Kumman valitsen maa vai ilmälämmön

Anonyymi

Olen kahden vaiheilla.
Vaihtoon meni kahden kuution sähkövaraaja yölämmöllä
Kuluts vuodessa 15000 kwh yösähköö.

Korvattaisiin joko maalämmöllä tai ilma vesi pumpulla.

Onk o kellän tietoo hinnoista siis omakohaisa toteutuenia kustannuksii ja
Paljonkos sähköö on mennyt enne ja jälkeen

Ei myyjille vaan loppukäyttäjille on ko kellää t osi hyvä ö toimttajaa

Sampo kakkosen ei tvii vaivautuu kommentoimaan.
Kempeleeltä.

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oletko ajatellut pelkää ilmalämpöpumppua vanhan järjestelmän rinnalle?

• Anonyymi

On lmalömpöpumppu j a takka joka päivä päällä.

Lämmityskulut noin 2ooo €vuosi sähköllä. Talo 150mm2. 2006 vm.

• Anonyymi

Minulla on 120m2 ja talo rakennettu -90. Kulutus suorasähköllä ja ilmalämpöpumpulla 12 000kWh vuodessa. Kannattaako sinun laittaa kymppitonni lämmityjärjestelmän uusimiseen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on 120m2 ja talo rakennettu -90. Kulutus suorasähköllä ja ilmalämpöpumpulla 12 000kWh vuodessa. Kannattaako sinun laittaa kymppitonni lämmityjärjestelmän uusimiseen?

Ei kannata.

• Anonyymi

Nykyaikaisilla ilmavesilämpöpumpuilla pääsee käytännössä samaan sähkönkulutukseen kuin maalämpöpumpuilla. Hinnassa on iso ero. Puolella maalämpöinvestoinnista saat 90% tai yli niistä tavoitelluista säästöistä.

Vielä joskus 10 vuotta maalämpö oli käytännössä ainut vaihtoehto, kun ilmavesilämpöpumpuista oli tarjolla vain ensimmäisiä alkeellisia virityksiä. Tilanne on muuttunut.

• Anonyymi

Maalämpökaivojen mitoituksessa pitää jättää sitten riittävästi jäähtymisvaraa. Vuosien mittaan kaivon lämpötila lähes poikkeuksetta alenee. Tämä johtaa paitsi sähkön kulutuksen kasvamiseen, myös lopulta järjestelmän totaaliseen toimimattomuuteen huippukuormituksen aikaan, jos kaivo jäätyy. Tästä jäähtymisestä ne kauppiaat eivät kauhean mielellään juttele ellei asiakas itse kysy.

• Anonyymi

On aika teoreettinen juttu ja koskee tiheästi porattuja alueita 50 vuoden aikaperspektiivillä.

Juuri maksoin 300m2 passiivitalon helmikuun sähkölaskun. 4 hengen lämmin vesi talon lämmitys alle 40 €. 200 metrin lämpökaivo, mikä sattui osumaan vesisuoneen. Lämpöä tulee arvattavasti yli 10 hehtaarin alueelta. Ei jäädy seuraavan 50 vuoden kuluessa ellei jääkausi iske.

Talojen lämmitys on muutenkin menneen talven lumia. Tuo 300 m2 talo lämpiää keskimääräisillä kuukausikuluilla noin 10 € kuussa. Tarkkaan en ole laskenut lämmintä vettä erikseen, koska se on teknisesti hankalaa. Laiton nimittäin taajuusohjattuun MLP:hen piruuttani ylimääräisen varaajan.

Seuraavaksi laitan aurinkokeräimet ja -paneelit. Sen jälkeen pystyn paremmin laskemaan lämpimän veden osuuden.

Jos haluaa energatehokkaan mutta halvan lämmityksen, niin passiivitalossa LTO ja siihen syöttö ryömintätilasta sähkövastukset märkien tilojen lattioihin hoitaa homman. Lattialämppä kylppäreissä ei ole pakollinen mutta mukava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      92
      3964
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      2029
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1833
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1712
    5. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      110
      1596
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      73
      1553
    7. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1551
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1462
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1364
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1317
    Aihe