Onko hyvä vanhanajan öljykangastakki, vaiko kalastajan lakki. Villavermeet varmaan, sillä mä saan armaan. Vai luotanko hellyhansiin, noihin pikkureppuihin, suomen latuihin.
Purjehdusasusteet
25
61
Vastaukset
- Anonyymi
Laita päähän tuo lakki,
jos mies oot, niin myös takki
Ja laita sit viel deittinettiin:
Onks unelmasi Batman,
vai tuoko kielelle veden Kissanainen ?
ja oisko lemmitylläs paljas pinta,
vai innostaako villarinta ?
Ja onhan mulla pieni reppu..
Ja onko sulla S vai XL ------- - Anonyymi
Henry Lloyd on parhaat vetimet.
Pitää lämpimänä kun tuuli ulvoo vanteissa, merivesi lentää veneen yli ja VP laulaa kaunista tasaista lauluaan. Jahti takoo 7,1 knts kohti mukavaa välietappia, jossa laiturille astuu todellinen purjehtija. Priceless... - Anonyymi
Kunnon sadevehkeet, goretexiä tietty, ja sen alle kelistä riippuen villaista. Kumisaappaat myös . Helteellä pääset helpommalla mutta pidä pelastusliivit päällä kuitenkin. Ja varusteet veneessä ei kotikaapissa!
Menikö oikein? - Anonyymi
Tuohivirsut on kätevimmät kannella.
- Anonyymi
Ja tuohikontti skärgårdsbutik-reissulle, jää kädet vapaaksi veneeseen noustessa.
- Anonyymi
Hollantilaiset merimiehet käyttivät puukenkiä, siis mitä vikaa niissä olisi nykyäänkään.
- Anonyymi
Ursuit Gemimo Active. Maksaa rahaa, mutta pesee nämä koirankusetus-texit. Se mikä toimii maalla, ei välttämättä toimi merellä. Kokemusta on kaikenlaisista kuorivaatteista muutaman vuosikymmenen ajalta.
- Anonyymi
Kuivapuku sitten, kun vettä tulee koko 8 h purjehduspäivän ajan. Yleensä kesälomalla pärjää kevyemmillä vermeillä. Haalarimalliset purjehdushousut on kyllä mukavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuivapuku sitten, kun vettä tulee koko 8 h purjehduspäivän ajan. Yleensä kesälomalla pärjää kevyemmillä vermeillä. Haalarimalliset purjehdushousut on kyllä mukavat.
Kun pari päivää jyskii vastaiseen tässä Hki-saaristomeri -välillä, Ursuit on mun mielestä tarpeellinen. Vaikka on iso sprayhood. Ja käytän pukua myös meloessa ja kalastushommissa avoveneellä.
- Anonyymi
Farkut ja t-paita on mulla yleensä päällä. Jos hiukan viilenee, laitan villapaidan ja jopa kevyen takin päälle.Jos sataa, Rukan sadehousut ja -takki kaivetaan kaapista.
- Anonyymi
Noilla on pärjätty ennenkin. Ja jos oikeen tulee kylmä, niin virolainen villapaita auttaa.
- Anonyymi
Muutoin yhdyn tähän, mutta joustamattomat farkut ovat kyllä ankeat veneessä. Stretch kankaasta tehdyt ulkoiluhousut (Jack Wolfskin) ovat olleet 10 kesää käytössä ja hyvin toimivat. Sateella tosiaankin oikea sadetakki päälle.
- Anonyymi
Muutama pointti vielä:
-Kalsarit kuukauden kesälomareissulla? Montako paria mukaan?
-Puuvillavaatteet tuntuvat epämiellyttäviltä veneessä kosteuden vuoksi. Purjehduksen aikana pidän kesällä Stadiumin tekokuitupaitaa. Haju alkaa viikon jälkeen olemaan melko tymäkkä. Vaimo valittaa, mutta tuuletus auttaa.
-Puuvillalakanat toimivat huonosti samasta syystä. Illalla kostea ja kylmä lakana ei ole miellyttävä. Tilasin Amazoonista halpoja teryleenilakanoita. Todella mukavia! Koot vähän kummallisia, mutta ei veneen punkatkaan ole ihan normimitoilla.
-Kengässä pitää olla pehmeä tossumainen pohja, jotta liikkuminen on helppoa. Jäykkäpohhjaisella jalkineella lentää turvalleen.
-Sateella vesi tulee sisään Gore-takin hihansuista. Ulkoilutakit käy siksi vain keveyempään sateeseen. Kunnon sadekelillä pitää olla mansetit, mutta tulee vesi niistäkin yleensä jossain vaiheessa läpi.
-Softshelli on veneessä aika mukavaa housuissa ja takissa. Sopivan joustavaa ja pitää tuulta.
-Ihan tavallisena kesäpäivänä vaaterumbaa on aika paljon. Purjeita nostaessa tulee nopeasti hiki ja istuskellessa alkaa tulla viileä. Vaatteita tulee vaihdeltua päivän aikana useampaan kertaan.
-Ruoriveneen ohjaaminen on paljon kylmempää kuin pinnaveneen. Pinnamies pääsee melko eteen sprayhoodin suojiin. Ruorimies on tuulten riepoteltavana veneen perällä.
-Mikä niistä Pelle P:n värikkäistä sortseista tekee niin hyvät, että joka toisella kipparilla on ne jalassa Nauvossa?
-- Anonyymi
Nauvossa tsadilaisen tunnistaa kalsareista. On tultu pidempi siivu samoilla ja on aika vaihtaa uusiin. Ja päälle ne Pelle P:n purjehtijashortsit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nauvossa tsadilaisen tunnistaa kalsareista. On tultu pidempi siivu samoilla ja on aika vaihtaa uusiin. Ja päälle ne Pelle P:n purjehtijashortsit.
Hej, sä hokasit!
- Anonyymi
Nauvo on kiva, kun siellä voi kesällä käydä tuijottamassa ihka aitoja hesalaisia patsastelemassa värikkäissä vaatteissaan.
- Anonyymi
Omalla kokemuksellani puuvillaa alimmaiseksi ja sitten joku tuulenpitävä ja hengittävä asu. Sadeasujen ykkönen on Saksan armeijan poistona myytävä GoreTex sadeasu. Tuo sadeasu on todella lujaa tekoa mutta huonosti hengittävä. Ota niin iso, että saat alle riittävästi vaatetta.
- Anonyymi
Minulla on omat kokemukset puuvillaisesta aluspaidasta.
Kun vuosia sitten sain ensimmäisen kerran Halti tai Rukka teknisen aluspaidan ja laitoin sen ensimmäiseksi ihoa vasten ja sen päälle Black Horse puuvilla paidan muuta kelin mukaan, niin ulkotyöt muuttuivat todella mukaviksi.
Olin vuosikymmenet pitänyt puuvillaista aluspaitaa ihoa vasten - joka on aivan mukavaa kunhan ei hikoile.
Kesällä se on mukavan viileä, mutta märkänä tahtoo kesälläkin tulla vilu.
Minä ainakin hikoilen lapiohommissa todella paljon ja hetken päästä aluspaita on märkä.
Mitään ikävää ei vielä ole tapahtunut, mutta lopulta vauhti hidastuu ja kun kylmä hiipii sisäosiin, niin olo alkaa muuttua todella epämukavaksi.
Tuon keinokuituisen aluspaidan ansiosta se märäksi muuttunut puuvillapaita ei pääse ihon kanssa kosketuksiin, eikä aiheuta kylmää oloa.
Se erikoispaidan tarkoitus on siis siirtää hiki seuraaviin kerroksiin ja lopulta ulos.
Tuon superpaidan kanssa voi jatkaa ulkona oleskelua, vaikka välikerrokset olisivat märkiä.
Joskus olen jatkanut hommia pienellä teholla märän puuvillapaidan kanssa jopa niin pitkään, että se on kuivanut siellä välissä uudellen alkutilaan.
- Otsa hiessä ja vähän muutakin - - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on omat kokemukset puuvillaisesta aluspaidasta.
Kun vuosia sitten sain ensimmäisen kerran Halti tai Rukka teknisen aluspaidan ja laitoin sen ensimmäiseksi ihoa vasten ja sen päälle Black Horse puuvilla paidan muuta kelin mukaan, niin ulkotyöt muuttuivat todella mukaviksi.
Olin vuosikymmenet pitänyt puuvillaista aluspaitaa ihoa vasten - joka on aivan mukavaa kunhan ei hikoile.
Kesällä se on mukavan viileä, mutta märkänä tahtoo kesälläkin tulla vilu.
Minä ainakin hikoilen lapiohommissa todella paljon ja hetken päästä aluspaita on märkä.
Mitään ikävää ei vielä ole tapahtunut, mutta lopulta vauhti hidastuu ja kun kylmä hiipii sisäosiin, niin olo alkaa muuttua todella epämukavaksi.
Tuon keinokuituisen aluspaidan ansiosta se märäksi muuttunut puuvillapaita ei pääse ihon kanssa kosketuksiin, eikä aiheuta kylmää oloa.
Se erikoispaidan tarkoitus on siis siirtää hiki seuraaviin kerroksiin ja lopulta ulos.
Tuon superpaidan kanssa voi jatkaa ulkona oleskelua, vaikka välikerrokset olisivat märkiä.
Joskus olen jatkanut hommia pienellä teholla märän puuvillapaidan kanssa jopa niin pitkään, että se on kuivanut siellä välissä uudellen alkutilaan.
- Otsa hiessä ja vähän muutakin -Muuten hyvä havainto, mutta ota jo pois se puuvillapaita siitä välistä. Kokeile ensi kerralla kahta tai kolmea ohutta teryleenipaitaa päällekkäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten hyvä havainto, mutta ota jo pois se puuvillapaita siitä välistä. Kokeile ensi kerralla kahta tai kolmea ohutta teryleenipaitaa päällekkäin.
Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla.
Puuvillaa vain pintakuosiksi. Siis käytännössä vain silloin, kun pelkkä paita riittää. Nyt jo monta vuotta tekniset alusasut ovat mukana vain varavaatteina, pelkkää villaa käytössä. Mukana on aivan ohut kerrasto, keskipaksu kerrasto ja kolme eripaksuista villapuseroa/ -takkia. Paksuinkaan niistä ei ole kovin paksu. Aivan pahimpia paikkoja varten kevätkaudella on myös yksi tosi paksu fleecetakki. Satunnaisesti roiskauttavaan keliin Haglöfsin vedenpitävät ulkoiluhousut ja vastaavanlainen kuoritakki, kunnon sateeseen ja roiskeisiin Muston goret. Vielä vähän shortseja ja t-paitoja kaappiin, niin ei tarvitse kärsiä vilua tai märkää. Nälkää noilla ei torju.
Mukavuus parani selvästi, kun vaihtoi puuvillan teknisiin kerrastoihin ja fleeceen. Seuraava vähän pienempi hyppäys parempaan, kun vaihtoi keinokuidut villaan. Väliin mahtui kausi, jolloin veneessä ei tainnut olla yhtään villavaatetta.
- Anonyymi
Ehkä vanhan ajan vetimet ei pärjää avomerellä, mutta aloittajan varustus on toki riittävä rannalla ja jörvellä ja pikku saaristoreissuilla. Ja ennen kaikkea tyylikäs.
Yleensä kuitenkin goretex on aika toimiva ja kevyempi ja hengittävämpi kuin perus sadetakki.
Villa, esimerkiksi ruskovillan kerrastot ovat saman hintaisia kuin psrhaat tekniset mutta mukavampia eivätkä rupea haisemaan pahalle. Helppo pestä koneessa ja reissun päällä pelkkä tuulettaminen riittää. Eikä kutita. Olen korvannut kaikki ns tekniset ohuella villalla.
Eikös jossain testattu noita veneilyvetimiä ja villaiset veivät voiton? - Anonyymi
Vaarilla oli verkkopaita kesäisin aluspaitana. Ei kuulemma tullut hiki, vaikka kauluspaita päällä kanniskeli rakennustarvikkeita.
- Anonyymi
Villa se muuten on varmasti hyvä, mutta paljasta ihoa vasten - vaikka vain kaulasta tai hihansuista - aiheuttaa sietämätöntä kutinaa ja pistelyä. Olo on kuin kusiaispesässä.
Lapsesta saakka olen vihannut kaikkea muuta paitsi villakäsineitä, -sukkia ja pipoja.
Lämmintähän villa on, mutta ihoa vasten aivan sietämätön materiaali.
Ennemmin purjehdin sateessa munasillani kuin villavaatteissa. - Anonyymi
Villa ihoa vasten kutittaa. Sen voi jättää pois. Puuvilla ihoa vasten kostuu. Sen voi jättää pois. Coretex ihoa vasten ei tunnu kivalta. Sen voi jättää pois. Sukat hikoaa. Ne voi jättää pois. Aurinkorasva ihoa vasten kerää likaa. Sen voi jättää pois. Kengistä tulee rusketusraita. Ne voi jättää pois. Vaihtoehtoinen vaatteettomuus on purjehdusta parhaimmillaan. Asusteetkin tulee syntymälahjana joten ylivoimaisesti paras päällä ja edullisin. Suosittelen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482814Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3632017- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351678Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua311393Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782