Mstä oireet johtuvat?

Anonyymi

Yli vuoden ajan ollut viime aikoina nopeasti pahenevaa pistelyä ja tunnottomuutta sormissa (etenkin kaksi pienintä sormea) ja varpaissa ja jalkaterissä. Sormenpäät ovat lisäksi punaiset ja ranteetkin ovat kipeytyneet viime kuukausina. Todettu sepelvaltimotauti (valtimotauti) kolmisen kuukautta sitten veritulpan hoidon aiheuttamien ongelmien seurauksena. Sydämen varjoainekuvaus on tehty, mutta pallolajennusta ei ole tehty. Sydämessäni on kuitenkin lääkärin lausunnon mukaan "lähellä kriittistä oleva" ahtauma verisuonen risteyskohdassa.

Olen miettinyt, että millainen yhteys näillä oireilla on sydänongelmiini ja sepelvaltmotautiini, vai onko yhteyttä?

7

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lisään tuohon avaukseen vielä, että oireeni alkoivat Xarelto-lääktyksen myötä. Aiemmin esimerkiksi minkäänlaisia valtimokipuja ja sydänongelmia minulla ei ollut. Siitä olen nyt melko varma, että oireet liittyvät jollakin tavalla verenkiertoon. Ehkä valtimomosairaus on ollut oireettomana jo pidempään ja verisuonitukos ja lääkitys sitten pahensi tilannetta äkillisesti. Tai sitten sydämenpumppaus kyky ei riitä kuljettamaan happipitoista verta riittävästi ja se näkyy ääreisverenkierron häiriöinä ja ääreishermostonkin ongelmina.

Verisuonitukoksen ja lääkityksen myötä tulivat siis uutena ongelmana sydänongelmat ja ääreisverenkierron (valtimoiden?) ongelmat ja ääreishermoston kivut pahenivat.

Mistäköhän on kyse? Olin hiljattain sepevaltimoiden varjoainekuvauksessa ja yritin nuorelle - ja ilmeisesti vielä erikoistumattomalle - lääkärille sairaalassa tilanteesta kertoa, mutta kehotti menemään neurologille.

Näistä asioista ei ole helppo löytää oikeaa tietoa, joten jos joku on kokenut vastaavaa tai tietää muuten jotain asiasta, niin olisin kiitollinen tiedoista.

• Anonyymi

Voi olla että lääkitys on muokannut veren rakennetta niin että hermosto reagoi siihen eri tavalla. Jos veren rakenne on ohentunut niin keho saattaa tulkita sen uhkana jonka takia hermot välittävät herkemmin kipusignaaleja.

• Anonyymi

Mutta kun en tunne kipusignaaleja enkä hermoston reagointeja. Veren ohennuslääkkeistä olen kyllä kuullut. Veren rakenteen muokkaukseen en voi ottaa kantaa, täysin uusi asia minulle. Kehon tulkinnasta olen ottanut selvää.

• Anonyymi

Tuo on yksi näkemys ja teoria, mutta en tiedä onko asia noin. Mielessäni olen pyöritellyt sitä mahdollisuutta, että verisuonitukoksesta on lähtenyt liikkeelle hyytymiä( lähtee liikkeelle aina laajemmista tukoksista) ja ne ovat sitten repineet rikki versisuoniplakkia valtimoista, jolloin mm. sydämeni valtimo tukkeutui osittain useiden viikkojen ajaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta kun en tunne kipusignaaleja enkä hermoston reagointeja. Veren ohennuslääkkeistä olen kyllä kuullut. Veren rakenteen muokkaukseen en voi ottaa kantaa, täysin uusi asia minulle. Kehon tulkinnasta olen ottanut selvää.

>>Mutta kun en tunne kipusignaaleja enkä hermoston reagointeja. Veren ohennuslääkkeistä olen kyllä kuullut. Veren rakenteen muokkaukseen en voi ottaa kantaa, täysin uusi asia minulle. Kehon tulkinnasta olen ottanut selvää<<

Tuon kommentin on kirjoittanut joku muu kuin keskustelun avaaja, eli minä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>Mutta kun en tunne kipusignaaleja enkä hermoston reagointeja. Veren ohennuslääkkeistä olen kyllä kuullut. Veren rakenteen muokkaukseen en voi ottaa kantaa, täysin uusi asia minulle. Kehon tulkinnasta olen ottanut selvää<<

Tuon kommentin on kirjoittanut joku muu kuin keskustelun avaaja, eli minä.

En oikein keskustelun aloittajana ymmärrä tuota epäasiallista kommenttia. En ymmärrä kyllä sitäkään, että miksi ei ole tullut juurikaan asiallisiakaan vastauksia. Ja samasta asiasta olen kysellyt viikkojen ajan muissa ketjuissa. Liittyyköhän tähän jotain sellaista, että ihmisiä jätetään kylmästi hoidotta ja vaille informaatiotakin - sairaaloissakin? Vai mistä on kyse?
        Onko aihe tabu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En oikein keskustelun aloittajana ymmärrä tuota epäasiallista kommenttia. En ymmärrä kyllä sitäkään, että miksi ei ole tullut juurikaan asiallisiakaan vastauksia. Ja samasta asiasta olen kysellyt viikkojen ajan muissa ketjuissa. Liittyyköhän tähän jotain sellaista, että ihmisiä jätetään kylmästi hoidotta ja vaille informaatiotakin - sairaaloissakin? Vai mistä on kyse?
        Onko aihe tabu?

Ei tabu vaan Tabula Rasa. Proge yhtye -70 luvulta. Äärimmäisen hyvin skulasivat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2525
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1664
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      143
      1305
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      297
      1121
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      315
      1075
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      1032
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      22
      1020
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      936
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      843
    10. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      12
      835
    Aihe