Kertokaa paluumuuttoa pohtivalle, miksi jäätte Ruotsiin.

Anonyymi

Olen jo parin vuoden ajan huomannut, että entistä useampi tuttava on muuttanut Ruotsista takaisin Suomeen. Koronavuonna 2020 alkoi kuulua entistä useammasta suunnasta, että Suomeen muuttamista harkittiin tai valmisteltiin. Monet ruotsinsuomalaiset tietenkin jatkavat elämäänsä Ruotsissa kuin ennenkin ilman muuttoaikeita.

Minulle on iskenyt sellainen tunne, että pitäisikö minunkin harkita Suomeen muuttoa, koska niin moni muukin sitä miettii. Tämä tuntuu vähän oudolta, koska ajatus on todellakin syntynyt muiden ihmisten käyttäytymisestä. Yleensä olen kulkenut elämässä omia latuja, mutta nyt mietin pitäiskö hypätä muuttoletkan jatkeeksi. Tuttavapiiristä on tosin muutettu viime vuosina muihinkin maihin kuten Norjaan, Tanskaan, Puolaan, Latviaan, Iso-Britanniaan ja Saksaan.

Muuttokertomuksia ja perusteluita Suomeen muutolle on täällä suomi24.ssä paljon. Minua kiinnostaa tietää, mikä saa ihmiset pysymään Ruotsissa.

94

1564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No minut ehkä kaikista eniten se, että ei enään ole sukulaisia eikä tuttuja Suomessa. Jos joku menisi vinoon ei olisi turvaverkkoa ollenkaan. Olen kyllä tottunut omin päin pärjäämään, mutta se on vähän eri juttu kun on maassa jossa tietää miten kaikki toimii.

      Ja sitten pelkään tuntevani itseni sielä vielä vierammaksi kun täälä Ruotsissa. Olen kuullut sen verran kauhutarinoita, että sielä monet on rasistisempia paluumuutajia kohtaan, kun ruotsalaiset meitä suomalaisia kohtaan. En tietenkään usko sen pätevän kaikkiin, kauhutarinoita kuten sanottu, mutta arveluttaa ottaa käytännössä selville kuinka paljon haukuttaisi. Joutuisiko taas rahjaamaan kamansa takaisin tänne. Sitä en tän ikiäisenä kyllä jaksaisi.

      • Anonyymi

        Minulla oli saman tyyppinen tilanne. Kavereita oli Suomeen lähtenyt ja koska kuitenkin Suomi kiinnosti kävin heitä Suomessa moikkaamassa. Oikein ihmettelin kuinka he oli löytänyt uusia ystäviä ja harrasteita Suomeen muuton jälkeen. Opin sitten että Suomessa on aivan valtavasti varsinkin erilaisia yhdistyksiä joissa on helppo tutustua uusiin ihmisiin. Lisäksi muun muassa kansalaisopiston kursseilla voi saada uusia tuttuja ja moni on löytänyt tuttuja ihan vaikka uimahallin vesijumpparyhmistä. Liityin itsekin ensimmäisenä muuton jälkeen vesijumppaan ja siellähän se maailma parannetaan naisten saunan lauteilla. Jumpan jälkeen mennään usein yhdessä lounaalle taikka kahville. Ei suomalaisiin ole vaikea tutustua enkä ole rasismia itse kokenut. Niin kyllä on että esimerkiksi muslimimaiden maahanmuuttajista ei meillä päin tykätä. Se tuntui aluksi kovin erilaiselta kuin Ruotsissa mutta minusta Ruotsissa oltiinkin naiiveja maahanmuuttoa kohtaan ja monet ruotsalaiset ovat salaa rasisteja. He puhuvat rasismijuttujaan vain lähimpien kanssa. Suomalaisten rasismi muslimimiehiä kohtaan kumpuaa ikävistä kokemuksista kun ne ovat niin paljon Suomessa rikoksia tehneet. Ihmiset arvostavat turvallisuuden todella korkealle.


    • Anonyymi

      Moi Kaikki!
      Mä voisin kertoa teille mun elämästä kun muutin Suomeen. Mun elämä Ruotsissa oli hyvin tylsä ja olin tylsän ihmisen sielu, siis ei ollut mitään mukavaa tai iloisaa koskaan, vaan tylsää työssä käyminen joka päivä. Ei koskaan ollut hyviä ystäviä ketkä olisi kunniottanut minun suomalaista identtiteettiä, vaan että mun olisi vaan pakko tehdä työtä että Ruotsista tulee rikkaampi. Olin tosi epäonnellinen koko mun elämäni aikaa Ruotsissa. Mutta kun löysin suomalaisen kulttuurin somesta niin minusta tuli tosi suomalaiskannattaja. Suomalainen musiikki teki minusta täysin rakastunut Suomeen.
      Toinen asia mikä teki minut rakastunut oli kun ymmärsin että suomalaiset ihmiset ovat kauniimpia kun Ruotsissa, etukäteen suomalaiset naiset. Täällä on niin paljon silmäruokaa kun näkee naisen kauneutta ja tämä antaa meille niin mukavan olon että kyllä me suomalaiset ollaan parempia.

      Ruotsin ihmisissä mä en pystynyt löytää samankaltaisia kauniita naisia tai toisia, en tiedä miksi, mutta se taytyy kuulua vain minun makuun tai jotain.

      Muistakaa että Suomessa ja kaikissa toisissa paikoissa maailmassa on hyvää ja huonoa jonkun verran, mutta mulla on ollut parempi olla Suomessa kun Ruotsissa, sain mun tunteet takaisin! Kiitos.

      • Anonyymi

        Ihana kuulla että sulla on nyt paremmin. Mun elämä Ruotsissa oli ihan ok mutta tykkään elämästä Suomessa enemmän. Parasta on että saa käyttää omaa kieltä joka paikassa. Ihmiset on yleisesti ottaen todella ystävällisiä ja mukavia. Tietenkin joka paikassa on törppöjä mutta heitä kannattaa vältellä. Suomeen muutto aloitti uuden elämänvaiheen. Ihan piristyin ihmisenä tosi paljon. Ei tämä Nyky-Suomi ole sama paikka mistä kauan sitten Ruotsiin lähdin. Suomi on muuttunut paljon mutta moni asia on kehittynyt hyvään suuntaan. Onhan Ruotsikin muuttunut 1970-luvun ajoista hyvin paljon. Täällä Suomessa nyt elämää ihmettelen ja energiaa riittää.


    • Anonyymi

      Kun tohvelit jalasta viineisen kerran niin lähden krematorion kautta .- Jos sattuu tuuli etelälounaasta niin ehkä joku hiukkanen eksyy Suomeen :D

      Skånepåg

      • Anonyymi

        Moi Skånepåg!
        Miksi et muuttaisi Suomeen? Tai Ruotsista pois, kuinka päin vaan. Kysyn siis ihan vaan mielenkiinnosta, ei mielipidettä muiden päätöksistä, kaikki tekee kuten itselle parhaiten sopii.


      • Anonyymi

        Ei Skånepåg Ruotsista Suomeen enää muuta :D
        Se on kaikille selvää, jotka ovat tätä palstaa pidempään seuranneet.

        Minuakin kiinnostaisi, miksi Skånepåg aikoo elää elämänsä loppuun asti Ruotsissa - ja siis ilmeisesti juuri Skånessa. Sen hän on kertonut, että Ruotsissa asuu ainakin yksi lapsi, jolla on ainakin yksi lapsi. Jälkeläisiä on siis Ruotsissa. Hekö ovat syy pysyä Ruotsissa? Vai onko syynä ruotsalainen vaimo? En muista tosin, oliko Skånepågin vaimo ruotsalainen vai joku muu.

        Tarkoitus ei ole yrittää kääntää Skånepågin tai kenenkään muunkaan Ruotsissa viihtyvän päätä. Kiinnostaisi lähinnä kuulla useampia syitä, mitkä houkuttelevat jäämään Ruotsiin. Olen kuullut, että tosi monia pidättelee Ruotsissa lapset ja lapsenlapset. Osa on kertonut olevansa liian vanhoja vaihtamaan kotimaata. Ylempänä tuli kiinnostava syy, kun joku vastaaja totesi, ettei Suomessa ole enää minkäänlaista turvaverkkoa, mutta Ruotsissa on tuttavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi Skånepåg!
        Miksi et muuttaisi Suomeen? Tai Ruotsista pois, kuinka päin vaan. Kysyn siis ihan vaan mielenkiinnosta, ei mielipidettä muiden päätöksistä, kaikki tekee kuten itselle parhaiten sopii.

        Vanhemmat jo vuosia Näsinmäellä ,lapsuudenkodin maat ja mehtät myynnissä .- 45 vuotta kun Suomesta poissa nii ei enään tuttuja ,niitä sentäs Skoonessa piisaa :) Sitäpaitsi pikkasen firabelia vielä jokatoinen kuukausi pari vuorokautta eläkkeen jatkoksi :D
        Harmittaa vaa ku ei laivat kulje Sto-Hel että pääsis sitä Reissumiästä hakemaan :(

        Skånepåg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat jo vuosia Näsinmäellä ,lapsuudenkodin maat ja mehtät myynnissä .- 45 vuotta kun Suomesta poissa nii ei enään tuttuja ,niitä sentäs Skoonessa piisaa :) Sitäpaitsi pikkasen firabelia vielä jokatoinen kuukausi pari vuorokautta eläkkeen jatkoksi :D
        Harmittaa vaa ku ei laivat kulje Sto-Hel että pääsis sitä Reissumiästä hakemaan :(

        Skånepåg

        Tulipahan käytyä Suomessa pitkästä aikaa.- Reissumiestäkin sain mukkaani pari isoa kassillista , piisaa Jouluun saakka ainaski :D

        Skånepåg


    • Anonyymi

      Töiden vuoksi pysyn Ruotsissa. Minulla on jo ikää, joten uuden työpaikan löytäminen ei välttämättä olisi kovin helppoa. Nykyinen työni on kaikin puolin ihan hyvä, joten toivon jääväni eläkkeelle tästä työpaikasta. Alle 5 vuotta eläkkeelle jäämiseen.

    • Anonyymi

      Minä en ole kuullut kenenkään ruotsinsuomalaisen paluumuutosta täällä Ruotsissa. Suomen mediassa on ollut juttuja, että suomalaisia palaa enenevässä määrin kotimaahan useista maista ja niissä on ruotsinsuomalaisetkin mainittu. Täällä keskusteluryhmässä on myös juttua paluumuutosta. Ruotsissa en ole kuullut kenenkään asiasta puhuvan. Missä te olette paluumuuttopuheita kuulleet? En tosin käy missään ruotsinsuomalaisten kerhoissa, koska ei ole aikaa.

      • Anonyymi

        En minäkään ole suuremmin kuullut ruotsinsuomalaisten paluumuutoista. Sisuradiossa on joskus ollut joku juttu. Tytär on kyllä kertonut, että hänen kaveripiirissä (noin 30-vuotisia) on useita vuosia aina silloin tällöin puhuttu ulkomaille muuttamisesta varsinkin jos on ollut paljon uutisia Ruotsin rikollisuudesta. Hänellä on ystäviä, jotka ovat kotoisin monesta maasta. Eniten nuo lapset minua täällä Ruotsissa pitää. Myös parisuhde on jarruttanut Suomeen haikailemista, mutta mies kuoli noin puolitoista vuotta sitten. Hänellä oli vaikea sairaus ja olen onnellinen, että hän pääsi pois juuri ennen kuin tämä korona alkoi. Sain olla sairaalassa läsnä niin paljon kuin halusin viimeisinä aikoina ja saatiin kunnon hautajaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään ole suuremmin kuullut ruotsinsuomalaisten paluumuutoista. Sisuradiossa on joskus ollut joku juttu. Tytär on kyllä kertonut, että hänen kaveripiirissä (noin 30-vuotisia) on useita vuosia aina silloin tällöin puhuttu ulkomaille muuttamisesta varsinkin jos on ollut paljon uutisia Ruotsin rikollisuudesta. Hänellä on ystäviä, jotka ovat kotoisin monesta maasta. Eniten nuo lapset minua täällä Ruotsissa pitää. Myös parisuhde on jarruttanut Suomeen haikailemista, mutta mies kuoli noin puolitoista vuotta sitten. Hänellä oli vaikea sairaus ja olen onnellinen, että hän pääsi pois juuri ennen kuin tämä korona alkoi. Sain olla sairaalassa läsnä niin paljon kuin halusin viimeisinä aikoina ja saatiin kunnon hautajaiset.

        Suomenruotsalaisten kantilta katsottuna heidän pelinsä on surkea, anteeksi sanojani, koska Ruotsista ei ole suurta maahanmuuttoa Suomeen ja siis suomenruotsalaisten joukot eivät täydenny ja teoriassa he ovat vaarassa vähentyä entisestään.

        Poliittisista syistä he ovat Suomessa.

        Entä kun ruotsinsuomalaiset alkavat joukolla muuttaa Suomeen ja toimia suomenruotsalaisten sijaisina?

        Tai ruotsinarabit tai muut muuttamaan Suomeen.
        Kuitenkin heitä ajatellaan ruotsalaisiksi jotka muuttivat Suomeen.

        Kuvio vähän mutkistuu edenkin kun heissä on paljon tuoreita etelämaalaisia afrikasta, aasiasta, amerikasta.

        Tosiaalta juuri sellaista nykyaikaista globaalia ruotsalaista suomenruotsalaiset tarvitsevat tullakseen elovoimaisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomenruotsalaisten kantilta katsottuna heidän pelinsä on surkea, anteeksi sanojani, koska Ruotsista ei ole suurta maahanmuuttoa Suomeen ja siis suomenruotsalaisten joukot eivät täydenny ja teoriassa he ovat vaarassa vähentyä entisestään.

        Poliittisista syistä he ovat Suomessa.

        Entä kun ruotsinsuomalaiset alkavat joukolla muuttaa Suomeen ja toimia suomenruotsalaisten sijaisina?

        Tai ruotsinarabit tai muut muuttamaan Suomeen.
        Kuitenkin heitä ajatellaan ruotsalaisiksi jotka muuttivat Suomeen.

        Kuvio vähän mutkistuu edenkin kun heissä on paljon tuoreita etelämaalaisia afrikasta, aasiasta, amerikasta.

        Tosiaalta juuri sellaista nykyaikaista globaalia ruotsalaista suomenruotsalaiset tarvitsevat tullakseen elovoimaisiksi.

        Tunnen monia Suomeen paluumuuttaneita ruotsinsuomalaisia, joiden äidinkieli on suomi. Yksikään heistä ei koe olevansa samaa porukkaa ruotsinsuomalaisten kanssa.

        Jos suomenkielinen ruotsinsuomalainen muuttaa vaikkapa Eskilstunasta Kuopioon, Uumajasta Espooseen tai Göteborgista Kajaaniin, niin miten se muutto tekisi kyseisestä henkilöstä ruotsinsuomalaisen. Ei mitenkään.

        Suomessa ruotsinkieliset ovat varsin sulkeutunut porukka. He viettävät usein juhlia ja kulttuuritilaisuuksia, jonne ulkopuoliset eivät edes pääse mukaan. Kerran ilmoittauduin sähköpostitse erääseen tilaisuuteen, josta oli ilmoitus lehdessä. Parin päivän päästä minulle soitettiin ja kerrottiin, ettei kukaan järjestettävistä tunne minua. Halusivat sanoa, etten ole tervetullut. En mennyt kyseiseen tilaisuuteen. Svenska Teaternin kaikille avoimiin näytöksiin voi toki ostaa lipun ja mennä paikan päälle, mutta yleisesti ottaen monet ruotsinkielisistä "paikoista" ja tilaisuuksista on tarkoitettu vain heidän ns. omille jäsenilleen.


    • Anonyymi

      Minun elämässä on kaikki sillä tavalla hyvin, ettei tee mieli muuttaa minnekään. Ikääkin on ja vaikka vielä jaksaisin muuttaa, olen suunnitellut ja järjestellyt elämäni jo aiemmin hyvään malliin vanhuuttakin ajatellen. Koti on varsin esteetön ja apuvälineitä voi tänne asentaa, jos tarvetta tulee. Puolison kanssa rauhallisen aktiivista elämää vietetään. Lapset perheineen asuvat melko lähellä. Talousasiat on ihan mallillaan, harrastuksia ja ystäviä on sekä yksi karvaturri jaloissa pyörimässä. Tänne on juurruttu ja täällä on päätetty pysyä. Suomen televisiota katsellaan minkä verran jaksellaan. Ei oikein tykätä matkustelusta muuten kuin päiväretkien muodossa. Sekin on syynä, ettei haluta muuttaa kauas lapsista. Kyllähän mekin silloin aikoinaan ajateltiin, ettei jäätäisi pysyvästi Ruotsiin, mutta ne ajatukset muuttuivat ajan myötä. Onhan meillä asioita, joita kaivataan. Tekisi muun muassa mieli päästä suomenkieliseen teatteriin. Televisio-ohjelmiin ja elokuviin joudutaan nyt vaan tyytymään, eikä sekään ole kovin huono juttu. Suomenkielisiä kirjoja saa nykyään melkein rajattomasti e-kirjoina. Lapset senkin jutun minulle opasti.

      • Anonyymi

        Mutta eikä joskus 60 v alkaa SYNNYINMAA ja juuret kiinnostamaan toden teolla?
        Että on pakko tulla kuolemaan sinne paikkaan, missä on syntynyt?


    • Anonyymi

      Tykkään asua kansainvälisessä ja liberaalissa paikassa. Olen eläkkeellä, mutta luonteeltani humputteleva disco-tyttö. Huom! en ole vastuuton enkä kevytkenkäinen. Minä nyt vain satun rakastamaan tätä ruotsalaista elämäntapaa. Täällä ei puhuta murheista eikä surkeudesta, vaan pukeudutaan ja sisustetaan kodit runsailla väreillä, kuunnellaan iloista musiikkia, tanssitaan, syödään kansainvälisiä herkkuja ja nautitaan elämästä. Eletään ja annetaan toistenkin elää. Taidan olla parantumaton hippi... ;)

      • Anonyymi

        Mulla vähän sama juttu. Pidän todella paljon kansainvälisyydestä ja suvaitsevaisuudesta noin yleisesti, se on yksi niistä syistä mitkä on saanut jäämään.
        (Hippiydestä tuli mieleen että Fredrik Lindström taisi jossain TV-ohjelmasarjoistaan pohtia että voisiko Ruotsia kuvailla rikkaaksi hipiksi, jonka mielestään ei tarvi noudattaa sääntöja kuten muiden, vaan tekee kuten tahtoo. :-D)

        Tosin täytyy sanoa että on alkanut mietityttää että onko se mennyt liian pitkälle, kuten nykyisin monet ruotsalaiset sanovat, myös maahanmuuttajiakin on sitä mieltä. Että Ruotsista on tullut maa jossa ei tahdota koskea todellisuuteen. Kaiken pitäisi vaan olla kivaa ja kilttiä, ongelmat pahenee koska niitä ei myönnetä eikä ratkaista.
        Saa nähdä, miten tilanne kehittyy.

        Kaikessa on puolensa ja puolensa. Mun pitäisi varmaan asua molemmissa maissa, ollakseni tyytyväinen.

        Toistaiseksi jään tänne, osaksi tätä sekalaista seurakuntaa :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla vähän sama juttu. Pidän todella paljon kansainvälisyydestä ja suvaitsevaisuudesta noin yleisesti, se on yksi niistä syistä mitkä on saanut jäämään.
        (Hippiydestä tuli mieleen että Fredrik Lindström taisi jossain TV-ohjelmasarjoistaan pohtia että voisiko Ruotsia kuvailla rikkaaksi hipiksi, jonka mielestään ei tarvi noudattaa sääntöja kuten muiden, vaan tekee kuten tahtoo. :-D)

        Tosin täytyy sanoa että on alkanut mietityttää että onko se mennyt liian pitkälle, kuten nykyisin monet ruotsalaiset sanovat, myös maahanmuuttajiakin on sitä mieltä. Että Ruotsista on tullut maa jossa ei tahdota koskea todellisuuteen. Kaiken pitäisi vaan olla kivaa ja kilttiä, ongelmat pahenee koska niitä ei myönnetä eikä ratkaista.
        Saa nähdä, miten tilanne kehittyy.

        Kaikessa on puolensa ja puolensa. Mun pitäisi varmaan asua molemmissa maissa, ollakseni tyytyväinen.

        Toistaiseksi jään tänne, osaksi tätä sekalaista seurakuntaa :-)

        Näissä jutuissa on perää. Minulle tulee Ruotsista mieleen myös lapsenmielisyys ja eräänlainen anarkismi, sellainen Peppi Pitkätossun anarkismi. Minusta ruotsalaisuuteen liittyy myös tietynlainen mukavuudenhalu - sanotaan sitä vaikka lagomiksi - ja salatut paheet. Ruotsalaiset eivät mielellään puhu esim. alkoholin käytöstä eivätkä nuuskaamisesta, mutta kumpikin on tosi yleisiä tapoja. Kyllä Ruotsissa alkoholijuomat virtaavat esimerkiksi perhejuhlissa todella usein. En ole suomalaisena pysynyt juomatahdissa edes mukana, minä tosin olenkin surkea juomari. Myös Espanjassa asuvat tutut ovat sanoneet, että ainakin Espanjassa ruotsalaisille maistuu alkoholijuomat olipa sitten kyse lyhyen aikaa maassa viihtyvistä turisteista tai pysyvämmin Espanjaan muuttaneista svenssoneista. Mutta siitä huolimatta alkoholi on Ruotsissa jonkinlainen tabu samoin kuin esimerkiksi nuuskaaminen (etenkin naisten & tyttöjen nuuskaaminen).

        Sellainen ulkoisesti aika lapsekas tyyli on myös Ruotsille tyypillistä. Runsaasti värejä ja suoraan sanottuna aika lapsekkaitakin kuvia suositaan ruotsalaisessa sisustuksessa sekä vaatetuksessakin. Olen joskus katsellut esimerkiksi Ikean ja Gudrun Sjödenin kataloogeja sillä silmällä, että mahtavatko moiset tuotteet mennä kaupaksi Ruotsin rajojen ulkopuolella. Tykkään silti ruotsalaisesta tyylistä. Ainakin se on persoonallista.


    • Anonyymi

      Suomessa on edelleen vallalla mielikuva että suuri osa miehistä on homoja tai bi-seksuaaleja? Mitä arvelette onko tämä totta? Tuskin suurin osa, mutta pitääkö paikkaansa että ruotsissa olisi enemmän homoja ja bi-seksuaaleja? Lisäksi toki on mielikuva että suomessa homot ja bi-seksuaalit asuvat pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla. Tätä mielikuvaa ainakin itsellä on vahvistanut se että Pekka Haaviston on pääkaupunkiseudulla suosittu. Lisäksi on mielikuva että suurinosa vihreiden ja vasemmistopuolueiden kannattajista asuu pääkaupunkiseudulla.

      • Anonyymi

        Mutua: kuvittelisin että homoja ym on yhtä paljon molemmissa maissa. Eri asia on kuinka moni tulee kaapista ulos.

        Eikö se ole vähän niin, että valtavirrasta eroavat ihmiset usein tykkää muuttaa suurempiin kaupunkeihin? Ilmapiiri voi olla avoimempi, ja olet anonyymi, vieraat ihmiset eivät tiedä eikä välitä tekemisistäsi.


      • Anonyymi

        Ei mun mielestä Suomessa ole koskaan OIKEASTI ajateltu, että Ruotsissa suuri osa miehistä olisi homoja tai bi-seksuaalisia. Mun mielestä se on vaan sellainen yleinen vitsi ruotsalaismiehiä kohtaan. Totta kai suomalaiset ymmärtävät, että homoseksuaaleja on joka puolella maailmaa.

        Jo joskus 1980-luvulla Suomessa naurettiin Ruotsille, kun sikäläisessä armeijassa miehet saivat pitää pitkät hiuksensa ja käyttää hiusverkkoa (!!!) armeijakypärän alla. Tällaiset yksityiskohdat ovat olleet taustalla, kun ruotsalaismiehiä on alettu kutsumaan homoiksi tai homppeleiksi. Itse asiassa mun mielestä ruotsalaisia on pikemminkin kutsuttu hinteiksi tai hinttareiksi, joka tarkoittaa naisellista miestä (vrt. espanjan sana "marica"), joka ei kuitenkaan välttämättä ole homoseksuaali. Toki moni pitää hintti-sanaa homoseksuaalin synonyyminä.

        Ruotsalaismiesten pitäminen naismaisina liittyy varmasti myös monien ruotsalaisten miesten pukeutumiseen. Jo 80-90 -luvuilla ruotsalaismiehet suosivat kukkakuoseja, kirkkaita värejä, olkalaukkuja sekä muita sellaisia vaatteita, jotka Suomessa yhdistettiin enemmänkin naisten pukeutumiseen. Ja hiusten värjäämiset ynnä muut ovat olleen tyypillisempiä ruotsalaisten kuin suomalaisten miesten keskuudessa.

        Uskoisin että osittain on kyse laajemmasta yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Ruotsissa monet miehet ovat olleet etujoukoissa hehkuttamassa kasvisruokaa, vegaaniutta, pakolaisten auttamista ja monia sellaisia aatteita, jotka monissa muissa maissa ovat olleet enemmänkin naisten kiinnostuksen kohteina. Suomalaisesta näkökulmasta ruotsalaismiesten naismaisuutta lisää heidän mediassa antamansa naiivit lausunnot tyyliin: "maahanmuutto ei liity mitenkään lisääntyneeseen rikollisuuteen", "jengien väliset katuampumiset johtuvat nuorison tekemisen puutteesta" ja "me ruotsalaiset olemme epäonnistuneet maahanmuuttajien kotouttamisessa". Ruotsissa ongelmat osataan myös kieltää, kuten: "Ruotsissa ei ole no-go-alueita" tai "ei täällä nyt niin usein kouluja polteta". Suomalaisesta näkökulmasta tuollaiset puheet ovat ns. munattomia (eli epämiehekkäitä). Niiden puhujat eivät uskalla katsoa totuutta silmiin, he eivät uskalla puhua totta, he nöyristelevät jotain tahoa jne.


      • Anonyymi

        Unohdin kirjoittaa, että Suomessa monia ruotsalaisia miehiä pidetään soijapoikina Stefan Löfvenistä, prinssi Danielin kautta kunkku Carl Gustafiin...

        ABBA:n ukkojen eli Bennyn ja Björnin ajatusmaailmoja en tunne tarkasti, mutta ainakin ulkoisesti he ovat ihan soijapoikien näköisiä huvittavan homostelevissa esiintymisasuissaan. Myös esimerkiksi Samir & Viktor -duon pojat ovat selvästi soijapoikia. Ylipäätään pop-musiikki on varsinaista soijapoika-musiikkia. Suomalaisesta näkökulmasta se on naurettavan lapsellista musiikkia, joka miellyttää erityisesti teinityttöjä. Pop-muusikot ovat usein söpöiksi meikattuja tanssipoikia 🤪

        PS. Chris O'Neill ei täytä soijapoika-kriteereitä. Ei hän nyt mikään ihannemies ole oikein millään mittarilla, mutta en usko että häntä kutsuttaisiin Suomessa soijapojaksi. Median luoman mielikuvan perusteella Chrisillä on omia mielipiteitä ja hän uskaltaa pitää oman päänsä. Hän ei ylläpidä valokuvissa naurettavaa tekohymyä. Hänestä ei olla nähty valokuvia kukkakuoseihin tai lapsellisiin nalletossuihin pukeutuneena. Hän ole osallistunut naurettaviin julkisuustempauksiin kuten tanssikilpailuun televisiossa tai marssinut typerässä asussa Pride-kulkueessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mun mielestä Suomessa ole koskaan OIKEASTI ajateltu, että Ruotsissa suuri osa miehistä olisi homoja tai bi-seksuaalisia. Mun mielestä se on vaan sellainen yleinen vitsi ruotsalaismiehiä kohtaan. Totta kai suomalaiset ymmärtävät, että homoseksuaaleja on joka puolella maailmaa.

        Jo joskus 1980-luvulla Suomessa naurettiin Ruotsille, kun sikäläisessä armeijassa miehet saivat pitää pitkät hiuksensa ja käyttää hiusverkkoa (!!!) armeijakypärän alla. Tällaiset yksityiskohdat ovat olleet taustalla, kun ruotsalaismiehiä on alettu kutsumaan homoiksi tai homppeleiksi. Itse asiassa mun mielestä ruotsalaisia on pikemminkin kutsuttu hinteiksi tai hinttareiksi, joka tarkoittaa naisellista miestä (vrt. espanjan sana "marica"), joka ei kuitenkaan välttämättä ole homoseksuaali. Toki moni pitää hintti-sanaa homoseksuaalin synonyyminä.

        Ruotsalaismiesten pitäminen naismaisina liittyy varmasti myös monien ruotsalaisten miesten pukeutumiseen. Jo 80-90 -luvuilla ruotsalaismiehet suosivat kukkakuoseja, kirkkaita värejä, olkalaukkuja sekä muita sellaisia vaatteita, jotka Suomessa yhdistettiin enemmänkin naisten pukeutumiseen. Ja hiusten värjäämiset ynnä muut ovat olleen tyypillisempiä ruotsalaisten kuin suomalaisten miesten keskuudessa.

        Uskoisin että osittain on kyse laajemmasta yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Ruotsissa monet miehet ovat olleet etujoukoissa hehkuttamassa kasvisruokaa, vegaaniutta, pakolaisten auttamista ja monia sellaisia aatteita, jotka monissa muissa maissa ovat olleet enemmänkin naisten kiinnostuksen kohteina. Suomalaisesta näkökulmasta ruotsalaismiesten naismaisuutta lisää heidän mediassa antamansa naiivit lausunnot tyyliin: "maahanmuutto ei liity mitenkään lisääntyneeseen rikollisuuteen", "jengien väliset katuampumiset johtuvat nuorison tekemisen puutteesta" ja "me ruotsalaiset olemme epäonnistuneet maahanmuuttajien kotouttamisessa". Ruotsissa ongelmat osataan myös kieltää, kuten: "Ruotsissa ei ole no-go-alueita" tai "ei täällä nyt niin usein kouluja polteta". Suomalaisesta näkökulmasta tuollaiset puheet ovat ns. munattomia (eli epämiehekkäitä). Niiden puhujat eivät uskalla katsoa totuutta silmiin, he eivät uskalla puhua totta, he nöyristelevät jotain tahoa jne.

        nää suomenruotsalaiset Suomessa ovat onnettomia

        minkälaisen neuvon antaisitte heille, mitä heidän pitäisi tehdä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nää suomenruotsalaiset Suomessa ovat onnettomia

        minkälaisen neuvon antaisitte heille, mitä heidän pitäisi tehdä?

        Kumpi ovat suuremmat ruotsalaiset

        a) Ruotsin suomalaiset

        b) Suomen ruotsalaiset

        c) Ruotsin Suomen ruotsalaiset

        d) Suomen Ruotsin suomalaiset


    • Anonyymi

      Löytyykö pohjoismaista tosiaan asuinpaikan valintaan vaikuttavia eroja? Paitsi kieli. Omat asuinpaikkani ovat olleet: Jyväskylä Suomi, Akureyri Islanti ja nyt Bodö Norja. Islantia lukuunottamatta kaikkien näiden maiden suurimmista kaupungeista löytyy ne mustat pisteensä ja olen niihin tutustunut. Helsingin koilliskeskusta ja etenkin Oslon Grönland - Töyen ovat niitä, joita en suosittele asuinpaikaksi. Lisäksi olen nähnyt Tukholman Rinkebyn ja Malmön. Näistä mustista aukoista katsottuna tämän palstan jyrkimmät kommentit ovat kyllä enemmän, kuin aiheellisia. Mutta niiden ulkopuolelle jää valtavat määrät hienoa ja asuinkelpoista pohjoismaata. Liikaa ei kannat pohjoismaissa tuijottaa tähän pakolaisongelmaan asuinMAATA valitessa.
      Ensin siis ratkaisemaan perusjutut: Kieli. Työ / asuminen.
      Jos ne ovat hallussa, niin elämä esim. Suomen Jyväskylän Keljonkankaalla ja Islannin Akureyrissä on yksi ja sama asia. Sama.

      • Anonyymi

        On tuossa sinun viestissäsi varmaan jotain perää. Jotkut ovat varmaan niin nohevia kielitaidon suhteen, että voivat asua missä tahansa. Minä kävin peräti pari vuotta tanskan kielikurssia, kun suunnittelin sinne muuttoa. Voin sanoa, että minulle se oli liian vaikea kieli. Ruotsin kanssakin kieli meinaa pökkelönä pyöriä suussa. Varsinkin ne pehmeät äänteet ovat minulle hankalia. Englantia en osaa edes rallienglannin vertaa. Ei se ulkomailla asuminen näillä eväin niin helppoa ole.

        On myös sellainen juttu, mistä on täällä palstalla monissa muissa ketjuissa keskusteltu. Nimittäin rasismi. Todella moni ruotsinsuomalainen on tullut Ruotsissa kiusatuksi oikein pahastikin. Minulla olisi tästä aiheesta enemminkin kerrottavaa, mutta haavat ovat sen verran hankalasti paranevia, etten raaski niitä auki repiä.

        Työ ei meidän eläkeläisten asumiseen enää vaikuta. Koti-ikävä vaikuttaa. On ikävä omia kotikontuja ja sitä luontoa. Ei Lappia löydy kuin Lapista. Muuttamalla saa myös ne muut kaivatut asiat takaisin elämäänsä: Murteen, kunnon tuoreet luonnonkalat, kunnon poronlihaa oikein leikattuna, puikulaa mielin määrin, juustoleivät, hillat, käsin leivotut piirakat ja muut. Kotiovelta pääsee marjametsään ja hiihtämään. Ei niitä olosuhteita voi verrata mihinkään Etelä- tai Keski-Ruotsin asuinkelpoisiin alueisiin :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuossa sinun viestissäsi varmaan jotain perää. Jotkut ovat varmaan niin nohevia kielitaidon suhteen, että voivat asua missä tahansa. Minä kävin peräti pari vuotta tanskan kielikurssia, kun suunnittelin sinne muuttoa. Voin sanoa, että minulle se oli liian vaikea kieli. Ruotsin kanssakin kieli meinaa pökkelönä pyöriä suussa. Varsinkin ne pehmeät äänteet ovat minulle hankalia. Englantia en osaa edes rallienglannin vertaa. Ei se ulkomailla asuminen näillä eväin niin helppoa ole.

        On myös sellainen juttu, mistä on täällä palstalla monissa muissa ketjuissa keskusteltu. Nimittäin rasismi. Todella moni ruotsinsuomalainen on tullut Ruotsissa kiusatuksi oikein pahastikin. Minulla olisi tästä aiheesta enemminkin kerrottavaa, mutta haavat ovat sen verran hankalasti paranevia, etten raaski niitä auki repiä.

        Työ ei meidän eläkeläisten asumiseen enää vaikuta. Koti-ikävä vaikuttaa. On ikävä omia kotikontuja ja sitä luontoa. Ei Lappia löydy kuin Lapista. Muuttamalla saa myös ne muut kaivatut asiat takaisin elämäänsä: Murteen, kunnon tuoreet luonnonkalat, kunnon poronlihaa oikein leikattuna, puikulaa mielin määrin, juustoleivät, hillat, käsin leivotut piirakat ja muut. Kotiovelta pääsee marjametsään ja hiihtämään. Ei niitä olosuhteita voi verrata mihinkään Etelä- tai Keski-Ruotsin asuinkelpoisiin alueisiin :-)

        Älä elä menneisyyttä vaan kerro Ruotsin nykytilanteesta. Kiusataanko vuonna 2021 Suomesta Ruotsiin työn perässä muuttaneita ihmisiä, jotka eivät ole taustaltaan suomenruotsalaisia? Per-Håkan ja Gunillako kiusaavat vai Fatima ja Mahmoud? Kuinka paljon siellä kiusataan Afrikan, Aasian ja Lähi-idän maahanmuuttajia, jotka eivät osaa Ruotsin kieltä? Joutuuko mumintroll-svenskaa puhuva suomalainen rasismin uhriksi helpommin Skånessa kuin Norlannissa? Eikös Ruotsin pitäisi nykyisin olla maa, jossa rasismia ei suvaita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä elä menneisyyttä vaan kerro Ruotsin nykytilanteesta. Kiusataanko vuonna 2021 Suomesta Ruotsiin työn perässä muuttaneita ihmisiä, jotka eivät ole taustaltaan suomenruotsalaisia? Per-Håkan ja Gunillako kiusaavat vai Fatima ja Mahmoud? Kuinka paljon siellä kiusataan Afrikan, Aasian ja Lähi-idän maahanmuuttajia, jotka eivät osaa Ruotsin kieltä? Joutuuko mumintroll-svenskaa puhuva suomalainen rasismin uhriksi helpommin Skånessa kuin Norlannissa? Eikös Ruotsin pitäisi nykyisin olla maa, jossa rasismia ei suvaita?

        Ihan hyvin olen pärjännyt rantaruottilla Skoonessa jo 1980 vuodesta lähtien :) En varmaan olis viihtynyt Tukholman seudulla :)

        Skånepåg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvin olen pärjännyt rantaruottilla Skoonessa jo 1980 vuodesta lähtien :) En varmaan olis viihtynyt Tukholman seudulla :)

        Skånepåg

        Kehu Skoonea Skånepåg!
        En ole siellä juuri käynyt, enkä tunne ruotsinsuomalaisia sieltä päin. Miten eläminen siellä eroaa Tukholman läänin meiningistä? Eräs ruotsalainen kaveri on sieltä kotoisin. Olen tavannut hänen vanhempansa, enkä meinannut saada siitä murteesta selkoa. Varsinkin epämääräisesti murahtelevan ikämiehen puhe oli käsittämätöntä. Rouvan kanssa jopa ymmärrettiin toisiamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvin olen pärjännyt rantaruottilla Skoonessa jo 1980 vuodesta lähtien :) En varmaan olis viihtynyt Tukholman seudulla :)

        Skånepåg

        500 metriä kylän keskustaan missä 2 ruokakaupaa ja viinakauppa, sekä junaasema ja bussipysäkki .- Metsään mulla 250 metriä kun haluan mielen virkeäksi , ujlorakennuksessa oma saunatila ja pihallani voi grillata naapurien harmiksi , mitä muuta sitä ennään elon ehtoolla tarttee ? Tuttujakin tapaan harva se päivä .- Enhän mie Suomesta vastaavaa paikkaa löydä 45 vuoden poissaolon jälkeen !

        Skånepåg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        500 metriä kylän keskustaan missä 2 ruokakaupaa ja viinakauppa, sekä junaasema ja bussipysäkki .- Metsään mulla 250 metriä kun haluan mielen virkeäksi , ujlorakennuksessa oma saunatila ja pihallani voi grillata naapurien harmiksi , mitä muuta sitä ennään elon ehtoolla tarttee ? Tuttujakin tapaan harva se päivä .- Enhän mie Suomesta vastaavaa paikkaa löydä 45 vuoden poissaolon jälkeen !

        Skånepåg

        Sulla on hyvät oltavat!
        Ehkä naapurit on vaan kateellisia sun grillieväistä ;-)


      • Anonyymi

        Minkälainen suhde on ruotsalaisilla ja norjalaisilla?

        Lempeä, vihainen, varovainen, veljellinen, ymmärtäväinen, huono....

        Entä tanskalaisilla ja ruotsalaisilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuossa sinun viestissäsi varmaan jotain perää. Jotkut ovat varmaan niin nohevia kielitaidon suhteen, että voivat asua missä tahansa. Minä kävin peräti pari vuotta tanskan kielikurssia, kun suunnittelin sinne muuttoa. Voin sanoa, että minulle se oli liian vaikea kieli. Ruotsin kanssakin kieli meinaa pökkelönä pyöriä suussa. Varsinkin ne pehmeät äänteet ovat minulle hankalia. Englantia en osaa edes rallienglannin vertaa. Ei se ulkomailla asuminen näillä eväin niin helppoa ole.

        On myös sellainen juttu, mistä on täällä palstalla monissa muissa ketjuissa keskusteltu. Nimittäin rasismi. Todella moni ruotsinsuomalainen on tullut Ruotsissa kiusatuksi oikein pahastikin. Minulla olisi tästä aiheesta enemminkin kerrottavaa, mutta haavat ovat sen verran hankalasti paranevia, etten raaski niitä auki repiä.

        Työ ei meidän eläkeläisten asumiseen enää vaikuta. Koti-ikävä vaikuttaa. On ikävä omia kotikontuja ja sitä luontoa. Ei Lappia löydy kuin Lapista. Muuttamalla saa myös ne muut kaivatut asiat takaisin elämäänsä: Murteen, kunnon tuoreet luonnonkalat, kunnon poronlihaa oikein leikattuna, puikulaa mielin määrin, juustoleivät, hillat, käsin leivotut piirakat ja muut. Kotiovelta pääsee marjametsään ja hiihtämään. Ei niitä olosuhteita voi verrata mihinkään Etelä- tai Keski-Ruotsin asuinkelpoisiin alueisiin :-)

        Minkälaisena Ruotsi tuntuu sisältäpäin kun Ruotsi on Skandinavia tärkein maa ja maailman kiintopiste Skandinavian alueella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehu Skoonea Skånepåg!
        En ole siellä juuri käynyt, enkä tunne ruotsinsuomalaisia sieltä päin. Miten eläminen siellä eroaa Tukholman läänin meiningistä? Eräs ruotsalainen kaveri on sieltä kotoisin. Olen tavannut hänen vanhempansa, enkä meinannut saada siitä murteesta selkoa. Varsinkin epämääräisesti murahtelevan ikämiehen puhe oli käsittämätöntä. Rouvan kanssa jopa ymmärrettiin toisiamme.

        Katsokaa herrat ja rouvat hej på dej, inkeriläisten lippua, minkä värinen ja verratkaa hej på dej sen ruotsinsuomalaisten lippuun.

        Eivätkö ihmetyttävät nää värit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        500 metriä kylän keskustaan missä 2 ruokakaupaa ja viinakauppa, sekä junaasema ja bussipysäkki .- Metsään mulla 250 metriä kun haluan mielen virkeäksi , ujlorakennuksessa oma saunatila ja pihallani voi grillata naapurien harmiksi , mitä muuta sitä ennään elon ehtoolla tarttee ? Tuttujakin tapaan harva se päivä .- Enhän mie Suomesta vastaavaa paikkaa löydä 45 vuoden poissaolon jälkeen !

        Skånepåg

        Savosta porukat muuttivat Keski-Ruotsiin 1300 luvulla.


    • Anonyymi

      Pari tuttavaa on nyt puuhaamassa paluumuuttoa Suomeen. Minua hirvittää heidän puolestaan. Tuntuu uhkarohkealta, että jos eivät sitten siellä viihdykään. Sanoin heille, että minä jään tälle puolen merta, mutta soitellaan sitten muuton jälkeen. Haluan tietää, miten he siellä pärjäävät ja kuulla kaikki kommellukset. Mulla on Suomen passikin olemassa ja päiväystä riittää. Menen käymään sitten, kun ovat päässeet paikoilleen. Toinen heistä joutui anomaan kansalaisuutta takaisin, kun ei ollut hoitanut asiaa aikanaan kun laki muuttui. En tiedä, olisko minusta Suomeen muuttajaksi. Eniten pelottaa, että joutuisi huonompaan mistä lähtee. Kun ei etukäteen voi tietää.

      • Anonyymi

        Minäkin olen miettinyt, jos "joutuisi huonompaan mistä lähtee". Mitä enemmän olen sitä asiaa miettinyt, sitä monimutkaisemmalta asialta se tuntuu. Eihän tulevaisuutta voi ennustaa. Ei voi tietää, miten nämä valtiot kehittyvät seuraavan 20-30 vuoden aikana. Montaa kertaa ei kuitenkaan voi edestakaisin muuttaa maiden välillä.


      • Anonyymi

        Itä viisas ja Länsi materialistinen.


    • Anonyymi

      Ei enempää hurreja tänne kiitos. Jääkää sinne musujen ja koronan ihmemaahan.
      Mitä enemmän tänne tulee hurreja sitä varmempaa ruotsin yo tutkinnon suorittaminen on.

      • Anonyymi

        Ruotsissa pitkään asuneet ja sieltä Suomeen paluumuuttaneet tuppaavat olemaan monesti melkoisen kyllästyneitä koko Ruotsiin...


      • Anonyymi

        Varmempaa siellä Suomen yo, tutkinnoissa nykyään tuo arabian kieli :-D

        Salaam Aleikum


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmempaa siellä Suomen yo, tutkinnoissa nykyään tuo arabian kieli :-D

        Salaam Aleikum

        Suomessa on aika vähän arabiankielisiä, jos Ruotsiin verrataan.

        Myö juntit huastetaan vaan suomee ja savvoo, hiljjaa ja kovvoo. Vähän myös karjalaa, Hämeen murretta, Turu murret´, Raumagiält, Laphin murretta sekä niitä kaikkia muitakin perinteisiä kieliä sekä murteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on aika vähän arabiankielisiä, jos Ruotsiin verrataan.

        Myö juntit huastetaan vaan suomee ja savvoo, hiljjaa ja kovvoo. Vähän myös karjalaa, Hämeen murretta, Turu murret´, Raumagiält, Laphin murretta sekä niitä kaikkia muitakin perinteisiä kieliä sekä murteita.

        Olisitte vaa jääneet sinne Salpausselän taa :)

        Stadilainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisitte vaa jääneet sinne Salpausselän taa :)

        Stadilainen

        Myöhä käytiinki siel Hesas vaa vähä tienailemassa ja muolimaa kattelemas. Ny asutaan luonnonhelmasa velattomassa hyväkuntosessa talossa. Töitä tehhään nykyään oman firman eteen. Töitä riittää ja asiakkaat ovat täällä Taka-Suomessa niin mahottoman mukavii. Siel Hesas kaikil oli vaan pinna tiukassa ja pipo kireellä. Iltasella mennään kotirannan puusaunaan ja pulahetaan puhtaasee järveen välil. Istu sä stadilainen vaan siellä betonilähiön pubissa, missä intialaiset myy sulle ylihintaista kaljaa. Meillä on saunan eteisessä juomaa kylmässä, eikä sitäkään juoda kuin nautinnon verran. Täytyy pysyy hyväs kunnos et jaksaa kaikest täst nauttii, kalaverkot käydä kattomas, hirvimettällä liikkua ja sellasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myöhä käytiinki siel Hesas vaa vähä tienailemassa ja muolimaa kattelemas. Ny asutaan luonnonhelmasa velattomassa hyväkuntosessa talossa. Töitä tehhään nykyään oman firman eteen. Töitä riittää ja asiakkaat ovat täällä Taka-Suomessa niin mahottoman mukavii. Siel Hesas kaikil oli vaan pinna tiukassa ja pipo kireellä. Iltasella mennään kotirannan puusaunaan ja pulahetaan puhtaasee järveen välil. Istu sä stadilainen vaan siellä betonilähiön pubissa, missä intialaiset myy sulle ylihintaista kaljaa. Meillä on saunan eteisessä juomaa kylmässä, eikä sitäkään juoda kuin nautinnon verran. Täytyy pysyy hyväs kunnos et jaksaa kaikest täst nauttii, kalaverkot käydä kattomas, hirvimettällä liikkua ja sellasta.

        Riittäähän siellä niitä tyhmiä Impivaaralaisii joita voi silimään kusta :)
        Kunnes tietävät missä sun postilootas assuu :D

        Ahmed


      • Anonyymi

        Rasistu :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa pitkään asuneet ja sieltä Suomeen paluumuuttaneet tuppaavat olemaan monesti melkoisen kyllästyneitä koko Ruotsiin...

        Ehkä maapallo on vain sellainen, että on vaikea viihtyä samassa paikassa pitkän.

        Voi kehittää Globaalia Passia ja Perustuloa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on aika vähän arabiankielisiä, jos Ruotsiin verrataan.

        Myö juntit huastetaan vaan suomee ja savvoo, hiljjaa ja kovvoo. Vähän myös karjalaa, Hämeen murretta, Turu murret´, Raumagiält, Laphin murretta sekä niitä kaikkia muitakin perinteisiä kieliä sekä murteita.

        Ruotsi vanha kuningaskunta ja maahanmuutto pidempiaikaista.

        Yksi suomenruotsalainen kertoi esiesien tulevan Espanjasta.
        Tytöllä tummat hiukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittäähän siellä niitä tyhmiä Impivaaralaisii joita voi silimään kusta :)
        Kunnes tietävät missä sun postilootas assuu :D

        Ahmed

        Ehkä suomalainen villi maa Itä-Suomessa ja Pohjoisessa voisi kiinnostaa ulkomaan matkailijoita enemmän?
        Sellainen maa, jossa vähän on kukaan käynyt eikä ole palveluja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittäähän siellä niitä tyhmiä Impivaaralaisii joita voi silimään kusta :)
        Kunnes tietävät missä sun postilootas assuu :D

        Ahmed

        Entä suomalainen arabimuslimi, joka syntyi Suomessa ja muutti Ruotsiin.
        Mikä on hänen identiteettinsä ja kaipuunsa?


    • Anonyymi

      Haluaisin muuttaa Suomeen, mutta olen eronnut ruotsalaisesta miehestä ja meillä on kahden lapsen jaettu huoltajuus. Mies ei suostu siihen, että muuttaisin lasten kanssa Suomeen. Lapset ovat jo teini-ikäisiä ja vähän kerrassaan he ovat kiinnostuneet Suomesta enemmän ja enemmän. Toivottavasti päästään kesällä lasten kanssa edes Suomeen lomamatkalle. Viime kesä jäi koronan vuoksi välistä. Vanhempi lapsista on miettinyt, että voisi jopa hakea Suomeen opiskelemaan.

      • Anonyymi

        Minä onneksi sain aikoinaan lasten yksinhuoltajuuden. Kaverini puolestaan on elänyt yhteishuoltajuutta, mutta kun mies ei usean vuoden aikana hoitanut omaa hommaansa, kaverini saa oikeudessa läpi yksinhuoltajuuden. Toinen tuttavani puolestaan sanoi, että hänen ex-mies suorastaan pyysi, että äiti vie ongelmiin ajautuneen teinipojan Suomeen ja samalla eroon entisistä jengiläiskavereistaan. Olen kuullut niitäkin tapauksia, että isä tai äiti estää lasten muuton Suomeen. Tapaukset ovat erilaisia.


      • Anonyymi

        Kotimaassa käyminen voisi hyväksyä ja kehittää enemmän nykymaailmassa, ettei byrokratia vastustaisi sellaista, ettei menettäisi rahoja esimerkiksi. Kotimaassa on pakko käydä ladatakseen akkuja joskus, muuten sekoaa. Myös sellaisten ihmisten joiden kotimaa on hyvin hyvin kaukana Afrikassa, Aasiassa....pitää valtion tulla vastaan, että ihmiset eivät olisi yhden maan vankeja ja alkaisivat kärsiä siitä.

        Sellaista se vain on maahanmuuton aikana.


    • Anonyymi

      En saa aikaiseksi muuttaa Suomeen. Muuten muuttaisin.
      No, ehkä tästä vielä piristyn, jos terveys lähtee parempaan suuntaan.
      Mulla on pitkäaikaissairaus ja kuulun koronan riskiryhmään.
      Ihan helvetillistä aikaa ollut tämä pandemian aika.
      Nyt oon jo saanut rokotukset, mutta moni muu terveydenhoito on jäänyt koronan vuoksi väliin.
      Ovat peruneet mun vastaanottoaikoja.
      Sain hiljattain verikoetulokset ja nehän on ihan päin prinkkalaa.
      En tiiä mitä tästä tulee.
      Olisko Suomessa paremmat lääkärit?
      Joku tuolla sanoi varanneensa kesäksi kalustetun vuokralukaalin.
      Vähän kiinnostaisi sellainen.

    • Anonyymi

      Heippa!

      Olen nytten asunut Suomessa pari vuotta ja mä haluan antaa mun omani näkökulman mitä Suomeen muutto on ollut minulle.

      Ensin sanoisin että mä en ikinä mun elämässä kokenut näin kaunista ympäristöä tai luontoa. Mä asun niin kamalan kaunissa paikassa mikä on tosi voittolottini. Ja aitosuomalainen kulttuuri niinkun musiikki on aivan mahtava mun mielessä. Mä en koskaan ollut onnellinen Ruotsissa, mutta olen huomanut ettäolen tuntenut onnellisuutta monta kertaa kun muutin Suomeen, mikä oli aivan uusi tunne mulle.

      Täällä on niin hyvin hoidettu puistoja ja asuinalueita kaiken tavoin. Mä vaan rakastan mun uutta elämää, mutta vaan se että jos muuttaa Suomeen yksinään, se on hyvin vaikeata löytää uusia kavereita tai ystäviä. Olen ollut aika yksinäinen kun muutin Suomeen, mutta se ei haiittaa kun muteen on niin hyvä. Mulla on maailman paras elämä nyt, mutta kaipaan kuitenkin enemmän sosiaalista elämää.

      Mun kokemuksista suomalaisiin on vaikea tutustua, ainakin mun kaupungissa. Se mikä pistää silmiin on että melkeen 100 prosenttia suomalaisista ovat sinisilmäisä. En koskaan ole tavannut ainoata ruskeesilmäistä, sitä alkaa miettiä miksi Suomessa ei ole ruskeasilmäisä suomalaisa ollenkaan. Olen itte aitosuomalainen, ja joskus luin jostain että Mannerheimi halusi tuhota kaikki tummat värit Suomessa, koska hän luuli että kaikki vaaleet oli ruotsisukuisia, siis sisällissodan jälkeen. Kyllä mies teki tosi kunnon ruotsalaisen värin Suomessa.

      Meidän maamme on valtanut ruotsalaiset jo noin 800 vuotta ja he ovat ehtinyt tekemään paljon muutoksia suomalisen ihmistyyppiin. Onhan se selvä että haluttiin luoda hyviä orjia niinkun kaikkissa valloitetuissa maissa maailmassa . Ruotsi tätyy olla rikas maa, kun he omistaa meidän kaikkai.

      Mutta jos ette välitä, niin Suomi on aivan parempi kun Svean maa.

      • Anonyymi

        On Suomessa ruskea- ja vihreäsilmäisiäkin ihmisiä. Sinisilmäisiä on kyllä enemmistö. Saamelaiset on yksi porukka, jossa on aika paljon ruskeasilmäisiä. Samoin romanit tietysti. Joissain historian kirjoissa lukee jo vuosikymmenten takaa, että itseasiassa rotuoppien aikaan 1900-luvun alkupuolella sekä kärjistetyimmin 1940-luvulla suomalaiset olivat itse asiassa vaaleahiuksisempia ja sinisilmäisempiä kuin esimerkiksi ruotsalaiset. Tästä huolimatta suomalaiset luokiteltiin eurooppalaisessa rotuopissa ei-arjalaisiksi eli lähinnä keltaisiksi (=aasialaisiksi/itäisiksi).

        Ruotsissa oli jo silloin enemmän mm. Keski-, Länsi- ja Etelä-Euroopasta muuttaneita ihmisiä, joista monet olivat tuoneet mukanaan tummia hiuksia ja ruskeita silmiä (mm. ranskalaiset, espanjalaiset, italialaiset, monet saksalaisetkin jne). Tällaista maahanmuuttoa Ruotsiin oli suuntautunut jo useamman vuosikymmenen ajan - aika vähän kylläkin - koska Ruotsi oli kuningaskunta ja kaupungit olivat kohtuullisen kehittyneitä kyseiseen aikakauteen verrattuna. Muutamissa Ruotsin kaupungissa oli sallittu myös juutalaisten asuminen ja Ruotsissa olikin useampi tuhat juutalaista. Ruotsin vallan aikana ja vielä 1800-luvun Venäjän vallan aikanakin juutalaisten asettuminen Suomen alueelle oli pääosin kielletty. Vasta Venäjän vallan aikana pienimuotoinen juutalaisten asettautuminen Suomeen sallittiin. Tänä päivänäkin Ruotsissa asuu yli 20 000 juutalaista sekä ainakin saman verran juutalaisten jälkeläisiä, jotka eivät kuulu juutalaisiin seurakuntiin. Suomessa juutalaisia on tilastotietojen mukaan noin 1500-2000. Sen lisäksi, että Suomeen muuttaminen oli monilta ulkomaalaisilta kielletty, Suomi ei myöskään köyhyyden, kehittymättömyyden, vaativan ilmaston, vähäväkisyyden ja merentakaisen sijaintinsa vuoksi ollut erityisen vetovoimainen alue. Edellä mainitut tekijät vaikuttava edelleen mm. suomalaisen kansan ominaisuuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On Suomessa ruskea- ja vihreäsilmäisiäkin ihmisiä. Sinisilmäisiä on kyllä enemmistö. Saamelaiset on yksi porukka, jossa on aika paljon ruskeasilmäisiä. Samoin romanit tietysti. Joissain historian kirjoissa lukee jo vuosikymmenten takaa, että itseasiassa rotuoppien aikaan 1900-luvun alkupuolella sekä kärjistetyimmin 1940-luvulla suomalaiset olivat itse asiassa vaaleahiuksisempia ja sinisilmäisempiä kuin esimerkiksi ruotsalaiset. Tästä huolimatta suomalaiset luokiteltiin eurooppalaisessa rotuopissa ei-arjalaisiksi eli lähinnä keltaisiksi (=aasialaisiksi/itäisiksi).

        Ruotsissa oli jo silloin enemmän mm. Keski-, Länsi- ja Etelä-Euroopasta muuttaneita ihmisiä, joista monet olivat tuoneet mukanaan tummia hiuksia ja ruskeita silmiä (mm. ranskalaiset, espanjalaiset, italialaiset, monet saksalaisetkin jne). Tällaista maahanmuuttoa Ruotsiin oli suuntautunut jo useamman vuosikymmenen ajan - aika vähän kylläkin - koska Ruotsi oli kuningaskunta ja kaupungit olivat kohtuullisen kehittyneitä kyseiseen aikakauteen verrattuna. Muutamissa Ruotsin kaupungissa oli sallittu myös juutalaisten asuminen ja Ruotsissa olikin useampi tuhat juutalaista. Ruotsin vallan aikana ja vielä 1800-luvun Venäjän vallan aikanakin juutalaisten asettuminen Suomen alueelle oli pääosin kielletty. Vasta Venäjän vallan aikana pienimuotoinen juutalaisten asettautuminen Suomeen sallittiin. Tänä päivänäkin Ruotsissa asuu yli 20 000 juutalaista sekä ainakin saman verran juutalaisten jälkeläisiä, jotka eivät kuulu juutalaisiin seurakuntiin. Suomessa juutalaisia on tilastotietojen mukaan noin 1500-2000. Sen lisäksi, että Suomeen muuttaminen oli monilta ulkomaalaisilta kielletty, Suomi ei myöskään köyhyyden, kehittymättömyyden, vaativan ilmaston, vähäväkisyyden ja merentakaisen sijaintinsa vuoksi ollut erityisen vetovoimainen alue. Edellä mainitut tekijät vaikuttava edelleen mm. suomalaisen kansan ominaisuuksiin.

        Onhan meitä ruskeasilmäisiä Suomessa tilastollisesti noin kolmasosa väestöstä, että jos ei ole elämässään nähnyt kuin sinisilmäisiä suomalaisia, niin alkaa mietityttämään että miksikähän. Evakkojen mukana tuli aimo annos ruskeasilmäisten geenenejä ei-luovutettuun Suomeen ja vaikka karjalaisessa siirtoväessä oli myös paljon sini/harmaasilmäisiä, niin tietääkseni ruskeasilmäisyys oli yleisempää kannaksella ja Laatokan seuduilla.

        Nythän jotkut ovat huolestuneet elovenageenien vähentymisestä ja suomalaisen fenotyypin "kansainväistymisestä", mutta onko se nyt niin paha asia kuitenkaan. Eiköhän se morsian sieltä järven toiselta puolelta ole haettu jo riittävän kauan ja jos nyt haetaan partneri meren toiselta puolelta niin kansana ehkä vain voimistumme ja geneettisten sairauksien ja virheiden todennäköisyys vähenee.

        Asun nyt tänään Pohjois-Upplannissa ja vallonien verenperimä on vahvaa paikallisväestössä ja nämä länsieuroopan geenit näkyvät myös DNA-tutkimuksissa. Vallonien tummatukkaiset, ruskeasilmäiset jälkeläiset ovat ylpeitä perimästään ja tuntevat itsensä sataprosenttisiksi ruotsalaisiksi. Onko siihen pakko mennä kolmesataa vuotta ennen kuin suomalainen saa olla ylpeä ulkomaalaisesta verenperimästään? Onko asialla mitään merkitystä kenellekään muulle kuin asianomaiselle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On Suomessa ruskea- ja vihreäsilmäisiäkin ihmisiä. Sinisilmäisiä on kyllä enemmistö. Saamelaiset on yksi porukka, jossa on aika paljon ruskeasilmäisiä. Samoin romanit tietysti. Joissain historian kirjoissa lukee jo vuosikymmenten takaa, että itseasiassa rotuoppien aikaan 1900-luvun alkupuolella sekä kärjistetyimmin 1940-luvulla suomalaiset olivat itse asiassa vaaleahiuksisempia ja sinisilmäisempiä kuin esimerkiksi ruotsalaiset. Tästä huolimatta suomalaiset luokiteltiin eurooppalaisessa rotuopissa ei-arjalaisiksi eli lähinnä keltaisiksi (=aasialaisiksi/itäisiksi).

        Ruotsissa oli jo silloin enemmän mm. Keski-, Länsi- ja Etelä-Euroopasta muuttaneita ihmisiä, joista monet olivat tuoneet mukanaan tummia hiuksia ja ruskeita silmiä (mm. ranskalaiset, espanjalaiset, italialaiset, monet saksalaisetkin jne). Tällaista maahanmuuttoa Ruotsiin oli suuntautunut jo useamman vuosikymmenen ajan - aika vähän kylläkin - koska Ruotsi oli kuningaskunta ja kaupungit olivat kohtuullisen kehittyneitä kyseiseen aikakauteen verrattuna. Muutamissa Ruotsin kaupungissa oli sallittu myös juutalaisten asuminen ja Ruotsissa olikin useampi tuhat juutalaista. Ruotsin vallan aikana ja vielä 1800-luvun Venäjän vallan aikanakin juutalaisten asettuminen Suomen alueelle oli pääosin kielletty. Vasta Venäjän vallan aikana pienimuotoinen juutalaisten asettautuminen Suomeen sallittiin. Tänä päivänäkin Ruotsissa asuu yli 20 000 juutalaista sekä ainakin saman verran juutalaisten jälkeläisiä, jotka eivät kuulu juutalaisiin seurakuntiin. Suomessa juutalaisia on tilastotietojen mukaan noin 1500-2000. Sen lisäksi, että Suomeen muuttaminen oli monilta ulkomaalaisilta kielletty, Suomi ei myöskään köyhyyden, kehittymättömyyden, vaativan ilmaston, vähäväkisyyden ja merentakaisen sijaintinsa vuoksi ollut erityisen vetovoimainen alue. Edellä mainitut tekijät vaikuttava edelleen mm. suomalaisen kansan ominaisuuksiin.

        Miksi ruotsalaiset antoivat Suomelle nimen kuin Maailman loppu Fin-land?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On Suomessa ruskea- ja vihreäsilmäisiäkin ihmisiä. Sinisilmäisiä on kyllä enemmistö. Saamelaiset on yksi porukka, jossa on aika paljon ruskeasilmäisiä. Samoin romanit tietysti. Joissain historian kirjoissa lukee jo vuosikymmenten takaa, että itseasiassa rotuoppien aikaan 1900-luvun alkupuolella sekä kärjistetyimmin 1940-luvulla suomalaiset olivat itse asiassa vaaleahiuksisempia ja sinisilmäisempiä kuin esimerkiksi ruotsalaiset. Tästä huolimatta suomalaiset luokiteltiin eurooppalaisessa rotuopissa ei-arjalaisiksi eli lähinnä keltaisiksi (=aasialaisiksi/itäisiksi).

        Ruotsissa oli jo silloin enemmän mm. Keski-, Länsi- ja Etelä-Euroopasta muuttaneita ihmisiä, joista monet olivat tuoneet mukanaan tummia hiuksia ja ruskeita silmiä (mm. ranskalaiset, espanjalaiset, italialaiset, monet saksalaisetkin jne). Tällaista maahanmuuttoa Ruotsiin oli suuntautunut jo useamman vuosikymmenen ajan - aika vähän kylläkin - koska Ruotsi oli kuningaskunta ja kaupungit olivat kohtuullisen kehittyneitä kyseiseen aikakauteen verrattuna. Muutamissa Ruotsin kaupungissa oli sallittu myös juutalaisten asuminen ja Ruotsissa olikin useampi tuhat juutalaista. Ruotsin vallan aikana ja vielä 1800-luvun Venäjän vallan aikanakin juutalaisten asettuminen Suomen alueelle oli pääosin kielletty. Vasta Venäjän vallan aikana pienimuotoinen juutalaisten asettautuminen Suomeen sallittiin. Tänä päivänäkin Ruotsissa asuu yli 20 000 juutalaista sekä ainakin saman verran juutalaisten jälkeläisiä, jotka eivät kuulu juutalaisiin seurakuntiin. Suomessa juutalaisia on tilastotietojen mukaan noin 1500-2000. Sen lisäksi, että Suomeen muuttaminen oli monilta ulkomaalaisilta kielletty, Suomi ei myöskään köyhyyden, kehittymättömyyden, vaativan ilmaston, vähäväkisyyden ja merentakaisen sijaintinsa vuoksi ollut erityisen vetovoimainen alue. Edellä mainitut tekijät vaikuttava edelleen mm. suomalaisen kansan ominaisuuksiin.

        Kuinka Suomen romaanit voivat itseään Ruotsissa?
        Ovatko he kumman maan romaaneja?
        Ruotsalaisia sukunimiä heillä.
        Miten romaanien asema eroaa Ruotsissa ja Suomessa toisistaan?


    • Anonyymi

      Tuli viimekuussa lapsuudenkodin maat ja mehtät Suomessa myytyä.- Siis napanuora leikattua , ei siellä enään kuin vanhempien hautakivi , että silleen .- Ei mulla sinne mikkään hinku, paitsi jos tuo Reissumiäs leipä ja Vesta silli loppuu :D

      Skånepåg

    • Anonyymi

      Kolme muuta pohjoismaata on tullut asutuksi. Pisin oli aluksi Islanti. ruotsissa kylläkin välillä vain puolitoista vuotta, mutta nyt Norjassa jo neljä vuotta. Käytännössä ei kovinkaan suuria eroja em. ja suomen välillä ole. Ehkä se "vihrein ruoho" ainakin rahallisesti on täällä Norjassa. Mutta kovin suuret odotukset pohjoismaasta toiseen muuttaessa tuovat kyllä pettymyksen. Suuriin eroihin tarvittaisiin maiden väliset rajat, mutta pohjoismaillahan ei koronaa lukuunottamatta niitä ole.

      • Anonyymi

        Monet asiat ovat samanlaisia tai ainakin saman tyyppisiä. Ajattelen kyllä, että lähimpänä toisiaan ovat Norja, Tanska ja Ruotsi. Islannin erottaa muista tietenkin sijainti, mutta myös väestön pieni koko ja elämäntyyli. Suomen erottaa muista Pohjoismaista ennen kaikkea kieli, mutta myös kulttuuri.

        Suomalaisesta näkökulmasta sanoisin, että vanha tuttu Ruotsi on alkanut hirveän monissa asioissa muistuttamaan Yhdysvaltoja viimeisten 10-20 vuoden aikana. Tanska ja Norja tuntuvat minusta puoliksi pohjoismaisen tutuilta, mutta puoliksi samalla tavalla vierailta mailta kuin esimerkiksi Hollanti, Sveitsi, Itävalta tai Latvia. Tarkoitan ehkä sanoa, että onhan Euroopassa väestö viimeisten vuosikymmenten aikana matkustellut enemmän kuin ennen. Samalla erilaiset ilmiöt ja ideat ovat liikkuneet maiden rajojen yli eri suuntiin. Ei se Eurooppakaan niin vieras eikä eksoottinen ole kuten ehkä vielä joskus sotien jälkeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monet asiat ovat samanlaisia tai ainakin saman tyyppisiä. Ajattelen kyllä, että lähimpänä toisiaan ovat Norja, Tanska ja Ruotsi. Islannin erottaa muista tietenkin sijainti, mutta myös väestön pieni koko ja elämäntyyli. Suomen erottaa muista Pohjoismaista ennen kaikkea kieli, mutta myös kulttuuri.

        Suomalaisesta näkökulmasta sanoisin, että vanha tuttu Ruotsi on alkanut hirveän monissa asioissa muistuttamaan Yhdysvaltoja viimeisten 10-20 vuoden aikana. Tanska ja Norja tuntuvat minusta puoliksi pohjoismaisen tutuilta, mutta puoliksi samalla tavalla vierailta mailta kuin esimerkiksi Hollanti, Sveitsi, Itävalta tai Latvia. Tarkoitan ehkä sanoa, että onhan Euroopassa väestö viimeisten vuosikymmenten aikana matkustellut enemmän kuin ennen. Samalla erilaiset ilmiöt ja ideat ovat liikkuneet maiden rajojen yli eri suuntiin. Ei se Eurooppakaan niin vieras eikä eksoottinen ole kuten ehkä vielä joskus sotien jälkeen.

        Palattuani Pohjolaan 17 vuoden jälkeen Atlantin toiselta puolelta katselin lentokoneen ikkunasta kun se alkoi laskeutua Arlandan lentokentälle. Ensimmäinen ajatus mielessäni oli "samanlaista metsää kaikki, Ruotsi tai Suomi :)"
        On totta että Ruotsi on amerikklaistunut paljon viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana ja globaali markkinatalous, neoliberalismi ja ruotsalaisten tyypillinen anglosaksilaisen ja amerikkalaisen kulttuurin ihannointi on muttanut ruotsalaisen yhteiskunnan ja vaikuttanut elämäntyyliin. Samalla olemme tuottaneet ulkomailta kansankotiin ne haittapuolet joita kansainvälisyys ja globaalisuus tuo tullessaan: rajat aukesivat,ihmisten liikkuvuus lisääntyi ja sen mukana Balttian, Venäjän, Itä-Euroopan rikollisliigat saivat jalansijaa suuremmissa kaupungeissamme, islamismi ja muut ääriliikkeet ja poliittinen ekstremismi ovat lisääntyneet huolestuttavasti, eriarvoisuus ja tuloerot ovat saaneet aikaan syvän jakautuman urbaanin, hyvinvoivan ruotsalaisuuden ja toisaalta nuorisorikollisuuden, monikulttuurisen murroskauden ja syrjäytyneisyyden kanssa kamppailevan ruotsalaisuuden välillä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Palattuani Pohjolaan 17 vuoden jälkeen Atlantin toiselta puolelta katselin lentokoneen ikkunasta kun se alkoi laskeutua Arlandan lentokentälle. Ensimmäinen ajatus mielessäni oli "samanlaista metsää kaikki, Ruotsi tai Suomi :)"
        On totta että Ruotsi on amerikklaistunut paljon viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana ja globaali markkinatalous, neoliberalismi ja ruotsalaisten tyypillinen anglosaksilaisen ja amerikkalaisen kulttuurin ihannointi on muttanut ruotsalaisen yhteiskunnan ja vaikuttanut elämäntyyliin. Samalla olemme tuottaneet ulkomailta kansankotiin ne haittapuolet joita kansainvälisyys ja globaalisuus tuo tullessaan: rajat aukesivat,ihmisten liikkuvuus lisääntyi ja sen mukana Balttian, Venäjän, Itä-Euroopan rikollisliigat saivat jalansijaa suuremmissa kaupungeissamme, islamismi ja muut ääriliikkeet ja poliittinen ekstremismi ovat lisääntyneet huolestuttavasti, eriarvoisuus ja tuloerot ovat saaneet aikaan syvän jakautuman urbaanin, hyvinvoivan ruotsalaisuuden ja toisaalta nuorisorikollisuuden, monikulttuurisen murroskauden ja syrjäytyneisyyden kanssa kamppailevan ruotsalaisuuden välillä.

        Vai että "Balttian, Venäjän, Itä-Euroopan rikollisliigat"?????

        Mihin unohdit ex-Jugoslavian alueen rikollisliigat? Ja syyrialaisten, kurdien, somalien, libanonilaisten, afgaanien, latinoiden, vietnamilaisen ja kiinalaisten rikollisliigat? Entä miksi et maininnut niitä brittejä, saudeja, iranilaiset, emiraatteja, yhdysvaltalaisia ja muita, jotka istuvat jokaisen rikollisliigan päällä (=johdossa)?

        Totta kai Ruotsin rikollisista löytyy myös jokunen puolalainen, liettualainen, suomalainen, venäläinen, romanialainen, virolainen jne., mutta heistä on ihan turha puhua, jos ei samalla mainita myös Aasian, Afrikan ja Etelä-Amerikan jengejä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai että "Balttian, Venäjän, Itä-Euroopan rikollisliigat"?????

        Mihin unohdit ex-Jugoslavian alueen rikollisliigat? Ja syyrialaisten, kurdien, somalien, libanonilaisten, afgaanien, latinoiden, vietnamilaisen ja kiinalaisten rikollisliigat? Entä miksi et maininnut niitä brittejä, saudeja, iranilaiset, emiraatteja, yhdysvaltalaisia ja muita, jotka istuvat jokaisen rikollisliigan päällä (=johdossa)?

        Totta kai Ruotsin rikollisista löytyy myös jokunen puolalainen, liettualainen, suomalainen, venäläinen, romanialainen, virolainen jne., mutta heistä on ihan turha puhua, jos ei samalla mainita myös Aasian, Afrikan ja Etelä-Amerikan jengejä.

        Balkanin laskin mukaan Itä-Eurooppaan. Erittäin paljon es-juggeja, muut kansalaisuudet mainitsemieni lisäksi edustettuja samassa mittasuhteessa kuin kantaruotsalaiset tai suomalaiset.


      • Anonyymi

        Iso osa Norjan ja Ruotsin maista ovat suomensukuisten kuten saamelaisten.
        Saamelaiset tulivat idästä vähän ennen suomalaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet asiat ovat samanlaisia tai ainakin saman tyyppisiä. Ajattelen kyllä, että lähimpänä toisiaan ovat Norja, Tanska ja Ruotsi. Islannin erottaa muista tietenkin sijainti, mutta myös väestön pieni koko ja elämäntyyli. Suomen erottaa muista Pohjoismaista ennen kaikkea kieli, mutta myös kulttuuri.

        Suomalaisesta näkökulmasta sanoisin, että vanha tuttu Ruotsi on alkanut hirveän monissa asioissa muistuttamaan Yhdysvaltoja viimeisten 10-20 vuoden aikana. Tanska ja Norja tuntuvat minusta puoliksi pohjoismaisen tutuilta, mutta puoliksi samalla tavalla vierailta mailta kuin esimerkiksi Hollanti, Sveitsi, Itävalta tai Latvia. Tarkoitan ehkä sanoa, että onhan Euroopassa väestö viimeisten vuosikymmenten aikana matkustellut enemmän kuin ennen. Samalla erilaiset ilmiöt ja ideat ovat liikkuneet maiden rajojen yli eri suuntiin. Ei se Eurooppakaan niin vieras eikä eksoottinen ole kuten ehkä vielä joskus sotien jälkeen.

        aika hyvä kuvaus

        Ruotsalaiset ovat levittäytyneet myös syvälle Itään.
        Piiloruotsalaiset kauas eteläänkin, että voi olla etteivät edes tiedä olevansa ruotsalaisia.

        Ruotsalaisia sukunimiä tapaa hyvin Itä-Suomessa, Pohjois-Suomessa.

        Muuttoliikenne voisi kuvitella oli niin itään kuin länteen.
        Joillekin matka paistaa länteen ja toisille itään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet asiat ovat samanlaisia tai ainakin saman tyyppisiä. Ajattelen kyllä, että lähimpänä toisiaan ovat Norja, Tanska ja Ruotsi. Islannin erottaa muista tietenkin sijainti, mutta myös väestön pieni koko ja elämäntyyli. Suomen erottaa muista Pohjoismaista ennen kaikkea kieli, mutta myös kulttuuri.

        Suomalaisesta näkökulmasta sanoisin, että vanha tuttu Ruotsi on alkanut hirveän monissa asioissa muistuttamaan Yhdysvaltoja viimeisten 10-20 vuoden aikana. Tanska ja Norja tuntuvat minusta puoliksi pohjoismaisen tutuilta, mutta puoliksi samalla tavalla vierailta mailta kuin esimerkiksi Hollanti, Sveitsi, Itävalta tai Latvia. Tarkoitan ehkä sanoa, että onhan Euroopassa väestö viimeisten vuosikymmenten aikana matkustellut enemmän kuin ennen. Samalla erilaiset ilmiöt ja ideat ovat liikkuneet maiden rajojen yli eri suuntiin. Ei se Eurooppakaan niin vieras eikä eksoottinen ole kuten ehkä vielä joskus sotien jälkeen.

        Ymmärsikö Suomi oman erikoisuutensa EU:ssa?
        Ainakaan Suomessa omasta mielestäni ei puhuta tarpeeksi ja ei yhtään sittenkin omasta erityisestä asemastaan.
        Vasta kun on asunut ulkomailla voi ymmärtää vähäsen kotimaansa merkityksen...känske

        Anglo-saksalainen kulttuuri on vahva ja tuppaa johtaa maapalloa USAn muodossa.
        Siihen kuuluu erottamattomasti Skandinavia paitsi ei Suomi.
        Siten hyppäys Suomesta Ruotsiin voi olla aito raja sen sijaan, että sitä pidettäisin Suomi-Venäjä rajana.
        Paitsi nykyään kun Karjala venäläistyy ja todellinen raja siirtyy Suomi-Venäjä alueelle.
        "Suomihan on Venäjä" pohjoisen osalta, mutta Suomi ei ole Ruotsi.
        Niin Suomea piirittää siten kaksi todellista rajaa.
        Syvenevä Idän raja ja erottava Ruotsin raja, koska eivät suomalaiset ole anglo-sakseja.

        Anglo-saksinen asema on ymmärtämättä.
        Koska Itä, Siberia kuitenkin voi vetää suomalaisia geneettisesti itään.

        Vaikka sanovat, että Euroopassa väestö olisi jossakin historian vaiheessa tullut Kaspian ja Mustan meren alueilta, myös saksalaiset, ruotsalaiset, englantilaiset siis idästä.

        Kyse siten muodostuu kunka kauan on asuttu Lännessä erillään Idästä.

        Mutta elämässä asiat ovat monimutkaisempia, koska samaan aikaan etelästä virtaa uutta väkeä ja sekoittuu pohjoisen arjalaisiin, mikä luo ihan oman lajinsa, jota voi kutsua vaikkapa saksalaisiksi.

        Englannin kieli muuten syntyi tanskasta, pohjois-saksasta ja ranskasta, joten Skandinavia on paljon enemmän kiinni maailman valloituksessa ja sen mukana tärkeä Ruotsi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Palattuani Pohjolaan 17 vuoden jälkeen Atlantin toiselta puolelta katselin lentokoneen ikkunasta kun se alkoi laskeutua Arlandan lentokentälle. Ensimmäinen ajatus mielessäni oli "samanlaista metsää kaikki, Ruotsi tai Suomi :)"
        On totta että Ruotsi on amerikklaistunut paljon viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana ja globaali markkinatalous, neoliberalismi ja ruotsalaisten tyypillinen anglosaksilaisen ja amerikkalaisen kulttuurin ihannointi on muttanut ruotsalaisen yhteiskunnan ja vaikuttanut elämäntyyliin. Samalla olemme tuottaneet ulkomailta kansankotiin ne haittapuolet joita kansainvälisyys ja globaalisuus tuo tullessaan: rajat aukesivat,ihmisten liikkuvuus lisääntyi ja sen mukana Balttian, Venäjän, Itä-Euroopan rikollisliigat saivat jalansijaa suuremmissa kaupungeissamme, islamismi ja muut ääriliikkeet ja poliittinen ekstremismi ovat lisääntyneet huolestuttavasti, eriarvoisuus ja tuloerot ovat saaneet aikaan syvän jakautuman urbaanin, hyvinvoivan ruotsalaisuuden ja toisaalta nuorisorikollisuuden, monikulttuurisen murroskauden ja syrjäytyneisyyden kanssa kamppailevan ruotsalaisuuden välillä.

        Paloma.se01

        no susta tuoksuu sellaista "ainoa oikea hyvä kulttuuri"

        kuitenkin jännää, että porukat asuvat ikänsä ulkomailla ja palaavat erittäin tyytymättöminä kaikkiin muihin maihin

        mistä sellainen johtuu

        kohta tympääntyy taas vanhaan kotimaansa ja joutuu taas lähtemään ulkomaille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aika hyvä kuvaus

        Ruotsalaiset ovat levittäytyneet myös syvälle Itään.
        Piiloruotsalaiset kauas eteläänkin, että voi olla etteivät edes tiedä olevansa ruotsalaisia.

        Ruotsalaisia sukunimiä tapaa hyvin Itä-Suomessa, Pohjois-Suomessa.

        Muuttoliikenne voisi kuvitella oli niin itään kuin länteen.
        Joillekin matka paistaa länteen ja toisille itään.

        Jos näet ruotsinkielisiä sukunimiä Itä-Suomessa, taustalla voi olla monenlaisia tarinoita. Minun suvussa on "ruotsalaisia" sukunimiä, vaikka on asuttu aika itäisessä Suomessa. Oikeasti ne nimet ovat alkujaan saksan tai pikemminkin jiddisin kielisiä sukunimiä, jotka on jostain syystä Suomen rekistereihin kirjoitettu ruotsinkielisessä muodossa. Esimerkiksi alkujaan nimen loppuosa on ollut kahden n-kirjaimen mann-pääte, joka on muuttunut Suomessa man-päätteeksi. Schwartz-alku on muuttunut svart-muotoon jne.

        Kannattaa myös tutustua niin sanottujen sotilasnimien historiaan. Ne ovat nimiä, joita maalaisväestön miehille annettiin heidän astuessaan armeijan palvelukseen. Ennen 1920-lukua Suomessa ei ollut pakko olla sukunimiä. Itäisessä Suomessa talonpojillakin oli yleisemmin sukunimet, mutta lännessä se oli harvinaista. Lännessä ihmiset olivat Antti Matinpoikia, Jussi Pekanpoikia, Mikko Mikonpoikia jne. Armeijan käskykulttuurissa sotilailla täytyy kuitenkin olla käytännölliset nimet. Se ei olisi toiminut kovin hyvin, jos puolet joukkueen miehistä tottelisi nimeä "Matinpoika". Siksi armeijaan liittyville ihan vaan keksittiin nimiä, jotka olivat keskiajalta lähtien pelkästään ruotsinkielisiä, mutta 1800-luvun puolivälin jälkeen alettiin antamaan suomenkielisiä nimiä. Esimerkiksi adjektiivit ja muut kuvailevat nimet olivat aika tyypillistä sotilasnimiä: Skarp, Lång, Lustig, Bonden jne. Myös holm-, berg-, dal-, ström- ja man-loppuiset sukunimet ovat olleet hyvin yleisiä sotilasnimiä.

        Lue lisää täältä:
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sotilasnimi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paloma.se01

        no susta tuoksuu sellaista "ainoa oikea hyvä kulttuuri"

        kuitenkin jännää, että porukat asuvat ikänsä ulkomailla ja palaavat erittäin tyytymättöminä kaikkiin muihin maihin

        mistä sellainen johtuu

        kohta tympääntyy taas vanhaan kotimaansa ja joutuu taas lähtemään ulkomaille

        On olemassa vanha sanonta (englanniksi) että "ole varovainen mitä rukoilet koska voi käydä niin että saat mitä olet toivunut,"; vaikka vain pelkästään sen takia että olet kyllästynyt paratiisiisi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Balkanin laskin mukaan Itä-Eurooppaan. Erittäin paljon es-juggeja, muut kansalaisuudet mainitsemieni lisäksi edustettuja samassa mittasuhteessa kuin kantaruotsalaiset tai suomalaiset.

        Palomasta tullut oikein populisti.
        Joko seuraavissa vaaleissa äänestät sverigedemokraatteja.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Balkanin laskin mukaan Itä-Eurooppaan. Erittäin paljon es-juggeja, muut kansalaisuudet mainitsemieni lisäksi edustettuja samassa mittasuhteessa kuin kantaruotsalaiset tai suomalaiset.

        Onko tuo jugge parempi lyhennys kuin ruosu?
        Eikö sinulla pitänyt olla aikaa kirjoittaa sanat kokonaisuudessaan. Niin tuolla kerroit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo jugge parempi lyhennys kuin ruosu?
        Eikö sinulla pitänyt olla aikaa kirjoittaa sanat kokonaisuudessaan. Niin tuolla kerroit.

        Jos olisin "jugge" en varmaankaan kauheasti välittäisi siitä että minua kutsuttaisi sillä nimellä, tosin se ei ole halventava, mutta sitä käytetään yleensä negatiivisessa mielessä kun viitataan rikollisliigoihin. Nyt yksityisistä Balkanin alueen maahanmuuttajista puhun mielellään käyttäen heidän kansallisnimityksiään, kuten serbi, kroaatti, bosnialainen, kosovo-albanialainen jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palomasta tullut oikein populisti.
        Joko seuraavissa vaaleissa äänestät sverigedemokraatteja.

        Ei taida olla sitä vaaraa.
        :))


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Jos olisin "jugge" en varmaankaan kauheasti välittäisi siitä että minua kutsuttaisi sillä nimellä, tosin se ei ole halventava, mutta sitä käytetään yleensä negatiivisessa mielessä kun viitataan rikollisliigoihin. Nyt yksityisistä Balkanin alueen maahanmuuttajista puhun mielellään käyttäen heidän kansallisnimityksiään, kuten serbi, kroaatti, bosnialainen, kosovo-albanialainen jne.

        Mutta jugoslavialaista ei ole aikaa kirjoittaa muuten kuin lyhennyksenä


    • Anonyymi

      Lenin oli saksalais-ruotsalais-juutalais- ja ehkä kalmykkilainen.

      • Anonyymi

        Romanovit olivat 300 vuotta saksalaisia.


    • Anonyymi

      Vanhaan se ruotsalaisten seikkailijoiden matka kulki Tukholmasta Åboon ja sieltä Helsingfårssiin ja sieltä Viipuriin ja sieltä Pietariin.

      Pietari Stokkis = Rakkaus

      Entä Stokkis Nizhni-Nåvgåråd?

    • Anonyymi

      MITEN RUOTSALAISTEN PASIFISMI TOISEN MAAILMAN SODAN AIKANA NÄKYY KANSALAISTEN IDENTITEETISSÄ?
      Nyt ja tulevaisuudessa lisää?
      Ja suhde Saksaa vastaan sotaa käyneisiin Norjaan, Tanskaan.

      • Anonyymi

        Mitäköhän tanskalaiset ja norjalaiset tykkäävät, kun saavat pian uutta tietoa Ruotsin touhuista toisen maailmansodan ajalta? Neutraalia ja pasifistista roolia esittänyt paskiais-Ruotsi oli järjestelemässä kärsimyksiä kaikkiin naapurimaihinsa.

        Sotalapsien vastaanottaminen Suomesta oli hyväntekeväisyydeksi naamioitu lastenryöstö-operaatio ja osa natsien Lebensborn-toimintaa. Ruotsi ei myöskään ajoissa osallistunut Tanskan juutalaisten pelastamiseen, vaikka olivat tietoisia heidän tilanteestaan ja yrityksistä pelastautua Ruotsiin. Lopulta paskiais-Ruotsin paskiais-yläluokka lavasti naurettavan juutalaisten pelastusoperaation, jolla sitten Wallenbergin suku Bernadottejen ohella on ratsastanut monta vuosikymmentä. No, ehkä siinä oikeasti jopa joku viaton juutalainen pelastuikin, mutta operaation tarkoituksena oli ihan muut asiat kuin hyvän tekeminen.

        PS. Ei se tuleva tieto tietenkään varsinaisesti uutta tietoa ole, mutta sen kertominen on vaan vuosikymmenten ajan estetty. Pian ei mitään esteitä ole ja ne tiedot itse asiassa jo leviävät internetissä harrastajien keskuudessa.


    • Anonyymi

      Tukholman väkiluku muuten kasvaa top 10:ssä eurooppalaisista kaupungeissa paljon.

      Siksi on uutisten mukaan, asuntopula.

    • Anonyymi

      45v.Ruotsissa talo muutenkin hyvin.PAITSI lisääntynet rikollisuus ulkolaistaustaiten toimesta.Iltaisin oli vaarallita liikkua.Nyt Hyvinkäällä.Ja kaikki hyvin.
      Mutta Heksingissä on menossa toisin paikoin päin persettä.

    • Anonyymi

      Suomen kielestä puuttuu Äiti Suomi ilmaus, mutta puhutaan Neiti Suomesta.

      Onko Ruotsin kielessä Mamma Svärje ilmausta?

      Ja kun ei, koska maa ei sekään ole iso, niin mitä ilmausta käytetään Ruotsista?

      • Anonyymi

        Ruotsista käytetään ilmaisua Moder Svea , puheessa Svea Mamma.
        Kaikkea tämä keskustelu laittaa etsimään netistä. Tuotakaan en tiennyt että Suomessa sukunimilaki tuli vasta 100 vuotta sitten.
        Mutta onhan sukunimiä ollut käytännössä paljon aikaisemminkin. Miten heidät jotka muuttivat Amerikkaan viimevuosisadan alussa olisi muuten voitu kirjata laivojen logikirjoihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsista käytetään ilmaisua Moder Svea , puheessa Svea Mamma.
        Kaikkea tämä keskustelu laittaa etsimään netistä. Tuotakaan en tiennyt että Suomessa sukunimilaki tuli vasta 100 vuotta sitten.
        Mutta onhan sukunimiä ollut käytännössä paljon aikaisemminkin. Miten heidät jotka muuttivat Amerikkaan viimevuosisadan alussa olisi muuten voitu kirjata laivojen logikirjoihin?

        Kyllä monilla suomalaisilla oli virallinen sukunimi jo ennen sukunimilakia. Esimerkiksi käsityöläisillä, porvareilla ja papistolla oli pakko olla sukunimet lakienkin mukaan. Ilman virallista sukunimeä ei voinut nimittäin saada esim. käsityöläisen oikeuksia, joita ilman ei voinut sitä ammattia harjoittaa.

        Jos ilman virallista sukunimeä elänyt nuorukainen pääsi esimerkiksi suutarin oppipojaksi, hänelle keksittiin ja rekisteröitiin sukunimi viimeistään kisällin opiskeluvaiheessa. Useimmilla oppipojilla toki oli sukunimi jo ennestään, koska käsityöläiset yleensä kouluttavat ammattiinsa omia poikiaan tai pojan-/veljenpoikiaan. Joskus kuitenkin joku ilman virallista sukunimeä elävä talonpojan poika pääsi joko käsityöläisen oppiin tai oikein oppikouluun. Myös oppikoulun oppilaille rekisteröitiin keksityt sukunimet ellei heillä ollut kouluun tullessa sukunimeä, koska sellainen oli yleinen käytäntö. Sukunimen saattoi siis armeijaan liittymisen lisäksi saada ainakin noista edellä mainituista syistä. Aatelisilla tietysti oli myös sukunimet, joista monet ovat alkujaan sotilasnimiä, koska perheitä aateloitiin usein juuri sotasankaruuksien vuoksi. Aateloinnin yhteydessä tosin sukunimeä saatettiin vaihtaa tai muokata ns. hienommaksi.

        Mutta kyllä sukunimiä oli talonpojillakin erityisesti itäisessä Suomessa. Sukunimen saattoi rekisteröidä itselleen ja perheelleen oma-aloitteisestikin. Varmaan siinä jotain byrokratiaa tarvitsi hoitaa ja ehkä joku maksu maksaakin. Itä-Suomessa talonpojat hankkivat sukunimiä, koska sitä pidettiin eräänlaisena turvana ja vakuutuksena omaisuuden omaksi osoittamisessa sekä perintöoikeuksen todistamisessa. Itä-Suomessa olot olivat länttä levottomampia, eikä valtion rajaa oltu merkitty maastoon. Ihmiset pelkäsivät, että heidän asioita voidaan tulkita milloin Venäjän ja milloin Ruotsin virkamiesten toimesta kyseisten maiden lakeja mielivaltaisesti soveltaen.

        Mutta niistä Amerikkaan lähteneistä vielä ja heidän sukunimistään. Eniten Amerikkaan lähdettiin Pohjanmaalta, missä maalaisväestö eli pisimpään ilman virallisia sukunimiä. Kun virallista sukunimeä vailla ollut henkilö lähti Amerikkaan, hän tietenkin ilmoitti oman etunimensä ja sukunimekseen kotitalonsa nimen kuten Rajala, Kivelä, Takala, Harju, Jokela, Mäkelä, Mattila jne. Pohjanmaalla ilman virallisia sukunimiä eläneet ihmiset käyttivät sukunimen sijasta asuintalonsa nimeä. Samalla maatilalla saattoi asua vaikka 30 ihmistä, jotka kaikki käyttivät samaa talonnimeä ns. sukunimenään. Mukana oli usein piika tai renkinä, jotka eivät olleet talonväelle edes sukua. Kun renki vaihtoi maatalosta toiseen, hänen sukunimen sijasta käyttämänsä talonnimi vaihtui. osa käytti talonnimeä sijasta patronyymiä eli Matinpoikaa, Mikonpoikaa, Peterssonia jne. Osalla oli sekä patronyymi että talonnimi käytössään. Tämä asia aiheuttaa nykyään paljon päänvaivaa pohjalaisia sukuja tutkiville sukututkijoille. Erityisesti Etelä-Pohjanmaan maakunta on kuulema haastavaa aluetta. Amerikkaan lähteneet ja sinne saapuneet ihmiset varmasti rekisteröitiin Yhdysvalloissa sillä talonnimellä tai muulla nimellä, minkä matkustajat olivat ilmoittaneet. Ehkä heillä oli jokin henkilötodistuskin Suomesta mukaan otettuna tai sitten ei. Joka tapauksessa Amerikassa kyseisestä nimestä tuli heidän virallinen nimensä elleivät he sitä vaihtaneet. Moni muokkasi nimeään helpommin lausuttavaksi Amerikassa.


    • Anonyymi

      Paluu on pahin juttu, koska kun kerran jätti jotakin taakse, niin ei kannata sinne palata.

      Kerran kotimaa on jätetty, et ole enää sama ihminen.

      Tietenkin synnyinpaikka on se pysyvä kansalaisuus, mutta että palata......

      Maailmaa on iso, niin mieluummin eteenpäin kuin taaksepäin.

      Tai kuinka?

      Missä maissa ei olla vielä käyty - pitää kysyä!

      Ja kun olisi Globaali Perustulo ja Passi, niin voihan sitä matkustaa koko ajan kaikki maailman maata ja asua pidempiaikaisesti ilman että sitoutuu mihinkään maahan!

      Miksi pitäisi sitoutua mihinkään pitkään aikaa kun oma kotimaansa on vain yhdessä synnyinpaikassa?!

      Se mikää pitää vieraalla maalla on joku poliittinen tilanne, byrokratia ym ym, että ei voi helposti pyrähtää eteenpäin.
      Naisetkin vaativat jotakin pysyviä oloja.

      Modernissa liikkuvuudessa kuitenkin olisi tosi kivaa jos olisi helpompi tulla ja mennä.

      • Maailma on suuri, joillekin aivan liian suuri.
        Syntymämaa on vakio, samoin äidinkieli ja isänmaa , vaikka kotimaa vaihtuisi ja kansalaisuus sen mukana.
        Muutos on ainoa vakio ja pysyvä elementti ulkosuomalaisen elämässä. Ihminen muuttuu, synnyinmaa muuttuu, äidinkieli muuttuu.
        Tietynlainen pysyväisyys luo turvallisuuden tunnetta ja ehkä se on monelle se asia joka kannustaa sitten iän karttuessa kasvattamaan juuria, sinne missä asuu ja missä viihtyy. Olen nähnyt niin monta edestakaisin muuttoa ja onhan se hyvä että voi kokeilla josko paluumuutto olisi mahdollista, vaikka joku on todennut joskus jossain että "paluu ei ole koskaan mahdollista"; minä tulkitsen sen vain siten että paluu on mahdotonta ellei hyväksy muutosta itsessään ja lähtömaansa yhteiskunnassa, kielessä, kulttuurissa...ja päivitä omia asenteitaan ja ajatuksiaan siitä mikä tekee elämän hyväksi.
        Esivanhempamme muuttivat merten taa josta ei sitten palattukaan koskaan. Ei ollut mahdollisuutta tehdä kokeiluja. Lähdettiin tai jäätiin. Vielä kolmisenkymmentä vuotta sitten ei ollut mahdollisuutta pitää pysyvää yhteyttä reaaliajassa, skaipata tai ottaa videopuhelu, whatsappin tai messengerin kautta, tavallinen lankapuhelu merten takaa oli niin suuri juttu, että taajamamme puhelikeskus kysyi isältäni että teille on tulossa puhelu Etelä-Amerikasta onko se mahdollista?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Maailma on suuri, joillekin aivan liian suuri.
        Syntymämaa on vakio, samoin äidinkieli ja isänmaa , vaikka kotimaa vaihtuisi ja kansalaisuus sen mukana.
        Muutos on ainoa vakio ja pysyvä elementti ulkosuomalaisen elämässä. Ihminen muuttuu, synnyinmaa muuttuu, äidinkieli muuttuu.
        Tietynlainen pysyväisyys luo turvallisuuden tunnetta ja ehkä se on monelle se asia joka kannustaa sitten iän karttuessa kasvattamaan juuria, sinne missä asuu ja missä viihtyy. Olen nähnyt niin monta edestakaisin muuttoa ja onhan se hyvä että voi kokeilla josko paluumuutto olisi mahdollista, vaikka joku on todennut joskus jossain että "paluu ei ole koskaan mahdollista"; minä tulkitsen sen vain siten että paluu on mahdotonta ellei hyväksy muutosta itsessään ja lähtömaansa yhteiskunnassa, kielessä, kulttuurissa...ja päivitä omia asenteitaan ja ajatuksiaan siitä mikä tekee elämän hyväksi.
        Esivanhempamme muuttivat merten taa josta ei sitten palattukaan koskaan. Ei ollut mahdollisuutta tehdä kokeiluja. Lähdettiin tai jäätiin. Vielä kolmisenkymmentä vuotta sitten ei ollut mahdollisuutta pitää pysyvää yhteyttä reaaliajassa, skaipata tai ottaa videopuhelu, whatsappin tai messengerin kautta, tavallinen lankapuhelu merten takaa oli niin suuri juttu, että taajamamme puhelikeskus kysyi isältäni että teille on tulossa puhelu Etelä-Amerikasta onko se mahdollista?

        Itse asiassa niin Yhdysvalloista, Kanadasta kuin Australiastakin moni palasi Suomeen. Samoin muutkin Euroopan maat saivat paluumuuttajia maailmalle lähteneistä. Osa tietysti jäi maailmalle, mutta palaajien määrä on aina ollut suurempi kuin on kuviteltu ja/tai lehdissä kerrottu.

        Alla olevassa jutussa puhutaan Amerikassa useita vuosia olleiden miesten paluusta Suomeen.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/amerikan-siirtolaisuus-teki-monesta-lesken/2027626#gs.hrky25

        Myös toisessa artikkelissa puhutaan siirtolaisuudesta Amerikkaan:

        "...moni seilasi höyrylaivalla Atlantin yli monta kertaa. Lähtemisestä tuli ajan mittaan niin arkista, ettei saatteluun tarvittu torvisoittokuntia, vaan juhlallisuudet karisivat pois."

        "Siirtolaisista palasi Suomeen pysyvästi noin joka viides, ja he toivat mukanaan uusia vaikutteita. Maataloudesta elävässä Toholammin kunnassakin otettiin käyttöön uusia työkaluja ja viljelymenetelmiä, joita siirtolaiset olivat oppineet Amerikassa. Moni pystyi säästöillään rakentamaan oman talon tai ostamaan maata ja pääsi näin oman elämän alkuun."

        https://yle.fi/uutiset/3-9823827

        Tässä kerrotaan Argentiinaan 1900-luvun alussa lähteneistä suomalaisista, joiden oli tarkoitus perustaa paratiisimainen yhteisö. Porukka eli kuitenkin kurjuudessa ja köyhyydessä, minkä vuoksi yhteisön varakkaammat jäsenet muuttivat pian takaisin Suomeen. Heillä oli varaa ostaa paluulippu. Myöhemmin muitakin autettiin palaamaan mm. kansalaiskeräyksen tuotoilla. Osa toki jäi pysyvästi Argentiinaan.

        https://yle.fi/uutiset/3-9792646

        Alla on linkki Kanada suomalaisista kertovaan kirjoitukseen, josta on napattu myös tämä sitaatti:

        "Suomalaisia muutti poiskin Kanadasta suurempina määrinä pariin kertaan. 1920-luvulla ja erityisesti 1930-luvun lamakaudella 2 000 - 3 000 kanadansuomalaista muutti Venäjän Karjalaan, koska he olettivat työolojen olevan siellä paremmat, kuin Kanadassa. Myös Espanjan sisällissotaan vuosina 1936 - 1939 siirtyi Kanadasta suuri määrä kanadansuomalaisia. Oma ryhmänsä ovat olleet paluumuuttajat, eli monet Kanadaankin muuttaneet ovat palanneet takaisin Suomeen. Heidän määristään ei ole olemassa tarkkoja tilastoja, mutta esimerkiksi pelkästään vuosina 1945 - 1960 Kanadaan lähteneestä 17 000 suomalaisesta arvioidaan 20 - 40 % palanneen takaisin, eli mahdollisesti 3 400 - 6 800 palasi."

        https://www.tunturisusi.com/kanadansuomalaiset/

        Tässä uutisessa haastatellaan vuonna 2019 Kanadasta Suomeen palannut naista:

        https://seura.fi/ilmiot/tarinat/suomeen-palasi-ennatysmaara-ulkosuomalaisia-talta-synnyinmaa-nayttaa-paluumuuttajan-silmin/


    • Anonyymi

      Paluumuuttoa pohtivalle, jään tänne koska lapset ja lapsenlapset ovat täällä. Haluan olla mukana heidän elämässään täältäkäsin. Toivon että sitten kun en enää pysty itse huolehtimaan itsestäni ja asioistani olisivat he apuna.
      Tuntisin itseni täysin turvattomaksi vieraassa ympäristössä (ajatellen jos muuttaisi takaisin Suomeen).
      Miten aloittaja, tuottiko pohdinta tulosta.

      • Anonyymi

        Sen minäkin haluaisin tietää, että onko tästä ketjusta ollut mitään iloa ketjun avanneelle henkilölle. Yleensä keskustelun aloittajat eivät enää myöhemmin kommentoi ketjuihinsa. Harmi.


      • Anonyymi

        Samat sanat .-Täällä on tuttu meininki 45 vuoden takaa .- God Jul & Gott Nytt År :)

        Skånepåg


    • Anonyymi

      Itselläni ollut Suomen jälkeen asuinpaikkana ensin islanti 1996 lähtien ja sitten Norja 2011 lähtien. Älkää nähkö pohjoismaiden välillä rajoja, koska käytännössä niitä EI ole. Etsikää paras ja tasapainoisin kokonaisuus. Useiimin siinä päälimmäisenä on kieli ja sen oppiminen. Kielen opit viettämällä työ - ja vapaa - ajan paikallisen väen seassa. Ja se paikallinen väki ottaa sinut Aina osakseen, jos itse niin haluat.
      Ja ainahan voit helposti tavata henkilön, joka kotoutumisestasi päättää. Hänet tapaat aamuisin vessan peilissä. Jos muutat pohjoismaasta toiseen, niin onneksiolkoon. Menestyt. Tätä en ole lukenut. Sen olen kokenut. Siis: KOKENUT!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe