvin vaikka minulla oli toisessa silmässä - 6,5d. Näen erinomaisesti. Kävin nyt sitten silmälääkärillä tarkistuttamassa, että kaikki on ok, niin sain kuulla, että minulla on suuri mahdollisuus sairastua silmänpohjan rappeumaan tulevaisuudessa. Mietityttämään jäi kun lääkäri ei ehdottanut minkäänlaista kontrolli-aikaa, sanoi vain että mahd. raskauden aikaan seurataan tarkemmin.
Ennen leikkausta, en ollut huomannut, että viivat vääristyisivät, tai että olisi muita näköhäiriöitä, mutta nyt niitä ainakin on. Tänään sitten säikähdin oikein todella, kun katsoin mustaa palloa, puolet siitä yhtäkkisesti hävisi, sitten taas palasi ennalleen ja samoten pallon koko vaihteli. Täytyisikö käydä uudestaan silmälääkärillä vai vieläkö odottelen, milloin mahdollisesti en enää ollenkaan.
Ihmettelen kyllä kovasti silmälääkärini välinpitämättömyyttä, hän oli sama lääkäri joka leikkasi silmäni. Hän laittoi vain näköhäiriöt sen piikkiin, että olin vasta ollut raskaana, ja epäili raskausmyrkytyksen oireita.Simissäni oli kuulemma jotain mikroturvotusta 2 kk raskauden jälkeen. Nyt synnytyksestä on 3 kk, eikä näköhäiriöt ole hävinneet.(mm. kirjaimet hyppii, viivat vääristyy, ja sitten edellä mainittu, kun katsoo mustaa palloa puolet häviää ja taas palautuu ennalleen.
Häviääkö saavutettu näkökyky, ja onko leikkaus syynä tähän.
silmänpohjan rappeuma
2
1317
Vastaukset
- -----
En ole asiantuntija, mutta ei kai leikkaus ainakaan ole syynä silmänpohjan rappeumaan. Se rappeuma on ihan eri paikassa, kuin mitä leikkauksessa on operoitu (leikkauksessa leikataan silmän pintaa, silmänpohja taas on silmänpohja, eli siellä jossain takana. Olisi se sinulle tullut, vaikka et olisi silmiä leikkauttanutkaan.
- silmälääkäri
Suureen likinäköön liittyy silmänpohjan rappeuman riskiä, tällöin voidaan puhua patologisesta myopiasta. Tämä riski ei poistu, vaikka taittovirhe korjattaisiinkin leikkauksella (leikkaushan vaikuttaa vain sarveiskalvon taittovoimaan, ei muuten silmän rakenteeseen tai perintötekijöihin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",305197Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1352417- 1382092
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee531935Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171780"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!571317Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu1661107Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää64941Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.313879Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa170780