Digikamerastani loppuu numerot 10000 jälkeen.

Anonyymi

Nyt on ensimmäistä kertaa 32 gigan muistikortti johon mahtuu noin 13000 kuvaa. Nyt on menossa numero 9930. Uskaltaako tälle kortille kuvaamista jatkaa yli 10000? Mitä silloin tapahtuu? Rupeavatko kuvat menemään alkupään kuvien päälle? Ehkä on varminta ostaa uusi muistikortti ja jättää tämän kortin loppuosa tyhjäksi.

21

1573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uskaltaa.

      • Anonyymi

        Entä sitten kun kopioi kuvat muistikortilta tietokoneelle ja loppupään kuvat ovat samoilla numeroilla kuin alkupään kuvat?


    • Anonyymi

      10000 kuvan jälkeen kamera tekee uuden kansion.
      Jos et siirrä kuvia kansiosta toiseen ei mitään vaaraa ole.
      Jos taas tietokoneessa haluat siirtää kuvia kansiosta toiseen kannattaa käyttää jotain "renum" ohjelmaa ja määritellä uusille kuville uudet nimet.

      Kortilla kuvat ei sekoa, mutta tietokoneella voi siirettäessä niin tapahtua, kun yrittää änkeä kaikkia samaan kansioon.
      Tosin kone varoittaa siitä, mutta jos ei varoitusta huomaa, vaan ajaa päälle niin vanhat kuvat korvautuu uusilla.

    • Anonyymi

      Kortin alustus aina kun siirtää kuvat koneelle nollaa koko homman..

      • Anonyymi

        Onneksi en ole ruvennut tottumattomana alustamaan korttia kun kamera joskus ehdottaa alustusta sen jälkeen kun olen kopioinut siihen mennessä otetut kuvat tietokoneelle.(Josta niitä on helpompi katsoa.) (Eikä kameran patterit mene tyhjäksi kuvia katsellessa.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi en ole ruvennut tottumattomana alustamaan korttia kun kamera joskus ehdottaa alustusta sen jälkeen kun olen kopioinut siihen mennessä otetut kuvat tietokoneelle.(Josta niitä on helpompi katsoa.) (Eikä kameran patterit mene tyhjäksi kuvia katsellessa.)

        Silloin kortti kannattaa alustaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kortti kannattaa alustaa..

        Silloinkinko kun haluaa säilyttää kuvat muistikortilla? (tietokoneen lisäksi.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloinkinko kun haluaa säilyttää kuvat muistikortilla? (tietokoneen lisäksi.)

        Muistikortti ei ole kuvien pidempiaikainen säilytyspaikka vaan väliaikainen eli siihenasti kun ne kopioi koneelle ja ulkoiselle levylle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistikortti ei ole kuvien pidempiaikainen säilytyspaikka vaan väliaikainen eli siihenasti kun ne kopioi koneelle ja ulkoiselle levylle.

        Minulla on kaikista kuvista muistikortit tallella ja sen lisäksi koneella. Yksi tietokone lakkasi toimimasta ja siellä ne siihenastiset kuvat ovat "tallella". Onneksi oli muistikortit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kaikista kuvista muistikortit tallella ja sen lisäksi koneella. Yksi tietokone lakkasi toimimasta ja siellä ne siihenastiset kuvat ovat "tallella". Onneksi oli muistikortit.

        Ulkoinen levy on varmin. Korttia ei ole suunniteltu pidempiaikaiseen säilytykseen eli riskialtis paikka. Kortti on tarkoitettu väliaikaiseen tallennukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkoinen levy on varmin. Korttia ei ole suunniteltu pidempiaikaiseen säilytykseen eli riskialtis paikka. Kortti on tarkoitettu väliaikaiseen tallennukseen.

        Näitä miettiessä viime yönä juolahti mieleen että muistikorttieni säilytyspaikka on metrin päässä mikroaaltouunista. Tänään siirsin ne toiseen paikkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistikortti ei ole kuvien pidempiaikainen säilytyspaikka vaan väliaikainen eli siihenasti kun ne kopioi koneelle ja ulkoiselle levylle.

        Juuri näin toimivat fiksut kuvaajat, koneelle ja siitä ulkopuoliselle ja kortti formatoidaan sen jälkeen!

        Minä talletan kuvat vielä aihe/tapahtumakansioihin päivämäärällä varustettuna, PVM muodossa vvvvkkpp jolloin ne asettuvat aikajärjestykseen.


    • Anonyymi

      Löysin vähän aikaa sitten kahden megan kortilta vuonna 2008 kuvatut kuvat. Hyvin olivat säilyneet. Tietokone, johon kuvat oli kopioitu, hajosi ukkosen takia kymmenkunta vuotta sitten. Ulkoisesta kovalevystä taas hajosi USB-kortti, joka sekoitti levyn rekisterin, mutta onneksi vanhat muistikortit toimivat edelleen.

      • Anonyymi

        Se on hyvää tuuria. Normaalisti ei säily pitkään kun korttia käytetään kokoajan..


    • Jo pitkään olen harjoittanut tapaa jossa yksi läppäri on aina mukana ja lähes joka ilta siirrän kuvat kortilta kovalevylle ja varmistan ulkopuoliselle jonka jälkeen formatoin kortin kamerassa. Kuvat taas järjestän päivämäärittäin ja retkittäin omiin pvm ja aihe otsikoin esim "20210304 naapurin kissa" jolloin ainakin oman kokemukseni mukaan, jos oma muisti hiemankin toimii niin selattaessa kuvakansioita on helpompaa läytää kuvia kuin jos ne ovat yhtenä röykkiönä. Tuo järjestys päivämäärän ilmaisussa on hyvä koska se asettaa kaikki kuvahalemistot aikajärjestykseen kuvakansiossa.

      Noin olen menetellyt jo reilun vuosikymmenen ja aion jatkaa samalla linjalla!

      • Anonyymi

        Windows 10:ssähän kuvat järjestyvät kortilta koneelle kopioidessa noin 200 kappaleen kansioihin jotka ovat aikajärjestyksessä. (ja kuvat niissä kansioissa aikajärjestyksessä.)200 pikkukuvaa näkyy esikatselussa yhtäaikaa. Näistä 200 kuvan kansioista minulla on paperivihkoon tehty luettelo jjossa näkyy ensimmäinen kuva ja sen päiväys ja viimeinen kuva ja sen päiväys.Siihen viereen olen käsin kirjoittanut jotain sen kansion sisällöstä.


    • Anonyymi

      Kun siirtää kuvat kamerasta tietokoneelle kameran mukana tulleella ohjelmalla, saa ne suoraan tietokoneelle päivämäärän mukaisiin kansioihin. Kameran asetuksista saa yleensä kameran tallentamaan päivämäärän mukaisiin kansioihin muistikortillekin.

      • Anonyymi

        Kameran ohjelmia ei pidä käyttää. Järkevämpää siirtää ihan normaalisti..


    • Kamerat yleensä jakavat kuvat kansoihin. Kansio voidaan ahtaa päivittäin tai kuukausittain tai jonkun muun säännön mukaan tai mahdollisesti manuaalisesti. Katso kameran menuista tai käyttöohjeesta.

      Kun siirrät kuvat koneelle on sinun asia hoitaa asia miten katsot parhaaksi.

      Digikamera ei ole kuvien pitkäaikainen säilytyspaikka eikä kortin täytettyä osteta uutta. Kuvat siirretään koneelle ja varmuuskopioidaan siellä. Sitten kortin voi tyhjentää, Toki korttia voi pitää lyhyttaikaisena varmuukopiona uusimmille kuville. Lähtökohta tule olla, että kun pääse koneelle, niin sen jälkeen on aina vähintään kaksi kopiota.

    • Anonyymi

      Kyllä sen voi ajaa täyteen. Kamera tekee uuden kansion, kun numerot laskurissa loppuu.
      Jos kamera ei ole kovin vanha voi kansioita tehdä itsekin, vaikka jokaista kuvaustilannetta varten erikseen.
      Jos haluat esim. stackata jonkun sarjan on lähes pakko tehdä joka nipulle oma kansio, muuuten voi tulla työlääksi erotell aeri sarjat.
      Hyvä menetelmä myös vaikka turisti, tai kuvausretkellä erotella eri kuvauspaikkojen kuvat omiin kansioihinsa.
      Jos on GPS se auttaa myös, koska sijainnilla voi yhdistää samaan maantieteelliseen kohteeseen kuuluvat kuvat.

      Sinulla taitaa olla aika pieni kuvakoko, jos 32:n mahtuu 13000 kuvaa.

    • Anonyymi

      Tuo on ihan joka kamerassa. Sarja alkaa taas alusta., mutta kansionumero vaihtuu.
      Joissakin kameroissa kansio vaihtuu 100:n kuvan jälkeen. Toisissa menee päivämäärän mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe