Mitä on Katkeruus

Anonyymi

Miten määrittelette katkeruuden? Onko se jonkun tai jonkin vihaamista toisin sanoen vai onko katkeruus vähän kuin kateus toista kohtaan? Onko hyviä käytännön esimerkkejä heittää myös kehiin

13

451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minusta katkeruus on sitä, kun joku tekee sulle jotain pahaa (omasta mielestäsi) etkä osaa päästä irti asiasta. Pyörittelet, paisuttelet, mietit kostoa ja kärsit itse eniten. Ei se ole kateutta. Kateus on sitä, että toisella on jotain mitä haluat. Katkeruus taas liittyy siihen, että tunnet itseäsi kohdellun väärin. Ehkä hyvä esimerkki on se muutaman vuoden takainen Sipoon murhaaja. Emme toki tiedä, miksi hän oli niin katkera, että tappoi entisen kollegansa, mutta jotain hän oli paisutellut mielessään jo pitkään.

• Anonyymi

Tämä. Esimerkkinä katkeruus voi syntyä siitä jos oma ihastus on kiinnostunut toisesta ja ei millään hyväksy asiaa että on ihastukselleen ainut. Ihmiset osaavat pelata ja olla julmia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä. Esimerkkinä katkeruus voi syntyä siitä jos oma ihastus on kiinnostunut toisesta ja ei millään hyväksy asiaa että on ihastukselleen ainut. Ihmiset osaavat pelata ja olla julmia.

Varsinkin, jos tämä toinen on tälle ihastuneelle vannonut tunteitaan, mutta samanaikaisesti vehtaakin sitten jo toisen kanssa. Ja tämä ihastunut saa tietää tämän, mutta vasta liian myöhään.

• Anonyymi

Katkeruus on lyhyesti sanottuna tunne, joka syntyy kaltoinkohtelusta ihmisen taholta, jonka olisi pitänyt olla tärkeä ja luotettava.

Sellainen ihminen on joku läheinen, jompi kumpi vanhemmista, sisarus, kumppani tai ystävä.

Omalla kohdalla se katkeruutta aiheuttava ihminen on ystävä. Sellainen ystävä, joka vannoi luotettavuuttaan ja rehellisyyttään, vaikka samaan aikaan kirkkain silmin valehteli päin naamaa. Toistuvasti ja pitkäkestoisesti.

• Anonyymi

Eli katkeruus on vähän kuin vihan yksi esiintymis muoto

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli katkeruus on vähän kuin vihan yksi esiintymis muoto

Viha ja rakkaus kulkevat käsi kädessä. Jos et tunne voimakasta tunnetta (kiintymys, rakkaus jne) et voi myöskään tuntea katkeruutta. Näkisin, että katkeruus on joko jälkimaininkeja rakkaudentunteille, tai vihan tunteille.

Joka tapauksessa katkeruus on seurausta voimakkaasta tunnekuohusta.

• Anonyymi

Mä näkisin kyllä että ihan elämäkin voi katkeroittaa, jos ei ikinä onnistu pyrkimyksissään. Tai jos vaikka duunipaikka menee johtajan sukulaiselle tms. Epäoikeudenmukaisuus(koettu tai aito) voi synnyttää katkeruutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä näkisin kyllä että ihan elämäkin voi katkeroittaa, jos ei ikinä onnistu pyrkimyksissään. Tai jos vaikka duunipaikka menee johtajan sukulaiselle tms. Epäoikeudenmukaisuus(koettu tai aito) voi synnyttää katkeruutta.

Katkeruus on valinta. Pitkään jatkunut vihan tunne muuttuu vähitellen katkeruudeksi, jos siitä ei ole osannut päästä yli. Kaikki tunteet pitäisi käsitellä, jotta niistä voi irrottautua.

Niin kuin joku jo tuolla aiemmin mainitsikin, katkeruus vahingoittaa lähinnä ihmistä itseään. Se syö elämäniloa ja - halua. Ap kysyi onko se kateutta. Ei ole, mutta katkera ihminen voi olla myös hyvin kateellinen toisille ihmisille, heidän pienistäkin onnistumisista.

Voi valita, haluatko elää vihassa vai rakkaudessa. Itse valitsin lopulta rakkaudessa elämisen. Eikä valinta ole ollut selkeä aina, vaan tullut vasta monen tuskan ja trauman kohtaamisen jälkeen. Pitkä matka rakastavan Isän luo. Soisin ihmisten löytävän sen tien nopeammin, mitä itse sen löysin. Kova elämä jättää kuitenkin jälkensä.

• Anonyymi

Jos kaksi on ensin kimpassa ja sitten näistä toinen alkaakin samasta paikasta toisen kanssa suhteeseen, niin katkeraksi jää tämä yksin jäänyt tunteidensa kanssa. Näitä on nähty. Petettyjä puoliskoja.
      Sanoisin, että katkeruus on pettymyksen ja surun sekoitusta.

• Anonyymi

Hyvä terveys katkeruustesti

toivotko muille pahaa
      millä silmällä katsot vastaantulijoita
      pidätkö nuorempia uhkana itsellesi
      palaatko yhä uudelleen johonkin lapsuuden tapahtumaan
      syytätkö yli 50v yhä lapsuudenperhettäsi
      oletko sitä mieltä että vain itse hallitset asiat

voisiko jo unohtaa
      mitä negatiivisuudesta seuraa
      kiitollisuuden kohteisiin enemmänkin huomio

• Anonyymi

Omalla kohdalla koin, että mun tunteillani leikittiin. Toinen piti vaan pilkkanaan. Se sai aikaan katkeruutta. Hän sanoi ensin ihastuneensa muhun ja kun minä tunnustin tunteeni hälle, niin hän haluskin lopettaa mun kanssa koska olikin koko ajan ollut ihastunut toiseen. Tätä ei vaan mulle kertonut, vaan keksi toisen syyn. Pahinta oli tämä valehtelu ja tietysti se nöyryytyksen tunne.

• Anonyymi

Elämäänsä pettynyt.

• Anonyymi

Katkera eli pitkä vihainen jostain. Pitkittynyttä vihaa ja usein katkeruuteen liittyy kostaminen ja kohteen vahingoittaminen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe