Koiran koulutus

Anonyymi

Tietääkö kukaan onko Suomessa sellaista koirakouluttajaa, joka ottaisi koiria kotiinsa vaikka kuukaudeksi, ja omistaja voi ostaa/ottaa koiran koulutusjakson jälkeen takaisin?

8

104

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oli joskus 1990 luvulla ainakin, joku saku kasvattaja. Itse kuitenkin lopulta valitsin paikallisen yhdistyksen koulutukset, joiden ohjaajien neuvoilla koirani mieleiseksi koulutin. Kokoonnuttiin kentälle kerran viikosda. Kyllä vastaavia varmaan löytyy. Eli, koira pitää kouluttaa itse.

• Anonyymi

Meillä on siis yksivuotias koira, jonka kanssa on jonkun verran ongelmia. Taidot eivät riitä ongelmien korjaamiseen, eivätkä "normaalit" koirakouluttajat osaa auttaa. Emme haluaisi luopua koirastamme, joten siksi harkitsemme koiran myymistä tai väliaikaista sijoitusta kouluttajalle. Pennusta asti on siis itse koulutettu, mutta nyt viimeaikoina koiran luonne on muuttunut huonoon suuntaan. Kaikki sairaudet on suljettu eläinlääkärissä jo pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä on siis yksivuotias koira, jonka kanssa on jonkun verran ongelmia. Taidot eivät riitä ongelmien korjaamiseen, eivätkä "normaalit" koirakouluttajat osaa auttaa. Emme haluaisi luopua koirastamme, joten siksi harkitsemme koiran myymistä tai väliaikaista sijoitusta kouluttajalle. Pennusta asti on siis itse koulutettu, mutta nyt viimeaikoina koiran luonne on muuttunut huonoon suuntaan. Kaikki sairaudet on suljettu eläinlääkärissä jo pois.

Koirasi on juuri siinä vaikeimmassa iässä, on yleistä että pito- ongelmia tulee juuri 1-3 vuotiaan koiran kanssa. Monesti kyseessä sekoitus , haastava rotu tai muuten yhdistelmä jossa ei ole mietitty jalostuksessa luonteita.
        Koiran luonne periytyy , käytöstä voi muokata kouluttamalla. Mutta aran tai agresdiivisen koiran kohdalla se on haastavaa.
        Onko sinun mahdollista saada neuvoja ja tukea koiran kasvattajalta?

Mitkä ovat koirasi ongelmat joihin tarvitset apua:
        Agressiivisuus ihmisiä tai ja vastaantulevia koiriakohtaan?
        Hallinnassa pitäminen ohituksissa?
        Ruoka tai resurssi agressiivisuus, eli vahtii ruokaa tai paikkaansa yms.?
        Onko eroahdistusta, rikkoo kotiin jäädessään, metelöi?

Monilla nuorilla koirilla on ainakin hetkittäin joitakin noista ongelmista. Ja osa niistä on jopa omistajan itsensä vahingossa aiheuttamia. Joten muutoksia pitää tehdä, jos ongelmista eroon mielii.
        Monet koirista ovat juuri hankalimmillaan 1-3 vuoden välillä, ja sen jälkeen koiran käytös alkaa tasaantua, ja yhteiselo helpottua.
        Tietysti , kaikkeen vaikuttaa se, millaisesta yhdistelmästä koira on. Ja onko sen vanhemmilla arkuutta, agressiivisuutta tai muita luonnevikoja.

Olet jo ammattilaisilta apua pyytänyt, hyvä sekin, mutta muutokset pitää tietysti tehdä itse.
        Tai, tosiaan luovuttaa, jos kokee ettei pärjää koiran kanssa. Tietysti koira pitää pitää niin, ettei se vaaranna muita.
        Monilla on ollut hankaluuksia kun koira on ollut nuori, mutta koiran aikuistuessa tilanne usein helpottaa. Jotkut ovat leikkauttaneetkin koiran, jos ongelma on ollut esim.uhoaminen muille uroksilleja jos eläinlääkäri on sitä suositellut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koirasi on juuri siinä vaikeimmassa iässä, on yleistä että pito- ongelmia tulee juuri 1-3 vuotiaan koiran kanssa. Monesti kyseessä sekoitus , haastava rotu tai muuten yhdistelmä jossa ei ole mietitty jalostuksessa luonteita.
        Koiran luonne periytyy , käytöstä voi muokata kouluttamalla. Mutta aran tai agresdiivisen koiran kohdalla se on haastavaa.
        Onko sinun mahdollista saada neuvoja ja tukea koiran kasvattajalta?

Mitkä ovat koirasi ongelmat joihin tarvitset apua:
        Agressiivisuus ihmisiä tai ja vastaantulevia koiriakohtaan?
        Hallinnassa pitäminen ohituksissa?
        Ruoka tai resurssi agressiivisuus, eli vahtii ruokaa tai paikkaansa yms.?
        Onko eroahdistusta, rikkoo kotiin jäädessään, metelöi?

Monilla nuorilla koirilla on ainakin hetkittäin joitakin noista ongelmista. Ja osa niistä on jopa omistajan itsensä vahingossa aiheuttamia. Joten muutoksia pitää tehdä, jos ongelmista eroon mielii.
        Monet koirista ovat juuri hankalimmillaan 1-3 vuoden välillä, ja sen jälkeen koiran käytös alkaa tasaantua, ja yhteiselo helpottua.
        Tietysti , kaikkeen vaikuttaa se, millaisesta yhdistelmästä koira on. Ja onko sen vanhemmilla arkuutta, agressiivisuutta tai muita luonnevikoja.

Olet jo ammattilaisilta apua pyytänyt, hyvä sekin, mutta muutokset pitää tietysti tehdä itse.
        Tai, tosiaan luovuttaa, jos kokee ettei pärjää koiran kanssa. Tietysti koira pitää pitää niin, ettei se vaaranna muita.
        Monilla on ollut hankaluuksia kun koira on ollut nuori, mutta koiran aikuistuessa tilanne usein helpottaa. Jotkut ovat leikkauttaneetkin koiran, jos ongelma on ollut esim.uhoaminen muille uroksilleja jos eläinlääkäri on sitä suositellut.

Ostimme koiran yksityiseltä kenneliltä (sekarotuisia, joten ei virallisesti ole edes kenneli). Eivät ainakaan vastaa viesteihin, joten heiltä ei ole varmaankaan apua tulossa.
        Koira käyttäytyy arvaamattomasti vieraita koiria ja ihmisiä kohtaan ja on äärimmäisen räksyttävää sorttia. Olemme yrittäneet tehdä kaikkemme päästäksemme näistä tavoista eroon, ja kun soitimme eläinlääkärille, hän sanoi koirallamme olevan todennäköisesti heikko hermorakenne, joka on yleistä varsinkin pikkukoirilla. Lukemani mukaan tämä heikko hermorakenne aiheuttaa vaikeuksia oppimisessa, ja uusiin asioihin sopeutumisessa. Sosiaalistamiskaudella kävimme niin kaupunki- kuin maaseuduilla, ja istuskelimme julkisilla paikoilla ja pyysimme ihmisiä silittämään. Kävimme myös koirapuistoissa (rokotukset oli kunnossa) ja opettelimme hihnakäytöstä kaupungilla. En ymmärrä, mikä on voinut mennä koulutuksessa vikaan. Luin tuosta narttukoiran steriloinnista ja käytösongelmista, ja siellä luki, että sterilointi voi jopa pahentaa ongelmia.

• Kyllä sellaisia löytyy, mutta ei kannata.
      Osaava ihminen saa kyllä melkein koiran kuin koiran käyttäytymään itsensä kanssa kunnolla, mutta kun sitä tottelevaisuutta ei voi siirtää oikeille omistajille.

Minulla on ollut joskus muutama koira viikon verran opettelemassa tottelevaisuutta, ja ongelmat katosi heti, mutta kun koira vietiin oikeaan kotiinsa, niin ongelma oli ennallaan.
      Taas toivat minulle ja katsoivat sivusta miten toimin.
      Meni hienosti, mutta kun hihnanpäähän vaihtui oikea isäntä, niin olivat taas kuin ei ikinä olisi koulutettu mitään.
      Erotessa vinkuivat minun perään, ja eivät olisi isäntien kanssa lähteneet mihinkään.
      Joku koira jopa oli hyvin vihainen varsinaiselle isännälle kun hän tuli hakemaan koiraansa.

• Anonyymi

Kiitos kommentista! Olemme päättäneet luopua rakkaasta koirastamme, ja pidämme huolen että se saa osaavan kodin. Selvästi tuommoisen sekarotuisen koiran ottaminen oli liian suuri harppaus. Koira ei ole tehnyt mitään väärin, joten siksi mietimme, kumpi olisi parempi vaihtoehto ; lopetus, josta koira ei kärsisi ollenkaan, vai myyminen, joka aiheuttaa varmasti paljon stressiä. Se ansaitsee kuitenkin uuden mahdollisuuden osaavammassa kodissa, ja uskon että uudet omistajat saavat sen käyttäytymään paremmin.

• Anonyymi

Taidat olla melkoinen koiramies, näkee heti tyylistäsi. Tuo avasi silmäni koska minulla oli koira joka ei totellut minua ja murisi ja irvisti jos yritin jotain käskeä. Eräs tuttava nainen joka koulutti koiria otti koirani päiväksi, ja kun toi niin sanoi, ettei ollut pienitäkään ongelmaa kun ensin olivat viisi minuuttia tutustuneet ja selvittäneet kumpi on pomo. Ihmettelin ensin mitä tarkoitti, mutta nyt tajuan, tai ainakin luulen niin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos kommentista! Olemme päättäneet luopua rakkaasta koirastamme, ja pidämme huolen että se saa osaavan kodin. Selvästi tuommoisen sekarotuisen koiran ottaminen oli liian suuri harppaus. Koira ei ole tehnyt mitään väärin, joten siksi mietimme, kumpi olisi parempi vaihtoehto ; lopetus, josta koira ei kärsisi ollenkaan, vai myyminen, joka aiheuttaa varmasti paljon stressiä. Se ansaitsee kuitenkin uuden mahdollisuuden osaavammassa kodissa, ja uskon että uudet omistajat saavat sen käyttäytymään paremmin.

Sinä näköjään välität koirastasi. Tuo oli hyvä päätös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3392
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      2001
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1919
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1466
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1401
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1328
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1306
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1247
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1025
    Aihe