Pekkas kertymä

Anonyymi

Moi.

Pekkas / vuosiloma kertymisestä.

Opiskelun ohella teen osa-aika työtä kuorma-autopuolella jossa viikko tunnit on noin 25 h ja työpäiviä n. 2-3 / vko (usein 2 päivää / vko) johtuen koulusta.

Akt tes on käytössä lisineen.

Kysyisin kuitenkin kuinka minulle kertyy vai kertyykö vuosiloma / pekkasvapaita?

Olen aloittanut 3 kk sitten.

11

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Esitit hyvän kysymyksen miten tällainen työnteko kerryttää vuosilomaa/työajan lyhennysvapaita(pekkasia). Vastaus löytyy työehtosopimuksesta. Toisaalta kun ajattelee ,että olet opiskelija ja opiskelijoilla on rahat tiukassa,niin olettaisin sinunkin
      painavan täyttä työpäivää esim. kesällä kun opiskelut on tauolla , etkä haaveilisi vuosilomasta. Yksi asia ihmetyttää 25 tuntia töitä 2 työpäivässä per viikko???? sehän tarkoittaa 12.5 tunnin työrupeamaa päivässä. Kovat on duunit sinulla.

      • Anonyymi

        Niin... No olipa taas vastaus, mutta kiitos siittä.
        Kesällä onkin täydet tunnit, mutta nyt kouluaikana ei. Ja juurikin työpäivä on n. 12-13 h pituudeltaan ja näitä on 2 viikkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin... No olipa taas vastaus, mutta kiitos siittä.
        Kesällä onkin täydet tunnit, mutta nyt kouluaikana ei. Ja juurikin työpäivä on n. 12-13 h pituudeltaan ja näitä on 2 viikkoon.

        No kiitos suuri kun kommentoit ihan itse minun mielipiteitä suoraan. Ihmettelen vain kun haikailit vuosilomien perään ja sitten kerrot ,että kesällä painetaan täysillä. Milloin oikein ajattelit pitää niitä vuosilomia??? Yleensä kaikki ihmiset haluavat olla lomalla heinäkuussa, vaikka paras lomakuukausi on elokuu jos minun mielipidettä kysytään. Mielestäni 12-1 3 tunnin työpäivät eivät ole normaaleja jos lainsäädännön kannalta ajatellaan. Olisikin ihan mukava kuulla mistä palasista työpäivä koostuu. Kuinka paljon ajoaikaa,muuta työtä ja lepoaikaa on työpäivässäsi. Eli ihan perusasiat tutut sellaiset digipiirturista. Ratti, työkalu ja vuode noin selko suomenkielellä. Ihan noin ammattimiehen mielipiteenä vastaukseni oli erittäin asiallinen. Vastaus löytyy työehtosopimuksesta. Pidit tai et lue työehtosopimus ja jos et ymmärtänyt lukemaasi niin aina voi soittaa AKT:n toimistoon jos on jäsen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kiitos suuri kun kommentoit ihan itse minun mielipiteitä suoraan. Ihmettelen vain kun haikailit vuosilomien perään ja sitten kerrot ,että kesällä painetaan täysillä. Milloin oikein ajattelit pitää niitä vuosilomia??? Yleensä kaikki ihmiset haluavat olla lomalla heinäkuussa, vaikka paras lomakuukausi on elokuu jos minun mielipidettä kysytään. Mielestäni 12-1 3 tunnin työpäivät eivät ole normaaleja jos lainsäädännön kannalta ajatellaan. Olisikin ihan mukava kuulla mistä palasista työpäivä koostuu. Kuinka paljon ajoaikaa,muuta työtä ja lepoaikaa on työpäivässäsi. Eli ihan perusasiat tutut sellaiset digipiirturista. Ratti, työkalu ja vuode noin selko suomenkielellä. Ihan noin ammattimiehen mielipiteenä vastaukseni oli erittäin asiallinen. Vastaus löytyy työehtosopimuksesta. Pidit tai et lue työehtosopimus ja jos et ymmärtänyt lukemaasi niin aina voi soittaa AKT:n toimistoon jos on jäsen.

        Niin jos et tiedä kertyykö lomapäiviä ja tuleeko työajanlyhennysvapaita(pekkasia)


      • Anonyymi

        Onpa outoa jos kuljetusalan ihmiset kauhistelevat 12-13 tunnin työpäivää! Tuollaiset päivät ovat aivan normipäiviä sellaisessa ajossa esim. jotka eivät ole pelkkää ajamista, vaan on purkua ja lastausta välissä.
        Myös esim. puutavaranajossa joka on pääsääntöisesti kaksivuorotyötä, pyritään tekemään se 12t, käytännössä usein 11-13t.
        Usein tehdään 4 vuoroa/vk, mutta sesonkiaikaan 5. vuoroakin, riippuu siitä kuinka kuljettajia on käytettävissä?

        Pekkasista puheenollen: Niitä kuuluu olla täyden vuosityöajan puitteissa 18-19 päivää vuodessa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        No nyt kirjoituksen aloittajalle on paljon hyviä tiedon jyväsiä . Hyödynnä nämä hyvät ohjeet joita ammattilaisilta sait . Ei muuta kuin mahtavaa työntäyteistä kesää sinulle joka pelastat
        omalta osaltasi sen miten hoitaa vakituisten työntekijöiden kesälomasijaisuudet. Sinunlaisia ahkeria opiskelijoita täytyisi olla vain hurjasti enemmän. Nykyisin kun maajussit,poliisit ja palokuntalaiset ja normi opiskelijat voi hoitaa hommia kun ammattipätevyys puuttuu.


    • Anonyymi

      Tessin perusteella pitäisi pekkaset maksaa osa-aikaisillekin, nopeasti laskien vuosityöajaksi tulee 1300h, josta noin 11 päivää lyhennystä.

      Toinen asia on, että jos opiskelu on vähänkin vaativaa, niin ei kannata tehdä liikaa töitä, muuten voi palaa loppuun, vaikka nuori olisikin.

      Lomarahat pitäisi maksaa maksaa palkan päälle, noin 9-11,5 % bruttopalkasta.

      Isommissa firmoissa rahat tulee melko luotettavasti silloin, kun pitääkin. Pienemmissä taas voi joutua itse seuraamaan ja kyselemään niiden perään.

      • Anonyymi

        Aika vekkuli mielipide kun minä olen työssä laadukkaassa yrityksessä jossa palkan laskenta on todella tarkkaa ja kaikki työehtosopimukseen liittyvät asiat on hoidettu aina mallikkaasti.
        Teen työtä säännöllisesti 40- 45 tuntia viikko ja työajanlyhennysvapaita on n. 12 kpl vuodessa 1- 2 päivää siihen päälle sillä päivien määrä perustuu tehtyihin työtunteihin.
        En voi kuin ihmetellä jos ihminen joka tekee 2 päivää viikossa töitä saisi sen perusteella 11 päivää vuodessa työajan lyhennysvapaata. ja mistä ihmeestä revit tuon 1300 tuntia. Jos laillisesti tehdään tuo 2 työpäivää viikossa niin ei tällaisiin lukuihin 1300 h päästä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vekkuli mielipide kun minä olen työssä laadukkaassa yrityksessä jossa palkan laskenta on todella tarkkaa ja kaikki työehtosopimukseen liittyvät asiat on hoidettu aina mallikkaasti.
        Teen työtä säännöllisesti 40- 45 tuntia viikko ja työajanlyhennysvapaita on n. 12 kpl vuodessa 1- 2 päivää siihen päälle sillä päivien määrä perustuu tehtyihin työtunteihin.
        En voi kuin ihmetellä jos ihminen joka tekee 2 päivää viikossa töitä saisi sen perusteella 11 päivää vuodessa työajan lyhennysvapaata. ja mistä ihmeestä revit tuon 1300 tuntia. Jos laillisesti tehdään tuo 2 työpäivää viikossa niin ei tällaisiin lukuihin 1300 h päästä ?

        Normaalilla työajalla pitäisi tunteja tulla enemmän, jo 11 kk *160 h/kk tekee vuosityöajaksi 1760 tuntia, jolla pitäisi saada enemmän kuin 12 päivää, lähes 18-19. Kannattaa koittaa lukea sitä tessiä kohdasta 12.

        Väännän sitten rautalangasta, koska eihän laskento voi olla vahva puolesi, muuten olisit päässyt parempiin hommiin. Jos osa-aikainen työntekijä tekee 9,5 kuukautta vuodesta 25 tuntia viikossa, on se noin 100 tuntia kuussa. Tämä tekee 950 h. Kesäloma-aikana tehdään 2,5 kk 160h/kk, joka tekee 400 tuntia. Yhteensä niistä tulee 1350 h. MIelestäni tämäkin on tosin liikaa opiskelijalle, kyllä töitä ehtii myohemminkin paiskimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vekkuli mielipide kun minä olen työssä laadukkaassa yrityksessä jossa palkan laskenta on todella tarkkaa ja kaikki työehtosopimukseen liittyvät asiat on hoidettu aina mallikkaasti.
        Teen työtä säännöllisesti 40- 45 tuntia viikko ja työajanlyhennysvapaita on n. 12 kpl vuodessa 1- 2 päivää siihen päälle sillä päivien määrä perustuu tehtyihin työtunteihin.
        En voi kuin ihmetellä jos ihminen joka tekee 2 päivää viikossa töitä saisi sen perusteella 11 päivää vuodessa työajan lyhennysvapaata. ja mistä ihmeestä revit tuon 1300 tuntia. Jos laillisesti tehdään tuo 2 työpäivää viikossa niin ei tällaisiin lukuihin 1300 h päästä ?

        Onko tässä kyseessä joku varastomies tessi ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe