Helsingin Sanomat ristikko 3152

Anonyymi

Mielipiteitä, kysymyksiä ja ystävällistä auttamista. Yritetään kirjoittaa turhaan kinaamatta ja kanssaratkojia mollaamatta.

48

1651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kukahan on aloittanut tämän langan? Arvaako kukaan?

    • Ensivaikutelma ristikosta on positiivinen. Ähtökohta on mielenkiintoinen.

      Ristikon perusrakenne on sellainen, että se tarjoaisi mahdollisuuden laadukkaaseen sanastoon teknisesti kunnolliseen toteutukseen. EV tai Pallonen osaisivat tehdä 3153:n pohjaan ristikon sekä laadintateknisesti että sanastollisesti paljon paremmin.

      Kuvat eivät ole tällä kertaa kovin suttuisia. Niistä näyttäisi saavan kerralla selvän, mistä jotkut eivät kerro pitävänsä.

      • Tuohon muutama korjaus:

        "Ähtökohta" po. "Lähtökohta".

        "sanastoon teknisesti " jäi "ja" kirjain välistä.


      • Anonyymi

        onko 3153 pohja jossain jo tarjolla..?


      • Anonyymi kirjoitti:

        onko 3153 pohja jossain jo tarjolla..?

        Ei tietenkään, mutta vastaavan kaltaisia rakenteita löytyy EV:ltä. Hän ei voisi omissa ristikoissaan koskaan hyväksyä heikkouksia, joita 3152 ja kaikki Lehdon nykyristikot sisältävät (alaisiltaan hän niitä hyväksyy). Olen 100% varma, että jos EV saisi Lehdot hänen käyttämänsä pääkuvalauseet, lopputulos olisi laadukkaampi.

        Tiettyä suoranaista laadintavirhettä EV ei omaan ristikkoonsa hyväksyisi koskaan. Enkä olkein usko, että hyväksyisi keneltäkään. Pieniä heikkouksia EV:lläkin on. En nyt tässä ala niitä luettelemaan.


    • Anonyymi

      Älä viitsi, kaiken voi tehdä aina paremmin ?

      • EV:ltä ja Palloselta on näyttöä parempitasoisista tämän ristikon tapaisista ristikoista, EV:llä viimeksi 2.3.2021 Uutisristikko. Kaikki muut laadintatekniset seikat paitsi keskimääräinen sanapituus ovat parempia. Voisin eritellä, missä EV:n ristikko on teknisesti laadukkaampi, mutta niistä nyt harva on kiinnostunut. Tavallista ratkojaa ne eivät hirveästi taida kiinnostaa.

        Sanasto oli EV:llä moitteetonta. En tiedä viitsinkö tätä ratkoa ollenkaan, mutta olen melko varma, että muutama tosi outo Google-avusteinen erisnimi tms. tästäkin löytyisi. Kun tässä ei vaikuta olevan kuvahämäyksiä, laadukas kuvitus olisi paikallaan.

        Lehdon kuvahämäykset ovat toisinaan varsin onnistuneita, mutta ristikot ovat vähän rasittavia suttuisuuden vuoksi. Vaikka tämä ristikko on paremmasta päästä, ei ristikko oikein jaksa hirveästi innostaa ratkomaan kun muitakin ristikoita on tarjolla roppa kaupalla.


      • Ihan laadintateknisesti on tunnetuissa laatijoissa kaksi laatijaa, joiden ristkot ovat Lehdon ristikoita huonompia. En halua nyt heitä nimetä. Kuvituksen laadussa huonompia en tunne.


    • Anonyymi

      'Los Angeles' ei avaudu, vaikka ratkaisusana "väkisin" muodostuukin....

      • Anonyymi

        'Los Angeles' ei avaudu täälläkään, niin sana siihen tuli, mutta kukas sen selvittää. Nimimerkki ´epätietoinen`.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        'Los Angeles' ei avaudu täälläkään, niin sana siihen tuli, mutta kukas sen selvittää. Nimimerkki ´epätietoinen`.

        Nuoli viittaa muusikkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoli viittaa muusikkoon.

        Muusikkopa hyvinkin. Hauska vihje! Huomaa nuoli!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muusikkopa hyvinkin. Hauska vihje! Huomaa nuoli!

        Tuossa nuoli osoittaa pientä g-kirjainta, Mutta Pikku G.tä eli Henriä en ratkaisusanaksi saa. Näin olen viittaus jää avautumatta.


    • Anonyymi

      Maaliskuun kuukausiliitteessä pelottavan näköisesti allekkain kolme pääkuvasta johdettua sanaparia ja vieläpä kaikki identtisesti mitoiltaan 9 9 kirjainta.

      Kuka keksii ensin ja uskaltaa paljastaa vastauksen?

      • Anonyymi

        Hauska pääkuva, näytti ensin linnulta.


    • Anonyymi

      3152 on kyllä täynnä jo. Mutta ruudussa U13 olevan vihjeen ja ratkomani vs sanan yhteys ei ole avautunut?

      • Anonyymi

        Etkö tunne kuvan esitämää naista? Huom. lainausmerkit ympärillä eli vastaus on jotain muuta kuin naisen nimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tunne kuvan esitämää naista? Huom. lainausmerkit ympärillä eli vastaus on jotain muuta kuin naisen nimi.

        En todellakaan tunne tuota lainausmerkeissä olevaa naista. Joskus ärsyttää tällaiset vihjeet, tulee mieleen, tuleeko ratkoakseen ristisanatehtäviä olla lähes kaikkien alojen asiantuntija!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan tunne tuota lainausmerkeissä olevaa naista. Joskus ärsyttää tällaiset vihjeet, tulee mieleen, tuleeko ratkoakseen ristisanatehtäviä olla lähes kaikkien alojen asiantuntija!

        Nyt on kyllä palautteen paikka. Ei ole ratkojan syy, jos ei osaa ratkoa. Lastijahan siinä on tehnyt virheen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan tunne tuota lainausmerkeissä olevaa naista. Joskus ärsyttää tällaiset vihjeet, tulee mieleen, tuleeko ratkoakseen ristisanatehtäviä olla lähes kaikkien alojen asiantuntija!

        No, et ole sitten viime vuoden puolella seurannut lainkaan uutisia. Tuo nainen oli melkein joka päivä esillä puhumassa. Valitettavaa, jos olet ihan ulkona uutistapahtumista. Minkäs me muut ratkojat sille mahdamme. Terästäydy ja ota itseäsi niskasta kiinni. Mene vaikka kirjastoon lukemaan viime vuoden lehtiä tai tutki netistä lehtiarkistoja. Ihmettelen tuollaista syrjäytynyttä ja nyky-yhteiskunnasta mitään tietämätöntä ihmistä.


      • Anonyymi

        Erään puolueen puheenjohtaja, jonka nimi = alkuaineen lyhenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erään puolueen puheenjohtaja, jonka nimi = alkuaineen lyhenne.

        Pitikö se nyt noin suoraan paljastaa, törkimys!


    • Tuli sittenkin ratkottua. Sanastollisesti ristikko on parhaasta päästä. Yksi pikkupaiikakunta, yksi tuotemerkki ja yksi oudohko etunimi huonoimpina sanoina. Ranskan karttatieto liittyy kohtuukokoiseen paikkaan, josta on Wikipediasivu suomeksi. Ristikko on sanastollisesti melkein tyypillistä Sanaris-tasoa.

      Pääkuvista johdetut sanat ovat luontevia.

      Minusta ristikko on keskimääräistä vähän, ehkä 2 olisi sopiva vaikeustasoarvio.

      • Anonyymi

        Pari kysymystä:
        1. Kuinka kauan olet ollut HS:n tilaaja?
        2. Mitä suuruusluokkaa on ratkomiesi HS:n ristikoiden kappalemäärä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pari kysymystä:
        1. Kuinka kauan olet ollut HS:n tilaaja?
        2. Mitä suuruusluokkaa on ratkomiesi HS:n ristikoiden kappalemäärä?

        No en minä niitä kovin montaa kuukautta ole ratkonut, mutta minulla on Sanariksen tuotantoon hyvä vertailupohja, sillä Sanariksen tuottamia ristikoita olen ratkonut paljon pidempään. Voin siis vallan hyvin verrata Lehdon ristikoita Sanariksen tuotantoon.

        Miten Lehdon ristikoiden taso on vuosien varrella muuttunut, siitä ei ole juurikaan kokemusta, mutta monet ovat kertoneen tason vuosien varrella laskeneen. Siinä suht. lyhyellä aikavälillä, jolla olen ristikoita ratkonut, tämä on parhaimmistoa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        No en minä niitä kovin montaa kuukautta ole ratkonut, mutta minulla on Sanariksen tuotantoon hyvä vertailupohja, sillä Sanariksen tuottamia ristikoita olen ratkonut paljon pidempään. Voin siis vallan hyvin verrata Lehdon ristikoita Sanariksen tuotantoon.

        Miten Lehdon ristikoiden taso on vuosien varrella muuttunut, siitä ei ole juurikaan kokemusta, mutta monet ovat kertoneen tason vuosien varrella laskeneen. Siinä suht. lyhyellä aikavälillä, jolla olen ristikoita ratkonut, tämä on parhaimmistoa.

        Kuinka moni on kertonut tason vuosien varrella laskeneen?

        Tuon kokemuksesi ja kuulopuheiden perusteellako katsot olevasi pätevä vaatimaan laatijan vaihtamista? Vai perustuuko vaatimuskin pelkkiin kuulopuheisiin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka moni on kertonut tason vuosien varrella laskeneen?

        Tuon kokemuksesi ja kuulopuheiden perusteellako katsot olevasi pätevä vaatimaan laatijan vaihtamista? Vai perustuuko vaatimuskin pelkkiin kuulopuheisiin?

        Muutamat henkilöt ovat kertoneet tason laskusta. Mutta vaihto ei perustu vain kuulopuheisiin. Kuten kerroin vertaan Lehdon ristikoita muihin ristikoihin.
        Lehdolla on muutamia vihjeitystapoja, joita arvostan, mutta sanaston, laadintatekniikan ja kuvituksen osalta ristikot eivät pärjää EV:n ja Pallosen ristikoille.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Muutamat henkilöt ovat kertoneet tason laskusta. Mutta vaihto ei perustu vain kuulopuheisiin. Kuten kerroin vertaan Lehdon ristikoita muihin ristikoihin.
        Lehdolla on muutamia vihjeitystapoja, joita arvostan, mutta sanaston, laadintatekniikan ja kuvituksen osalta ristikot eivät pärjää EV:n ja Pallosen ristikoille.

        Em. kolmesta seikasta merkityksettömin on laadintatekniikka, sillä Sanaris hyväksyy joiltakin laatijoilta pahojakin laadintateknisiä heikkouksia. Lehdon ristikot pääosin kelpaisivat laadinteknisten seikkojen osalta Sanarikselle.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Muutamat henkilöt ovat kertoneet tason laskusta. Mutta vaihto ei perustu vain kuulopuheisiin. Kuten kerroin vertaan Lehdon ristikoita muihin ristikoihin.
        Lehdolla on muutamia vihjeitystapoja, joita arvostan, mutta sanaston, laadintatekniikan ja kuvituksen osalta ristikot eivät pärjää EV:n ja Pallosen ristikoille.

        En ymmärrä tuota ajatusmaailmaasi. Miksi kaikkien lehtien ristikot Suomessa pitää olla kahden saman henkilön tekemiä? Toivottavaa on, että lopettaisit tuon ajojahtisi, kun et ole edes HS:n tilaaja ja et mahdollisesti ole sitä jatkossakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä tuota ajatusmaailmaasi. Miksi kaikkien lehtien ristikot Suomessa pitää olla kahden saman henkilön tekemiä? Toivottavaa on, että lopettaisit tuon ajojahtisi, kun et ole edes HS:n tilaaja ja et mahdollisesti ole sitä jatkossakaan.

        En minä sitä tarkoita, että kaikkien lehtien ristikot pitäisi luoda kaksi laatijaa. He ovat hyviä vertailukohtia Lehdolle, sillä he osaavat luoda rakenteellisesti samantyylisiä ristikoita kuin Lehto. Lehdon pitäisi pyrkiä samaan tasoon.

        EV laatii minusta liikaakin ristikoita eri lehtiin. Punaisen Pelikaaninkin ristikoista 38% on häneltä, mikä on ihan liikaa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En minä sitä tarkoita, että kaikkien lehtien ristikot pitäisi luoda kaksi laatijaa. He ovat hyviä vertailukohtia Lehdolle, sillä he osaavat luoda rakenteellisesti samantyylisiä ristikoita kuin Lehto. Lehdon pitäisi pyrkiä samaan tasoon.

        EV laatii minusta liikaakin ristikoita eri lehtiin. Punaisen Pelikaaninkin ristikoista 38% on häneltä, mikä on ihan liikaa.

        Jonkun pitäisi laittaa nopeasti palautetta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun pitäisi laittaa nopeasti palautetta.

        Koska tämänkertainen ristikko on sanastoltaan keskimääräistä parempi, ei tästä ole tarve Hesariin palautetta antaa. Annan palautetta, jos siihen on perusteltu syy.

        Mitä EV:hen tulee, palaute mennee eteenpäin tämän sivuston kautta.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Koska tämänkertainen ristikko on sanastoltaan keskimääräistä parempi, ei tästä ole tarve Hesariin palautetta antaa. Annan palautetta, jos siihen on perusteltu syy.

        Mitä EV:hen tulee, palaute mennee eteenpäin tämän sivuston kautta.

        Eikö palaute voi olla myös positiivista? Tuntuu siltä, että halutaan antaa vain negatiivista palautetta. Miksi on näin? Käykö joku täällä yksityistä taistelua Lehtoa vastaan? Kukahan se voisi olla? Mikä mahtaa olla hänen motiivinsa?

        Onko EV hänen seuraava kohteensa? Niin läpinäkyvästi on vihjailtu hänen laittavan bulkkikamaa PuPeen. Mikä on hänen motiivinsa? Voiko kukaan avata tätä? Kysyy epätietoinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö palaute voi olla myös positiivista? Tuntuu siltä, että halutaan antaa vain negatiivista palautetta. Miksi on näin? Käykö joku täällä yksityistä taistelua Lehtoa vastaan? Kukahan se voisi olla? Mikä mahtaa olla hänen motiivinsa?

        Onko EV hänen seuraava kohteensa? Niin läpinäkyvästi on vihjailtu hänen laittavan bulkkikamaa PuPeen. Mikä on hänen motiivinsa? Voiko kukaan avata tätä? Kysyy epätietoinen.

        Toin 3/2021 Kuukausiliitteen Lehdon ristikosta esille positiivisiakin asioita. Ne löytyvät ao rustikkoa koskevasta säikeestä. Palautteena Hesarille olen tuonut esille vain kritiikin.

        Bulkkikama-nimitys ei ole minun enkä ole sitä koskaan käyttänyt. Sen joku esitti jossakin PuPen vuoden 2020 säikeessä. En muista missä. Tämä henkilö nyt toi esille saman, minkä minäkin olen pannut merkille, että EV: n osuus ristikoista lehdessä on todella iso. Toin esulle vain sen, että osuus saisi olla selvästi pienempi.

        Mitä yleisellä tasolla EV:n ristikoihin tulee, pidän niitä pääosin varsin laadukkaina, osa on jopa helmiä. IS Kovis, Histis, Maanantaikeskis ja Uutusristikko ovat EV:ltä yleensä varsin hyviä, joskus jopa loistavan hyviä. Pikku huomautuksia olen niihin satunnaisesti tehnyt.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Toin 3/2021 Kuukausiliitteen Lehdon ristikosta esille positiivisiakin asioita. Ne löytyvät ao rustikkoa koskevasta säikeestä. Palautteena Hesarille olen tuonut esille vain kritiikin.

        Bulkkikama-nimitys ei ole minun enkä ole sitä koskaan käyttänyt. Sen joku esitti jossakin PuPen vuoden 2020 säikeessä. En muista missä. Tämä henkilö nyt toi esille saman, minkä minäkin olen pannut merkille, että EV: n osuus ristikoista lehdessä on todella iso. Toin esulle vain sen, että osuus saisi olla selvästi pienempi.

        Mitä yleisellä tasolla EV:n ristikoihin tulee, pidän niitä pääosin varsin laadukkaina, osa on jopa helmiä. IS Kovis, Histis, Maanantaikeskis ja Uutusristikko ovat EV:ltä yleensä varsin hyviä, joskus jopa loistavan hyviä. Pikku huomautuksia olen niihin satunnaisesti tehnyt.

        Korjaukset:
        rustikkoa po. ristikkoa
        esulle po. esille
        Uutusristikko po. Uutisristikko.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Korjaukset:
        rustikkoa po. ristikkoa
        esulle po. esille
        Uutusristikko po. Uutisristikko.

        Et vastannut mihinkään. Haluat vain jatkaa hyökkäystä. Onko motiivi poispotkiminen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et vastannut mihinkään. Haluat vain jatkaa hyökkäystä. Onko motiivi poispotkiminen?

        Mitä Lehtoon tulee, nykykantani tulee esille säikeessä, jossa käsittelen Lehdon mahdollisia korvaajia. Etenkin loppupuoli kannattaa lukea, sillä siinä esitän eri näkökannan kuin alussa.

        Mitä Vuokilaan tulee, arvostan häntä laatijana, mutta joissakin tapauksissa hänen omien ristikoidensa osuus on ylisuuri. Hämmästyttää kyllä IS:n maanantain ja tiistain ristikot, varsinkin Uutisristikko, jossa pienellä ajalla pitää luoda melko iso ristikko.


    • D1 tytöllä on kuumemittari suussa, mikä on olennaista (asiaa kysyttiin eräässä säikeessä).

      • Anonyymi

        Täällä juteltu:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/4229093/vaikeita-ongelmia-ei-ole-helppo-ratkaista-


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Oon ratkonu Lehdon ristikoita yli 20 vuotta. Tilaan digi-Hesaria ristikon takia, en viitsinyt enää pölliä sitä kahviloista tai kirjastoista. Olen lähettänyt varmaan 10 vuoden ajan, nythän siihen ei kulu enää rahakaan, kun voi sähköisesti lähettää. Kolmesti olen saanut nimeni voittajiin.
      On viikon kohokohta, nautin suunnattomasti, kun ensin ei tajua juuri mitään ja lopulta tulee täyteen kuitenkin.
      Arvostan todella Lehtoa, että keksiikin aina uusia juttuja. Olen sivistynytkin paljon, oppinut uusia, tai siis vanhoja sanoja. En ymmärrä teitä, jotka arvostelette ja haukutte.

      • Anonyymi

        "nautin suunnattomasti, kun ensin ei tajua juuri mitään ja lopulta tulee täyteen kuitenkin."

        Samaan voisi päästä laadukkaammalla sanastolla ja kuvituksella, jos on haluaa, kuten esim. Juha Leinonen toimii.


      • Anonyymi

        Tarkoittaako tämän nyt, että täällä paasaava nimimerkki Tapio-Huuhaa on kirjoitellut ihan huuhaata kuukausitolkulla? Hän on kyllä ollut kovin vakuuttava ja analysoinut hienoin sanakääntein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaako tämän nyt, että täällä paasaava nimimerkki Tapio-Huuhaa on kirjoitellut ihan huuhaata kuukausitolkulla? Hän on kyllä ollut kovin vakuuttava ja analysoinut hienoin sanakääntein.

        Huuhaan sanomisille viittaan kintaalla. Täyttä huuhaata sananmukaisesti.


    • Anonyymi

      Hei missä näitä Juha Leinosen ristikoita on?

      • IS Mantan valinta viikonvaihteeksi, monet IS:n jättiristikot, jotkut muut IS:n ristikot, Mantan Mainiot Ristikot. Työskentelee IS Ristikot -nimikkeen alaisuudessa, tunnus muistuttaa π-merkkiä.


    • Anonyymi

      Kohdassa W14 on kummallinen kuva, josta ei saa selvää. Onko se hain evä, lintu vai mikä se on? Ilmeisesti laatija käyttää samaa kuvaa muulloinkin, mutta 3152 on ensimmäinen hänen tekemänsä ristikko, jota teen.

      • Anonyymi

        Hain evähän siinä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe