Miten määrittelette katkeruuden? Onko se jonkun tai jonkin vihaamista toisin sanoen vai onko katkeruus vähän kuin kateus toista kohtaan? Onko hyviä käytännön esimerkkejä heittää myös kehiin
Mitä on Katkeruus
13
451
Vastaukset
- Anonyymi
Minusta katkeruus on sitä, kun joku tekee sulle jotain pahaa (omasta mielestäsi) etkä osaa päästä irti asiasta. Pyörittelet, paisuttelet, mietit kostoa ja kärsit itse eniten. Ei se ole kateutta. Kateus on sitä, että toisella on jotain mitä haluat. Katkeruus taas liittyy siihen, että tunnet itseäsi kohdellun väärin. Ehkä hyvä esimerkki on se muutaman vuoden takainen Sipoon murhaaja. Emme toki tiedä, miksi hän oli niin katkera, että tappoi entisen kollegansa, mutta jotain hän oli paisutellut mielessään jo pitkään.
- Anonyymi
Tämä. Esimerkkinä katkeruus voi syntyä siitä jos oma ihastus on kiinnostunut toisesta ja ei millään hyväksy asiaa että on ihastukselleen ainut. Ihmiset osaavat pelata ja olla julmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä. Esimerkkinä katkeruus voi syntyä siitä jos oma ihastus on kiinnostunut toisesta ja ei millään hyväksy asiaa että on ihastukselleen ainut. Ihmiset osaavat pelata ja olla julmia.
Varsinkin, jos tämä toinen on tälle ihastuneelle vannonut tunteitaan, mutta samanaikaisesti vehtaakin sitten jo toisen kanssa. Ja tämä ihastunut saa tietää tämän, mutta vasta liian myöhään.
- Anonyymi
Katkeruus on lyhyesti sanottuna tunne, joka syntyy kaltoinkohtelusta ihmisen taholta, jonka olisi pitänyt olla tärkeä ja luotettava.
Sellainen ihminen on joku läheinen, jompi kumpi vanhemmista, sisarus, kumppani tai ystävä.
Omalla kohdalla se katkeruutta aiheuttava ihminen on ystävä. Sellainen ystävä, joka vannoi luotettavuuttaan ja rehellisyyttään, vaikka samaan aikaan kirkkain silmin valehteli päin naamaa. Toistuvasti ja pitkäkestoisesti.- Anonyymi
Eli katkeruus on vähän kuin vihan yksi esiintymis muoto
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli katkeruus on vähän kuin vihan yksi esiintymis muoto
Viha ja rakkaus kulkevat käsi kädessä. Jos et tunne voimakasta tunnetta (kiintymys, rakkaus jne) et voi myöskään tuntea katkeruutta. Näkisin, että katkeruus on joko jälkimaininkeja rakkaudentunteille, tai vihan tunteille.
Joka tapauksessa katkeruus on seurausta voimakkaasta tunnekuohusta. - Anonyymi
Mä näkisin kyllä että ihan elämäkin voi katkeroittaa, jos ei ikinä onnistu pyrkimyksissään. Tai jos vaikka duunipaikka menee johtajan sukulaiselle tms. Epäoikeudenmukaisuus(koettu tai aito) voi synnyttää katkeruutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä näkisin kyllä että ihan elämäkin voi katkeroittaa, jos ei ikinä onnistu pyrkimyksissään. Tai jos vaikka duunipaikka menee johtajan sukulaiselle tms. Epäoikeudenmukaisuus(koettu tai aito) voi synnyttää katkeruutta.
Katkeruus on valinta. Pitkään jatkunut vihan tunne muuttuu vähitellen katkeruudeksi, jos siitä ei ole osannut päästä yli. Kaikki tunteet pitäisi käsitellä, jotta niistä voi irrottautua.
Niin kuin joku jo tuolla aiemmin mainitsikin, katkeruus vahingoittaa lähinnä ihmistä itseään. Se syö elämäniloa ja - halua. Ap kysyi onko se kateutta. Ei ole, mutta katkera ihminen voi olla myös hyvin kateellinen toisille ihmisille, heidän pienistäkin onnistumisista.
Voi valita, haluatko elää vihassa vai rakkaudessa. Itse valitsin lopulta rakkaudessa elämisen. Eikä valinta ole ollut selkeä aina, vaan tullut vasta monen tuskan ja trauman kohtaamisen jälkeen. Pitkä matka rakastavan Isän luo. Soisin ihmisten löytävän sen tien nopeammin, mitä itse sen löysin. Kova elämä jättää kuitenkin jälkensä.
- Anonyymi
Jos kaksi on ensin kimpassa ja sitten näistä toinen alkaakin samasta paikasta toisen kanssa suhteeseen, niin katkeraksi jää tämä yksin jäänyt tunteidensa kanssa. Näitä on nähty. Petettyjä puoliskoja.
Sanoisin, että katkeruus on pettymyksen ja surun sekoitusta. - Anonyymi
Hyvä terveys katkeruustesti
toivotko muille pahaa
millä silmällä katsot vastaantulijoita
pidätkö nuorempia uhkana itsellesi
palaatko yhä uudelleen johonkin lapsuuden tapahtumaan
syytätkö yli 50v yhä lapsuudenperhettäsi
oletko sitä mieltä että vain itse hallitset asiat
voisiko jo unohtaa
mitä negatiivisuudesta seuraa
kiitollisuuden kohteisiin enemmänkin huomio - Anonyymi
Omalla kohdalla koin, että mun tunteillani leikittiin. Toinen piti vaan pilkkanaan. Se sai aikaan katkeruutta. Hän sanoi ensin ihastuneensa muhun ja kun minä tunnustin tunteeni hälle, niin hän haluskin lopettaa mun kanssa koska olikin koko ajan ollut ihastunut toiseen. Tätä ei vaan mulle kertonut, vaan keksi toisen syyn. Pahinta oli tämä valehtelu ja tietysti se nöyryytyksen tunne.
- Anonyymi
Elämäänsä pettynyt.
- Anonyymi
Katkera eli pitkä vihainen jostain. Pitkittynyttä vihaa ja usein katkeruuteen liittyy kostaminen ja kohteen vahingoittaminen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216535Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471847
- 821224
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971022- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.78907Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 31827
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon146751