Pikkumuikkuen perkaus - näppärää jos osaa

Anonyymi

Ostin eilen pikkumuikkuja, nimettömäni mittaisia. Tiskin myyjä näytti miten niitä oikeaoppisesti perataan. Nipuistetään pään kohdalta ja vedetään suolet ulos. Kylläpä sujui.
No miksen minäkin osaisi. Muikuissa meni yli tunti. Vain muutama onnistui niin että sisälmykset tulivat pään mukana. Ja niistäkin jäin miettimään, tuliko kaikki.
Niinpä avasin joka ikisen kynsisaksilla. En myyjän opetuksesta muistanut, nipistettiinkö pää vatsan vai selän pouolelta, että suolet jäisivät siihen kiinni vedettäessä. Onko osaamista? Taivaallisilta maistuivat, ostan vastakin, onhan eläkeiläisellä aikaa.

10

947

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pikkumuikkuja ei tarvitse perata, pannulle vaan kun on käyttänyt jauhossa jossa on vähän suolaa ja maun mukaan mausteita. Suolaus on sopiva silloin kun syödessä suola ei maistu.

• Anonyymi

Neulamuikkuja ei tarvi perkata, syö vain miten haluat, isommista muikuista voi vetää pään sisälmyksineen pois ja taas syömään !

• Anonyymi

K-citystä tuli maanantaina parinviikon ruuat, tilasin muikkuja 1/2 kg, muikut oli neulamuikkuja puhkominen helppo homma män n.10 minuuttia koska lukumäärä iso.
      Neulamuikut kaloja missä muutkin kalat, tein tälläkertaa muikku, peruna, pekoni laatikkoa.

• Anonyymi

Kolmesta kirjoituksesta en löydä perkauksen osaajaa. Mielestäni kyse ei ole neulamuikuista, on vain pienistä muikuista. Neulamuikut ovat niitä vauvan sormen mittaisia yleensä friteerattuina myytyjä.
      En syö perkaamatta pois sitä selvästi näkyvää paskanpalaa suolen yhdessä kohdassa. Tiskimyyjäkin sen näytti, että tässä uloste tulee pois suolten mukana.
      Ja edelleen kysymykseni. Kummalta puolelta nipistetään päätä, että kiinni jääneen pään osan mukana lähtee sisukset ulos?

• Anonyymi

Silakkafilettä mulle.

Olen laiska, se kehno perkaaja,isot kalat menee, pienet ei oikein. Iso muikku pitääpi mun mielestä perata, koska aika paljon suolia ja paskaa, pikkumuikkuja en ikinä osta.

Just luin jostain, siis muikut tälle talvelle olleet niin pieniä, että perkattuun kiloon menee 250 kalaa. Onhan siinä perkaamisensa. Sen tiedän, silakat, isot muikutkin perataan koneellisesti, mutta liekö pikkusinteille edes olemassa tarpeeks tarkkoja koneita, epäilen, usein menee käsiperaukseen.

Niin, eikun kalajauhoa ja minkinruokaa kai enin osa pikkususinteistä. Just toi perkaus kai suurin onkelma kotimaisen villikalan suosiossa. Paljon kivempi ostaa perattu kirjolohenfile, kuin kaa pikkusinttejä, paljon nopeenpaa tehdä ruokaa ja jos pikkasenkaan aattelee omalle töilleen palkkaa, pikkumuikku onkin hiton kallis kala syödä.

Mä pidän kyllä kalasta, paljonkin. Mutta just toi perkaaminen ja kalan kilohinta rajoittaa kalan syömistä. Käytännössä silakkafilettä, pakaste seitiä, joskus siikaa ja joskus kylmäsavulohta. Toi "lohi" mulla ei oikein huilaa, valkoiset kalat, siis muikkukin maistuis, mutta lienenkö ikinä ostanut perkaamattomia muikkuja, en usko.

=DW=

• Anonyymi

Itse oivaltanut olkoot muikut minkä kokoisia tahansa, sairasta ajatella että saat muikun täysin puhtaaksi.
      Otan muikun selkäpuoli ylöspäin ja käännän kynsien avulla alaspäin niin että pää irtoaa ja samalla tulee suoli mukana melkein kokonaan.
      60 vuotias ei ole liian vanha oppimaan tai voin olla väärässä, itse opin ennen aikustumista, viime vuosina en ole enään pyytänyt verkolla muikkuja.

• Anonyymi

04.03.2021 08:55, Kiitos se on just noin. Siis selän puolelta suoraan yhdellä kynnellä. Tein sen virheen että otin etusormella ja peukalolla kiinni ja väänsin pään, tällä otteella pää irtosi liikaa eikä pitänyt enää kiinni suolista niitä ulos vedettäessä. Tosiaan yhdellä kynnellä se myyjäkin näytti, en vaan muistanut enää kun kotiin pääsin.
        En minä kalanpaskaa syö, joten isot vielä huuhdon sisältä. Myyjän vetäessä tuli kaikki pois.

Pikkumuikkujen kilohinta oli alle 5 euroa, peratut 12,50. Olivat koneellisesti perattaja.
        DW, en ajattele tuntipalkkaa, joskus käytän kolme tuntia vain lipittäessäni viiniä ja katsellakseni ikkunasta pihalle musiikin lomassa. Siinä tulee viinille hintaa. Aloittaja

• Anonyymi

JAAA,, minkä hintasia on nykyään muikut, siis kilo hinta ,
      tietääkseni kala on kallista ruokaa,

• Anonyymi

Perkaamattomat muikut 4-9€ ja päättömät peratut 9-12€ kilo.
        Yleensä ostan keskikokoista Saimaan muikkua, jonka perkaan; puristus ja veto lopuksi huuhdon kylmällä vedellä.
        Ruisjauho ja suolaseoksessa pyöräytys ja paistan voissa välillä lisään vähän rypsiöljyä sekaan.
        Harvemmin ostan isoja Säkylän tai Päijänteen isoa muikkua. Niitä perkaan saksien avulla, vatsassa on niin paljon tavaraa, kun saksilla aukasee ja kaapasee sormilla pois, niin vot hyvä.
        Hyviä ovat, vaan hieman eri kuin pienet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perkaamattomat muikut 4-9€ ja päättömät peratut 9-12€ kilo.
        Yleensä ostan keskikokoista Saimaan muikkua, jonka perkaan; puristus ja veto lopuksi huuhdon kylmällä vedellä.
        Ruisjauho ja suolaseoksessa pyöräytys ja paistan voissa välillä lisään vähän rypsiöljyä sekaan.
        Harvemmin ostan isoja Säkylän tai Päijänteen isoa muikkua. Niitä perkaan saksien avulla, vatsassa on niin paljon tavaraa, kun saksilla aukasee ja kaapasee sormilla pois, niin vot hyvä.
        Hyviä ovat, vaan hieman eri kuin pienet.

Meillä päin saimaata väliin niin isoa muikkua ettei normaali paistinpannulle mahdu 10 muikkua, koko vaihtelee vuosittain, ennen sanottiin jos muikun koko kasvaan yli isoksi on vaarassa tulla muikku kato.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      2453
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      110
      1067
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53