Ostin ensimmäisen perämoottorin, miltei uuden pienen Yamahan syksyllä. Ohjekirjassa kehoitetaan syksyllä sumuttamaan suojaöljyä äänenvaimentimen suojaöljyreikään moottorin käydessä makeavesi tynnyrissä jolloin moottori alkaa savuttamaan ja lopulta sammuu.
Vaihtoehtoisesti käytetään moottoria kunnes polttoaine loppuu, moottori sammuu ja sitten sytystulpan reiästä teelusikallinen puhdasta mopottoriöljyä ja pyöritetään moottoria käsin. Lopuksi jähdytysvesi poistetaan koneesta.
Nyt en ole varma onko koneeseen tehty jompikumpi suojaus, mutta bensiini on pienkonebensiiniä moottorin omassa litran tankissa.
Mitä menetelmää yleensä käytetään kun moottori jää talveksi seisomaan?
Yamaha säilytyshuolto
2
228
Vastaukset
- Anonyymi
Riippuu varmasti missä moottoria säilytetään. Itsellä esim pieni moottori on aina irroitettuna veneestä ja kuivassa tasalämpöisessä paikassa. Otan bensaletkun irti ja ajamalla kone tyhjäksi bensasta, ei muuta.
- Anonyymi
Tukehduttamalla kone sumuttmalla suojaöljyä kaasaariin ja käytetään yleisesti 2-tahtikoneissa. Nelareissa en ole siihen törmännyt. Oletan että aloittajan kone on nelari kun se on uudehko.
Nelareissa bensan ajaminen loppuun järjestelmästä on yleinen käytäntö, jolla m.m. estetään ettei bensaan tule alkoholbensan aiheuttamaa kasvustoa. Pienkonebensalla tätä riskiä ei ole.
Lisäksi tyhjentämistä voi mahdollisesti edesauttaa, koneesta riippuen , tyhjentämällä kaasarin tyhjennysruuvista kaasarin pohjalla jos sellainen on, tai kuten ensimmäien vastaaja kertoi, irrottamalla letkun esim polttoainehanan lähdöstä tankkiversiossa, tai avaamalla ilmayhteyden polttoaineliittimellä, jos sellainen on, laittamalla siihen vaikka pelkän liittimen ilman letkua ennen kun aloitta tyhjennysajelun. Jos järjestelmä ei saa ilmaa, niin siihen muodostuu alipaine jonka seurauksena bensan syöttö tyrehtyy ja järjestelmä ei tyhjene.
Nelareissa en ole törmännyt lisävoitelun käyttöön sylinterissä, sillä öljypohjan öljy levittynee suojaavaksi kalvoksi kunhan muistaa pyörittää muutaman kerran narusta. Eipä lisäöljystä haittaakan olisi - 2-tahtisissa se on tärkeä.
Peräöljy kannattaa tarkistaa vuosittain, itse vaihdan aina sen ensimmäisenä vuotena tai heti jos olen ostanut käytetyn koneen, jolla varmistan että tiedän mitä koneessa on, jonka jälkeen käytöstä riippuen vähintään tarkastan öljyn vuosittain , ja vaihdan iän tai ulkonäön perusteella. Jos pohjaruuvia avaamalla saan muutaman tipan kirkasta öljyä ja konetta on käytetty vähän, niin en näe syytä vaihtamiseen. Syksyllä on kuitenkin tärkeätä tarkistaa ettei peräöljyssä ole vettä, joka voi jäätyessään jopa halkaista perän. Riittävän pitkäään seisseen koneen perän alaruuvin avaamisessa poistuu ensin vesi jos sitä on siellä.
Impelleri on syytä tarkastaa muutaman vuoden välein, esim 3 v riippuen käytöstä ja säilytyksestä. Vaihtaminen voi olla järkevää samalla kun koneen avaa vaikka impellerissä ei havitsisi kulumisen merkkejä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun533856KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar892216Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo451902- 221743
- 281506
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?211373- 151132
- 311108
- 1061013
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale791012