Hyvä ikäautoilija

Anonyymi

Kaikki kunnia vaan sinulle,mutta kun kesäkin kohta tulee,niin voisitko jo harkia
ajokotista luopumista? Siis ikäihmiset saavat autoilla,nyt ei ole kyse siitä,vaan
heistä joiden ns.liikenteen luku taito,liikennevirrassa mukana kulkemien,nopeusajoitusten noudattaminen;alinopeus on nykyään rikos. jotka ovat jymähtäneet sinne 50-60-lukejen taitteeseen,eivätkä enää pysy kasvaneiden liikennemäärien perässä. Tullaan kolmion takaa eteen,kun ei sieltä v,-67:n tullut ketään,ei havainnoida muuta liikennttä(hälytysajoneuvot,ym)
"Eno-Einarit" ja "Elma-tädit" POIS LIIKENTEESTÄ ENNEN KESÄÄ!

29

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, miten aloitus puoltaa uusien liikennesääntöjen sisäistämistä.
      Suojatiellä kävelevä on kiinni edellä ajavan polkupyörän kettingeissä.

      Korppis

      • Anonyymi

        Suojatiellähän ei ajella polkupyörillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatiellähän ei ajella polkupyörillä.

        Nykyään saa ajaa pyörällä pelkkää suojatietä pitkin ajoradan yli.

        Se ei anna oikeutta ajaa pelkällä jalkakäytävällä.
        Suoraan ajavat ajoneuvot eivät väistä tätä.
        Jotta kääntyvät autot väistää on ajaminen aloitettava suojatien alusta nollanopeudesta.
        Ts. ei ajamalla yhtäsoittoa mm. torilta tai kävelykadulta

        "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P18

        Ajoneuvolla on AINA väistettävä:
        1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;

        2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;

        3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään saa ajaa pyörällä pelkkää suojatietä pitkin ajoradan yli.

        Se ei anna oikeutta ajaa pelkällä jalkakäytävällä.
        Suoraan ajavat ajoneuvot eivät väistä tätä.
        Jotta kääntyvät autot väistää on ajaminen aloitettava suojatien alusta nollanopeudesta.
        Ts. ei ajamalla yhtäsoittoa mm. torilta tai kävelykadulta

        "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P18

        Ajoneuvolla on AINA väistettävä:
        1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;

        2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;

        3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

        Kuvakieltä kirjoitin olisi kai pitänyt selkeyttää, että aloituksessä ei ollut lauseiden välissä välilyöntiä, mentiin yhtäpötkyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatiellähän ei ajella polkupyörillä.

        Tieliikennelaki on muuttunut tuon asian suhteen. Alla on pari hyvää suomenkielistä videota jossa aiheita käsitellään pyöräilijän kannalta.

        Uusi tieliikennelaki - muutokset pyöräilijälle
        https://youtu.be/V0V8WpUVIUc

        Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
        https://youtu.be/SttGw1D5pr8

        Hyvä on kaikkien katsoa nuo videot, ei pelkästään pyöräilijöiden.


    • Ajan niin kauan kuin kortti on voimassa ja auto ajokunnossa.
      Tietenkin jos vähänkin epäröi liikennevirtaan lähtemistä, täytyy harkita luopuako vai jatkaako ajamista. Lääkäri voi lopulta asian ratkaista.
      Itse haluaisin ajaa vielä monta vuotta.
      Jossain vaiheessa pyydetään todistajaa ajokunnosta kommentoimaan, yks tuttu mummeli meni ajokouluun ja pyysi sieltä opettajan kyytiin oli ainakin ammattitaitoinen lausunnon antaja ja.

      Iäkkäät kuskit ovat hyviä kuskeja.
      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yli-90-vuotiaat-kuskit-ajavat-paremmin-kuin-juuri-kortin-saaneet/1932180#gs.vkthx8

      • Anonyymi

        Kuski pitää itse olla myös kunnossa auton ajokunnon lisäksi.


    • Anonyymi

      Suksi suolle!
      Ensinnäkin, kaikilla joilla on voimassa oleva ajokortti, on oikeus ajaa kesällä ja talvella!
      Toisekseen, oikeinkirjoituksesi taso oli kuin googlen käännös.

      Olen 80 v ja ajan varmasti saman kilometrimäärän vuodessa kuin sinäkin ja hoksottimet on kunnossa.

      • Anonyymi

        Ajokortin kuittaaminen itselleen velvoittaa ylläpitämään osaamistaan ja olla selvillä tieliikennelain ja liikennesääntöjen muutoksista. Tämä unohtuu monelta. Kuinkahan moni oikeasti tietää miten 1.6.2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki on muuttanut sääntöjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokortin kuittaaminen itselleen velvoittaa ylläpitämään osaamistaan ja olla selvillä tieliikennelain ja liikennesääntöjen muutoksista. Tämä unohtuu monelta. Kuinkahan moni oikeasti tietää miten 1.6.2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki on muuttanut sääntöjä?

        Tieliikennelaki 10.8.2018/729 (ajantasainen). Tuli voimaan 1.6.2020.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


        Uusi tieliikennelaki on, kuten näkyy, jo muuttunut muutamaan otteeseen sen voimaan tulon jälkeen.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200360
        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20201040
        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210095

        Nämä muutokset on huomioitu tuossa ajantasaisessa laissa. Muutoksia tulee varmaan jatkossakin mutta ajantasaiseen lakiin sisällytetään ne. Siksi tuo ensimmäinen linkki on paras tapa pysyä ajan tasalla.


    • Anonyymi

      Ajan kortin kun täytän 70

    • Anonyymi

      Jos aloittaja ei osaa ajatella ja ennakoida myös ikäihmisiä liikenteessä, niiin kortti pois ihan heti ja sassiin. - Nm. Käytä taxia

    • Anonyymi

      Nykyisen määritelmän ja uudenkin lain 3. pykälän mukaan ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

      - Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää.

      - Liian hitaasti ei kuitenkaan saa ajaa kiusantekomielessä. Toimintaan pitää olla jokin perusteltu syy.

      Lähde >> iltalehti.fi

      On fiksua ja kohteliasta ajaa mahdollisimman lähellä suurinta sallittua nopeutta kun sää, olosuhteet ja kuski sen mahdollistavat. Näin ei tosin aina ole ja muut siinä ympärillä pitää ymmärtää tämä asia ja sovittaa se oma tekeminen sen mukaan.

      • Anonyymi

        Yleisin käytetty sana nykyään on "oikeus".

        Sellaiset sanat kuin "on velvollisuus myös" ja "ottaa huomioon toiset" ovat jo harvinaisempia.

        Ite oon yli 70 ja huomaan selvästi, että havaintokykykyni ei ole sama kuin nuorempana.
        En ole ikinä ajanut kolaria.
        Olen kuitenkin varovaisempi ja tarkkaavaisempi nykyisin, ja tiedostan tilanteen.

        Hyvä kun asia otetaan esille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisin käytetty sana nykyään on "oikeus".

        Sellaiset sanat kuin "on velvollisuus myös" ja "ottaa huomioon toiset" ovat jo harvinaisempia.

        Ite oon yli 70 ja huomaan selvästi, että havaintokykykyni ei ole sama kuin nuorempana.
        En ole ikinä ajanut kolaria.
        Olen kuitenkin varovaisempi ja tarkkaavaisempi nykyisin, ja tiedostan tilanteen.

        Hyvä kun asia otetaan esille!

        Olet maaseudun kyläteillä pörrännyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet maaseudun kyläteillä pörrännyt.

        Muuallakin, ympäri Eurooppaakin on tullut pörrättyä.
        Työmatkoilla hurahti joskus 700 kilsaa päivässä, enemmänkin joskus.

        Asun muuten isossa kaupungissa.
        Mutta kiva ajella maaseudulla, vinkkaan sinulle, kun ajan ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisin käytetty sana nykyään on "oikeus".

        Sellaiset sanat kuin "on velvollisuus myös" ja "ottaa huomioon toiset" ovat jo harvinaisempia.

        Ite oon yli 70 ja huomaan selvästi, että havaintokykykyni ei ole sama kuin nuorempana.
        En ole ikinä ajanut kolaria.
        Olen kuitenkin varovaisempi ja tarkkaavaisempi nykyisin, ja tiedostan tilanteen.

        Hyvä kun asia otetaan esille!

        Uudesta tieliikennelaista löytyy ennakointivelvollisuus joka koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä, ei pelkästään ajoneuvoja.

        "4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Tuossa puhutaan selvästi "velvollisuudesta", eikä "oikeudesta".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yleisin käytetty sana nykyään on "oikeus".

        Sellaiset sanat kuin "on velvollisuus myös" ja "ottaa huomioon toiset" ovat jo harvinaisempia.

        Ite oon yli 70 ja huomaan selvästi, että havaintokykykyni ei ole sama kuin nuorempana.
        En ole ikinä ajanut kolaria.
        Olen kuitenkin varovaisempi ja tarkkaavaisempi nykyisin, ja tiedostan tilanteen.

        Hyvä kun asia otetaan esille!

        Hyvä havaintokyky ja riittävä reaktionopeus ovat käsittääkseni tarpellisia liikenteessä ja nehän nyt väistämättä heikkenevät iän mukana.

        Kun itse olen viime vuodet istunut "pelkääjän paikalla" olen kyllä pannut merkille, että jos autojonossa joku hidastelee, vaihtelee yllättävästi ajonopeuksia, jonka pää ei juuri käänny sivulle vaan katsoo suoraan eteen niin kyllä ratissa on silloin iäkkämpi henkilö.

        Kuten toinen kirjoittaja totesi, ajamiseen joutuu ja täytyy panostaa enemmän ja itse koen kyllä kortittomuuden puutteena. Ennen kaikkea matkustaessa tutuille paikoille, joille ei edes julkista liikennettä ole. Taksilla ajaminen tulee halvemmaksi kuin oman auton ylläpito, niinhän on laskettu, mutta jostakin syystä taksin käyttöön on monella aika korkea kynnys vielä.


    • Viimeksi, kun vanhojen autoilusta jankuttettiin.
      Tarkistin yhden jutun.
      Työni puolesta kävin lävitse ajo-harjoittelua.
      Kaiken-laisissa maastoissa.
      Kaiken-laisilla pinnoilla.
      Minulla on tallella 11kpl. kunnia-kirjaa niistä.
      Silloin kirjoittelin myös ajelustani pitkin Keski-Suomen ralli-teitä.
      -
      Haluaako joku vanhus asiassa kilpaille kanssani?
      Saa tietysti olla myös nuorus.

      H.

      • ...kilpailla

        H.


    • Anonyymi
    • Kyllä suurin osa kolareista on tullut juuri kortin saaneiden ansiosta. Ikä-ihmisissä on monenlaisia, lääkärissä on käytävä ja hän päättää saako ajelua jatkaa.
      Ennen ajelin helsingin keskustassa ja monta kertaa vuodessa pääkaupunkiseudulle. Nyt en lähde kovin pitkille matkoille. Talvikelillä vierastan enemmän maantieajoa liukkailla kun kaupunkien keskustassa ajoa. Ei kaupungeissa käy kuinkaan, siellähän on selvät säännöt eikä nopeuskaan ole kova.

      • Anonyymi

        Kaupungeissa ovat pyöräilijät ja jalankulkijat vaarassa kädettömien ja osaamattomien autoilijoiden vuoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungeissa ovat pyöräilijät ja jalankulkijat vaarassa kädettömien ja osaamattomien autoilijoiden vuoksi.

        Onhan niitä monenlaisia autoilijoita kaiken ikäisissä.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Onhan niitä monenlaisia autoilijoita kaiken ikäisissä.

        On toki mutta väitit että "Ei kaupungeissa käy kuinkaan". Väitän vastaan. Väitän että eniten onnettomuuksia sattuu juurikin taajamissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On toki mutta väitit että "Ei kaupungeissa käy kuinkaan". Väitän vastaan. Väitän että eniten onnettomuuksia sattuu juurikin taajamissa.

        Näin varmaan onkin. Usein ei tule niin paljon tuhoa kun vauhti on hiljaisempi taajamissa.
        Puhun vain itsestäni, minä pelkään enemmän talvikeliä maantieajossa.
        En ole koskaan ajanut kolaria keskustoissa, hirvi tuli kerran yllättäen eteen ja mökkitiellä ajoin ojaan kun tie oli kuin peili jäässä.


    • Anonyymi

      Kortti voimassa viel 2 vuotta, eikä se vanha Pilote kulje ku 80 km/h :D

      Ohi vaa

    • Anonyymi

      Täällä maalla omaa autoa tarvitaan kun bussivuoroja on vain muutama päivässä.
      On tehty suurkuntia yhdistämällä entisiä itsenäisiä kuntia suuriksi kuntayksiköiksi.
      Kalliiksi tulee auton pitäminen, mutta tähän on tultu. Pankit on täällä lakkautettu, entisistä kunnista pitää ajaa citykuntaan asioitaan hoitamaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      265
      3741
    2. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      120
      2584
    3. Olen päättänyt saada sinut

      Minua ei estot pidättele. Otan vaikka väkisin.
      Ikävä
      36
      1990
    4. Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?

      Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!
      Ikävä
      51
      1932
    5. En mä mies tiedä

      Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin
      Ikävä
      38
      1473
    6. Jokos olet nainen

      Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy
      Ikävä
      114
      1340
    7. Menikö sulla

      Jutut liian pitkälle?
      Ikävä
      49
      1244
    8. Tiedätkö nainen

      Että sinulla on loistava tunneäly. Osaat käsitellä niitä, osaat analysoida ja järkeillä asioita ja et alkaa mielipuolen
      Ikävä
      67
      1209
    9. Huomenna taitaa

      Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle
      Ikävä
      18
      1193
    10. Hiuksesi letille?

      Mitä ajattelisit jos tarjoutuisin opettelemaan hiustesi letityksen?
      Ikävä
      43
      1057
    Aihe