Onko kukaan törmännyt tällaiseen juttuun. Mistään ei googlettamalla löydy. Thulen peräkärrystä kun avasin 7- napaisen pistokkeen, niin siellä on johtoja ainakin se 13 kappaletta. Kaikissa ohjeissa mitä löytyy, niin aina on se 7 johtoa ja homma olisi yksinkertainen kytkeä. Siellä oli valkoisia, ilmeisesti maadoitusjohtojakin ainakin 4 kipaletta. Olisi erikivaa, jos saisin asiallisen vastauksen.
Pistokkeen vaihto
12
5441
Vastaukset
- Anonyymi
Niinjoo. Tarkoitus vaihtaa 13 napainen pistoke ton 7 napaisen tilalle. Kun osaisi vain kytkeä oikein.
- Anonyymi
Googlaamalla löydät kyllä useitakin ohjeita miten 13 napainen pistoke kytketään ja tosiaan siellä on useampi maajohto, mutta eihän niitä kaikkia tarvita kevytperäkärryssä, kunhan kaikki valot toimii (takasumuvalo ja mahdollinen peruutusvalo mukaanluettuna).
- Anonyymi
Googlaa "13-napainen jaeger pistorasia". Sieltä löytyy kaikki kytkentäkaaviot niin kevyen kuin raskaankin kaluston pistorasioille ja perävaunujen pistokkeille. Asenna luuriisi WPS Office, jos sinulla ei sitä jo ole, niin saat ladattua kaikki kuvat.
- Anonyymi
Hei kiitos! Tuosta Jaeger pistoke kaavioista löytyy värit ja navat kytkennälle. Hienoa. Kiitos asiallisesta vastauksesta.
- Anonyymi
Tapana on käyttää adapteria, turhaa puuhaa lähteä vaihtamaan mitään.
- Anonyymi
Joo en tiedä missä ongelma, mutta syksyllä, kun laitoin kärryn perään, niin akku oikosulkuun. Ei herännyt enää. Puolipäivää kun etsin vikaa sulakkeista ym muualta, niin sitten ostin uuden akun ja heti hörähti auto käyntiin. Ajattelin, että jospa tuo adapteri tekee kiusaa tuossa välissä, eikä yhdistä kunnolla. Autossa on ihan uusi merkkiliikkeen asentama koukku ja sähköpiuhat. Eikä kärrykään vanha ole eikä pistoke hapettunut mitenkään. Että adapterin hylkääminen tuli ekaksi mieleen.
- Anonyymi
Mitä enemmän sähköjärjestelmässä on turhia pistokkeita ja adaptereita, sen suurempi on myös vikamahdollisuus. Kokonaan pistokkeilta ja "irtoliitoksilta" ei toki voi välttyä, mutta juurikin adapterin käyttöä kannattaisi välttää varsinkin kohteissa, jotka ovat alttiina tärinälle ja/tai kosteudelle. Sen verran kannattaa nähdä vaivaa, että jättää nämä adapterit omaan arvoonsa varsinkin silloin, jos ei ole kyse tilapäisliittännöistä, vaan pysyvistä, joita ei tulla muuttamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä enemmän sähköjärjestelmässä on turhia pistokkeita ja adaptereita, sen suurempi on myös vikamahdollisuus. Kokonaan pistokkeilta ja "irtoliitoksilta" ei toki voi välttyä, mutta juurikin adapterin käyttöä kannattaisi välttää varsinkin kohteissa, jotka ovat alttiina tärinälle ja/tai kosteudelle. Sen verran kannattaa nähdä vaivaa, että jättää nämä adapterit omaan arvoonsa varsinkin silloin, jos ei ole kyse tilapäisliittännöistä, vaan pysyvistä, joita ei tulla muuttamaan.
Se adapteri otetaan aina irti kun kärry ei ole perässä ja sitä voi joka voidella ja pitää hyvänä, ei kovin helposti sitä saa rikki, sen verran yksinkertainen palikka. Siihen auton liittimeen kannattaa välillä suihkaista puhdistusainetta ja suojaavaa rasvaa ja sama kärryssä olevaan liittimeen. En tiedä yhtään tapausta jossa peräkärryn adapteri olisi aiheuttanut ongelman. Kärryhän ei yleensä ole jatkuvasti perässä.
Ettei vaan olisi "merkkiasennus" tehty Koukkupajassa, tuossa rotankolossa jossa voi tapahtua vaikka mitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se adapteri otetaan aina irti kun kärry ei ole perässä ja sitä voi joka voidella ja pitää hyvänä, ei kovin helposti sitä saa rikki, sen verran yksinkertainen palikka. Siihen auton liittimeen kannattaa välillä suihkaista puhdistusainetta ja suojaavaa rasvaa ja sama kärryssä olevaan liittimeen. En tiedä yhtään tapausta jossa peräkärryn adapteri olisi aiheuttanut ongelman. Kärryhän ei yleensä ole jatkuvasti perässä.
Ettei vaan olisi "merkkiasennus" tehty Koukkupajassa, tuossa rotankolossa jossa voi tapahtua vaikka mitä.Ei ole koukkupajan juttuja. PP-auto Salossa laittoi koukun. Joskus kun olen adapterin irroittanut, niin vilkku on jäänyt hakkaamaan hulluna pitkäksi aikaa. Ettänäitä juttuja olen kuullut monilta tutuilta. Että varsin epämääräinen kapistus tuo adapteri. Mutta eihän sitä tiedä vanha erkkikään mistä nämä johtuu. Mutta jostain pitää lähteä liikkeelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole koukkupajan juttuja. PP-auto Salossa laittoi koukun. Joskus kun olen adapterin irroittanut, niin vilkku on jäänyt hakkaamaan hulluna pitkäksi aikaa. Ettänäitä juttuja olen kuullut monilta tutuilta. Että varsin epämääräinen kapistus tuo adapteri. Mutta eihän sitä tiedä vanha erkkikään mistä nämä johtuu. Mutta jostain pitää lähteä liikkeelle.
Siellä auton pistokkeessa on johdoissa tai mekaanisessa rakenteessa jotain vikaa jos adapteria irroitettaessa tulee outoja kytkentöjä kuten mainittu oikosulku ja älytön vilkkutoiminto.
Minulla tuli katsatuksessa huomautus kun auton sumutakavalo ei toiminut. Ihmettelin ja etsin vikaa pitkään kunnes älysin roplata auton pistorasiaa. Olin hinannut matkailuvaunua ja pistorasiassa on toteutettu auton takasumuvalon sammuttaminen perävaunua käytettäessä (mekaaninen kytkin pistorasian sisällä). Tuo kytkin oli jumiutunut ja kun vähän roplasin niin se kytki auton takasumuvalon päälle (katsastusmieskin vihjaisi tästä). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se adapteri otetaan aina irti kun kärry ei ole perässä ja sitä voi joka voidella ja pitää hyvänä, ei kovin helposti sitä saa rikki, sen verran yksinkertainen palikka. Siihen auton liittimeen kannattaa välillä suihkaista puhdistusainetta ja suojaavaa rasvaa ja sama kärryssä olevaan liittimeen. En tiedä yhtään tapausta jossa peräkärryn adapteri olisi aiheuttanut ongelman. Kärryhän ei yleensä ole jatkuvasti perässä.
Ettei vaan olisi "merkkiasennus" tehty Koukkupajassa, tuossa rotankolossa jossa voi tapahtua vaikka mitä.Edelleenkin olen sitä mieltä - ja ihan vuosikymmenten kokemuksella - että mitä enemmän yksittäisiä irtoliitoksia ja liitoksia yleensäkin on käytössä, niin sitä vika-alttiimpia kytkennät ovat. Vianhaku on työläämpää ja aikaavievempää verrattuna siihen, että jos virtapiirissä olisi mahdollisimman vähän liitoksia, kuten jakorasioita, adaptereita ym. Tuo pistokeadapteri - vaikka olisikin uutena tiukka ja toimiva - väljistyy vuosien saatossa tärinästä varsinkin kun on liitoksena melko pitkä palikka. Tähän kun lisätään se tosiasia, etteivät liitokset ole uutenakaan täysin vedenpitäviä, syntyy kosketusvikoja hapettumisen ja ruostumisen seurauksena. Toki jos vaunun käyttö on hyvin satunnaista ja vähäistä, ongelmia harvoin syntyy. Auton pistorasian kunto eli väljyys, hapettumat, huonot liitokset vaikuttavat myös toimivuuteen.
- Anonyymi
Minä aukaisisin lamppujen kannet ja laittaisin paperilapulle ylös lampun tarkoituksen ja johtimen värin sekä tietenkin miinusjohtimen värin. Sitten kytken pistokkeen kytkentäkaaviot mukaan. Miinus, yksi, tai kaksi johdinta nastaan 3 jne. Yleensä valkoinen johdin. Jos testauksissa valot vilkuttaa vuorotellen, vika on miinusjohtimen virtapiirissä, huono kontakti tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172194Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842148- 1011407
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101346Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841237Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249896- 78879
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 63854