Parvekelaatikko??

Tirlittan

En tiedä onko oikea palsta,mutta kysyn nyt täältä.
Jostain kirjasta luin,että ruukut olisi hyvä reijittää jotta liika vesi pääsisi pois ettei juuret mätäne.
Kuuluko reijät tehdä ihan tavalliseen parvelaatikkoon vai voiko mullan laittaa ilman pohjassa olevia reikiä?
Entä kun salaojittaa kuuluisi ruukut,koskeeko tämä myös noita parvekelaatikkoja ja mikä olisi paras salaojitus aine?

7

8458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Filbert

      saa leca-soralla. Sitä on myynnissä ainakin kahta laatua, pienempää ja isompaa. Salaojitukseksi on hyvää se isompi (Biolan Ruukunvoima-kevytsora), pienempiä sorarakeita taas voi sekoittaa mullan joukkoon, mikä parantaa juurten hapensaantia (Plantagenissa myydään Hasselfors Garden-merkkistä pienirakeista leca-soraa; vaihtoehtoisesti multaa keventämään voi käyttää perliittiä). Normaalikesänä salaojitus riittää, ei laatikon pohjaa tarvitse rei´ittää.

    • rei'itä

      niin varo ettet kastele liikaa. Mutta kuten edellisessä vastauksessa todettiin, kunnon salaojituskerroksen (lue: ei pari kikaletta vaan useita senttejä) pitäisi riittää.

    • mami

      Mielestäni ei kannata reijittää. Tulee vaan likaista vettä lattialle. Ja muutenkin kasteluvesi valuu reijästä heti pois, varsinkin jos multa on kuivaa niin kestää ennenkuin vesi imeytyy multaan. Varovaista kastelua vaan.

    • aloitteleva kukkien hoitaja

      Minä olen kyllä tehnyt niin, että poraan reiät porakoneella kaikkiin muovisiin kukkapurkkeihin joissa niitä ei ole valmiina. Myös pitkiin parvekelaatikoihin. Pohjalle lecasoraa ja sitten multa. Mielestäni näin varmistan sen, ettei vesi ainakaan jää lillumaan ruukkuihin, koska minun tulee helposti kasteltua liikaa kuin liian vähän. Samaten jos vesi pääsee satamaan parvekelaatikoihin niin ei sateisen kesän yllättäessä ainakaan toivottavasti ihan mätäne kasvit ja kukat. Tiedä sitten teenkö oikein, aina sitä voi kokeilla kaikkea mitä parhaalta tuntuu!

      • ylivuotoreikiä

        Ei ehkä kannata reiittää parvekelaatikon pohjia. Parempi tapa on laittaa sivuun ylivuotoreiät siihen kohtaan jossa salaojituskerros loppuu. Tällöin salaoja voi toimia väliaikaisena vesivarastona kuten altakasteluruukuissa. Ylivuotoreiät on ehdottoman tärkeät jos kasvit taivasalla: viime kesänä kaikki kasvini olisivat kuolleet ilman reikiä hukkumalla!


      • aloitteleva kukkien hoitaja
        ylivuotoreikiä kirjoitti:

        Ei ehkä kannata reiittää parvekelaatikon pohjia. Parempi tapa on laittaa sivuun ylivuotoreiät siihen kohtaan jossa salaojituskerros loppuu. Tällöin salaoja voi toimia väliaikaisena vesivarastona kuten altakasteluruukuissa. Ylivuotoreiät on ehdottoman tärkeät jos kasvit taivasalla: viime kesänä kaikki kasvini olisivat kuolleet ilman reikiä hukkumalla!

        Kiitti neuvosta. Eihän tuo tullut edes mulla mieleen vaikka kuulostaa tosi järkevältä idealta!


    • Meeri

      Minä taas en ikinä rei'itä enkä salaojita, silti on ennemminkin parvekelaatikoissa ongelmana ollut kuivuminen vaikka päivittäin kastelee reilusti, kertaakaan ei ole päässyt lillumaan vedessä (ei edes viime kesänä). Noi laatikot ei ole aivan suoraan taivasalla, pieni kattoylitys, mutta sataa niihin silti, tosin rehevä kasvusto estää suurinta osaa vedestä edes pääsemästä multaan. Amppeli on ollut suoraan taivasalla ja aluksi tein siihen pohjamuoviin reiän, mutta kun aina kastellessa vesi valui vaan pois ennenkuin kerkes imeytymään, niin teippasin reiän umpeen eikä edes viime kesänä lillunut.

      Hermot meinas mennä naapurin kukkien lomakastelussa, kun oli nuo reiät porattu laatikoihin, kun multa oli päivän aikana päässyt kuivumaan, se suorastaan hylki vettä, pikkutilkka kerralla sai käydä liruttamassa useaan otteeseen illan aikana, ennenkuin alkoi edes vähän pidättämään sitä vettä, kaikki valui vaan pihalle niistä rei'istä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe