Kysytään vl uskovien

Anonyymi

mielipidettä. Ovatko helluntaiaiset mielestänne Jumalan lapsia? Jollei ole niin tekö määrittelette kuka on Jeesukseen uskova Jumalan lapsi.
Odotellaan millaisia vastauksia te annatte, mutta perustelkaa ne Jeesuksen sanalla. Se mitä Luther tai LLL sanoi, eivät kelpaa perusteluksi.

60

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Helluntalaiset eivät ole oikeassa uskossa, eli ovat epäuskovaisia. Elävää uskoa löytyy vain meidän keskuudesta.

      • Anonyymi

        Mikä on " oikea usko?.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on " oikea usko?.

        Vain ME olemme oikeassa uskossa julistus on sairaaloista luulotautia.


      • Anonyymi

        Mene käymään helluntaiseurakunnan kokouksessa. Kerro sitten mikä siellä on epäuskoa.


      • Anonyymi

        Helluntailaiset ovat Jeesuksen seuraajia. Toimivat niin kuin alkuseurakunta. Ehkä ainoa joka noudattaa Jeesuksen opetusta ja uskovat häneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaiset ovat Jeesuksen seuraajia. Toimivat niin kuin alkuseurakunta. Ehkä ainoa joka noudattaa Jeesuksen opetusta ja uskovat häneen.

        Eikös helluntailaiset usko että jeesus ja jumala on sama asia, että jeesus on vain se "näkyvä" osa? Ja että Pyhä henki on kokemus tai tunne,esim.ilontunne sydämessä. Minusta tuo on aika kaukana kristinopista. Sano toki jos olen väärässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös helluntailaiset usko että jeesus ja jumala on sama asia, että jeesus on vain se "näkyvä" osa? Ja että Pyhä henki on kokemus tai tunne,esim.ilontunne sydämessä. Minusta tuo on aika kaukana kristinopista. Sano toki jos olen väärässä.

        Katso mitä Raamattu sanoo Jeesuksen Jumaluudesta;
        Joh 10:30 alkutekstissä; 30. Minä ja minun isäni, me olemme yksi.
        1 Joh 5; 20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
        Jeesus on siis tosi Jumala totisesta Jumalasta.

        Joka ei tunnusta Jeesuksen Jumaluutta, ei Hänkään tunnusta sellaista ihmistä Isänsä edessä.

        Miten on Kerhossa?


      • Juurikin näin, pelastua voit ainoastaan palvomalla SRK:ta. Jeesus sen sijaan on täysin turha jätkä, hänellä ei ole siinä mitään virkaa.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Katso mitä Raamattu sanoo Jeesuksen Jumaluudesta;
        Joh 10:30 alkutekstissä; 30. Minä ja minun isäni, me olemme yksi.
        1 Joh 5; 20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
        Jeesus on siis tosi Jumala totisesta Jumalasta.

        Joka ei tunnusta Jeesuksen Jumaluutta, ei Hänkään tunnusta sellaista ihmistä Isänsä edessä.

        Miten on Kerhossa?

        Minun suuni on tunnustanut Jeesuksen Herraksi ja Jumalan pojaksi. Se on Jumalan ilmoittama totuus. Jumaluus on ominaisuus samoin kuin johtajuus.
        Joka uskoo Jeesukseen ja Raamatun sanaan tietää että on Isä ja poika, mutta vain Isä on jumala.
        w.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Juurikin näin, pelastua voit ainoastaan palvomalla SRK:ta. Jeesus sen sijaan on täysin turha jätkä, hänellä ei ole siinä mitään virkaa.

        Demonipesä ei oo kyllä Jeesuksessa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun suuni on tunnustanut Jeesuksen Herraksi ja Jumalan pojaksi. Se on Jumalan ilmoittama totuus. Jumaluus on ominaisuus samoin kuin johtajuus.
        Joka uskoo Jeesukseen ja Raamatun sanaan tietää että on Isä ja poika, mutta vain Isä on jumala.
        w.

        Niin minäkin. Mutta Hermeneuttisesti tutkien eisegeesiä apuna käyttäen, on sekin tunnistettava, että Jumalan Sanaa ovat myös nuo kaksi jaetta.

        Mainistemaasi järjestys on muodostunut myös minulle, mutta totuutta pitää kuitenkin tunnustaa ja Pyhä Henki on myös minulle jumal- olento, ja tärkeä.

        Olen saanut "juutalaisen" kasvatuksen, joten käyn asian Israelin Huoneen kautta, jolloin asiaan tulee helpotusta.
        Vielä 1730 luvulla sukuni oli käyttänyt jumalasta eri nimiä, joista Elohim (hepr. ‏אלהים‎) oli ollut eniten käytetty erisnimenä.
        Tästä tulee myös IsraEL, kansan nimi.

        Se on myös nykyisessä Tanakissa, eli Hebreankielisessä VT,ssa hieman eri tavalla lausuttuna, eloah (אלוה), "jumala".
        Monikkomuoto käytettynä yksikössä olevien verbien kanssa on hepreassa käytetty tapa kuvata suuruutta ja kunnioitusta monikkona huippuosaamista.
        Jahve oli myös yksi erinimi, jolla on synönymi, eli ”Hän Joka On”, sekä Adonai, Herra.
        "Elohim" on kuitenkin todellisuudessa appellatiivi (substantiivi) eikä erisnimi. Koska heprea ja arabia ovat molemmat seemiläisiä kieliä ja sukulaiskieliä, sanan yksikkömuoto eloah on kielellisesti samaa alkuperää kuin arabian ilah, joka määräisen artikkelin kanssa on kehittynyt muodoksi Allah eli Jumala.
        Tämä hankaloittaa hieman käsitteellisyyden sijavuotaja.
        Käsitteisyys kärsi seemiöläisissä kansoissa, ja osin Israelin huoneessakin Èl Jumala, (mielestäni se on arabianalaisten käyttämä), koska siihen liittyy luonnollisesti Elohim ja siihen on sekoitettu myös Èlia.
        1 Moos alkaa sanoilla Bereshit bara Elohim... eli Alussa Jumalat loi.
        Siinä todella personoidaan Isä, meille Jumala, mutta kun "elohim" on kollektiivimuoto, se on kristillisessä perinteessä tavallisesti tulkittu Pyhäksi Kolminaisuudeksi, eli kaikki yhdessä.

        On kuitenkin vaarallista käyttää (jota joskus teen) sanaa kolmiyhteinen, josta muodostuu herkästi tunne, että kirjoittaja on henoteisti, eli tunnustaneet monien jumalten olemassaolon, mutta valinneet niistä yhden omakseen ja palvoneet häntä.
        Minulle kuitenkin Elohiin on ainut Jumala, mutta Raamattuun on otettu voimakkaita jakeita, joissa Jeesus sanotaan olevan ”tosijumala”.
        Jeesus kuitenkin täyttää minulle suuruudellaan olevan minun ”jumalani”, sillä Hänen kädessään on minun koko elämä sekä iankaikkisuus. Henki on minulle myös tärkeä, Hän on se puolustaja, jonka Jeesus lupasi lähtiessään.
        Lisää historiaa, jos kiinnostaa, mutta eiköhän tämä saa kuvan minun uskostani Yläkertaan.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Katso mitä Raamattu sanoo Jeesuksen Jumaluudesta;
        Joh 10:30 alkutekstissä; 30. Minä ja minun isäni, me olemme yksi.
        1 Joh 5; 20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
        Jeesus on siis tosi Jumala totisesta Jumalasta.

        Joka ei tunnusta Jeesuksen Jumaluutta, ei Hänkään tunnusta sellaista ihmistä Isänsä edessä.

        Miten on Kerhossa?

        "Joka ei tunnusta Jeesuksen Jumaluutta, ei Hänkään tunnusta sellaista ihmistä Isänsä edessä."

        Jos uskotte että jeesus ja jumala on sama,niin miten ihmeessä tuo lause on mahdollinen? Minkä isänsä edessä, jos ne on sama??


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Niin minäkin. Mutta Hermeneuttisesti tutkien eisegeesiä apuna käyttäen, on sekin tunnistettava, että Jumalan Sanaa ovat myös nuo kaksi jaetta.

        Mainistemaasi järjestys on muodostunut myös minulle, mutta totuutta pitää kuitenkin tunnustaa ja Pyhä Henki on myös minulle jumal- olento, ja tärkeä.

        Olen saanut "juutalaisen" kasvatuksen, joten käyn asian Israelin Huoneen kautta, jolloin asiaan tulee helpotusta.
        Vielä 1730 luvulla sukuni oli käyttänyt jumalasta eri nimiä, joista Elohim (hepr. ‏אלהים‎) oli ollut eniten käytetty erisnimenä.
        Tästä tulee myös IsraEL, kansan nimi.

        Se on myös nykyisessä Tanakissa, eli Hebreankielisessä VT,ssa hieman eri tavalla lausuttuna, eloah (אלוה), "jumala".
        Monikkomuoto käytettynä yksikössä olevien verbien kanssa on hepreassa käytetty tapa kuvata suuruutta ja kunnioitusta monikkona huippuosaamista.
        Jahve oli myös yksi erinimi, jolla on synönymi, eli ”Hän Joka On”, sekä Adonai, Herra.
        "Elohim" on kuitenkin todellisuudessa appellatiivi (substantiivi) eikä erisnimi. Koska heprea ja arabia ovat molemmat seemiläisiä kieliä ja sukulaiskieliä, sanan yksikkömuoto eloah on kielellisesti samaa alkuperää kuin arabian ilah, joka määräisen artikkelin kanssa on kehittynyt muodoksi Allah eli Jumala.
        Tämä hankaloittaa hieman käsitteellisyyden sijavuotaja.
        Käsitteisyys kärsi seemiöläisissä kansoissa, ja osin Israelin huoneessakin Èl Jumala, (mielestäni se on arabianalaisten käyttämä), koska siihen liittyy luonnollisesti Elohim ja siihen on sekoitettu myös Èlia.
        1 Moos alkaa sanoilla Bereshit bara Elohim... eli Alussa Jumalat loi.
        Siinä todella personoidaan Isä, meille Jumala, mutta kun "elohim" on kollektiivimuoto, se on kristillisessä perinteessä tavallisesti tulkittu Pyhäksi Kolminaisuudeksi, eli kaikki yhdessä.

        On kuitenkin vaarallista käyttää (jota joskus teen) sanaa kolmiyhteinen, josta muodostuu herkästi tunne, että kirjoittaja on henoteisti, eli tunnustaneet monien jumalten olemassaolon, mutta valinneet niistä yhden omakseen ja palvoneet häntä.
        Minulle kuitenkin Elohiin on ainut Jumala, mutta Raamattuun on otettu voimakkaita jakeita, joissa Jeesus sanotaan olevan ”tosijumala”.
        Jeesus kuitenkin täyttää minulle suuruudellaan olevan minun ”jumalani”, sillä Hänen kädessään on minun koko elämä sekä iankaikkisuus. Henki on minulle myös tärkeä, Hän on se puolustaja, jonka Jeesus lupasi lähtiessään.
        Lisää historiaa, jos kiinnostaa, mutta eiköhän tämä saa kuvan minun uskostani Yläkertaan.

        Kun Jumalan lähettiläs ilmestyi Marialle hän sanoi näin:
        Luuk. 1:35
        Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, PITÄÄ kutsuttaman JUMALAN POJAKSI

        Kutsun siis Häntä Jumalan pojaksi, en jumalaksi.

        Jeesus sanoi näin.
        Joh. 13:13
        Te puhuttelette minua opettajaksi ja HERRAKSI, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.

        Ap. t. 2:36
        Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet HERRAKSi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

        1.Kor.8. 5-6
        5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
        6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi HERRA, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

        Jeesus sanoi:
        Joh. 20:17
        Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja MINUN JUMALANI tykö ja teidän Jumalanne tykö"

        Room. 10:
        Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen HERRAKSI ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;

        Olen tunnustanut suullani Jeesuksen Herraksi. Tässä ovat raamatulliset perustelut joihin uskon. En usko ihmisoppeja joita tällä palstalla levitetään.

        Mukavaa viikonloppua Pinnasänky ja muutkin. Etsikää totuutta. Siunausta.
        w.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Joka ei tunnusta Jeesuksen Jumaluutta, ei Hänkään tunnusta sellaista ihmistä Isänsä edessä."

        Jos uskotte että jeesus ja jumala on sama,niin miten ihmeessä tuo lause on mahdollinen? Minkä isänsä edessä, jos ne on sama??

        Ei ne sama perosonaalisesti ole, mutta molemmat ovat jumal- olentoja ihmiselle, mutta Raamatun tekstit on kuitenkin otettava vakavasti.

        Jos ajatellaan Jumalaa, Abrahamin ja Israelin Jumalaa, luojaa, niin siihen heti perusteet Raamatun alussa.
        Gen 1;1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan.
        2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.
        3Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.

        Siinä on erotettuna Jumala, eli luoja.
        Siinä erottuu Pyhä Henki
        On myös käsitteellistä, että vakeus on myös eri tulkinojen mukaan valo, joka on Poika, Jeesus tuleva Messias.

        Nämä kaikki ovat jumal- olentoja meille.
        Mutta Jeesuksen rooli vahvistetaan Uudessa Testamentissa Johanneksen toimiesta; Joh;1;
        1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
        5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.

        Yksi Jeesuksen nimistä on myös Sana.

        Tulee huomioida, että Jeesuksen jumaluutta vahvistaa Johannes todella kovasti; 3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

        Eli mitään ei olisi olemassa ilman Jeesusta, ei edes Kerhoa.

        Kaiken vahvistaa VT;n Sl; 8
        27 Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle,
        28 kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan,
        29 kun hän pani merelle rajat, loi rannat patoamaan sen vedet, ja kun hän lujitti maan perustukset.
        30 Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään, hänen ilonaan päivät pitkät, kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään.
        31 Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset.

        Eli Hän, on Jeesus Sanana.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Ei ne sama perosonaalisesti ole, mutta molemmat ovat jumal- olentoja ihmiselle, mutta Raamatun tekstit on kuitenkin otettava vakavasti.

        Jos ajatellaan Jumalaa, Abrahamin ja Israelin Jumalaa, luojaa, niin siihen heti perusteet Raamatun alussa.
        Gen 1;1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan.
        2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.
        3Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.

        Siinä on erotettuna Jumala, eli luoja.
        Siinä erottuu Pyhä Henki
        On myös käsitteellistä, että vakeus on myös eri tulkinojen mukaan valo, joka on Poika, Jeesus tuleva Messias.

        Nämä kaikki ovat jumal- olentoja meille.
        Mutta Jeesuksen rooli vahvistetaan Uudessa Testamentissa Johanneksen toimiesta; Joh;1;
        1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
        5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.

        Yksi Jeesuksen nimistä on myös Sana.

        Tulee huomioida, että Jeesuksen jumaluutta vahvistaa Johannes todella kovasti; 3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

        Eli mitään ei olisi olemassa ilman Jeesusta, ei edes Kerhoa.

        Kaiken vahvistaa VT;n Sl; 8
        27 Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle,
        28 kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan,
        29 kun hän pani merelle rajat, loi rannat patoamaan sen vedet, ja kun hän lujitti maan perustukset.
        30 Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään, hänen ilonaan päivät pitkät, kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään.
        31 Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset.

        Eli Hän, on Jeesus Sanana.

        Pikku kommentti. Jeesuksen tehtävä oli liharuumiissa ja ihmisenä välittää SANA joka tuli Jumalalta ihmiskunnalle. Sana on evankeliumi.

        Jeesus sanoi ja todisti
        Joh. 12:49
        Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, MITÄ minun pitää sanoman ja mitä puhuman.

        Joh. 1:14
        Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella POJALLA on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        Mitä tulee kolminaisuusoppiin se on varhaisten kirkkoisien oppi ja sitä ei löydy Raamatusta.
        w.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Demonipesä ei oo kyllä Jeesuksessa!

        Ei niin, SRK:ssa sitäkin enemmän! :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pikku kommentti. Jeesuksen tehtävä oli liharuumiissa ja ihmisenä välittää SANA joka tuli Jumalalta ihmiskunnalle. Sana on evankeliumi.

        Jeesus sanoi ja todisti
        Joh. 12:49
        Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, MITÄ minun pitää sanoman ja mitä puhuman.

        Joh. 1:14
        Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella POJALLA on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        Mitä tulee kolminaisuusoppiin se on varhaisten kirkkoisien oppi ja sitä ei löydy Raamatusta.
        w.

        Hyvä kommentti.
        Kolminausuus oppista kerroin yllä, mutta sen helppokäyttöisyys, mutta historiassa se mudostuu hebrean sekä arbian kielten läheisyys vääristi tilanteen, josta jokunen on hyväksytty konsiiniin.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Hyvä kommentti.
        Kolminausuus oppista kerroin yllä, mutta sen helppokäyttöisyys, mutta historiassa se mudostuu hebrean sekä arbian kielten läheisyys vääristi tilanteen, josta jokunen on hyväksytty konsiiniin.

        Juuri noin. Amen.
        w.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun Jumalan lähettiläs ilmestyi Marialle hän sanoi näin:
        Luuk. 1:35
        Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, PITÄÄ kutsuttaman JUMALAN POJAKSI

        Kutsun siis Häntä Jumalan pojaksi, en jumalaksi.

        Jeesus sanoi näin.
        Joh. 13:13
        Te puhuttelette minua opettajaksi ja HERRAKSI, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.

        Ap. t. 2:36
        Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet HERRAKSi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

        1.Kor.8. 5-6
        5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
        6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi HERRA, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

        Jeesus sanoi:
        Joh. 20:17
        Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja MINUN JUMALANI tykö ja teidän Jumalanne tykö"

        Room. 10:
        Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen HERRAKSI ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;

        Olen tunnustanut suullani Jeesuksen Herraksi. Tässä ovat raamatulliset perustelut joihin uskon. En usko ihmisoppeja joita tällä palstalla levitetään.

        Mukavaa viikonloppua Pinnasänky ja muutkin. Etsikää totuutta. Siunausta.
        w.

        Kaikki totta. Viikonloppuja Kärppä peliä katsellessa, etisenä seuran pelaajana.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Niin minäkin. Mutta Hermeneuttisesti tutkien eisegeesiä apuna käyttäen, on sekin tunnistettava, että Jumalan Sanaa ovat myös nuo kaksi jaetta.

        Mainistemaasi järjestys on muodostunut myös minulle, mutta totuutta pitää kuitenkin tunnustaa ja Pyhä Henki on myös minulle jumal- olento, ja tärkeä.

        Olen saanut "juutalaisen" kasvatuksen, joten käyn asian Israelin Huoneen kautta, jolloin asiaan tulee helpotusta.
        Vielä 1730 luvulla sukuni oli käyttänyt jumalasta eri nimiä, joista Elohim (hepr. ‏אלהים‎) oli ollut eniten käytetty erisnimenä.
        Tästä tulee myös IsraEL, kansan nimi.

        Se on myös nykyisessä Tanakissa, eli Hebreankielisessä VT,ssa hieman eri tavalla lausuttuna, eloah (אלוה), "jumala".
        Monikkomuoto käytettynä yksikössä olevien verbien kanssa on hepreassa käytetty tapa kuvata suuruutta ja kunnioitusta monikkona huippuosaamista.
        Jahve oli myös yksi erinimi, jolla on synönymi, eli ”Hän Joka On”, sekä Adonai, Herra.
        "Elohim" on kuitenkin todellisuudessa appellatiivi (substantiivi) eikä erisnimi. Koska heprea ja arabia ovat molemmat seemiläisiä kieliä ja sukulaiskieliä, sanan yksikkömuoto eloah on kielellisesti samaa alkuperää kuin arabian ilah, joka määräisen artikkelin kanssa on kehittynyt muodoksi Allah eli Jumala.
        Tämä hankaloittaa hieman käsitteellisyyden sijavuotaja.
        Käsitteisyys kärsi seemiöläisissä kansoissa, ja osin Israelin huoneessakin Èl Jumala, (mielestäni se on arabianalaisten käyttämä), koska siihen liittyy luonnollisesti Elohim ja siihen on sekoitettu myös Èlia.
        1 Moos alkaa sanoilla Bereshit bara Elohim... eli Alussa Jumalat loi.
        Siinä todella personoidaan Isä, meille Jumala, mutta kun "elohim" on kollektiivimuoto, se on kristillisessä perinteessä tavallisesti tulkittu Pyhäksi Kolminaisuudeksi, eli kaikki yhdessä.

        On kuitenkin vaarallista käyttää (jota joskus teen) sanaa kolmiyhteinen, josta muodostuu herkästi tunne, että kirjoittaja on henoteisti, eli tunnustaneet monien jumalten olemassaolon, mutta valinneet niistä yhden omakseen ja palvoneet häntä.
        Minulle kuitenkin Elohiin on ainut Jumala, mutta Raamattuun on otettu voimakkaita jakeita, joissa Jeesus sanotaan olevan ”tosijumala”.
        Jeesus kuitenkin täyttää minulle suuruudellaan olevan minun ”jumalani”, sillä Hänen kädessään on minun koko elämä sekä iankaikkisuus. Henki on minulle myös tärkeä, Hän on se puolustaja, jonka Jeesus lupasi lähtiessään.
        Lisää historiaa, jos kiinnostaa, mutta eiköhän tämä saa kuvan minun uskostani Yläkertaan.

        Elvistellen.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Ei niin, SRK:ssa sitäkin enemmän! :)

        Demonipesästä on tullu oikea belsebuubi. Järetöin rienaaja!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elvistellen.

        Kaikki on teologian tutkimuksen mukaista sanomaa. Muuten en Elviksestä välitä, mutta muutaman kappaleen laulan paremmin.

        Olsiko kommentia tekstistä?


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Ei ne sama perosonaalisesti ole, mutta molemmat ovat jumal- olentoja ihmiselle, mutta Raamatun tekstit on kuitenkin otettava vakavasti.

        Jos ajatellaan Jumalaa, Abrahamin ja Israelin Jumalaa, luojaa, niin siihen heti perusteet Raamatun alussa.
        Gen 1;1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan.
        2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.
        3Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.

        Siinä on erotettuna Jumala, eli luoja.
        Siinä erottuu Pyhä Henki
        On myös käsitteellistä, että vakeus on myös eri tulkinojen mukaan valo, joka on Poika, Jeesus tuleva Messias.

        Nämä kaikki ovat jumal- olentoja meille.
        Mutta Jeesuksen rooli vahvistetaan Uudessa Testamentissa Johanneksen toimiesta; Joh;1;
        1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
        5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.

        Yksi Jeesuksen nimistä on myös Sana.

        Tulee huomioida, että Jeesuksen jumaluutta vahvistaa Johannes todella kovasti; 3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

        Eli mitään ei olisi olemassa ilman Jeesusta, ei edes Kerhoa.

        Kaiken vahvistaa VT;n Sl; 8
        27 Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle,
        28 kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan,
        29 kun hän pani merelle rajat, loi rannat patoamaan sen vedet, ja kun hän lujitti maan perustukset.
        30 Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään, hänen ilonaan päivät pitkät, kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään.
        31 Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset.

        Eli Hän, on Jeesus Sanana.

        siis jumala ja jeesus on molemmat jumal-olentoja, miks jotku sitten rukoilee ja palvoo pelkästään jeesusta eikä taivaan isää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        siis jumala ja jeesus on molemmat jumal-olentoja, miks jotku sitten rukoilee ja palvoo pelkästään jeesusta eikä taivaan isää?

        Totta. Jumala antoi Pojalleen Vallan, ja Jumala ei puutu asioihin, ennekuin Uudessa Jerusalmissa, johon ottaa mukaan Jeesuksen omat. perustaa sen kuuluisan Jumalan Valtakunnan.
        Kaikki kolme, ovat jumal- olentoja, heistä ei ole synnytetty, vaan olleet aina.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Totta. Jumala antoi Pojalleen Vallan, ja Jumala ei puutu asioihin, ennekuin Uudessa Jerusalmissa, johon ottaa mukaan Jeesuksen omat. perustaa sen kuuluisan Jumalan Valtakunnan.
        Kaikki kolme, ovat jumal- olentoja, heistä ei ole synnytetty, vaan olleet aina.

        Oletko Pinnasänky pohtinut onko Pyhä Henki persoona? Raamattu todistaa sen olevan Jumalasta lähtevä voima. Apt. 1:18
        Konstantinopolin kirkolliskokouksessa v. 381 Pyhä Henki julistettiin persoonaksi. Tästä syntyi kolminaisuusoppi.
        Apt 7. 55-56. Siinä Stefanus täynnä Pyhää Henkeä näki taivaassa Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella.
        PH vaikutti siis Stefanuksessa eikä hän nähnyt kolmatta persoonaa taivaassa. Mitäpä tuumit?
        w.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko Pinnasänky pohtinut onko Pyhä Henki persoona? Raamattu todistaa sen olevan Jumalasta lähtevä voima. Apt. 1:18
        Konstantinopolin kirkolliskokouksessa v. 381 Pyhä Henki julistettiin persoonaksi. Tästä syntyi kolminaisuusoppi.
        Apt 7. 55-56. Siinä Stefanus täynnä Pyhää Henkeä näki taivaassa Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella.
        PH vaikutti siis Stefanuksessa eikä hän nähnyt kolmatta persoonaa taivaassa. Mitäpä tuumit?
        w.

        Jotenkin asia oli minulle selvä, ennekuin kerkisin pohtia.

        Asiasta kirjoittaa molemmat Johannekset.

        Joh. 14:17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
        Hän siis persoonana> te tunnette hänet, ja vain persoonan voi tuntea ja tunnistaa.

        Mikä on sitten Hänen suurin tehtävä, se on kirkastaa Jeesusta ja Hänen opetuksiaan
        Joh. 14:26
        Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.

        Kolmas on antaa armolahjoja, kenelle itse parhaaksi katsoo, ja siksi, kun hoitokokuksissa Kerho teki yhteistyötä saatanan kanssa, siten seurakuntalaisaan kadotukseen, niin se oli liikaa Pyhälle Hengelle, ja samalla Hän lähti ja lopetti kokoaan armolahjat, siksi myös Jeesus hukkuin Kerhon ohjelmasta, jäljelle jäi vain -suksen nimmeen.....


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Jotenkin asia oli minulle selvä, ennekuin kerkisin pohtia.

        Asiasta kirjoittaa molemmat Johannekset.

        Joh. 14:17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
        Hän siis persoonana> te tunnette hänet, ja vain persoonan voi tuntea ja tunnistaa.

        Mikä on sitten Hänen suurin tehtävä, se on kirkastaa Jeesusta ja Hänen opetuksiaan
        Joh. 14:26
        Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.

        Kolmas on antaa armolahjoja, kenelle itse parhaaksi katsoo, ja siksi, kun hoitokokuksissa Kerho teki yhteistyötä saatanan kanssa, siten seurakuntalaisaan kadotukseen, niin se oli liikaa Pyhälle Hengelle, ja samalla Hän lähti ja lopetti kokoaan armolahjat, siksi myös Jeesus hukkuin Kerhon ohjelmasta, jäljelle jäi vain -suksen nimmeen.....

        Pyhä Henki on Jumalan käskyvallassa kuten Luuk.11:13
        Raamatussa personoidaan asioita jotka eivät ole persoonia kuten viisaus. Sanal.1:20, ja Sananl. 8 1 - 3. Viisaudesta puhutaan pronominissa hän.
        w.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki on Jumalan käskyvallassa kuten Luuk.11:13
        Raamatussa personoidaan asioita jotka eivät ole persoonia kuten viisaus. Sanal.1:20, ja Sananl. 8 1 - 3. Viisaudesta puhutaan pronominissa hän.
        w.

        En näe ehdottomuutta Uuden Testamenitin osalta, jolloin Hän edustaa Jumaluutta yksin Maan päällä.
        Mennyt, eli VT on sitä mitä sanoit, koska Jeesus kertoi sen, että Henki lätetään meille JUmalan Taivaasta.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        En näe ehdottomuutta Uuden Testamenitin osalta, jolloin Hän edustaa Jumaluutta yksin Maan päällä.
        Mennyt, eli VT on sitä mitä sanoit, koska Jeesus kertoi sen, että Henki lätetään meille JUmalan Taivaasta.

        Pohdin ettei persoonaa voida jakaa. Sen sijaan voima kuten valtakin voidaan jakaa.
        Pyhä Henki vuodatettiin yhdellä kertaa helluntaina opetuslapsille. Myös Jeesus puhalsi Pyhän Hengen yhdelletoista opetuslapselleen Joh.20:22.
        Vain kolminaisuusoppi teki siitä persoonan .
        w.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pohdin ettei persoonaa voida jakaa. Sen sijaan voima kuten valtakin voidaan jakaa.
        Pyhä Henki vuodatettiin yhdellä kertaa helluntaina opetuslapsille. Myös Jeesus puhalsi Pyhän Hengen yhdelletoista opetuslapselleen Joh.20:22.
        Vain kolminaisuusoppi teki siitä persoonan .
        w.

        Tuo Jeesuksen puhallus oli symboolinen, koska päivän päästä sanoi; Älkää lähtekö Kaupungista (Jerusalemista) ennekuin saatte Pyhän Henegen.

        Henkihän laskutui pysvästi vasta helluntana.

        Jos Henki ei ole persoona, mikä Hän on?


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Tuo Jeesuksen puhallus oli symboolinen, koska päivän päästä sanoi; Älkää lähtekö Kaupungista (Jerusalemista) ennekuin saatte Pyhän Henegen.

        Henkihän laskutui pysvästi vasta helluntana.

        Jos Henki ei ole persoona, mikä Hän on?

        Se on Jumalasta lähtevä voima tai lahja. Apt.2:38 , Apt 10:45.
        w.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Totta. Jumala antoi Pojalleen Vallan, ja Jumala ei puutu asioihin, ennekuin Uudessa Jerusalmissa, johon ottaa mukaan Jeesuksen omat. perustaa sen kuuluisan Jumalan Valtakunnan.
        Kaikki kolme, ovat jumal- olentoja, heistä ei ole synnytetty, vaan olleet aina.

        Mihin asioihin jeesus sitten puuttuu? eikö apostolit kiittäneet ja rukoilleet jumalaa(isää)?mihin jumalan palvominen yhtäkkiä katoaisi. jeesuksen valta on se että Hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on Jumalasta lähtevä voima tai lahja. Apt.2:38 , Apt 10:45.
        w.

        Hyvä toteamus, selvästä asiasta.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Hyvä toteamus, selvästä asiasta.

        Niin minulle on se avautunut. Kiitti vaan Pinnasänky jutustelusta.
        w.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin asioihin jeesus sitten puuttuu? eikö apostolit kiittäneet ja rukoilleet jumalaa(isää)?mihin jumalan palvominen yhtäkkiä katoaisi. jeesuksen valta on se että Hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita?

        Mihin kaikkivaltiaana voi puuttua mihin haluaa, tuomita kenet haluaa ja vapauttaa kenet haluaa.
        Mutta sinun "jeesuksesi", ei ole mitään. Yksilään kerholainen ei tunnusta Jeesuksen kaikkivaltiaisuutta, joten ei ole kontakia Isäänkään.

        Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

        Kun teillä ei ole Tietä, mitä muuta kuljette, kun ihmisoppia.
        Jumalan aika tulee, kun Jeesus Herra luovuttaa Vallan Isälleen; 1. Kor. 15:24 Sitten seuraa kaiken päätös, kun hän luovuttaa kuninkuuden Jumalalle, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman.

        Jumalan palvontaa oli luomisesta aina siihen asti kun Hän luovutti vallaan pojalleen v.33 jolloin alkoi pojan "palvonnan" aika ja se jatkuu siihen asti, kun Jumalan Valatkunta tulee Israeliin (Ilm 21;1-6), joten nyt Sinun tulee palvoa Jeesusta.

        Ethän palvo Kekkostakaan Preidenttinä, nyt on Niinistön vuoksi, Hänen vuoro on saada kansansa kunnioitus.

        Jeesus kuitenkin kaiken aikaa istuu Isänsä vieressä ja kunnioittaa Isäänsä Taivaassa, eikä siellä ole muita ihmisiä palvomassa, ei edes Kerhoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin minulle on se avautunut. Kiitti vaan Pinnasänky jutustelusta.
        w.

        Samaa Sinulle, hyvää yötä.


      • Sinä olet sekaisin jo syntyessä, koska et osaa sanoa muuta kun Jussi, Jussi ja jussi, joka on todella rikollista palstan säännöissä, mutta Kerhollahan on omat säännöt.
        Eka kertaa kun kirjoita, laita edes muutama kommentti, kysy iskalta, hän voi soitella puhujille.
        Sinulta se ei luonnistu.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Sinä olet sekaisin jo syntyessä, koska et osaa sanoa muuta kun Jussi, Jussi ja jussi, joka on todella rikollista palstan säännöissä, mutta Kerhollahan on omat säännöt.
        Eka kertaa kun kirjoita, laita edes muutama kommentti, kysy iskalta, hän voi soitella puhujille.
        Sinulta se ei luonnistu.

        Se nyt on vaan niin, että palvo sinä mitä palvot, mutta Raamattu kehottaa rakastamaan. Valta on sinulle tullut kompastuskiveksi puuttelisen Raamatun tutkinnan vuoksi. Kaipasit kommenttia, niin päätin Jussin 6v puolesta vastata. Ville 10v.
        Luuk. 22:69
        Mutta tästedes Ihmisen Poika on istuva Kaikkivaltiaan oikealla puolella." [Ps. 110:1; Mark. 13:26 ; Ap. t. 7:56; Room. 8:34; Hepr. 1:3]
        1.Piet.5:
        10 Kaiken armon Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa. Vähän aikaa kärsittyänne hän itse varustaa, voimistaa, vahvistaa ja lujittaa teidät.
        11 Hänen on valta iankaikkisesti. Aamen.


    • Anonyymi

      Oletko ap hellari? Miksi epäilet omaa uskoasi niin paljon että vaadit saada krisityiltä tunnustus sinun uskoosi? Mene kysymään omiltasi.

    • Anonyymi

      Lestatiolaiset vanhempani tiesivät vääräuskoisten menevän helvettiin.

      • Mihin he sitten itse luulivat menevän? Antoivat varmaankin siihen raamatullisen vastuksen lapsilleen.


    • Anonyymi

      Samalla paikkakunnalla ei voi olla useita oikeita seurakuntia, jotka kokoontuvat eri paikoissa. Oikea usko yhdistää ihmiset yhteen oikeaan seurakuntaan. Joillakin paikkakunnilla on kylläkin useita rauhanyhdistyksiä, mutta niillä on kuitenkin hengellinen yhteys keskenään, sillä myös toisten rauhanyhdistysten puhujat kiertelevät niissä seurapuheita pitämässä. Kuin myös toisten rauhanyhdistysten jäsenet käyvät toisinaan seuroissa muissa rauhanyhdistyksissä.

      • Anonyymi

        Ja taas! Oikea usko. Niitä ei ole kuin yksi mutta se ei ole usko johonkin lahkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas! Oikea usko. Niitä ei ole kuin yksi mutta se ei ole usko johonkin lahkoon.

        Ei olekaan usko lahkoon, vaan usko Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen ja Jeesuksen sovitustyöhön. Pyhä Henki yhdistää seurakuntaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekaan usko lahkoon, vaan usko Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen ja Jeesuksen sovitustyöhön. Pyhä Henki yhdistää seurakuntaa.

        Ohoh. Unohdit Lutherin ja Larsin. Miksi jätit mainitsematta uskot ennemmin heitä kuin Jeesusta??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekaan usko lahkoon, vaan usko Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen ja Jeesuksen sovitustyöhön. Pyhä Henki yhdistää seurakuntaa.

        Ns narvalaiset lestadiolaiset kutsuivat viimevuosisadan alussa Suomeen helluntaiapostoli Barratin, jonka käynnistä helluntaiherätys tuli Suomeen. Nuo lestadiolaiset olivat kokeneet, että heidän seurakuntansa olivat kylmiä ja halusivat elävämpää uskoa. Niinhän se taitaa olla vielä tänäkin päivänä. Lestadiolaiset saavat syyttää itseään siitä, että helluntaiherätys levisi Suomeen.


      • Anonyymi

        Jotain eroja opissa on, jos samalla paikkakunnalla on useita seurakuntia, jotka kokooontuvat eri paikoissa.


      • Mihin se perustuu?


    • Anonyymi

      Mikä on vl?
      Miksi miettiä helluntailaisia ja heidän uskoaan. Eikö kannata keskittyä omaansa. Minä luterilaisena en tiedä ovat muun suuntauksen kannattajat uskovaisia vai ei. MInä olen.

      • Anonyymi

        Usko on henkilökohtainen. Tunnustat olevasi luterilainen. Uskot siis Lutheriin?


      • Euroopassa on ainakin 30 eri luterilaista kirkkokuntaa, jotka poikkeavat toistaan yhtä pljon, kun lestadiolaiset Suomnessa.


    • Anonyymi

      Helluntalaiset ovat tuudittautuneita väärään rauhaan. Heillä ei ole Jeesusta.

    • Anonyymi

      Voi ihmeessä, joten miksi ryhtyä määrittelemäänkään.

    • Anonyymi

      Veretön evankeliumi ei pelasta, vaikka rakentaisi pesää sysipohjolaan

    • Anonyymi

      Lestat sanoo helluntaista että ovat "noita- Simoneita"!

      semmoinen käsitys ainakin sillä jolta sen kuulin.

    • Anonyymi

      Ja Juuda kuningaskunta etelässä, jossa muuan Juudaskin vaikutti. Löysässä hirressä ei pidä roikkua.

    • Anonyymi

      Lestatiolaiset ovat Jumalan lapsia ja hänelle hyvin rakkaita. Kaikki muut painuu helvettiin ja sassiin!

    • Anonyymi

      vuosia läheltä lestalaista seuranneena totean että ko henkilö eitiennyt mitään Raamatusta,istui kuitenkin kaikki seurat läpi ikänsä.

      mitä se sellainen -laisuus mahtaa olla, en ymmärrä.

      • Anonyymi

        Siinä toteutui usko tulee kuulemisesta. Kysymys kuuluukin mikä usko ja mihin?


    • Anonyymi

      > Ovatko helluntaiaiset mielestänne Jumalan lapsia?

      Riippuu määritelmästä. Raamattu määrittelee näin:

      "Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta."
      1 Joh. 3:7-10

      VAlitettavasti näyttää, että vain harva on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      164
      3689
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      99
      2447
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2184
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2115
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1839
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1485
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      105
      1327
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1302
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1150
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      104
      1037
    Aihe