Aikuisopiskelu ulkomailla?

Anonyymi

Miten olette järjestäneet esim. kohdemaan kielen ja/tai työelämäänne hyödyttävät muut opinnot ulkomailla? Mitä tukia voi saada ja mitä ei, koska "yli-ikäisyys"? Kokemuksia oppilaitoksista, joissa olette opiskelleet?

Saksankielen opiskelu kiinnostaa minua aivan erityisesti.

4

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko tarkoituksesi lähteä ulkomaille nimenomaan opiskelemaan? Vai ensisijaisesti töihin?

      Nyt ei pääse mihinkään, mutta ennen esimerkiksi Goethe Institut järjesti hyvätasoista saksan kielen opetusta ulkomaalaisille Saksassa. Ikävuosilla ei merkitystä. Kokonaan omalla kustannuksella.

      Itse olin kauan sitten Saksassa kansainvälisellä kieli- ja maantuntemuskurssilla kaksi kuukautta eräässä yliopistossa. Kokonaan omalla kustannuksellani.

      Ehkä googlailet itse nykymahdollisuuksista, kun itse parhaiten tiedät tarpeesi.

    • Anonyymi

      Nimenomaan opiskelemaan. Haaveilen jo koronanjälkeisestä ajasta. Opiskelen tällä hetkellä omatoimisesti saksankieltä. Tarkoituksenani on oppia uusi kieli näin aikuisiällä.

      • Anonyymi

        Saksaan on yleensä parempi mennä töihin ja sitä kautta oppia se kieli. Siellä on etenkin tehdastöitä, tietysti asunto on usein kaukana työpaikasta ellei ole rikas. Kun halvat vuokra-asunnut ei melkein koskaan ole lähellä työpaikkoja. Vähän samaa Suomessakin.
        Asia tietenkin saattaa muuttua koronan aikana, mutta sen näkee sitten. Kumminkin niitä tuotantotehtaita ja logistiikkaa tarvitaan. Menee vain nyt aika pitkään, ehkä muutama vuosi, ennen kuin voi minnekään ulkomaille lähteä turvallisesti.


    • Anonyymi

      Opiskelen ulkomailla yliopistossa ja käyn myös yliopiston järjestämällä kielikurssilla (siitä ei saa kuitenkaan opintopisteitä). En tiedä, mitä tarkoitat "yli-ikäisyydellä", mutta näin 36-vuotiaana saan Suomesta opintorahaa ja asumislisää, opintolainaakin saisin (mutta en ole hakenut). Mielestäni opintotuelle ei ole mitään yläikärajaa.

      Saksassa olen ollut yhden kuukauden opiskelemassa saksan kieltä (ei "saksankieltä") maksullisessa kielikoulussa. Koska minulla oli tuolloin opettajan virka Suomessa ja olin Saksassa kesällä, elin tietenkin palkallani. En kokenut kielikouluopiskelua kovin hyödylliseksi, koska ryhmä oli taidoiltaan niin epätasainen. Mainitusta Goethe-Institutista olen kuullut vain hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      26
      4228
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      299
      3564
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      30
      2499
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2439
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      140
      2097
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      1936
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1811
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1535
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1413
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      20
      1328
    Aihe