Kertokaa kokemuksia ranteen jäykistysleikkauksesta. Kuinka pitkä sairasloma? Miten pitkään meni, ennekun kättä kärsi käyttää, kuinka kuntouduitte, kävittekö fysioterapiassa jne jne. Kaikki aiheeseen liittyvä tervetullutta. Olen jonossa leikkaukseen ja jännittää . Oikea ranne on operoinnin kohde ja olen oikeakätinen.
Kiitos.
ranneleikkaus
10
15556
Vastaukset
- Hyvä maila
Ei siinä henki mene, mutta kädestä tulee oivallinen maila.
Joo, tehty on oikeen ranteen jäyksitys 32 vuotta sitten.
Sairaslomaa tuli kipsin poisottoon saakka eli parisen kuukautta. Riippuu tietenkin työstäsi. Minä olin 4 kk täydellä palkalla vielä sairaslomalla. Aika erikoista.
Kyllä siinä meni vuosi, niin oli se joka aamu yhtä kipee kuin ennenkin. Itku aamusin pääsi. Mutta vuosi vuodelta se kipu häipyi, ja sitten olen sillä halkojakin hakannut. Toki tärinää se ei kestä.
Onhan siinä joitain rajoitteita, mutta ei niitä huomaa, kun tottuu siihen. Pääasia että kipu on poissa. Ennen jäykistystä en pystynyt edes hiihtämään, jäykistyksen jälkeen hiihdin täysiään. - reumanainen
Millainen jäykistys tehdään? Minulle on tehty oikeaan ranteeseen osajäykistys, jolloin ranne liikkuu sekä sivuttain että vähän myös ylä–ala-suunnassa. Tämä on käsittääkseni mahdollista silloin, jos ranne ei ole kokonaan tohjona.
Omat kokemukseni ovat pelkästään positiivisia, käsi parani hyvin, rajoituksia oli yhteensä 16 viikkoa, ensin kahdeksan viikkoa lastassa, jonka sai pois esim suihkussa tai saunassa käynnin ajaksi, ja sitten tukilasta, jonka kanssa sai nostaa noin kilon painoista tavaraa.
Ensimmäiset viikot olivat hankalia, mutta sittemmin käsi on ollut kivuton. Lastan pois oton jälkeen käsi oli tosi jäykkä, eikä esimerkiksi lusikka kiertynyt suuhun. Nyt kun leikkauksesta on kahdeksan vuotta ranne ei ole ollut kipeä, se kestää hyvin rasitusta, eikä rajoituksia ole (käyn muun muassa salilla ja jumpassakin voin punnertaa.
Tunnen ihmisiä, joilla ranne on jäykistetty kokonaan. Sehän on toimivuuden kannalta hankalampi, mutta senkin kanssa tuttavani ovat tulleet toimeen. Tärkeintä lienee, että ranne on kivuton, jatkuva särky ja tulehdus ovat kaikkein pahinta.
Edellisen kirjoittajan viestiin sanoisin, että leikkausmenetelmät ovat kehittyneet huimasti kolmessakymmenessä vuodessa ja tuloksetkin parantuneet.
Leikkauksesta toipumiseen auttaa muutama asia, ensinnäkin heti leikkauksen jälkeen ei kannata kipulääkkeiden kanssa säästellä. Sittemmin kuntoutusohjeet kannattaa ottaa tosissaan, mitä enemmän harjoittelet, sitä parempi on lopputulos. Vaikka ranteesi olisikon kokonaan jäykistetty sitä tärkeämpää on pitää muu käsi kunnossa.
Kaikkea hyvää ja onnea leikkaukseen, kyllä se siitä.- Hyvä maila
Minulla oli ranne täysin tuhoutunut. Kaikki oli syöpynyt, vain sellainen harmaa möherö, mössö oli jäljellä, joten vaihtoehtoja ei ollut. Siihenkin aikaan jo tehtiin osajäyksityksiä, mutta minun kohdalla se ei edes tullut kysymykseenkään.
Miten lie nykyisin täysjäykistyksessä, eikö siinäkään enää pidetä kipsiä ?
Enpä minä tästä haittaa koe. Ainoa, jos pitäisi ikkunaa, tai seinää pyyhkiä, niin vain sormenpäät tarttuisivat riepuun, ei voisi sillai koko kämmentä käyttää. Mutta kaikkiin löytyy korvaavat niksit. - taivaanlapsi
Hyvä maila kirjoitti:
Minulla oli ranne täysin tuhoutunut. Kaikki oli syöpynyt, vain sellainen harmaa möherö, mössö oli jäljellä, joten vaihtoehtoja ei ollut. Siihenkin aikaan jo tehtiin osajäyksityksiä, mutta minun kohdalla se ei edes tullut kysymykseenkään.
Miten lie nykyisin täysjäykistyksessä, eikö siinäkään enää pidetä kipsiä ?
Enpä minä tästä haittaa koe. Ainoa, jos pitäisi ikkunaa, tai seinää pyyhkiä, niin vain sormenpäät tarttuisivat riepuun, ei voisi sillai koko kämmentä käyttää. Mutta kaikkiin löytyy korvaavat niksit.minulla oikea ranne leikattiin viime kesänä, eli alle vuosi sitten. niin ja täysjäykistys on.
heti leikkauksen jälkeen oli kyllä kipsi, mutta se vaihdettiin tukilastaan jo ennen kotiinlähtöäni, joka oli niinkin pian kuin viikon päästä leikkauksesta. särkylääkkeitä sai kyllä napsia melko tiuhaan alkuajan, mutta loppuajan harmina oli enemmänkin hiostava lasta, ei kipu. lastaa taisin pitää sen 8 viikkoa, minkä jälkeen oli kuukauden varovainen aika, jolloin sai nostaa vain n.kilon painoja.
pelkäsin etukäteen että käsi olisi hankala ja lähes käyttökelvoton, varsinkin kirjoittamisen onnistuminen huolestutti. näin kun mietin, niin en ole missään vaiheessa käden parantumisen jälkeen huomannut etten voisi jotakin sillä tehdä, ts. en ole pysähtynyt ajattelemaan "voi ei, en voikaan tehdä tätä enää, kun on käsi leikattu!" en yleensä edes muista sen olevan leikattu, jollei arpea katso. täysin toimiva siis on ollut.:)
leikkauksen jälkeen kannattaa tosiaan treenata kättä, etenkin sormia. se vähentää turvotusta ja tylysti sanoen, jos et liikuta sormiasi, ne luutuvat ranteen mukana.. kannattaa siis ottaa ohjeistukset tosissaan.
muistaakseni kirurgini mainitsi nuo osittaisjäykistykset, mutta totesi samaan hengenvetoon ettei sellaisia tehdä enää, koska täysjäykistykset on todettu paremmiksi ja kestävimmiksi. en tiedä sitten...
Joka tapauksessa voimaa ja jaksamista sinulle!=) - hapana
taivaanlapsi kirjoitti:
minulla oikea ranne leikattiin viime kesänä, eli alle vuosi sitten. niin ja täysjäykistys on.
heti leikkauksen jälkeen oli kyllä kipsi, mutta se vaihdettiin tukilastaan jo ennen kotiinlähtöäni, joka oli niinkin pian kuin viikon päästä leikkauksesta. särkylääkkeitä sai kyllä napsia melko tiuhaan alkuajan, mutta loppuajan harmina oli enemmänkin hiostava lasta, ei kipu. lastaa taisin pitää sen 8 viikkoa, minkä jälkeen oli kuukauden varovainen aika, jolloin sai nostaa vain n.kilon painoja.
pelkäsin etukäteen että käsi olisi hankala ja lähes käyttökelvoton, varsinkin kirjoittamisen onnistuminen huolestutti. näin kun mietin, niin en ole missään vaiheessa käden parantumisen jälkeen huomannut etten voisi jotakin sillä tehdä, ts. en ole pysähtynyt ajattelemaan "voi ei, en voikaan tehdä tätä enää, kun on käsi leikattu!" en yleensä edes muista sen olevan leikattu, jollei arpea katso. täysin toimiva siis on ollut.:)
leikkauksen jälkeen kannattaa tosiaan treenata kättä, etenkin sormia. se vähentää turvotusta ja tylysti sanoen, jos et liikuta sormiasi, ne luutuvat ranteen mukana.. kannattaa siis ottaa ohjeistukset tosissaan.
muistaakseni kirurgini mainitsi nuo osittaisjäykistykset, mutta totesi samaan hengenvetoon ettei sellaisia tehdä enää, koska täysjäykistykset on todettu paremmiksi ja kestävimmiksi. en tiedä sitten...
Joka tapauksessa voimaa ja jaksamista sinulle!=)Kiitos Taivaanlapsi!
Tuore tieto auttaa... rauhoittaa. Miten pitkään sinä olit sairaslomalla? Entäs, jos on oikeakätinen ja oikea ranne leikataan, niin pystyykö kädellä tekemään mitään? Tietokonehommia?
Hyvää lähestyvää kesää sinullekin.
Ja viikonko joutui sairaalassa olemaan? Se on aika kauan.. Taitaa olla suht iso leikkaus. - pitkä talvi
hapana kirjoitti:
Kiitos Taivaanlapsi!
Tuore tieto auttaa... rauhoittaa. Miten pitkään sinä olit sairaslomalla? Entäs, jos on oikeakätinen ja oikea ranne leikataan, niin pystyykö kädellä tekemään mitään? Tietokonehommia?
Hyvää lähestyvää kesää sinullekin.
Ja viikonko joutui sairaalassa olemaan? Se on aika kauan.. Taitaa olla suht iso leikkaus.Minun vasean ranteeni murtui aikoinaan 1.kerran 30 vuotta sitten ja taasen viime kesänä fillarionnettomuudessa, jonka seurauksena viimein todettiin, että oli paha kulumavika.Käsi operoitiin tammikuun alussa,k-piikkejä 3 ja omasta veneluusta luuta.Kaksi viikkoa oli kipsi, sen jälkeen 6 viikkoa lasikuitukipsi ja irroitettava tukilasta on ollut siitä lähtien. Ylihuomenna piikkien poisto.....jäykkähän tuo on , saa nähdä kuinka alkaa taipuilemaan...sormet liikkuu hyvin, mutta kivutta rannetta ei paljon taivutella. Tsemppiä vaan kaikille ja kommentteja.
- mummo 46
Minun ranne leikattiin maaliskuun alussa. Siinä oli kipua jo useamman vuoden, mutta en ollut käynyt lääkärissä. Kun lopulta meni niin siinä todettiin veneluun murtuma, jota ei oltu hoidettu. Lääkärin mukaan olisi pitänyt tulla jo kaksi vuotta sitten lääkäriin niin luu olisi voitu korjata. Luu mureni ja se joudettiin poistamaan kokonaan. Samalla laitettiin ranteeseen osajäykistys, jossa on luudutus ja kahdeksan ruuvia. Ensin kipsi oli neljä viikoa, tikit poistettiin ja laitettiin uusi kipsi. Uusi kipsi oli kolme viikkoa. Sitten kävin kuukauden välein kontrollissa. Kiloa enempää ei saanut nostella. Kesäkuun alussa lääkäri määräsi fysikaalista, mutta kielsi vedot käteen ja ei saa nostella vieläkään kiloa enempää. Olen nyt käynyt 10 kertaa fysikaalisessa ja ranteeseen ei olla saatu yhtään enempää liikettä. Se on samanlainen kuin kipsistä poiston jälkeen, eli taipuu vähän alas päin, mutta ei ylös yhtään. Sivulle vain hieman. Olen vielä sairaslomalla elokuun loppuun ja sitten otetaan semmoset kuvat että nähdään onko ranne luutunut. Särkylääkettä olen syönyt paljon. Nyt olen saanut vähennettyä sitä ja ranne on aika hyvän tuntonen, mutta jäykkä.
- --f--
2006 osajäykistetty oikeakätisen oikea ranne. Murtumassa 2004 peukalon puolelta nivel ihan tuusannuuskaksi ja vaan kipsattiin tuolloin.
Lonkasta kaivettiin luuainesta ja kivut lähti heti leikkauksen jälkeen. 10 vk oli sairaslomaa päätetyöstä, josta 2 vk kipsi, 4 vk lasikuitukipsi ja piikit poistettiin 8 vk:n kohdalla. Yksityisellä olin hoidettavana ja pääsin samana päivänä vielä kotiin. Fysioterapiasta ei juurikaan hyötyä, mutta omaehtoinen jumppaaminen EHDOTTOMAN tärkeää.
Ärtyy, jos joutuu urakalla tekemään hommia koneella. Haravointi ja ikkunanpesu pitää jättää pariin neliöön kerrallaan. Muuten sen kanssa pärjää, jos ei haikaile esim. punnertamisen perään, ranne kun ei taitu sitä vertaa eikä kestä niin paljon painoa paitsi ollessaan täysin suorana. Kierrotkin jäi reilusti vajaiksi, mutta niinpä ne olivat kaikki liikeradat jo ennen leikkaustakin vajaita. - Horjahtanut
Olen vasen.Ehdotettu leikkaus on ranteen luuduttaminen jolloin liikeradat jäävät noin 25%seksi ja kipua saataa ilmetä senkin jälkeen.Mitä kokemuksia teiilä on.Nm.Horjahtanut
- Anonyymi
Onko täällä kokemusta "ranteen osittaisesta jäykistämisestä" leikkauksella. Kyseessä on siis vanha veneluun murtuma oikeassa ranteessa joka ei ole luutunut. Veneluuta ei voida enää korjata joten se poistetaan ja lopuista luista kasataan "uusi ranne". Leikkauksen seurauksena ranteen liikerata pienenee. Olisi kiva kuulla kokemuksia vastaavanlaisesta operaatiosta soittajilta, jos sellaisia löytyy. Suoli24 keskusteluista kun ei aina saa kovinkaan hyvää käsitystä mistään aiheesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456