Todella kovat menkkakivut, mikä avuksi?

Anonyymi

Oon 15v tyttö ja oon kärsiny tosi pahista menkkakivuista. Mua pelottaa aina mitä seuraavat kuukautiset tuo tullessaan. En pysty mennä kouluun aina ja mun äiti ei ota tosissaan ku sanon etten voi mennä kouluun sattuu niin paljon. Yleensä vaan itken sängyssä ja en saa syötyä mitään. Kädet tärisee ja jalat ei kanna. Särkylääkkeistä ei näytä olevan paljoa apua. Kukaan ei ota tosissaan mun kipuja ja tänäänki yökkäsin särkylääkkeet ulos. Yks yö n.1 vuotta sitten heräsin tosi pahoihin kipuihin ja menin vessaan, sitten katoin peilistä kaikki alko sumenee ja alko huimaa. Jalat ei kantani enää ku olin menossa takasi huoneesee jote oli pakko kontata sänkyyn. Siinä sitte makasin sängyssä pidin pääst kii ku jyskytti ja sattu mahaan ihan älyttömästi. Fr rukoilen aina et kivut loppuu vaikken ole uskonnollinen ihminen :D Mua pelottaa mennä nukkumaan et herään niihin kipuihin ja joskus niin tapahtuu, jos vaikka oon ottanu pienemmän määrän särkylääkettä. Syön päivässä joku 4särkylääkettä 500mg se ei näytä auttavan, ja mun äiti pakottaa aina mennä kouluun ja sit joskus on pakko lintsata, koska en pysty mennä ku jalat ei kanna. Onko teillä kokemusta tämmöisestä ja mikä tähän auttaa. Mun kuukautiset alko joskus 5luokalla ja silloin jo alko kovat kivut muta nyt parin vuoden aikana tullu pahemmiksi. Esim on kylmä ja hiki samaa aikaa, kädet tärisee, jalat ei kanna, ei pysty syödä ja kovat kivut on ainakin mulla oireita.

T. 15v tyttö

10

1923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletko ajatellut että kokeilisit e-pillereitä?Niillä voidaa lievittää kuukautiskipuja.

    • Anonyymi

      On olemassa sellainen vaiva kuin endometrioosi.
      Se aiheuttaa sen, että kuukautiset saattavat olla hyvinkin kivuliaat.

      Kannattaisi puhua vaikka kouluterveydenhoitajan kanssa asiasta, tai sitten suoraan lääkärin kanssa.
      Voi tuntua, että on ikävä aihe puhua kellekkään, mutta se kannattaa, sitä ei tarvitse hävetä.
      Kuukautisiin liittyviin ongelmiin on olemassa apukeinoja kun kyselee.
      Onhan se kivempi puhua jollekkin, kuin se että joutuisi jatkuvasti kärsimään kovista kivuista.

      Toivottavasti aloittaja saa tilanteensa kuntoon ja pääsee viettämään vähemmän kivuliasta elämää. Tsemppiä.

      • Anonyymi

        tyttärelläni on se vaiva ja hällä auttoi
        voimakkaimat pillerit ja hän pitää kuukautiset niiden avulla vain kaksi kertaa vuodessa ja on kaksi kertaa vuodessa kipeänä ,silloin hän ottaa
        800 buranan yhdessä 1000 banadoolin
        kera. kuulemma toinen rasittaa maksaa ja toinen munuaisia niin siksi voi ottaa
        yhtäaikaa.
        Hän joutui petipotilaaksi kipujen takia.
        Minullakin oli nuorena mutta sitä tuskaa ei osattu hoitaa ja kärsin parhaan ikäni kamalasti.


    • Anonyymi

      Muistathan sä syödä rautaa,koska jos on runsaat kuukautiset ja menettää paljon verta niin voi tulla raudanpuutosanemia.Rautaa saa esim veriletuista ja maksalaatikosta.Jos ei halua rauta tabletteja syödä.

    • Anonyymi

      Ap on 80v. isoisä. Onko menkkakivut hänellä yleensä mahdolliset?

    • Anonyymi

      Äitisi pitäisi ymmärtää, että sinulla on kovat kivut eikä pakottaa menemään kouluun. Jos vielä pyörryttääkin ja oksettaa lisäksi.

      Yksi kommentoija mainitsi endometrioosin. Voisiko olla syynä? Silloin kivut ovat kuulemma vielä voimakkaammat. Siinä kohdun limakalvoa? ilmeisesti kasvaa myös muualla sisäelinten ympärillä ja kaikki tuo kudos on kipeätä kuukautisten aikaan.

      Itsellänikin oli aika kovat kivut nuorena. Äitini vielä oli tosi lääkekielteinen ihminen, ja pelotteli, että aspiriinista voi saada anafylaktisen shokin ja kuolla. No sitten pelkäsin sitä. Lisäksi kärsin paljon nenäverenvuodoista teininä ja kaikki yleisimmät särkylääkkeet lisäävät verenvuotoa.

      Joten ajattelin, ettei ole olemassa mulle sopivaa särkylääkettä ja kärsin vain kauheista kivuista. Se on rankempi tunne, jos kokee ettei ole mitään apua. Pelkkä ajatus kipulääkkeestä tms. voi rauhoittaa.

      No myöhemmin löysin parasetamolin. Teininä olin absolutisti, joten se sopi mulle hyvin. Käytin jotain vauvojen suppoja, joissa pieni teho. Mulla tuntuu lääkkeet vaikuttavan pieninäkin pitoisuuksina.

      Nykyään käytän puolikkaan Pamol 500 mg tabletin ehkä 6 tunnin välein. Juon myös inkivääriteetä, joka myös auttaa kuukautiskipuihin. Lisäksi minulla on vehnätyyny. Sitä lämmitetään mikrossa ja haudon vatsaani sillä.

      Äskettäin ostin apteekista Ladiva-nimistä tuotetta. Siinä on vadelmanlehtiuutetta, jota on perinteisesti käytetty kuukautiskipuihin. En ole vielä kokeillut sitä.

      Olen huomannut, että stressi ja ärsyttävien ajatusten ajattelu lisää kivun kokemusta. Samoin jos on univelkaa. Jos ajattelee kivoja asioita ja lepää ja ottaa rennosti ja mukavasti, niin se jo vähentää kivun tuntemusta.

      Tässä nyt joitakin vinkkejä, joita itse käytän. Kannattaa myös varmaan ottaa yhteyttä kouluterkkariin, gynekologiin johonkin, jos on jotain, mikä selviää lisätutkimuksissa tai heillä on antaa apuja.

      • Anonyymi

        Käytän pamol särkylääkettä myös. Syön sitä vähintään 1500mg päivässä ja siltikin sattuu älyttömästi. Käytän myös lämpötyynyä, mutta sekään ei naytä auttavan.


    • Anonyymi

      Kai syömäsi lääke on ipuprofeeni? Sitä saa vain 400mg apteekista, isommat annokset on lääkärin määräämiä. Se nimittäin auttaa kohdun erittämiin prostaglandiineihin jotka aiheuttaa kohdun kouristukset. Lääke pitää aina ottaa ennen varsinaista kipuaaltoa, eli heti kun alkaa tuntua siltä ennen varsinaista kipua, että kuukautiset alkaa otat särkylääkkeen. Lääkäriin pääset koulun terveydenhoitajan kautta.

    • Anonyymi

      Ota yhteys kouluterveydenhuoltoon.
      Kipuihin on saatavilla lääkehoitoa joten ilman muuta kannattaa hakea apua!
      Ei vaadi gynekologista tutkimusta jos sitä pelkäät.
      Mene rohkeasti puhumaan!

    • Anonyymi

      Hienoa kun olet rohkeasti lähtenyt etsimään apua. Ota ihmeessä kouluterveydenhoitajaan yhteyttä, sillä ei ole tarkoitus, että elät kivuissa aina kun sinulla on kuukautiset.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe