Sähköauton range on riittävä myös pakkasella

Anonyymi

86

1692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan hyvä tulos mutta ei oikein vielä riitä suomen oloissa. Ehkä kun akut vielä hieman kehittyvät...

      • Anonyymi

        Ruuhkasuomessa missä valtaosa väestöstä asuu tuollainen 250-300 km on enemmän kuin tarpeeksi. Lisämatkaa tarvittaessa löytyy latausasemalta noin 300 km / puoli tuntia.
        Lapin selkosille ei välttämättä riitä mutta se ei valtaväestöä koske oikein millää tapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkasuomessa missä valtaosa väestöstä asuu tuollainen 250-300 km on enemmän kuin tarpeeksi. Lisämatkaa tarvittaessa löytyy latausasemalta noin 300 km / puoli tuntia.
        Lapin selkosille ei välttämättä riitä mutta se ei valtaväestöä koske oikein millää tapaa.

        No jos katsoo Lapin selkosten alkavan Tampereen pohjoispuolella niin ehkä noin. Autojen sähköistyminen kehä kolmosen sisäpuolöella ei kuitenkaan paljon ratkaise sillä ajosuorite on siellä yleensä melko vähäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkasuomessa missä valtaosa väestöstä asuu tuollainen 250-300 km on enemmän kuin tarpeeksi. Lisämatkaa tarvittaessa löytyy latausasemalta noin 300 km / puoli tuntia.
        Lapin selkosille ei välttämättä riitä mutta se ei valtaväestöä koske oikein millää tapaa.

        "Lapin selkosille ei välttämättä riitä mutta se ei valtaväestöä koske oikein millää tapaa."

        Silloin EI saa olla samat LAIT VOIMASSA KOKO SUOMESSA. Oma hallinto ja määräykset tampereen yläpuoleiselle suomelle.

        Kaikki vihreät pakotetaan muuttamaan rajan eteläpuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lapin selkosille ei välttämättä riitä mutta se ei valtaväestöä koske oikein millää tapaa."

        Silloin EI saa olla samat LAIT VOIMASSA KOKO SUOMESSA. Oma hallinto ja määräykset tampereen yläpuoleiselle suomelle.

        Kaikki vihreät pakotetaan muuttamaan rajan eteläpuolelle.

        Niinpä. Valtion toimesta pitäisi painostaa ihmisiä siirtymään polttis autoista sähköautojen pariin ja polttoainemyynnin päästökauppa voi olla keino tähän. päästökauppa ei saa kuitenkaan vaikuttaa mitenkään polttoaineen hintoihin Pohjois-Suomen osalta ja tämä on valtion kompensoitava jotenkin. Vaihtoehtona on että valtion rahoittamana rakennetaan kattava latausasemaverkosto koko Suomeen. Jos Pohjois-Suomalaisia rankaistaan tässä aiheettomasti tarjoamatta muuta vaihtoehtoa on moraalisesti aivan oikein ajaa vaikka sitten moottoripolttoöljyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkasuomessa missä valtaosa väestöstä asuu tuollainen 250-300 km on enemmän kuin tarpeeksi. Lisämatkaa tarvittaessa löytyy latausasemalta noin 300 km / puoli tuntia.
        Lapin selkosille ei välttämättä riitä mutta se ei valtaväestöä koske oikein millää tapaa.

        Ja sieltä ruuhka-Suomesta ei koskaan tarvitse lähteä vaikkapa Poriin tai Jyväskylään. Jos jo sillä matkalla tarvitaan puolen tunnin lataustauko niin onnetonta on.


    • Anonyymi

      C4 täyssähköversio Tuulilasin testissä. Pakkasella liikkeellekähdettäessä auto lupasi 350 km toimintamatkaa, mutta todellinen kulutus 27 kWh ja akku 50 kWh. Laskekaa siitä petterit...

      Honda E luvattu toimintamatka 200 km, todellisuus sitten tuosta alaspäin.

      • Anonyymi

        Kaupunkiautot ovat kaupunkiautoja. Ei niillä ole tarkoitus ajella pitkiä matkoja pakkasella.

        Pidempään matkaan on eri sähköautot kuten Teslat, Porschet, Audit, Kiat ja Volsut. 300 km yhdeltä istumalta ja 200km lisää joka kahvitauolla. Aika harvassa on ne jolle tuo ei riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunkiautot ovat kaupunkiautoja. Ei niillä ole tarkoitus ajella pitkiä matkoja pakkasella.

        Pidempään matkaan on eri sähköautot kuten Teslat, Porschet, Audit, Kiat ja Volsut. 300 km yhdeltä istumalta ja 200km lisää joka kahvitauolla. Aika harvassa on ne jolle tuo ei riitä.

        Onnettoman hidasta on matkanteko teslallakin etelästä pohjoiseen 1200 km 5 lataus taukoa 15-30minuuttia per tauko . Tämä ohje on teslaclub sivulta.
        "Vinkki: SuperCharger lataa auton aivan täyteen noin tunnissa, mutta ajatus on että lataustaukoja pidetään noin 200 kilometrin välein (kuten latauspisteet ovat sijoiteltu) ja ladataan vain 15-30 minuuttia. Lähes tyhjä akku ottaa sähköä sisäänsä täydellä nopeudella, ja kun varaustila nousee yli puolivälin, alkaa latausnopeus pikku hiljaa hidastua. On siis nopeinta saapua laturille kun sähköä on noin 10% jäljellä ja ladata vähän yli kolmannesakullinen lisää ja ajaa seuraavalle. SuperChargerit ovat sijoitettu usein erilaisten palvelupisteiden yhteyteen, joten auto ehtii täyttyä sopivasti kahvikupillisen aikana."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunkiautot ovat kaupunkiautoja. Ei niillä ole tarkoitus ajella pitkiä matkoja pakkasella.

        Pidempään matkaan on eri sähköautot kuten Teslat, Porschet, Audit, Kiat ja Volsut. 300 km yhdeltä istumalta ja 200km lisää joka kahvitauolla. Aika harvassa on ne jolle tuo ei riitä.

        Todella mielen kiintoista on matkanteko välillä Helsinki Oulu.
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/721bc437-cf04-46b8-816f-d38fdcdc81a7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella mielen kiintoista on matkanteko välillä Helsinki Oulu.
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/721bc437-cf04-46b8-816f-d38fdcdc81a7

        Helsinki Oulu välillä on kahdeksan yli 100kW latausasemaa joissa jokaisessa on 2-4 latauspistettä.
        Tuore TM .kertoi että VW ID.3 vie -11 lämpötilassa 21kWh / 100km. Sen 77 kWh akuissa on siis virtaa 366km taittamiseen talvikelillä.
        Oulusta Helsinkiin on 608km. Matkalla tarvitsee siis ladata 242km = 51kWh lisää virtaa,

        Itse taittaisin matkan niin että ajaisin 270km Jyväskylään ja pitäisin kolmen vartin lounastauon. Auton akku latautuisi siinä ajassa täyteen ja sillä pääsisi loppumatkan 340km helposti perille saakka Ouluun.

        Perheen kanssa ajaessa tuon on jopa vähän liiankin pitkät pätkät yhteen kyytiin. Pitäisimme varmaan vielä yhden tauon välillä Jkl-Oulu. Ts. tällä pätkällä sähköautolla ja polttiksella kummallakin perhe vaatii enemmän taukoja kuin auto.
        Tasapeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella mielen kiintoista on matkanteko välillä Helsinki Oulu.
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/721bc437-cf04-46b8-816f-d38fdcdc81a7

        Niinpä, sähköautolla voi matkailla kun aikaa on runsaasti käytettävissä latauspisteiden etsiskelyyn, kuitenkin tuollakin matkalla yksikin vastoinkäyminen lisää olisi johtaunut hinurin kyytiin. Jos leipä on kiinni siitä saako matkan tehtyä tai pääseekö perille käytettävissä olevan ajan puitteissa on sähköauto sellaiselle vielä pelkkä harrasteväline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki Oulu välillä on kahdeksan yli 100kW latausasemaa joissa jokaisessa on 2-4 latauspistettä.
        Tuore TM .kertoi että VW ID.3 vie -11 lämpötilassa 21kWh / 100km. Sen 77 kWh akuissa on siis virtaa 366km taittamiseen talvikelillä.
        Oulusta Helsinkiin on 608km. Matkalla tarvitsee siis ladata 242km = 51kWh lisää virtaa,

        Itse taittaisin matkan niin että ajaisin 270km Jyväskylään ja pitäisin kolmen vartin lounastauon. Auton akku latautuisi siinä ajassa täyteen ja sillä pääsisi loppumatkan 340km helposti perille saakka Ouluun.

        Perheen kanssa ajaessa tuon on jopa vähän liiankin pitkät pätkät yhteen kyytiin. Pitäisimme varmaan vielä yhden tauon välillä Jkl-Oulu. Ts. tällä pätkällä sähköautolla ja polttiksella kummallakin perhe vaatii enemmän taukoja kuin auto.
        Tasapeli.

        Käsittääkseni noita yli 100kW:n asemia ei Jyväskylä-Oulu -välillä ole yhtään kappaletta, eli tuo 8 kpl Hki-Oulu -välillä ei kerro ihan koko totuutta.

        ID.3:lla tuo Jkl-Oulu väli onnistuu lataamatta vain tuolla isoakkuisella 77 kWh mallilla, pienempiä 58 & 45 kWh malleja on ainakin talvikelillä pakko ladata välillä hitaammallakin laturilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni noita yli 100kW:n asemia ei Jyväskylä-Oulu -välillä ole yhtään kappaletta, eli tuo 8 kpl Hki-Oulu -välillä ei kerro ihan koko totuutta.

        ID.3:lla tuo Jkl-Oulu väli onnistuu lataamatta vain tuolla isoakkuisella 77 kWh mallilla, pienempiä 58 & 45 kWh malleja on ainakin talvikelillä pakko ladata välillä hitaammallakin laturilla.

        Auto tarpeen mukaan. Jos ajaa paljon Oulu-Hki väliä niin silloin voi olettaa että henkilö ostaa isoakkuisen mallin. Pienimpään akkuun taas päätyvät kaltaiseni henkilöt jotka eivät ole käyneet autolla Jyväskylän pohjoispuolella viimeiseen 15 vuoteen.
        Tuo välimalli on hyvä kompromissi; Kesällä, keväällä ja syksyllä riittää yksi 45 miin pysähdys Jyväskylässä. Talvella lisäksi kahvit Kärsämäellä.

        Sanoisin että ID.3:sta löytyy jokaiselle se optimaalinen akkukoko. Itse olen päätynyt siihen että en tule maksamaan ekstrahintaa akkukapasiteetista jota tarvitsen hyvin harvoin. 30.000€ versio on minulle optimaalinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto tarpeen mukaan. Jos ajaa paljon Oulu-Hki väliä niin silloin voi olettaa että henkilö ostaa isoakkuisen mallin. Pienimpään akkuun taas päätyvät kaltaiseni henkilöt jotka eivät ole käyneet autolla Jyväskylän pohjoispuolella viimeiseen 15 vuoteen.
        Tuo välimalli on hyvä kompromissi; Kesällä, keväällä ja syksyllä riittää yksi 45 miin pysähdys Jyväskylässä. Talvella lisäksi kahvit Kärsämäellä.

        Sanoisin että ID.3:sta löytyy jokaiselle se optimaalinen akkukoko. Itse olen päätynyt siihen että en tule maksamaan ekstrahintaa akkukapasiteetista jota tarvitsen hyvin harvoin. 30.000€ versio on minulle optimaalinen.

        Tuossa tulee auton mallia valitessa ihan uudenlaisia kysymyksiä pohdittavaksi: olenko valmis maksamaan kymppitonnin lisää siitä että saan pidemmän rangen joka helpottaa vaikkapa lomamatkoja, vai olenko sen sijaan valmis kärvistelemään perheen kanssa jossain latauspisteellä auton latautumista odottelemasa.

        Eniten pohdintaa tulee tapauksissa missä pääosa ajoista on lyhyttä pätkää, mutta sitten tulee myös niitä pitkiä reissuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa tulee auton mallia valitessa ihan uudenlaisia kysymyksiä pohdittavaksi: olenko valmis maksamaan kymppitonnin lisää siitä että saan pidemmän rangen joka helpottaa vaikkapa lomamatkoja, vai olenko sen sijaan valmis kärvistelemään perheen kanssa jossain latauspisteellä auton latautumista odottelemasa.

        Eniten pohdintaa tulee tapauksissa missä pääosa ajoista on lyhyttä pätkää, mutta sitten tulee myös niitä pitkiä reissuja.

        "olenko sen sijaan valmis kärvistelemään perheen kanssa jossain latauspisteellä auton latautumista odottelemasa."

        Onko sinulla perhettä ja ajanut lasten kanssa pitkää pätkää ilman taukoja? Kommenttisi kuulosta siltä ettet ole. Se oikea kärvistely on siellä auton sisällä pitkään yhteensoittoon vietetty aika. Jokainen tauko on helpotus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "olenko sen sijaan valmis kärvistelemään perheen kanssa jossain latauspisteellä auton latautumista odottelemasa."

        Onko sinulla perhettä ja ajanut lasten kanssa pitkää pätkää ilman taukoja? Kommenttisi kuulosta siltä ettet ole. Se oikea kärvistely on siellä auton sisällä pitkään yhteensoittoon vietetty aika. Jokainen tauko on helpotus.

        Kyllä, aiempina vuosina itse asiassa paljonkin. Taukoja on pidetty säännöllisin välein, noin 5-15 min jossain sopivassa paikassa. Kärvistelyllä tarkoitan sitä että vietetään jossain K-marketin parkkipaikalla 30-45 min autossa istuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunkiautot ovat kaupunkiautoja. Ei niillä ole tarkoitus ajella pitkiä matkoja pakkasella.

        Pidempään matkaan on eri sähköautot kuten Teslat, Porschet, Audit, Kiat ja Volsut. 300 km yhdeltä istumalta ja 200km lisää joka kahvitauolla. Aika harvassa on ne jolle tuo ei riitä.

        > Kaupunkiautot ovat kaupunkiautoja.

        Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.
        Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.
        Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.
        Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.
        Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.

        Ensin julistetaan, miten patteriautolla pärjää aina. Sitten kun tämä osoitetaan valheeksi, petteri paskoo seuraavan hätävalheen.

        Jospa petteri tutustuisi vaikka C4 malliin ja kertoisi sen jälkeen, millä perusteella C4 on pelkkä kapunkiauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunkiautot ovat kaupunkiautoja. Ei niillä ole tarkoitus ajella pitkiä matkoja pakkasella.

        Pidempään matkaan on eri sähköautot kuten Teslat, Porschet, Audit, Kiat ja Volsut. 300 km yhdeltä istumalta ja 200km lisää joka kahvitauolla. Aika harvassa on ne jolle tuo ei riitä.

        Aika harvassa ovat ne joiden rahat riittää Teslaan tai Porscheen. Monella maaseudun köyhällä duunarilla on varaa vain ns. kaupunkiautoon eli pienemmän kokoluokan kulkineeseen, mutta matka-ajon tarvetta voi silti olla. Pienelläkin polttiksella toimintasäde on käytännössä kaikkeen riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto tarpeen mukaan. Jos ajaa paljon Oulu-Hki väliä niin silloin voi olettaa että henkilö ostaa isoakkuisen mallin. Pienimpään akkuun taas päätyvät kaltaiseni henkilöt jotka eivät ole käyneet autolla Jyväskylän pohjoispuolella viimeiseen 15 vuoteen.
        Tuo välimalli on hyvä kompromissi; Kesällä, keväällä ja syksyllä riittää yksi 45 miin pysähdys Jyväskylässä. Talvella lisäksi kahvit Kärsämäellä.

        Sanoisin että ID.3:sta löytyy jokaiselle se optimaalinen akkukoko. Itse olen päätynyt siihen että en tule maksamaan ekstrahintaa akkukapasiteetista jota tarvitsen hyvin harvoin. 30.000€ versio on minulle optimaalinen.

        Auto käytön mukaan Oulu-Hki välille plugin tai diesel.


    • Anonyymi

      "Sähköauton range on riittävä myös pakkasella"

      Ei ole!!!!

      • Anonyymi

        Rönkkö tumpeloi kaksi vuotta sitten olan takaa. Lähti liikkeelle melkein tyhjällä akulla ja lataili matkalla hitaista 22kW asemista. Kyllä elämänsä saa hankalaksi kun on typerys. Ei pidä silloin syyttää autoa.

        Youtubessa näytetään miten ID.3lla ajetaan 1.000km vähän reiluun 10 tuntiin kun kuski ei ole täysi tumpelo.

        https://youtu.be/koPcwHJ4aSk

        Ja tuo ei edes ole se suuriakkuinen versio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rönkkö tumpeloi kaksi vuotta sitten olan takaa. Lähti liikkeelle melkein tyhjällä akulla ja lataili matkalla hitaista 22kW asemista. Kyllä elämänsä saa hankalaksi kun on typerys. Ei pidä silloin syyttää autoa.

        Youtubessa näytetään miten ID.3lla ajetaan 1.000km vähän reiluun 10 tuntiin kun kuski ei ole täysi tumpelo.

        https://youtu.be/koPcwHJ4aSk

        Ja tuo ei edes ole se suuriakkuinen versio.

        Ja sattuu ajamaan sovivan lenkin Norjassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rönkkö tumpeloi kaksi vuotta sitten olan takaa. Lähti liikkeelle melkein tyhjällä akulla ja lataili matkalla hitaista 22kW asemista. Kyllä elämänsä saa hankalaksi kun on typerys. Ei pidä silloin syyttää autoa.

        Youtubessa näytetään miten ID.3lla ajetaan 1.000km vähän reiluun 10 tuntiin kun kuski ei ole täysi tumpelo.

        https://youtu.be/koPcwHJ4aSk

        Ja tuo ei edes ole se suuriakkuinen versio.

        Jos ja kun ei ole matkanvarrella suuritehoisempaa laturia kuin 22kw vaikea silloin on ladata niistä . Juu kyllä täälläkin ajelisi varmasti 800kun ei 10 tuntiin kun vain olisi näitä 150kw l
        latausasemia 200 km välein . Hyvä kun olisi edes näitä 50Kw latausasemia kattavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sattuu ajamaan sovivan lenkin Norjassa

        Sama onnistuu helposti myös Suomessa siellä missä valtaosa ihmisistä asuu.
        Noita 100kW latureita löytyy valtaväyliltä hyvin. Ei tuollaista marssivauhtia pysty ajamaan 1.000km millään autolla muualla kuin motareilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama onnistuu helposti myös Suomessa siellä missä valtaosa ihmisistä asuu.
        Noita 100kW latureita löytyy valtaväyliltä hyvin. Ei tuollaista marssivauhtia pysty ajamaan 1.000km millään autolla muualla kuin motareilla.

        Onnistuu jos ajo on Pks-Tampere tai Pks-Turku -välin sahaamista. Muualla noita 100 kW latureita on varsin vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnistuu jos ajo on Pks-Tampere tai Pks-Turku -välin sahaamista. Muualla noita 100 kW latureita on varsin vähän.

        Kun katsoo täältä niin näkee todellisuuden .
        https://latauskartta.fi/

        Helsinki-Kuopio-Oulu-Vaasa-Turku monikulmion sisällä pääsee matkakäyttöön suunnitelluilla sähköautoilla liikkumaan mainiosti käyttämällä 100kW latausasemia.

        Suodattamalla pois hitaammat asemat asia on helppo nähdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katsoo täältä niin näkee todellisuuden .
        https://latauskartta.fi/

        Helsinki-Kuopio-Oulu-Vaasa-Turku monikulmion sisällä pääsee matkakäyttöön suunnitelluilla sähköautoilla liikkumaan mainiosti käyttämällä 100kW latausasemia.

        Suodattamalla pois hitaammat asemat asia on helppo nähdä.

        Niin, ei tarvi kuin tehä jotain 50 km ylimääräisiä koukkauksia, jotta pääseen viettämään ½ h laatuaikaa jonkin K-kaupan tai huoltoaseman parkkipaikalla.

        Nopeat laturit löytyvät vain 1-numeroisten valtateiden varsilta. Näiden välissä on laajoja "erämaita". Silloin en ne 50 km päässä olevat pikalaturit paljoa lämmitä, kun sattuu kesämökki tai työkohteet olemaan näillä alueilla.

        Patteriuskovainen ilmeisesti poistuu äidin helmoista vain kerran vuodessa, hiihtolomareissulla ja pysyttelee silloin visusti valtaväylillä ja suurimmissa turistirysissä.


      • Anonyymi

        joo energia ei riitä talvella, pitää ajaa ilman lämmitystä, että pääsee perille nämä sähköautot on ihan paskoja. Vitun viimeinen ostos vaihtuu bensavehkeeseen ja sen jälkeen on vetyauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rönkkö tumpeloi kaksi vuotta sitten olan takaa. Lähti liikkeelle melkein tyhjällä akulla ja lataili matkalla hitaista 22kW asemista. Kyllä elämänsä saa hankalaksi kun on typerys. Ei pidä silloin syyttää autoa.

        Youtubessa näytetään miten ID.3lla ajetaan 1.000km vähän reiluun 10 tuntiin kun kuski ei ole täysi tumpelo.

        https://youtu.be/koPcwHJ4aSk

        Ja tuo ei edes ole se suuriakkuinen versio.

        Mieletön suoritus 90 maks nopeus Norjan moottoritiellä. Eli ei yhtään latausta tarvinnut tehdö?

        Toisaalta juuri eräs kuljetusalan yrittjäjä yli 30 rekan omistajana sanoi ajavansa 120 km keskinopeudellä etelästä Saariselälle yhdellä istumisella ja perhe mukana. Norjan suoritus on samaa luokkaa ja täysin mahdollinen.

        Vapaiden nopeuksien aikana 140 km/h tunnissa oli vielä normaali -70/-80 luvuilla. KUn matka ei ollut pitempi kuin 1000 km. En edes muista koska olisin ajanut alle 160-170 km/h matkanopeuksia tuohon aikaan hyúonoimmillakaan teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katsoo täältä niin näkee todellisuuden .
        https://latauskartta.fi/

        Helsinki-Kuopio-Oulu-Vaasa-Turku monikulmion sisällä pääsee matkakäyttöön suunnitelluilla sähköautoilla liikkumaan mainiosti käyttämällä 100kW latausasemia.

        Suodattamalla pois hitaammat asemat asia on helppo nähdä.

        No eipä näytä olevan yhtään. 50kW kyllä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katsoo täältä niin näkee todellisuuden .
        https://latauskartta.fi/

        Helsinki-Kuopio-Oulu-Vaasa-Turku monikulmion sisällä pääsee matkakäyttöön suunnitelluilla sähköautoilla liikkumaan mainiosti käyttämällä 100kW latausasemia.

        Suodattamalla pois hitaammat asemat asia on helppo nähdä.

        Aika harvassa noita vielä on ja lähinnä muutamien pääteiden varsilla. Varsinkin, jos ei voi ladata Superchargereissa, koska ne toimivat ainakin toistaiseksi vain Tesloilla (vai onko tuo muuttunut?). Jos ne poistaa on ennen Oulua satojen kilometrien matka ilman yhtäkään pikalatausasemaa.

        Toki 50 kW latausasemia löytyy paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rönkkö tumpeloi kaksi vuotta sitten olan takaa. Lähti liikkeelle melkein tyhjällä akulla ja lataili matkalla hitaista 22kW asemista. Kyllä elämänsä saa hankalaksi kun on typerys. Ei pidä silloin syyttää autoa.

        Youtubessa näytetään miten ID.3lla ajetaan 1.000km vähän reiluun 10 tuntiin kun kuski ei ole täysi tumpelo.

        https://youtu.be/koPcwHJ4aSk

        Ja tuo ei edes ole se suuriakkuinen versio.

        Jos ajaa pohjoisessa niin nopeita latausasemia ei pahemmin löydy koko Lapin alueelta. Itse asiassa koko Lapissa on kartan mukaan tasan 1 yli 100 kW-asema, joka toimii ID.3:ssa. ID.3 ei voi käyttää edes Superchargereita. Suomessa on alueita, joissa pitää kulkea yli 400 kilometriä lähimpään pikalatauspaikkaan.


    • Anonyymi

      Kiinassa tuotiin markkinoille muutaman tonnin halpasähköauto, autoa myytiin heti tuplasti Teslaa enemmän.

      https://www.hs.fi/talous/art-2000007832684.html

      Tosin autot ja akut valmistetaan Kiinan saastuttavissa tehtaissa, joten ympäristövaikutus on varmasti päinvastainen kuin mitä kuvitellaan.

      "Ympäristöjärjestöjen selvityksen mukaan Kiina on aloittanut kymmenien keskeytettyjen voimalahankkeiden rakentamisen. Kiinan voimala-ala esittää kapasiteetin kasvattamista edelleen."

      Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10711261

      • Anonyymi

        Noissa maissa missä on oikeasti suurkaupunkeja ajatellaan enemmän niiden kaupunkien paikallista ilmanlaatua kuin päästöjä kokonaisuudessaan.
        Siksi sähköautot niin tärkeitä siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noissa maissa missä on oikeasti suurkaupunkeja ajatellaan enemmän niiden kaupunkien paikallista ilmanlaatua kuin päästöjä kokonaisuudessaan.
        Siksi sähköautot niin tärkeitä siellä.

        Norja on iso maa, mutta vuoristojen vuoksi väki on pakkautunut aika tiiviisti. Suomi on muutamaa kaupunkiseutua lukuun ottamatta aika "haulikolla ammuttu". Hankala kohde sähköautoille. Pitkät välimatkat, harva asutus ja korkeat ajonopeudet. 100-120 km/h marssinopeudet myrkkyä sähköautoille (suurempi kulutus = lyhyempi toimintamatka).

        Ainakin mitä tuolla vuoristoissa on pari kertaa tullut pyörähdettyä, niin siellä voi mennä vähemmän polttoainetta kuin kotosuomessa. Ajonopeudet tuppaa olemaan alempia. Menee vähemmän bensaa ilmanvastuksen voittamiseen. Sähkäreillä varmasti auttaa myös jarrutusenergian talteenotto alamäissä.

        Norjalla on myös rahaa "niin ettei paskalle taivu". Ovat tehneet tiliä öljyä myymällä ja on jopa ollut vaikeuksia keksiä mielekkäitä sijoituskohteita. Nyt voisi ilkeämpi sanoa, että ostavat puhdasta omaatuntoa öljyrahoilla.

        Norjassa myös sähkö halpaa, koska vesivoimaa piisaa.


    • Anonyymi

      Polttisautoon riittäisi ihan hyvin 200 km range, koska bensa-asemia on etelässä jopa muutaman kilometrin ja tankkaus vie pari minuuttia. Bensan loppumista ei tarvitse pelätä.

      • Anonyymi

        Niinpä, sen sijaan polttiksen range voi olla yli 1000km, vielä on paljon kurottavaa kaytettävyydessä ennen kuin säkis on samalla tasolla kuin polttis.
        Sähköautolla koko matkanteko pyörii latausten suunnittelun ympärillä ja tauot tapahtuu lataamisen ehdoilla. Sähköauto on valmis sitten kun pitkäkin matka onnistuu lataamatta ja latauspaikka löytyy heti kun siltä tuntuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, sen sijaan polttiksen range voi olla yli 1000km, vielä on paljon kurottavaa kaytettävyydessä ennen kuin säkis on samalla tasolla kuin polttis.
        Sähköautolla koko matkanteko pyörii latausten suunnittelun ympärillä ja tauot tapahtuu lataamisen ehdoilla. Sähköauto on valmis sitten kun pitkäkin matka onnistuu lataamatta ja latauspaikka löytyy heti kun siltä tuntuu.

        Entä jos ei ole koskaan tarvetta ajaa satoja kilometrejä kerrallaan. eli ajot pyörii nurkissa? Eikö juuri silloin sähköauto ole mitä parhain sellaiseen käyttöön?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, sen sijaan polttiksen range voi olla yli 1000km, vielä on paljon kurottavaa kaytettävyydessä ennen kuin säkis on samalla tasolla kuin polttis.
        Sähköautolla koko matkanteko pyörii latausten suunnittelun ympärillä ja tauot tapahtuu lataamisen ehdoilla. Sähköauto on valmis sitten kun pitkäkin matka onnistuu lataamatta ja latauspaikka löytyy heti kun siltä tuntuu.

        "Niinpä, sen sijaan polttiksen range voi olla yli 1000km, vielä on paljon kurottavaa kaytettävyydessä ennen kuin säkis on samalla tasolla kuin polttis."

        Ei sähköauton idea ole olla yhtä hyvä rangen ja latauksen suhteen kuin polttis. Siinä yrityksessä ei olisi mitän järkeä koska sähköauton lataamisessa on aivan ero logiikka kuin polttiksen tankkauksessa.
        Sähköautolla ajaminen perustuu siihen että sen akuissa on joka aamu kotipihassa useamman päivän taviksen ajoon tarvittava sähkö. Mukavuutta on se kun ei koskaan tarvitse käydä tankkaamassa erikseen ja arkiajot sujuu aina helposti ja ennenkaikkea yhdellä neljäsosalla bensakustannuksista.
        Sitten joskus kun tulee niitä pidempiä matkoja niin silloin pitää pysähtyä lataamaan noin 200-300km välein 30-45 minuuttia.

        Jos jokapäiväinen elämä on noita 300-500km taipaleita niin silloin pitää miettiä kumpi on tärkeämpää. Ajaa nuo kilometrit kaksi euroa vai kahdeksan euroa /100km. Vai ajaa nuo kilsat yhteen putkeen ilman sitä puolen tunnin kahvitaukoa.

        Henkilökohtainen valintakysymys.
        Matemaattisesti rajouttuneille voin laskea valmiiksi että jos ajaa vuodessa 200 päivänä 400km niin sähköllä sen ajaminen tulee 4.800€ halvemmaksi kuin polttiksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei ole koskaan tarvetta ajaa satoja kilometrejä kerrallaan. eli ajot pyörii nurkissa? Eikö juuri silloin sähköauto ole mitä parhain sellaiseen käyttöön?

        Toki sähköauto käy nurkka-ajoon mutta jos ajaa vaikka 50 000 km vuodessa niin no way.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Niinpä, sen sijaan polttiksen range voi olla yli 1000km, vielä on paljon kurottavaa kaytettävyydessä ennen kuin säkis on samalla tasolla kuin polttis."

        Ei sähköauton idea ole olla yhtä hyvä rangen ja latauksen suhteen kuin polttis. Siinä yrityksessä ei olisi mitän järkeä koska sähköauton lataamisessa on aivan ero logiikka kuin polttiksen tankkauksessa.
        Sähköautolla ajaminen perustuu siihen että sen akuissa on joka aamu kotipihassa useamman päivän taviksen ajoon tarvittava sähkö. Mukavuutta on se kun ei koskaan tarvitse käydä tankkaamassa erikseen ja arkiajot sujuu aina helposti ja ennenkaikkea yhdellä neljäsosalla bensakustannuksista.
        Sitten joskus kun tulee niitä pidempiä matkoja niin silloin pitää pysähtyä lataamaan noin 200-300km välein 30-45 minuuttia.

        Jos jokapäiväinen elämä on noita 300-500km taipaleita niin silloin pitää miettiä kumpi on tärkeämpää. Ajaa nuo kilometrit kaksi euroa vai kahdeksan euroa /100km. Vai ajaa nuo kilsat yhteen putkeen ilman sitä puolen tunnin kahvitaukoa.

        Henkilökohtainen valintakysymys.
        Matemaattisesti rajouttuneille voin laskea valmiiksi että jos ajaa vuodessa 200 päivänä 400km niin sähköllä sen ajaminen tulee 4.800€ halvemmaksi kuin polttiksella.

        Kai se tulee sähköllä halvemmaksi, mutta kun sähköauto ei ole paljon ajavalle vaihtoehto. Toki sähköautoa voi ladata kahvitauon aikana, jos pikalaturi sattuu olemaan saatavilla, mutta useimmiten ei ole ja jos on siinä tönöttää paikallisen bönden vuosimallin -82 VW Caddy latauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki sähköauto käy nurkka-ajoon mutta jos ajaa vaikka 50 000 km vuodessa niin no way.

        Jo kaikkein typerimmilläkin sähköautoilla pääsee päivässä 200km ilman lataamista. Jos ajaa arkipäivinä 200km päivässä niin se tekee 44.000km vuodessa.
        Nykypäivän range-normi on 300km keskiarvoksi kesä/talvi. Se tekee vuosiajossa (vain arkipäivät lasketaan) 66.000km.
        Ilman yhtään latausta muualla kuin kotona.
        Ja sitten vielä on nämä isoakkuiset joille voi laskea käytännön rangeksi 350-400km eli 88.000km vuodessa.
        Tunnen itse yhden henkiökohtaisesti yhden Teslakuskin. Hän painelee työssään 60.000km vuodessa ja sanoo että paras auto ikinä isoon ajoon hänen historiassaan. Ja kustannustehokas.
        Onko teillä minkäänlaista laskutaitoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki sähköauto käy nurkka-ajoon mutta jos ajaa vaikka 50 000 km vuodessa niin no way.

        "Toki sähköauto käy nurkka-ajoon mutta jos ajaa vaikka 50 000 km vuodessa niin no way."

        Jos ajaa 50 000 km vuodessa pitää jo olla typerä jos ei osta sähköautoa, jos vain lataus on mahdollista. Sen verran paljon halvemmaksi tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei ole koskaan tarvetta ajaa satoja kilometrejä kerrallaan. eli ajot pyörii nurkissa? Eikö juuri silloin sähköauto ole mitä parhain sellaiseen käyttöön?

        ei silloin on polkupyörä paras vaihtoehto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei ole koskaan tarvetta ajaa satoja kilometrejä kerrallaan. eli ajot pyörii nurkissa? Eikö juuri silloin sähköauto ole mitä parhain sellaiseen käyttöön?

        > Entä jos ei ole koskaan tarvetta ajaa satoja kilometrejä kerrallaan. eli ajot pyörii nurkissa? Eikö juuri silloin sähköauto ole mitä parhain sellaiseen käyttöön?

        Sähköauto on aivan ylivoimainen nimenomaan nurkka-ajossa. Range saattaa olla jopa pidempi kuin maantieajossa. Ei vaivaa ilmanvastus ja jarrutusenergia saadaan talteen. Polttomoottorivehkeellä taas voi kulutus olla 2x maantieajon kulutus... eli "tankillisen kantama" puolet siitä, mitä maantiellä.

        Lisäksi sähköautolla päästään myös eroon paikallisista päästöistä = parempi ilmanlaatu kaupungeissa.

        Mutta ja tämä on iso mutta... tähän asti sähköautot ovat olleet enempi tuolla >40 k€ hintaluokassa. Esim. TM talvivertailun sähköautot 36-122 k€.

        Nurkkapyöritykseen riittäviä polttomoottorivehkeitä saa alle 20 tonnilla (esim. Kia Picanto karvalakkina alkaen 14 k€) ja nykyään pikkuautoihinkin saa automaattivaihdetta yms.

        Syy on yksinkertainen. Sähköautojen valmistus on vielä liian kallista ja valtaosa tehdään tappiolla. Pikkuautot täytyisi myydä pikkuauton hinnalla = takkiin tulisi entistä enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo kaikkein typerimmilläkin sähköautoilla pääsee päivässä 200km ilman lataamista. Jos ajaa arkipäivinä 200km päivässä niin se tekee 44.000km vuodessa.
        Nykypäivän range-normi on 300km keskiarvoksi kesä/talvi. Se tekee vuosiajossa (vain arkipäivät lasketaan) 66.000km.
        Ilman yhtään latausta muualla kuin kotona.
        Ja sitten vielä on nämä isoakkuiset joille voi laskea käytännön rangeksi 350-400km eli 88.000km vuodessa.
        Tunnen itse yhden henkiökohtaisesti yhden Teslakuskin. Hän painelee työssään 60.000km vuodessa ja sanoo että paras auto ikinä isoon ajoon hänen historiassaan. Ja kustannustehokas.
        Onko teillä minkäänlaista laskutaitoa?

        > Jo kaikkein typerimmilläkin sähköautoilla pääsee päivässä 200km ilman lataamista. Jos ajaa arkipäivinä 200km päivässä niin se tekee 44.000km vuodessa.

        Vanhimmilla sähköautoilla luvattu range 150 km luokkaa, joten talvella ei päässyt edes Helsingistä Hämeenlinnaan (parikin autoa uupui matkan varrelle testeissä).

        Nykymallistossa Honda E, jolla luvattu toimintamatka hitusen yli 200 km, mutta -11 °C pakkasessa auto ryytyi 117 km kohdalla (TM talviautotesti 2021).

        Kesälläkin nämä luvatut toimintamatkat toteutuvat vain nätillä ilmalla (ei saa olla liian kuumaa, jottei kulu energiaa ilmastointiiin) ja rauhallisessa maantieköröttelyssä.

        Moottoritieajo 120 km/h kesänopeudella kasvattaa tehontarvetta n. 50 % = toimintamatkasta kolmannes pois. Ei ihme, että patteriautot usein peesaavat rekkoja moottoritiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo kaikkein typerimmilläkin sähköautoilla pääsee päivässä 200km ilman lataamista. Jos ajaa arkipäivinä 200km päivässä niin se tekee 44.000km vuodessa.
        Nykypäivän range-normi on 300km keskiarvoksi kesä/talvi. Se tekee vuosiajossa (vain arkipäivät lasketaan) 66.000km.
        Ilman yhtään latausta muualla kuin kotona.
        Ja sitten vielä on nämä isoakkuiset joille voi laskea käytännön rangeksi 350-400km eli 88.000km vuodessa.
        Tunnen itse yhden henkiökohtaisesti yhden Teslakuskin. Hän painelee työssään 60.000km vuodessa ja sanoo että paras auto ikinä isoon ajoon hänen historiassaan. Ja kustannustehokas.
        Onko teillä minkäänlaista laskutaitoa?

        > Jo kaikkein typerimmilläkin sähköautoilla pääsee päivässä 200km ilman lataamista.

        Ei pääse. 1. polven autoe (iMiev. Leaf ja mitä näitä nyt oli) olivat 150 km toimintamatkalupauksilla ja käytännössä toimintasäde jäi a) talvella b) moottoritienopeuksia ajettaessa alle 100. Pari auton pääsi testeissä n. 70 km eli ei suoriutunut edes Helsingistä Hämeenlinnaan.

        Nyt myynnissä ainakin Honda E nippa nappa yli 200 km nimellisellä ja n. 130 km todellisella (talvikeli) toimintasäteellä. Ks. TM talviautotesti.

        Vastaavaa voi olla muillakin, kun poimitaan se halvin & pieniakkuisin malli. Yleensähän patteriuskovolla on tapana hehkuttaa kalleimman version toimintasädettä ja halvimman (mitä ei vielä ole edes myynnissä) hintaa. Vaikka siinä halvimmassa on myös pienempi akku.

        Vaan eihän se pienempi akkukaan mikään maailmaloppu olisi, JOS pikalatausta olisi tarjolla muuallakin kuin 1-numeroisilla valtaväylillä. Vaan kun ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Jo kaikkein typerimmilläkin sähköautoilla pääsee päivässä 200km ilman lataamista.

        Ei pääse. 1. polven autoe (iMiev. Leaf ja mitä näitä nyt oli) olivat 150 km toimintamatkalupauksilla ja käytännössä toimintasäde jäi a) talvella b) moottoritienopeuksia ajettaessa alle 100. Pari auton pääsi testeissä n. 70 km eli ei suoriutunut edes Helsingistä Hämeenlinnaan.

        Nyt myynnissä ainakin Honda E nippa nappa yli 200 km nimellisellä ja n. 130 km todellisella (talvikeli) toimintasäteellä. Ks. TM talviautotesti.

        Vastaavaa voi olla muillakin, kun poimitaan se halvin & pieniakkuisin malli. Yleensähän patteriuskovolla on tapana hehkuttaa kalleimman version toimintasädettä ja halvimman (mitä ei vielä ole edes myynnissä) hintaa. Vaikka siinä halvimmassa on myös pienempi akku.

        Vaan eihän se pienempi akkukaan mikään maailmaloppu olisi, JOS pikalatausta olisi tarjolla muuallakin kuin 1-numeroisilla valtaväylillä. Vaan kun ei ole.

        Tällä hetkellä on suunnilleen yksi järkevän hintainen pitkän toimintasäteen sähköauto: Tesla M3 Long Range.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei ole koskaan tarvetta ajaa satoja kilometrejä kerrallaan. eli ajot pyörii nurkissa? Eikö juuri silloin sähköauto ole mitä parhain sellaiseen käyttöön?

        Kun tankkaan polttiksen tankin täyteen, minun ei tarvitse seuraavaan kolmeen viikkoon edes ajatella asiaa. Sähköauton toimintamatkamittaria joutuu kyttäämään koko ajan kylmä rinki persläven ympärillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä on suunnilleen yksi järkevän hintainen pitkän toimintasäteen sähköauto: Tesla M3 Long Range.

        Ja tuo ei ole järkevän hintainen. Aika harva pitää 60 tonnin autoa järkevän hintaisena vaan pikemminkin järkyttävän kalliina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo kaikkein typerimmilläkin sähköautoilla pääsee päivässä 200km ilman lataamista. Jos ajaa arkipäivinä 200km päivässä niin se tekee 44.000km vuodessa.
        Nykypäivän range-normi on 300km keskiarvoksi kesä/talvi. Se tekee vuosiajossa (vain arkipäivät lasketaan) 66.000km.
        Ilman yhtään latausta muualla kuin kotona.
        Ja sitten vielä on nämä isoakkuiset joille voi laskea käytännön rangeksi 350-400km eli 88.000km vuodessa.
        Tunnen itse yhden henkiökohtaisesti yhden Teslakuskin. Hän painelee työssään 60.000km vuodessa ja sanoo että paras auto ikinä isoon ajoon hänen historiassaan. Ja kustannustehokas.
        Onko teillä minkäänlaista laskutaitoa?

        Vaan kun ei se useinkaan mene noin. Jos ajat autollasi myös pitkiä matkoja varmastikkin tiedät, että tyypillisesti sitä ei tehdä joka päivä, vaan kerran pari viikossa. Ajopäivinä makaa voli tulla sitten enemmän 500...800km päivä, muutamalla pysähdyksellä. Sitten muina päivinä ajetaankin taas hyvin sähköautomaisesti alle 100km pyrähdyksiä.

        Sähköauto ei vain vielä yksinkertaisesti suomessa sovellu matka-ajoon. Käytännön rangea tarvitaan vielä lisää tai lisää pikalataus paikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä on suunnilleen yksi järkevän hintainen pitkän toimintasäteen sähköauto: Tesla M3 Long Range.

        Eipä tuollakaan kummallinen range ole. Ehkä 300 kilometriä kaikissa olosuhteissa. Käytännössä tarkoitaa sitä että joka tauolla ladataan tyhjästä täyteen. Ja ne tauot kestää 50kW laturilla ja kauan.


    • Anonyymi

      Hauskaa vänkäämistä mikä range riittää mikä ei.
      Eiköhän se ole vähän jokaisen omista tarpeista kiinni, eikä Suolen Rölliköiden mielipiteestä? Aika paljon vaikuttaa myös perheen koko ja montako autoa on?

    • Anonyymi

      Tm testi mihin viittaat,yksikään ei päässyt 300km. Likemmäs pääsi kansan auto ihan kuten toyota corolla, porsche 164000 € eihän sitä karvalakki mallilla ajeta.
      Honda hieman yli 100km . Monelle riittää hondan matka ja varsinkin jos saa varmuudella ladattua jos on pysyvä työpaikka alle 100km päässä. Monelle riittää ei kaikille. Miksi ei anneta mahdollisat ajaa sillä autolla joka on itselle ja suomelle sopiva?

      Sähkö on hyvä mutta eettisyys j apuhtaus on karmeaa luettavaa. Akut on ihmisveressä pestyjä. Kongo 70% olkoon selitys. Karmeita ihmiskohtaloita. Miksi ei laiteta ihmisoikeutta kuntoon ja rahat kongolaisille. Voihreät ei puhu asiasta mitään HÄVETKÄÄ VIHREÄT!!!

      • Anonyymi

        Mikä uusi akkukemia käyttää enää kobolttia? Nyt on 2021, ei 2010!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä uusi akkukemia käyttää enää kobolttia? Nyt on 2021, ei 2010!

        Li-ion nyt vaikka alkajaisiksi.


    • Anonyymi

      ID.3:n malli ei ollut pikkuakkuinen, vaan keskimmäinen versio. Täälläkin hehkutettu hinnaltaan kolmekympin ID.3 on 45 kWh akulla.

      Jos keskimmäisen version ilmoitettu range on noin 400km, ja sillä testin mukaan pääsee 250km, tuon 45 kWh mallin käytännön range jää alle 200 km:n kun kuitenkaan esim. latausasemien sijainnista johtuen rangea ei voi ajaa täysin nollaan. Nurkkapyöritykseen tuo riittää, mutta yhtään pidemmällä matkalla auto tarvitsee taukoa selvästi useammin/pidempään kuin kuski. Toki rahalla saa rangea, mutta hintakin on sitten ihan jotain muuta kuin polttisten kanssa kilpailukykyinen se noin kolmekymppiä.

      • Anonyymi

        "Nurkkapyöritykseen tuo riittää, mutta yhtään pidemmällä matkalla auto tarvitsee taukoa selvästi useammin/pidempään kuin kuski."

        Miten sen nurkkapyörityksen sitten määrittelee ja kuinka moni sitä harjoittaa. Jos jakaa Suomen väestön kahtia niin noin puolet populasta ajaa alle 55km päivässä eli tälle puolikkaalle Suomen väestöstä (= noin 2,7 mijoonaa suomalaista) tuo 30.000 euro ID.3:n 200km range vastaa keskimäärin neljän päivän ajoja.
        Kerrataanpa. Puolet Suomen väestöstä ajaa pieniakkuisella ID.3:lla neljä päivää pahimmillakin pakkasilla latausten välillä. Kesällä riittää nin kerran viikossa.
        Heidän elämäänsä ei vaikuta mitenkään se että jotkut ajavat paljon enemmän ja pitkiä matkoja päivässä. Ei mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nurkkapyöritykseen tuo riittää, mutta yhtään pidemmällä matkalla auto tarvitsee taukoa selvästi useammin/pidempään kuin kuski."

        Miten sen nurkkapyörityksen sitten määrittelee ja kuinka moni sitä harjoittaa. Jos jakaa Suomen väestön kahtia niin noin puolet populasta ajaa alle 55km päivässä eli tälle puolikkaalle Suomen väestöstä (= noin 2,7 mijoonaa suomalaista) tuo 30.000 euro ID.3:n 200km range vastaa keskimäärin neljän päivän ajoja.
        Kerrataanpa. Puolet Suomen väestöstä ajaa pieniakkuisella ID.3:lla neljä päivää pahimmillakin pakkasilla latausten välillä. Kesällä riittää nin kerran viikossa.
        Heidän elämäänsä ei vaikuta mitenkään se että jotkut ajavat paljon enemmän ja pitkiä matkoja päivässä. Ei mitenkään.

        Tuo 30000€ ID ei vastaa yhtään mitään ei edes 10 km ajoa , syystä kun niitä ei ole Suomessa
        toimitukset alkavat 2021 loppupuolella .
        "Kerrataanpa. Puolet Suomen väestöstä ajaa pieniakkuisella ID.3:lla neljä päivää pahimmillakin pakkasilla latausten välillä"
        Juu varmasti ajaa tuolla 30000€ ID3 1-2 promillea Suomen väestöstä. vaikka 2022 vuoden loppupuolella. Eikä tuo vaikuta meidän muiden elämään mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 30000€ ID ei vastaa yhtään mitään ei edes 10 km ajoa , syystä kun niitä ei ole Suomessa
        toimitukset alkavat 2021 loppupuolella .
        "Kerrataanpa. Puolet Suomen väestöstä ajaa pieniakkuisella ID.3:lla neljä päivää pahimmillakin pakkasilla latausten välillä"
        Juu varmasti ajaa tuolla 30000€ ID3 1-2 promillea Suomen väestöstä. vaikka 2022 vuoden loppupuolella. Eikä tuo vaikuta meidän muiden elämään mitenkään.

        Kuluttajahinnaltaan 33.000€ malli on ollut tilattavissa jo tammikuusta saakka ja niitä varmaan alkaa tulemaan pikkuhiljaa toimitukseen. Se kaikkein edullisin mallit on jo hinnastossa, mutta sitä ei voi vielä tilata.

        Se kuinka moni ostaa tuollaisen ei ole kovin oleellista tässä keskustelussa. Halusin vain alleviivata kuinka vääristynyttä tämä range-pakkasilla-meuhkaaminen täällä on. Totta ja tärkeää tiuetenkin osalle väestöä, mutta se suuri massa ei kolua Suomen korpia pakkasilla vaan köröttelee katuja ja valtaväyliä sen alle 50km päivässä Hyvinkäältä etelään.
        Se on se väestönosa joka on sähköautojen ensimmäinen, toinen ja kolmas aalto. Vasta sen jälkeen on vuorossa autojen hevijuuserit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nurkkapyöritykseen tuo riittää, mutta yhtään pidemmällä matkalla auto tarvitsee taukoa selvästi useammin/pidempään kuin kuski."

        Miten sen nurkkapyörityksen sitten määrittelee ja kuinka moni sitä harjoittaa. Jos jakaa Suomen väestön kahtia niin noin puolet populasta ajaa alle 55km päivässä eli tälle puolikkaalle Suomen väestöstä (= noin 2,7 mijoonaa suomalaista) tuo 30.000 euro ID.3:n 200km range vastaa keskimäärin neljän päivän ajoja.
        Kerrataanpa. Puolet Suomen väestöstä ajaa pieniakkuisella ID.3:lla neljä päivää pahimmillakin pakkasilla latausten välillä. Kesällä riittää nin kerran viikossa.
        Heidän elämäänsä ei vaikuta mitenkään se että jotkut ajavat paljon enemmän ja pitkiä matkoja päivässä. Ei mitenkään.

        Ei joku Helsinki-Tre tai H:ki Turku välin ajo edestakaisena reissuna mitenkään harvinaista ole mm työasioiden puitteissa.

        Myös kesäisellä moottoritienopeudella sähkönkulutus on paljon suurempi kuin 80 köröttelystä ja toimintasäteestä voi tällöinkin lähteä kolmannes pois. Ei mitään toivoa seilviytyä keikasta ilman pitkää välitankkausta.

        No, voihan sitä tämän välttää köröttelemällä koko matkan 80 km/h. On itseasiassa hyvinkin yleinen tyyli patteriautoilla peesata rekkaa moottoritiellä. Eihän siitä tule kuin tunti lisää matka-aikaa edestakaisella reissulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei joku Helsinki-Tre tai H:ki Turku välin ajo edestakaisena reissuna mitenkään harvinaista ole mm työasioiden puitteissa.

        Myös kesäisellä moottoritienopeudella sähkönkulutus on paljon suurempi kuin 80 köröttelystä ja toimintasäteestä voi tällöinkin lähteä kolmannes pois. Ei mitään toivoa seilviytyä keikasta ilman pitkää välitankkausta.

        No, voihan sitä tämän välttää köröttelemällä koko matkan 80 km/h. On itseasiassa hyvinkin yleinen tyyli patteriautoilla peesata rekkaa moottoritiellä. Eihän siitä tule kuin tunti lisää matka-aikaa edestakaisella reissulla.

        "Myös kesäisellä moottoritienopeudella sähkönkulutus on paljon suurempi kuin 80 köröttelystä ja toimintasäteestä voi tällöinkin lähteä kolmannes pois. Ei mitään toivoa seilviytyä keikasta ilman pitkää välitankkausta."

        Melkoista liioittelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei joku Helsinki-Tre tai H:ki Turku välin ajo edestakaisena reissuna mitenkään harvinaista ole mm työasioiden puitteissa.

        Myös kesäisellä moottoritienopeudella sähkönkulutus on paljon suurempi kuin 80 köröttelystä ja toimintasäteestä voi tällöinkin lähteä kolmannes pois. Ei mitään toivoa seilviytyä keikasta ilman pitkää välitankkausta.

        No, voihan sitä tämän välttää köröttelemällä koko matkan 80 km/h. On itseasiassa hyvinkin yleinen tyyli patteriautoilla peesata rekkaa moottoritiellä. Eihän siitä tule kuin tunti lisää matka-aikaa edestakaisella reissulla.

        Juurihan tuossa oli video siitä miten sähköautolla ajetaan 1.000km vähän alta satasen keskinopeudella. Sisältäen välilataukset.
        Ei onnistu 80km hissuttelulla se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nurkkapyöritykseen tuo riittää, mutta yhtään pidemmällä matkalla auto tarvitsee taukoa selvästi useammin/pidempään kuin kuski."

        Miten sen nurkkapyörityksen sitten määrittelee ja kuinka moni sitä harjoittaa. Jos jakaa Suomen väestön kahtia niin noin puolet populasta ajaa alle 55km päivässä eli tälle puolikkaalle Suomen väestöstä (= noin 2,7 mijoonaa suomalaista) tuo 30.000 euro ID.3:n 200km range vastaa keskimäärin neljän päivän ajoja.
        Kerrataanpa. Puolet Suomen väestöstä ajaa pieniakkuisella ID.3:lla neljä päivää pahimmillakin pakkasilla latausten välillä. Kesällä riittää nin kerran viikossa.
        Heidän elämäänsä ei vaikuta mitenkään se että jotkut ajavat paljon enemmän ja pitkiä matkoja päivässä. Ei mitenkään.

        Keskimääräistä ajomäärä olennaisempaa on ymmärtää millainen ajoprofiili on. Vuotuiset kilometrit voivat olla kahdella käyttäjällä samat, toinen ajaa tasaisesti 50 km joka päivä, toinen ajaa 5 päivänä vain 10 km/pv ja sitten yhtenä päivänä 300 km tai jotain tuolta väliltä.

        150-200 km ei nyt kuitenkaan ole mitenkään ihmeellinen päiväreissu, vain 75-100 km suuntaansa mikä tulee helposti vaikka harrastusten parissa. Ainakin omasta mielestäni menee turhan hankalaksi jos jo tuolla matkalla joutuu mietiskelemään rangen riittävyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Myös kesäisellä moottoritienopeudella sähkönkulutus on paljon suurempi kuin 80 köröttelystä ja toimintasäteestä voi tällöinkin lähteä kolmannes pois. Ei mitään toivoa seilviytyä keikasta ilman pitkää välitankkausta."

        Melkoista liioittelua.

        TM:n koeajossa ID.3:n laskennallinen toimintamatka moottoritieajossa 288 km (WLTP range 409 km), eli 30% lähtee pois.Hki-Tku-Hki tai Hki-Tre-Hki ei onnistu ilman välilatausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskimääräistä ajomäärä olennaisempaa on ymmärtää millainen ajoprofiili on. Vuotuiset kilometrit voivat olla kahdella käyttäjällä samat, toinen ajaa tasaisesti 50 km joka päivä, toinen ajaa 5 päivänä vain 10 km/pv ja sitten yhtenä päivänä 300 km tai jotain tuolta väliltä.

        150-200 km ei nyt kuitenkaan ole mitenkään ihmeellinen päiväreissu, vain 75-100 km suuntaansa mikä tulee helposti vaikka harrastusten parissa. Ainakin omasta mielestäni menee turhan hankalaksi jos jo tuolla matkalla joutuu mietiskelemään rangen riittävyyttä.

        Miksi 200km reissulla mietiskelisi rangea autossa jonka range on paijon enemmän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM:n koeajossa ID.3:n laskennallinen toimintamatka moottoritieajossa 288 km (WLTP range 409 km), eli 30% lähtee pois.Hki-Tku-Hki tai Hki-Tre-Hki ei onnistu ilman välilatausta.

        Riippuu millä akuilla ottaa. Isoimmilla akuilla menee heittämällä. Jos ajaa pitkää matkaa eikä halua pitää kahvitaukoja niin pitää valita akkukoko sen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu millä akuilla ottaa. Isoimmilla akuilla menee heittämällä. Jos ajaa pitkää matkaa eikä halua pitää kahvitaukoja niin pitää valita akkukoko sen mukaan.

        Samalla vaan auton hinta kohoaa niin paljon että koko sähköauton hankinta alkaa kannattavuusmielessä olla kyseenalaista (polttikseen verrattuna).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi 200km reissulla mietiskelisi rangea autossa jonka range on paijon enemmän?

        Jos tulee mutkia matkaan (kiertotie onnettomuuden vuoksi tms.), suunniteltu latauspiste onkin rikki/varattuna, kova vastatuuli tai lumisohjossa kahlaaminen nostavat kulutusta.

        Aina pitäisi jäädä 50 km "pohjia" ikävien yllätysten varalta. Jos range on nimellisesti 300 km ja siitä lähtee pakkasilla tai moottoritienopeuksilla kesällä kolmannes pois niin ei autolla uskalla ajaa kuin 150 km. Tai 75 km edestakaisena matkana.

        Tämä edestakaineen matka on onnettoman lyhyt. Kun lähdetään pyörimään pikkuteille, jopa Tampereen eteläpuolella, niin löytyy isoja alueita vailla ainuttakaan pikalatuasasemaa.

        Tässä kohtaa ei katsella alle 50 kW latausasemia, koska ei kiinnosta kykkiä 4 tuntia välitankkauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi 200km reissulla mietiskelisi rangea autossa jonka range on paijon enemmän?

        No tuohan riippuu ihan autosta. Täälläkin hehkutetussa ID.3:n perusmallissa talviajon range tullee jäämään tuohon 200 km huitteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurihan tuossa oli video siitä miten sähköautolla ajetaan 1.000km vähän alta satasen keskinopeudella. Sisältäen välilataukset.
        Ei onnistu 80km hissuttelulla se.

        Ja silti kotosuomessakin näkee teslojenkin peesaavan rekkoja moottoritiellä.

        Norjassa taas kaivataan valtateille erillisiä matelukaistoja patteriautoille.

        Voi olla nopeammin perillä, kun hissuttelee ja säästää sähköä. Lappu lattiassa ja nopea välitankkaus kusee kintuille, jos latauspaikat viedään nenän edestä tai sattuu vaihteeksi bugitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla vaan auton hinta kohoaa niin paljon että koko sähköauton hankinta alkaa kannattavuusmielessä olla kyseenalaista (polttikseen verrattuna).

        Riippuu paljonko ajaa. Aika loogista on että isolla akulla varustetut autot päätyvät paljon ajavan omistukseen. Silloin myös hyöty halvasta sähköstä kasvaa.
        Ja pitää ottaa huomioon että myös se että ne paljon työkseen ajavien polttikset maksavat usein "jonkin verran" enemmän kuin perus ID.3.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tulee mutkia matkaan (kiertotie onnettomuuden vuoksi tms.), suunniteltu latauspiste onkin rikki/varattuna, kova vastatuuli tai lumisohjossa kahlaaminen nostavat kulutusta.

        Aina pitäisi jäädä 50 km "pohjia" ikävien yllätysten varalta. Jos range on nimellisesti 300 km ja siitä lähtee pakkasilla tai moottoritienopeuksilla kesällä kolmannes pois niin ei autolla uskalla ajaa kuin 150 km. Tai 75 km edestakaisena matkana.

        Tämä edestakaineen matka on onnettoman lyhyt. Kun lähdetään pyörimään pikkuteille, jopa Tampereen eteläpuolella, niin löytyy isoja alueita vailla ainuttakaan pikalatuasasemaa.

        Tässä kohtaa ei katsella alle 50 kW latausasemia, koska ei kiinnosta kykkiä 4 tuntia välitankkauksessa.

        "Tässä kohtaa ei katsella alle 50 kW latausasemia, koska ei kiinnosta kykkiä 4 tuntia välitankkauksessa."

        Nyt taas sahasit liioittelemalla oman oksasi. 4hx50kW=200kWh. Kun tyypillinen akku on luokkaa 50-60 kWh.
        Sinänsä olet oikeilla jäljillä mutta uskottavuuttasi lisäisi jos osaisit edes laskutaidon ja realismin alkeet.
        Vähän tarkkuutta ajatteluun seuraavalla kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä kohtaa ei katsella alle 50 kW latausasemia, koska ei kiinnosta kykkiä 4 tuntia välitankkauksessa."

        Nyt taas sahasit liioittelemalla oman oksasi. 4hx50kW=200kWh. Kun tyypillinen akku on luokkaa 50-60 kWh.
        Sinänsä olet oikeilla jäljillä mutta uskottavuuttasi lisäisi jos osaisit edes laskutaidon ja realismin alkeet.
        Vähän tarkkuutta ajatteluun seuraavalla kerralla.

        Vaikka tuo onkin totta niin 50kW latausasema ei välttämättä lataa 50kWh akkua tunnissa, vaan se kestää jonkin verran kauemmin. Nimittäin kuten kaikissa nykyakuissa, latausteho hidastuu loppua kohti. Tämän näet kännykänkin latauksessa, viimeisten prosenttien latautuminen ovat paljon hitaampia. Toki muutenkin on suositeltavaa, että sähköauton akkua ei ladata ihan täyteen.

        Tietenkään 4 tunnin latauskaan ei ole ongelma, jos autoa lataa esimerkiksi työpäivän aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka tuo onkin totta niin 50kW latausasema ei välttämättä lataa 50kWh akkua tunnissa, vaan se kestää jonkin verran kauemmin. Nimittäin kuten kaikissa nykyakuissa, latausteho hidastuu loppua kohti. Tämän näet kännykänkin latauksessa, viimeisten prosenttien latautuminen ovat paljon hitaampia. Toki muutenkin on suositeltavaa, että sähköauton akkua ei ladata ihan täyteen.

        Tietenkään 4 tunnin latauskaan ei ole ongelma, jos autoa lataa esimerkiksi työpäivän aikana.

        50 KW pikalatausasemilla pärjää vielä hyvin, mutta sen alle kun mennään niin sitten alkaa lataus kestämään. Normaalit latausasemat on tyypillisesti 22 kW, mutta rajoitteeksi tulee auton sisäinen laturi, joka on usein 11 kW. Eli 100 km:n rangen lataus kestää luokkaa 1,5h.


    • Anonyymi

      Toimintamatka kylmässä -11😂. Kesälläkin voi olla -11 ja talvella -40

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Omalla dieselillä range 1200 km ilman "välitankkausta". Repikää sähkärifanaatikot siitä.

      • Anonyymi

        Harkitsen rekkakuskin uraa jos saan potkut tästä työstä joskus. Siihen saakka välttelen 1200km ajamista yhdeltä istumalta.


      • Anonyymi

        Montako kertaa olet ajanut tuon 1200 km pitämättä yhtään taukoa? Että revi vaan itse siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako kertaa olet ajanut tuon 1200 km pitämättä yhtään taukoa? Että revi vaan itse siitä.

        Jos pikalatausta ei ole tarjolla, patteriauton "kahvitauko" kestää yön yli.


    • Anonyymi

      ootamma toyotaa

      uusi akku solitaate akku vie 1000km?

      • Anonyymi

        Tuohon menee vielä pitkä aika. Nuo ovat vasta kehitteillä ja Toyotan tulevissa sähköautoissa ei solid-state-akkuja vielä ole. Tai ei ainakaan viimeisten huhujen mukaan.


      • Anonyymi

        Odotellessa ajetaan Teslalla 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odotellessa ajetaan Teslalla 20 vuotta.

        Ehkä sinä ajelet, valtaosa ei ajele. Jopa valtaosa sähköauton ostajista ostaa muun kuin Teslan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe