Onko teistä joku kokeillut Vipassana-meditaatiota? Sehän perustuu myös Buddhan oppeihin, vaikkei periaatteessa olekaan mihinkään uskontoon sidottu. Itse olen käynyt 10 päivän kurssin kahdesti ja ensimmäisellä kertaa olin haltioissani, toisella kertaa skeptisyys valtasi. Kokemuksia?
oletko kokeillut vipassanaa?
9
4620
Vastaukset
- student
Mä osallistuin 10 päivän (S.N.Goenkan) vipassana-kurssille intiassa viime kesänä. Se oli mielenkiintoinen kokemus. Mä pidin Goenkan tyylistä esittää asiat ja ne olivat ihan järkeviä juttuja. Meditaatio tuntui myös toimivan hyvin (aina välillä). Tiettyä skeptisyyttä mulla oli kanssa silloin tällöin ja ehkä niin on hyväkin.
Mulla oli myös kovia kipuja rinnassa koko kurssin ajan, mutta kurssin loputtua ne laukes.- menetelmää
Oshon kirjassa Meditaatio - ainoa tie vapauteen vipassanalla tarkoitetaan kolmenlaista meditaatiota: alavatsahengityksen seuraamista, sierainten läpi kulkevan ilman seuraamista sekä olemista jatkuvasti tietoinen tekemisestään ja olemisestaan. Harjoiteltiinko näitä menetelmiä Goenkan kurssilla. Kertoisitko tarkemmin kurssista.
USA:ssa ja jo Euroopassakin leviävä mindfulness-terapiamenetelmä perustuu tietääkseni vipassanan periaatteille. Myös vankiloissa, esim. Intiassa ja USA:ssa, käytetään vipassanaa hoidollisena terapiamuotona. Kristillisenä variaationa sitä käytetään jo Ruotsinkin vankiloissa.
Jon Kabat-Zinnin teos Olet jo perillä pohjautuu vipassanaan ja kertoo mindfulness-menetelmästä. - student
menetelmää kirjoitti:
Oshon kirjassa Meditaatio - ainoa tie vapauteen vipassanalla tarkoitetaan kolmenlaista meditaatiota: alavatsahengityksen seuraamista, sierainten läpi kulkevan ilman seuraamista sekä olemista jatkuvasti tietoinen tekemisestään ja olemisestaan. Harjoiteltiinko näitä menetelmiä Goenkan kurssilla. Kertoisitko tarkemmin kurssista.
USA:ssa ja jo Euroopassakin leviävä mindfulness-terapiamenetelmä perustuu tietääkseni vipassanan periaatteille. Myös vankiloissa, esim. Intiassa ja USA:ssa, käytetään vipassanaa hoidollisena terapiamuotona. Kristillisenä variaationa sitä käytetään jo Ruotsinkin vankiloissa.
Jon Kabat-Zinnin teos Olet jo perillä pohjautuu vipassanaan ja kertoo mindfulness-menetelmästä.Alla olevasta linkistä saat tietoa Goenkan opettamasta vipassana-meditaatiosta.
Vipassana-meditaation variaatioita on käsittääkseni lukuisia ja ne perustuvat Buddhan opetuksiin. Goenkan jutussa on kolme osa-aluetta;1. hyvä moraalinen käytös (älä tapa, varasta ym.)2. Keskittyminen(eli hengityksen tarkkailua)3. Viisaus (eli takertumatta tarkkaillaan omaa itseä.)
http://www.kolumbus.fi/vipassana/
- miksiköhän
Kerro siitä, mikä sai sinut epäileväksi. Kokemuksistasi voi olla hyötyä monelle, jotka ovat aikeissa osallistua kursseille.
- Thaimaa
Olen ollut Vipassana-retriitillä Thaimaassa. Todella hyvä kokemus. Parasta mitä olen elämässäni tehnyt. Melkein voi sanoa, että valaistuminen on taattu.
Missä sinä behappy olet ollut Vipassana-retreetillä?- vaatimus
Kuinka hyvin näillä kursseilla on osattava englantia? Joutuuko itse puhumaan suurissa ryhmissä vai ainoastaan ohjaajan kanssa kahdestaan? Onko päiväohjelma miten rankka? Herätyshän on jo klo 4.00. Kertokaa hiukan tarkemmin, monet ovat varmasti erittäin kinnostuneita.
- ollut
vaatimus kirjoitti:
Kuinka hyvin näillä kursseilla on osattava englantia? Joutuuko itse puhumaan suurissa ryhmissä vai ainoastaan ohjaajan kanssa kahdestaan? Onko päiväohjelma miten rankka? Herätyshän on jo klo 4.00. Kertokaa hiukan tarkemmin, monet ovat varmasti erittäin kinnostuneita.
vipassana-keskus:
asuin yksin yhdessä mökissä viidakossa, kerran päivässä piti käydä syömässä ja hoitaa ympäristön siisteys 15-60min muita velvollisuuksia ei ollut.
Ei ollut edes kelloa... - student
vaatimus kirjoitti:
Kurssilla on joka päivä yksi tunnin kestävä dhamma-talk, joka on englanniksi. Tässä opettaja selostaa harjoitettavaa tekniikkaa ja siihen liittyviä ongelmia/ratkaisuja.
Joka toinen päivä opettaja kyselee myös oppilailta heidän harjoituksensa edistymisestä ja neuvoo jos on ongelmia. Joka päivä on myös mahdollisuus mennä erikseen juttelemaan opettajan kanssa jos harjoitukseen liittyviä kysymyksiä ilmaantuu. Muuten englantia ei tarvitse osata.
Harjoitus on suhteellisen rankka, mutta myös hyvin palkitseva. Oikea asennoituminen ennen kurssia ja sen aikana helpottaa keskittymistä.
Kaikessa on kysymys siitä mihin on tottunut. Harvempi on tottunut meditoimaan kokopäivää, joten aluksi se vaatii hieman totuttelua. Paras tapa onkin ottaa kurssi päivä kerrallaan.
Kurssi on järjestetty niin että mielellä ei ole mahdollisuutta saada virikkeitä (kirjan lukeminen, tv, keskustelu ym..), vaan ainut mahdollisuus on keksittyä meditointiin. Mieli tulee vikuroimaan kurssin aikana, koska se ei halua/ole tottunut keskittymään yhteen asiaan. Mielen vikurointi näkyy erilaisina asioina; haluna lopettaa kurssi, erilaisina epäilyinä, skeptisyytenä ja kaikkina mahdollisina ajatuksina. Jos näihin ajatuksiin hukkuu niin silloin todennäköisesti lopettaa kurssin kesken.
Näiden ajatusten tullessa onkin hyvä nostaa pää pystyyn ja (ryhtyä taistoon)eli tuoda huomio takaisin harjoitukseen.
Kurssi vaatiikin päättäväisyyttä. Siksi ennen kurssia monessa kohtaan kysytään että oletko varmasti päättänyt suorittaa kurssin loppuun. Päättäväisyyden ja jatkuvan tarrautumattoman harjoituksen myötä siemen kasvaa taimeksi ja kohta se jo tuottaa hedelmää.Behappy!
- behappy
Kävin ekan kurssini intiassa jaipurissa. Ympäristö ja puitteet retriittiin ja täydelliseen mielen rauhoittamiseen olivat loistavat. Mä en sinne mennessä oikeen ees tienny, et mihin olin menossa. Musta vaan tuntu, et nyt tarviin todellista rauhottumista intian kaaoksen jälkeen. Mä siis vaan menin sinne täys ummikkona ja tein just niin ku ohjeistettiin. Alkupäivät oli vaikeita, mieli ei rauhottunu millään ja istuminen puudutti. Vähitellen se kuitenki helpotti ja aloin päästä oikeaan tunnelmaan. Kurssin jälkeen mieli oli tyyni ja kevyt ja hyvä olo jatku kuukausia eteenpäin, vaikka en aktiivisesti meditoinita jatkanutkaan.
Kurssi oli rankka, mutta hyvä alkusysäys meditaatioon. En lintsannut yhdestäkään sessioista. Aamuneljän herätykseenkin tottui.
Vajaan vuoden päästä siitä menin kurssille ruotsiin hästhageniin. Edellisen kurssin vaikutus oli jo kokolailla kaikonnut ja mieli taas sykkyrällä. Edellisen kurssin tuntemusten innoittamana siis päätin lähteä ruotsiin. Siellä mulle kuitenkin iski olo, että mua yritetään aivopestä. Aattelin koko ajan, että ahaa, nyt tässä yritetään muokata mun mieltä tällä tavalla ja tuolla tavalla. En luottanu menetelmän toimivuuteen, enkä siten siis keskittyny samalla tavoin kuin ensimmäisellä kerralla. Mietin, että miksi en saisi iloita mukavista asioista, koska kaikki tuntemukset pitäisi vaan ohittaa. Mietin myös sitä, että koska on niin älykäs menetelmä, kuin aistit ja niiden aiheuttamat tuntemukset, jotka viestittää meille meidän kehon voinnista ja mentaalisella puolella tuo elämään sisältöä, miksi ne pitäisi tukahduttaa? Miksi pitäisi olla kuin ylikypsä kasvis, jota mikään ei enää liikauta millään muotoa?
Mua myös ahdisti se, että vanhana oppilaana en sanut ruokaa puolenpäivän jälkeen. Mua heikotti illalla ja aamulla ja alhainen verensokeri vaikeutti keskittymistä entisestään. Kidutusta suorastaa.
Ruotsin miinuspuolia oili myös se, että ympäristö oli liian kotoinen. Alueelle kuului liikenteen ääni ja muita ääniä tavallisesta lähiympäristön elämästä. Ei pystynyt samalla tavoin irtaantumaan arjesta, kuin intiassa. Aamuherätykset tuntui ikäviltä ja joskus hipsin istuntojen aikana omaan punkkaan nukkumaan. Tuntui vaan kertakaikkiaan typerältä koko touhu. Nyt oon alkanu miettiä asioita taas toiselta kantilta ja miettiny osallistumista uudestaan. Toisaalta vois ehkä kokeilla jotain muutakin välillä. Osaisko joku suositella jotain?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847