Vaihtaako joku sitä maskia ihan oikeasti?

Anonyymi

Maskiahan käytet''n ihan vain näön vuoksi ettei saada pahoja katseita kaupassa.

Vaihtaako joku siis ihan oikeasti sitä maskia joskus= Mulla on ollut samat maskit käytössä syksystä asti kun töistä pari ilmaista jaettiin, siinä ne kulkee takin taskussa ja laitetaan naamalle näön vuoksi kun tarvitaan. Kerran ne pesin tammikuussa, mutta käytännössä mua inhottaa likasta rättiä psitää naamalle, paljon hygieenisempää olisi olla ilman.

Mutta kun yleinen hysteria sitä vaatii.

Mutta ihan oikeasti, vaihtaako sitä ihan oikeasti kukaan? Mitä olen kavereilta kysynyt, niin kaikki muut toimivat ihan samoin kuin minä, eli sitä samaa käytetään vain näön vuoksi.

31

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Harva käyttää maskia oikein, oli kyse sitten pestävästä kangasmaskista tai kertakäyttömaskista. Kangasmaski pitäisi pestä jokaisen käytökerran jälkeen mutta todellisuudessa suurin osa käyttää sitä monta kertaa peräkkäin ja pesee sen ehkä kerran viikossa, jos silloinkaan. Kertakäyttömaskia käytetään monta kertaa vaikka sitä pitäisi käyttää vain kerran.

      Maskeja myös pidetään yhtäjaksoisesti aivan liian kauan naamalla vaikka ne pitäisi vaihtaa/pestä säännöllisin väliajoin, parisen kertaa tunnissa. Moni lisäksi riisuu maskin "väärin", eli tavallaan riuhtaisee sen naamalta jolloin kaikki mahdolliset bakteerit ja virukset pääsevät leviämään ympäristöön. Käytettyjä kertakäyttömaskeja heitetään minne sattuu. Osa osaa laittaa ne oikeaoppisesti roskikseen mutta osa vain heittää ne sinne jolloin taas kerran kaikenlaiset eliöt pääsevät leviämään. Myös linnut tonkivat roskiksia ja levittävät sieltä roskia, eli siis myös käytettyjä kasvomaskeja, ympäristöön.

      Aivan sama vaikka 99% ihmisistä olisi kanssani eri mieltä, mutta kasvomaskien hyöty on isoksi osaksi vain henkinen juuri sen takia, että monikaan ei osaa käyttää sitä oikein vaan pahimmassa tapauksessa levittää bakteereja ja viruksia eteenpäin.

    • Anonyymi

      Ainakaan isommat pärskeet eivät leviä itse yskiessä, kun on rätti naamalla. Nähtiinhän se koronalinjalla, kun yksi avosuinen aivastelija astui bussiin, niin tartutti lähes kaikki. Itse menen yhä edelleen samalla kevään periaatteella. Maski ei estä tartuntaa, mutta estää tartuttamasta muita.

      Ei kukaan varmaan täysin ohjeiden mukaan maskia käytä. Eiköhän käsidesiautomaatit sitä kompensoi osittain. Paitsi siltä osin, mitä maskia räpelletään kaupan porttien sisäpuolella.

      Minusta maskit ovat kuitenkin edelleen hyvä asia. Suojaamatta ympäriinsä yskiviä ja aivastelevia ihmisiä on niin paljon, että maski vähän rajoittaa sitä puolta. Se on tavallaan kuin laastari suun edessä. Muistutus, että nyt voisi pitää turvan kiinni. Hämmästyttävää miten yskiminenkin itsessäänkin vähenee, kun laitetaan maski naamalle.

      • Anonyymi

        Käsidesi ei kompensoi yhtään maskin käyttöä! Käsidesi auttaa itseä ettei saa tartuntaa kontaminoituneilta pinnoilta. Maski taas estää sairastuneen henkilön virusten levittämistä ilmateitse.

        Kyllähän myös likainen ja pitkään käytetty maski suojaa kanssaihmisiä sairastuneen pärskeiltä, mutta itseä se ei suojaa enää yhtään kun suodatinmateriaali on kyllästynyt viruksilla.

        Kuulun riskiryhmään ja käytän aina maskia ulkona liikkumista lukuunottamatta, vaikka se ei suojaa minua kovin tehokkaasti mutta ehkä edes hiukan. Kun menen johnkin riskitilaan (esimerkiksi sairaalan poliklinikalle, labraan tms. jossa on sairaita) käytän tehokkaampaa FFP maskia.


    • Tietenkin maski on vaihdettava,minulla on varalla maskeja kassissa,kangasmaskit pesen valkopyykki 90',olen jo vuoden käyttänyt niin sujuu hyvin.

      • Anonyymi

        Jos kädet voi pestä tavallisella saippuallakin, tuskin maskit vaativat koronan takia keittämistä. Maskien tehon voi kukin todistaa itselleen joltakin osin puhaltamalla käsiinsä ilman maskia ja maskin kanssa ja muuttaa välimatkaa ero on suuri. Kun turvaväli on 2m ja maski päässä, on hengitystietä kulkevan viruksen saaminen jo melko epätodennäköistä. Tosin jos oleskelee tilassa, jossa on käynyt päivän mittaan moni ihminen ja joka on suhteellisen pieni eli kyllästetty jo viruksilla, oleskellut voi viruksia väistämättä joutua jo sisähengitysilmaan, jos joku sairas on käynyt ko. tilassa. Muutenkin sitä tuuletusta korostetaan, mutta esim, jos esim. henkilöautossa matkustaa tartunnan saanut ja laitetaan ilmastointi päälle, virukset lentää matkustajia kohden paljon voimakkaammalla teholla kuin ilman ilmastointia. Eli ilmastointi pitäisi suorittaa ennen matkustajien ottamista esim. takseissa. Lentokoneissa tartunnan vaara on juuri siksi suuri, koska ilmastointi on päällä ja paineilman erot noustessa ja laskiessa hyvin suuret. Ennen koronaakin on tuttu ilmiö korvien sairastuminen lennon aikana tai jälkeen.


    • Anonyymi

      Kyllä mä käytän kertakäyttömaskia vain kerran.Ei tulis mieleenkään laittaa sitä taskuun ja käyttää uudelleen.Kärsin myös maskiaknesta mutta silti käytän maskia.

    • Anonyymi

      Ymmärtääkseni maski tulisi vaihtaa neljän tunnin välein. Voin olla väärässäkin. mutta näin ymmärsin jostain ohjeesta. Kenellä on varaa heittää hukkaan lähes käyttämätöntä maskia? Ei ainakaan minulla!

      Sitä paitsi olen huomannut, että jotkut vanhat ihmiset keräilevät maahan heitettyjä maskeja, joita todella on paljon. Heillä ei kenties ole varaa ostaa käyttämättömiä, joten käyttävät käytettyjä!

      • Anonyymi

        Kyllähän jossain toimistotyössä tai vastaavassa paikallaan istuessa tuntuu turhalta vaihtaa maskia muutaman tunnin kuluttua. Mutta raskaammassa työssä kun hengitetään voimakkaasti, maski on syytä vaihtaa. Tuossa viikolla kun olin ollut kuuman ravintolahellan ääressä tekemässä ruokaa muutaman tunnin, niin kahvipaussilla ottaessani maskin pois, kaadoin siitä selvää vettä. Tietenkin tuon jälkeen uusi maski kun jatkoin taas töitä.


    • Anonyymi

      Suurin osa maskeista ei suojaa käyttäjäänsä millään tavoin. Tarkoitus onkin suojata muita maskin käyttäjältä, hänen pärskeiltään.

      Lisäksi on huomattava, että useiden maskien tuoteselosteessa ei mainita suojaa viruksilta, vaan ainoastaan bakteereilta ja kenties sitä suuremmilta partikkeleilta.

      Vain hyvin harvassa maskissa on suoja myös viruksilta. Niitäkin on. mutta ne ovat erittäin kalliita

      • Anonyymi

        En millään jaksaisi kuunnella tuota hölynpölyä siitä, ettei maskit suojaa itseä.

        Se on niin monta kertaa ja niin monella tutkimuksella osoitettu, että kirurgiset suojaimet ja siitä paremmat suojaavat myös itseä, ettei tätä hallituksen hölynpölyä pitäisi enää levittää. Mitä uudempia tutkimuksia lukee, sen selvemmin niissä on havaittu myös itseä suojaava vaikutus.

        Kansalaismaskit suojaavat lähinnä vain muita pisaroilta ja hyvin vähän itseäkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En millään jaksaisi kuunnella tuota hölynpölyä siitä, ettei maskit suojaa itseä.

        Se on niin monta kertaa ja niin monella tutkimuksella osoitettu, että kirurgiset suojaimet ja siitä paremmat suojaavat myös itseä, ettei tätä hallituksen hölynpölyä pitäisi enää levittää. Mitä uudempia tutkimuksia lukee, sen selvemmin niissä on havaittu myös itseä suojaava vaikutus.

        Kansalaismaskit suojaavat lähinnä vain muita pisaroilta ja hyvin vähän itseäkin

        Kirjoittaa että hölynpölyä, etteivät maskit suojaisi itseä.
        Sitten kirjoittaa, että kirurrgiset... suojaavat.
        Sitten kirjoittaa kansalaismaskit suojaavat lähinnä vain muita...

        Niinpä. Maskit suojaavat ja maskit eivät suojaa.

        Kuka ostaa niitä kalliimpia maskeja, jotka suojaisivat, ja käyttää niitä 5-10 joka päivä?

        En minä.... käytin eilen kangasmaskia ensin töissä. Samaa maskia otin pois ja laitoin takaiksin puolikymmentä kertaa sen mukaan missä olin, esim. Teams-palaverissa en pitänyt maskia (puheesta ei saa selvää sen kanssa, kun pitää puhua vierasta kieltä) enkä silloin, kun ketään ei ollut samassa huoneessa tai lähellä isossa huoneessa/aulassa/varastossa/....
        Autoilin ilman maskia. Kauppa 1 sama maski.
        Autoilin ilman maskia. Kauppa 2 edelleen sama maski.
        Autoilin ilman maskia. Kauppa 3 vieläkin sama maski.

        Kotiin autolla ilman maskia. Pesin maskin hajusteettomalla pesuaineella käsin.

        Ei minulla ole niin isoa maskivarastoa, että olisin voinut käyttää niitä oikeaoppisesti. Olisin tarvinnut eilen ainakin 6 eri maskia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En millään jaksaisi kuunnella tuota hölynpölyä siitä, ettei maskit suojaa itseä.

        Se on niin monta kertaa ja niin monella tutkimuksella osoitettu, että kirurgiset suojaimet ja siitä paremmat suojaavat myös itseä, ettei tätä hallituksen hölynpölyä pitäisi enää levittää. Mitä uudempia tutkimuksia lukee, sen selvemmin niissä on havaittu myös itseä suojaava vaikutus.

        Kansalaismaskit suojaavat lähinnä vain muita pisaroilta ja hyvin vähän itseäkin

        Pitkästä aikaa kun jouduin toissapäivänä menemään suurempaan joukkoon (koronarokotukseen) käytin FFP2 suojainta. Vähän kyllä ihmetytti että rokotustilaisuudessa saadaan ylittää huoletta kaikki kokoontumisrajat. Käskettiin istua odottamassa rokotuksen jälkeen vartti, mutta lähdin jo vähän ennen ettei tullut täyteen se 15 minuutin aikaraja samojen ihmisten läheisyydessä.

        Muualla liikkuessani käytän sitten niitä halvempia suu-nenäsuojia ja vaihdan tosiaan vaikka kesken päivänkin jos joutuisin pitämään pidempään. Tässä juuri ostin lisää 50 kpl paketin kahdeksalla eurolla ja "muodikkaita" mustia samoin 50 kpl paketin kympillä. Kovin suuria määriä ei kulu kun ei tarvitse liikkua muiden ihmisten parissa päivittäin.


    • Anonyymi

      Vaihtaa... tarvitsee vain katsoa parkkihallien lattioita ja bussipysäkkien ympäristöä

      • Anonyymi

        Se on maskinkäyttäjien tyhmyyttä että ne heitetään lattialle/maahan. Kaikkialla on roskiksia johon maskin voi laittaa ja jos ei heti näy, niin voi pitää naamallaan siihen saakka kun pääsee roskiksen ääreen. Bussipysäkeillä selitys maskien olemiseen maassa voi olla variksissa tai tölkkidyykkareissa, jotka kaivelee roskiksia.


    • Anonyymi

      Kaikki joilla on kangasmaskit, on ihan sama pitääkö vai ei, nämähän ei tutkitusti ole kuin koristeita eikä suojaa antavia lainkaan.

      • Anonyymi

        Myyntipakkauksessakin lukee, ettei suojaa viruksilta.
        Vähentää kuitenkin muiden päälle pärskimistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myyntipakkauksessakin lukee, ettei suojaa viruksilta.
        Vähentää kuitenkin muiden päälle pärskimistä!

        Kangasmaskin laadusta riippuen tuo pärskesuojauskaan ei välttämättä ole hyvä. Esimerkiksi kangasmaskin käyttäjille on tarjottu terveydenhoidossa kertakäytömaski vaihdettavaksi kangasmaskin tilalle.


    • Anonyymi

      Minä en kahta kertaa samaa maskia naamalleni laita! Sen verran helppo niitä on ostaa eikä maksa paljon, että aina on uusi, puhdas käytettävissä. Käytetyt menee heti roskikseen.

      Meikäläisen vähillä reissuilla kuluu vain pari maskia päivässä. Hinnaksi tulee kuukaudessa alle 20 euroa. Onko se paljon omasta ja muiden terveydestä?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ellei ole käytettävissä FFP luokan maskia, kaksi tavallista suu-nenäsuojaa voisi olla parempi vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt sekä töissä, että vapaa-ajalla kertakäyttömaskeja. Eivät maksa paljon ja vaihdan lähes joka käyttökerran jälkeen. Hetkeksi voi laskea likainen puoli alaspäin paperin päälle ja laittaa siitä sitten uudelleen naamalle, aina korvalenkeistä pitelemällä.

      Pitää olla tyhmä ja itsepäinen jos pitää pelleillä maskien kanssa, kun niitä on helpompaa käyttää oikein. Kangasmaskeja en tietenkään käytä, koska niiden heikosta suojauskyvystä oli näyttö melkein alusta lähtien.

      Maskit suojaavat sekä itseä, että muita. Maailmalla on paljon esimerkkejä siitä, kun itsekkäät ihmiset ovat omahyväisyyttään käyttäneet maskeja tarkoituksella väärin ja sitten sairastuneet. Tämä onkin ajanut terveydenhuollon sekasortoon monessa maassa, pian varmaan Suomessakin.

      • Anonyymi

        Minä en suoraan tyrmäisi kangasmaskeja. Niitäkin on monenlaisia ja monen mallisia, kuten kasvojakin. Paperinen kertakäyttömaski on väljä posken kohdalta ja riippuu ilmavirtauksen suunnasta kuinka paljon omaan hengitysilmaan pääsee suoraan lähellä olevien uloshengitysilmaa, Kangasmaskit myötäilee kasvojen mallia. Riippuu myös muista olosuhteista , minkä maskin valitsee. Vähätuloisen, harvoin ulkona ja ostoksilla liikkuvan kannattaa ehkä käyttää pestäviä maskeja ainakin mieluimmin kuin kerätä markettien lattioilta käytettyjä päästäkseen bussiin. Kaksi erilaista maskia saattaa hyvinkin malliltaan täydentää toisiaan eikä kukaan pysty sanomaan mitään täysin varmaa, siksi että asiaa ei voi kertakaikkiaan testata koronaviruksilla ja erilaisilla maskeilla ja laskea sitten tartunnan saaneet erilaiset maskien käyttäjät. Mutta neuvon vielä kerran tekemään ilmavirtaustestin. Kyllä mikä tahansa maski vähentää pärskivän lähimmäisen aiheuttamaa ilmanpainetta omia kasvoja vasten ja PISTE. Mitä voimakkaammalla paineella ja suuremman määrän virusta saa, sen todennäköisempää on sairastuminen ja myös ehkä vakavampi sairastuminen. Loppu jää sinne ylimmälle valtiaalle.


    • Anonyymi

      Minä kerään muovipussiin käyttämäni ja pesen eli keitän muutaman minuutin. tuplaa käyttöajan. kolmatta kertaa en sentään uusiokäytä.

      • Anonyymi

        Pesen hajusteettomalla käsienpesuaineella hanasta saatavalla kuumalla vedellä. Jos käsienpesuunkin riittää pesuaine, jossa ei lämpötilalla ole paljoa väliä (liian kuumaa pitää välttää, kun se kuivattaa ihoa), niin miksei kuumemmalla vedellä riittäisi se myös maskin pesuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pesen hajusteettomalla käsienpesuaineella hanasta saatavalla kuumalla vedellä. Jos käsienpesuunkin riittää pesuaine, jossa ei lämpötilalla ole paljoa väliä (liian kuumaa pitää välttää, kun se kuivattaa ihoa), niin miksei kuumemmalla vedellä riittäisi se myös maskin pesuun.

        Tarkennus: Yllä kirjoitin kangasmaskin pesusta. Minulla on niitä muutama joita kierrätän eli pesun jälkeen ei välttämättä sama maski tule käyttöön seuraavana päivänä.


    • Anonyymi

      Koko korona aika on pärjätty sillä yhdellä maskilla, se kulkee näppärästi takin taskussa ja laitetaan aina uudestään näön vuoksi pärställe

      • Anonyymi

        Yllättävää että ihmiset voivatkin olla noin tyhmiä.
        Maskit eivät ole edes kalliita, niin miksi niiden kanssa pitää olla noin tietämätön.


      • Anonyymi

        Onko siitä maskista enää jäljellä muuta kuin kumilenkit jos on vuosi käytetty. Taitaa olla jo aika likainenkin että muut ihmiset jo ihmettelee.


    • Anonyymi

      Tällä hetkellä ja näissä olosuhteissa, maskibisnes on se, joka kannattaa.
      Kunnon suojaimia myydään 3 kappaletta 6 eurolla.
      Sen sijaan ns. "kirurgi-maskeja" saa tuolla hinnalla paljon enemmän. Taitaa tuo "kirurgi" -sanana vetää ostajia puoleensa?

    • Anonyymi

      Noin 3 tuntia yhteensä lienen pitänyt maskia tämän koronashown aikana. Ja hyvä ettie oo tullukaan pidettyä enemmän..kun nyt paljastuu mitä möyhyä niistä kupeista irtoilee

      • Anonyymi

        Onneksi et ole terveydenhoitoalalla tai rakennuksilla töissä joissa joutuu käyttämään jopa koko työpäivän maskia.

        Ihan turhaa narinaa jos joutuu pitämään muutaman tunnin bussissa tai kaupassa maskia, kun joillakin aloilla maskia käytetään jokaisena työpäivänä ja lähes koko päivän.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe