Pistokkeen vaihto

Anonyymi

Onko kukaan törmännyt tällaiseen juttuun. Mistään ei googlettamalla löydy. Thulen peräkärrystä kun avasin 7- napaisen pistokkeen, niin siellä on johtoja ainakin se 13 kappaletta. Kaikissa ohjeissa mitä löytyy, niin aina on se 7 johtoa ja homma olisi yksinkertainen kytkeä. Siellä oli valkoisia, ilmeisesti maadoitusjohtojakin ainakin 4 kipaletta. Olisi erikivaa, jos saisin asiallisen vastauksen.

12

6821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinjoo. Tarkoitus vaihtaa 13 napainen pistoke ton 7 napaisen tilalle. Kun osaisi vain kytkeä oikein.

      • Anonyymi

        Googlaamalla löydät kyllä useitakin ohjeita miten 13 napainen pistoke kytketään ja tosiaan siellä on useampi maajohto, mutta eihän niitä kaikkia tarvita kevytperäkärryssä, kunhan kaikki valot toimii (takasumuvalo ja mahdollinen peruutusvalo mukaanluettuna).


    • Anonyymi

      Googlaa "13-napainen jaeger pistorasia". Sieltä löytyy kaikki kytkentäkaaviot niin kevyen kuin raskaankin kaluston pistorasioille ja perävaunujen pistokkeille. Asenna luuriisi WPS Office, jos sinulla ei sitä jo ole, niin saat ladattua kaikki kuvat.

      • Anonyymi

        Hei kiitos! Tuosta Jaeger pistoke kaavioista löytyy värit ja navat kytkennälle. Hienoa. Kiitos asiallisesta vastauksesta.


    • Anonyymi

      Tapana on käyttää adapteria, turhaa puuhaa lähteä vaihtamaan mitään.

      • Anonyymi

        Joo en tiedä missä ongelma, mutta syksyllä, kun laitoin kärryn perään, niin akku oikosulkuun. Ei herännyt enää. Puolipäivää kun etsin vikaa sulakkeista ym muualta, niin sitten ostin uuden akun ja heti hörähti auto käyntiin. Ajattelin, että jospa tuo adapteri tekee kiusaa tuossa välissä, eikä yhdistä kunnolla. Autossa on ihan uusi merkkiliikkeen asentama koukku ja sähköpiuhat. Eikä kärrykään vanha ole eikä pistoke hapettunut mitenkään. Että adapterin hylkääminen tuli ekaksi mieleen.


      • Anonyymi

        Mitä enemmän sähköjärjestelmässä on turhia pistokkeita ja adaptereita, sen suurempi on myös vikamahdollisuus. Kokonaan pistokkeilta ja "irtoliitoksilta" ei toki voi välttyä, mutta juurikin adapterin käyttöä kannattaisi välttää varsinkin kohteissa, jotka ovat alttiina tärinälle ja/tai kosteudelle. Sen verran kannattaa nähdä vaivaa, että jättää nämä adapterit omaan arvoonsa varsinkin silloin, jos ei ole kyse tilapäisliittännöistä, vaan pysyvistä, joita ei tulla muuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä enemmän sähköjärjestelmässä on turhia pistokkeita ja adaptereita, sen suurempi on myös vikamahdollisuus. Kokonaan pistokkeilta ja "irtoliitoksilta" ei toki voi välttyä, mutta juurikin adapterin käyttöä kannattaisi välttää varsinkin kohteissa, jotka ovat alttiina tärinälle ja/tai kosteudelle. Sen verran kannattaa nähdä vaivaa, että jättää nämä adapterit omaan arvoonsa varsinkin silloin, jos ei ole kyse tilapäisliittännöistä, vaan pysyvistä, joita ei tulla muuttamaan.

        Se adapteri otetaan aina irti kun kärry ei ole perässä ja sitä voi joka voidella ja pitää hyvänä, ei kovin helposti sitä saa rikki, sen verran yksinkertainen palikka. Siihen auton liittimeen kannattaa välillä suihkaista puhdistusainetta ja suojaavaa rasvaa ja sama kärryssä olevaan liittimeen. En tiedä yhtään tapausta jossa peräkärryn adapteri olisi aiheuttanut ongelman. Kärryhän ei yleensä ole jatkuvasti perässä.
        Ettei vaan olisi "merkkiasennus" tehty Koukkupajassa, tuossa rotankolossa jossa voi tapahtua vaikka mitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se adapteri otetaan aina irti kun kärry ei ole perässä ja sitä voi joka voidella ja pitää hyvänä, ei kovin helposti sitä saa rikki, sen verran yksinkertainen palikka. Siihen auton liittimeen kannattaa välillä suihkaista puhdistusainetta ja suojaavaa rasvaa ja sama kärryssä olevaan liittimeen. En tiedä yhtään tapausta jossa peräkärryn adapteri olisi aiheuttanut ongelman. Kärryhän ei yleensä ole jatkuvasti perässä.
        Ettei vaan olisi "merkkiasennus" tehty Koukkupajassa, tuossa rotankolossa jossa voi tapahtua vaikka mitä.

        Ei ole koukkupajan juttuja. PP-auto Salossa laittoi koukun. Joskus kun olen adapterin irroittanut, niin vilkku on jäänyt hakkaamaan hulluna pitkäksi aikaa. Ettänäitä juttuja olen kuullut monilta tutuilta. Että varsin epämääräinen kapistus tuo adapteri. Mutta eihän sitä tiedä vanha erkkikään mistä nämä johtuu. Mutta jostain pitää lähteä liikkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole koukkupajan juttuja. PP-auto Salossa laittoi koukun. Joskus kun olen adapterin irroittanut, niin vilkku on jäänyt hakkaamaan hulluna pitkäksi aikaa. Ettänäitä juttuja olen kuullut monilta tutuilta. Että varsin epämääräinen kapistus tuo adapteri. Mutta eihän sitä tiedä vanha erkkikään mistä nämä johtuu. Mutta jostain pitää lähteä liikkeelle.

        Siellä auton pistokkeessa on johdoissa tai mekaanisessa rakenteessa jotain vikaa jos adapteria irroitettaessa tulee outoja kytkentöjä kuten mainittu oikosulku ja älytön vilkkutoiminto.

        Minulla tuli katsatuksessa huomautus kun auton sumutakavalo ei toiminut. Ihmettelin ja etsin vikaa pitkään kunnes älysin roplata auton pistorasiaa. Olin hinannut matkailuvaunua ja pistorasiassa on toteutettu auton takasumuvalon sammuttaminen perävaunua käytettäessä (mekaaninen kytkin pistorasian sisällä). Tuo kytkin oli jumiutunut ja kun vähän roplasin niin se kytki auton takasumuvalon päälle (katsastusmieskin vihjaisi tästä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se adapteri otetaan aina irti kun kärry ei ole perässä ja sitä voi joka voidella ja pitää hyvänä, ei kovin helposti sitä saa rikki, sen verran yksinkertainen palikka. Siihen auton liittimeen kannattaa välillä suihkaista puhdistusainetta ja suojaavaa rasvaa ja sama kärryssä olevaan liittimeen. En tiedä yhtään tapausta jossa peräkärryn adapteri olisi aiheuttanut ongelman. Kärryhän ei yleensä ole jatkuvasti perässä.
        Ettei vaan olisi "merkkiasennus" tehty Koukkupajassa, tuossa rotankolossa jossa voi tapahtua vaikka mitä.

        Edelleenkin olen sitä mieltä - ja ihan vuosikymmenten kokemuksella - että mitä enemmän yksittäisiä irtoliitoksia ja liitoksia yleensäkin on käytössä, niin sitä vika-alttiimpia kytkennät ovat. Vianhaku on työläämpää ja aikaavievempää verrattuna siihen, että jos virtapiirissä olisi mahdollisimman vähän liitoksia, kuten jakorasioita, adaptereita ym. Tuo pistokeadapteri - vaikka olisikin uutena tiukka ja toimiva - väljistyy vuosien saatossa tärinästä varsinkin kun on liitoksena melko pitkä palikka. Tähän kun lisätään se tosiasia, etteivät liitokset ole uutenakaan täysin vedenpitäviä, syntyy kosketusvikoja hapettumisen ja ruostumisen seurauksena. Toki jos vaunun käyttö on hyvin satunnaista ja vähäistä, ongelmia harvoin syntyy. Auton pistorasian kunto eli väljyys, hapettumat, huonot liitokset vaikuttavat myös toimivuuteen.


    • Anonyymi

      Minä aukaisisin lamppujen kannet ja laittaisin paperilapulle ylös lampun tarkoituksen ja johtimen värin sekä tietenkin miinusjohtimen värin. Sitten kytken pistokkeen kytkentäkaaviot mukaan. Miinus, yksi, tai kaksi johdinta nastaan 3 jne. Yleensä valkoinen johdin. Jos testauksissa valot vilkuttaa vuorotellen, vika on miinusjohtimen virtapiirissä, huono kontakti tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      118
      4359
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      151
      3704
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      101
      3478
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2839
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      132
      1758
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      37
      1575
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      15
      1217
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1194
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1154
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe