Riippuvuudet

Anonyymi

Olisiko kenelläkään kokemusta ja vertaistukea annettavaksi lääkeriippuvuuteen? Minulla se on Tramal, jota laillisesti olen saanut lääkäriltä. On yritetty vieroitusta vähentämällä, muttei vaan onnistu. Ilman ko. lääkettä toimintakyvyttömyys ja masennus lamaavat;en pysty tekemään oikein muuta kuin tuskailemaan. Onko ainoa keino mennä jonnekin vieroitusklinikalle ja mitä se maksaakaan? Plus että pitäisi "kadota" elämästään muutamaksi kuukaudeksi jonnekin... Käytän lääkettä noin 150-250 mg päivä eli määrä ei ole suuren suuri. Odottelen add-tutkimuksia, kun lääkärit ovat ymmällään, mikä tässä tökkii? Riippuvuuden takana on jotain muutakin kuin masennus. Kokemuksia, tukea? Kiitos.

10

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Omakohtaisia kokemuksia ei ole, eikä näin vertaisuuttakaan mitä antaa, mutta käsittääkseni viimeisen kymmenen vuoden aikana on riippuvuus sairauksista ja niiden hoidoissa tapahtunut paljon muutosta. Löytyykö paikkakunnalta jotain päihdepalvelu klinikkaa jonka kanssa voisi tehdä yhteistyötä?

• Anonyymi

Jos olet syönyt lääkärin määräämää lääkettä, lääkärin määräämällä annoksella myös sen lääkärin, joka sinulle tätä on määrännyt, tulee hoitaa syntynyt riippuvuus. Lääkäri on tiennyt haitat määrätessään lääkettä. Ei sinun kuuluisi mennä yksityiselle vieroitusklinikalle, mutta ymmärrän, että mietit sellaista vaihtoehtoa, koska eihän psykiatrinen sairaala hoida psykiatrisen hoidon aiheuttamia riippuvuuksia, jos kyse ei ole päihdeongelmaisesta. Riippuvuuden takana on psykiatri, joka haitoista tietäen on jatkanut sinun lääkitystäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olet syönyt lääkärin määräämää lääkettä, lääkärin määräämällä annoksella myös sen lääkärin, joka sinulle tätä on määrännyt, tulee hoitaa syntynyt riippuvuus. Lääkäri on tiennyt haitat määrätessään lääkettä. Ei sinun kuuluisi mennä yksityiselle vieroitusklinikalle, mutta ymmärrän, että mietit sellaista vaihtoehtoa, koska eihän psykiatrinen sairaala hoida psykiatrisen hoidon aiheuttamia riippuvuuksia, jos kyse ei ole päihdeongelmaisesta. Riippuvuuden takana on psykiatri, joka haitoista tietäen on jatkanut sinun lääkitystäsi.

Tätä koskto menttaliteettiahan on kokeiltu alkoholisteilla ja viina valistuksessa viimeiset sata vuotta, ja kuten sanoin, onneksi viimeiset kymmenkunta vuotta ovat olleet vähän erilaisia. Samoihin riippuvuus sairauksiinhan kuuluu paljon muutakin kuin pelkät kemikaalit. On peliriippuvuutta ja sextailua jne... Siksi ehkä täälläpäin käytetty päihdepalvelukeskus nimi on vähän rajaava...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tätä koskto menttaliteettiahan on kokeiltu alkoholisteilla ja viina valistuksessa viimeiset sata vuotta, ja kuten sanoin, onneksi viimeiset kymmenkunta vuotta ovat olleet vähän erilaisia. Samoihin riippuvuus sairauksiinhan kuuluu paljon muutakin kuin pelkät kemikaalit. On peliriippuvuutta ja sextailua jne... Siksi ehkä täälläpäin käytetty päihdepalvelukeskus nimi on vähän rajaava...

Kyllä ja kun mukana on koko kaupungin ja valtion sosiaalipalvelujärjestelmä, jolla ei ole myöskään mitään velvollisuutta auttaa, niin kusessa olet. Sinut on järjestelmällisesti suljettu kaiken avun ulkopuolelle ja vaikka laitat valituksia kaupungille, kelaan, sairaanhoitopiiriin jne. Niin mitään ei tapahdu. Kaikki sanovat järjestäen että hv. Eli siis, jos et itse pysty hoitamaan asioitasi, niin kahden ja puolen vuoden valitusten jälkeen et apua saa. Sinänsä aika mielenkiintoinen asia, että esim. Kelan työntekijät ovat virkavelvollisia. Eli jos huomaavat että ihminen ei pysty huolehtimaan itsestään, heidän on salassapitosäädösten estämättä tehtävä ilmoitus asiasta. Mutta pelkkä ilmoitus riittää. Kukaan ei välitä vaikka se ei johtaisi asiakkaan auttamiseen yli kahteen vuoteen. Tällaiset lait ja säädökset ovat aivan silmälumetta ja niillä on ainoastaan tarkoitus saada Suomi tai kaupunki näyttämään paremmalta. Voivat sitten ylhäältä päin voivotella, että voi ei, miten tällaisia väkivallantekoja sattuu, kun joku päätyy peruuttamattomaan ratkaisuun. Ei olisi ikinä uskonut.

• Anonyymi

Ehkä se pitää sitten vain tuskailla kunnes aivokemiat tasapainottuvat tietty joku lääkäri voisi kirjoittaa sinulle bentsoreseptin mutta sitten saattaisit jäädä koukkuun siihenkin. Kai julkisellakin puolella on vieroituksia

• Anonyymi

Hei!
      Tähän aiheeseen voisimme perustaa vertaistukiryhmän . Taannoisen brittidokkarin "Opiaattikoukussa" (en muista tarkkaa nimeä) mukaan vieroittautuminen pienestäkin määrästä voi olla yksin ja ilman tukea vaikeaa.
      Laitos-tai sairaalavieroitus voi olla hyvä idea, jos saa maksusitoumuksen.
      Kyllä siihen joka tapauksessa toisia ihmisiä avuksi tarvitsee.
      Jos joku on tällaisen vieroituksen läpikäynyt, voisi kertoa kokemuksiaan.

Vielä 90-luvulla oppareita määrättiin hyvin helposti ja monet ovat siltä tieltä koukussa. Itse sain Tramalia fibromyalgian oireisiin ja sitä määrännyt lääkäri totesi, että on varmaan loppuelämän lääke. Toivon, etten olisi koskaan törmännyt kyseiseen lääkäriin! Varmaan tarkoitti hyvää, eikä oikeasti tiennyt, että osaa ihmisistä opiaatit koukuttavat nopeasti.

Kertokaa kokemuksia, lääkettä käyttävät ja siitä eroon haluavat sekä mahdollisesti vieroittautuneet.

• Anonyymi

Itselläni, kun lääkkeet loppuivat, muistelin 4 päivää viimeisiä 4x 50 mg. Ahdisti ja hikoilutti, joo mut loppujen lopuksi yllättävän helpolla olen selvinnyt. Tottakai , jos lääkettä olisi, ottaisin varmasti. Etenkin iltapäivän olo on ollut jotakuinkin sietokyvyn rajoilla ja on joutunut pinnistelemään, ettei "hajoaisi". Mutta odotellaanhan, kun lääke kokonaan poistuu systeemistäni (=kehosta). Voi olla, että on vitsit vähissä. Mutta nyt se minun kannatta tehdä, sillä olen sairaslomalla olkapääkivun takia. Töissä tuskin jaksaisin olla kärsivällinen.
        Neuvoni onkin, että kerro rehellisesti lääkärille, että haluat pesäeron lääkkeeseen ja pyydä reilusti sairaslomaa. Joko alkuperäiseen vaivaasi tai ahdistus/masennusdiagnoosilla. Ei se maailmaa kaada, eikä siitä jää leimaa kehenkään. Lääkäritkin tilittää avoimesti omista masennuksistaan (esim. plastiikkakirurgi Peura). Ihmisiä vain ollaan kaikki. #häpeäpois

• Anonyymi

En tiedä miten sopii vierotukseen, kun ei (onneksi) ole tarvinnut itse kokeilla, mutta valeriaana eli rohtovirmajuuri on luontaislääke, joka rauhoittaa keskushermostoa. Olen joskus lukenut jonkun jutun, jossa suomalaiset lääkärit suosittelivat tutkimusten perusteella valeriaanaa lääkevierotuksen helpottamiseksi. Minulle myös on eräs psykiatri sanonut, että valeriaanaa voi hyvin käyttää bentsojen kanssa joita silloin käytin. Ehkä googlaamalla löydät lisää tietoa.

Itse olen nykyään käyttänyt valeriaanaa ajoittain unettomuuteen, ja hyvin on tehonnut.
      Mietin mitenkähän se mahtaisi toimia esim. akatisiaan.
      Vierottautuessa voimakkaista lääkkeistä pitää tietysti olla varovainen, mutta tätäkin mahdollisuutta olisi hyvä jonkun tutkia.

Valeriaanahan on siis tuhansia vuosia vanha monilääke, jota on käytetty mm. epilepsiaan, hermokipuun, unettomuuteen ja rauhattomuuteen. Sillä on tutkitusti keskushermostovaikutuksia, jonka vuoksi se on apteekkituotteena kolmiolääke. Luontaiskaupan valeriaana on omien kokemusteni mukaan yhtä hyvää tai parempaa kuin apteekin, ero on ettei luontaistuotteita ole standardoitu, eli vaikuttavan aineen määrä niissä voi jonkin verran vaihdella. Jos kokeilee kannattaa etsiä omaa merkkiä ja kokeilla itselle sopivaa annoskokoa. Isotkaan annokset valeriaanaa eivät ole vaarallisia, toki muiden lääkkeiden kanssa tai niistä vierottautuessa on syytä olla varovainen.

• Anonyymi

...jos vielä suosittelisin, siltä varalta että joku innostuu kokeilemaan, niin minulle parhaiten on toiminut uutteen muodossa oleva valeriaana, espanjalaisen Soria-nimisen merkin. Sitä on helppo "läträtä" pakkauksen mukana tulevalla pipetillä tai, jos haluaa tarkemmin annostella, desilitramitalla jossa on millilitrat.

• Tramal on opioidi joka tuo serotoniinia aivoihin, joka on kummallista mutta niin se vain on. Sinuna (siis jos sinua masentaa) alottaisin jonkun masislääkekuurin. Saattaisi auttaa, jos se serotoniini on mitä haluat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7659
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1903
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      799
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      767
    Aihe