Oikea vai väärä palsta?

Anonyymi

Tään ikäluokan alkoholinkäyttötottumukset.
Pitäiskö mennä suoraan riippuvuuksiin, vai mitä noita aihealueita nyt on, jos itseä mietityttää. Itseksiin asuvalla ei kukaan puutu.
Jossain pitää tuntua keventynyttä oloa, ei tilkka viiniä sitä tuo. Seuraava aamu, ainakin moraalista krapulaa, suuta kuivaa, koko päivä ehkä normaalia vetämättömämpi olo, liian usein!
Uutisoidaan joskus vanhusten liiallisesta käytöstä, yksinäisyydestä ym. toki muutenkin korona-ajan lisääntyneistä ongelmista.
Ajatuksia, jos kellään aiheeseen liittyvää syntyy.

98

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No epäselväksi jäi, että koetko, että sinulla on ongelmaa vai jollain läheisellä.
      Itse, tylsä kun olen, ajattelen että nopeasti on viemärissä.
      Olen lähes streittari. Punaviini ei käy.
      Itsekseen tissuttelun kokisin nolona.
      Ehkä ihminen, joka ei tarvitse lasillista kompensoi sen jollain. Mieliteon.
      Eilen nautin mämmiä - vähän liikaa - jos vaatteissani olisi ollut paljon nappeja, ne olisivat singahtaneet eri suuntiin.
      Ehkä kerrot enemmän. Ehkä olet kehitellyt jonkin syyn.
      Beng
      Eihän tämä korona herkkua ole 60 ihmisille. Siedettävä vain.

      • Anonyymi

        Ketä nolostelee jos asuu yksin.
        Helposti (=aina) poikkeaa alkoon, kun sellainen osuu kohdalle.
        Ostaa viiniä pullossa, ei laatikkoa, koska kaikki kuitenkin menee. Siis kotona ei säily jos on.
        Alkoholia ei nautita maun vuoksi, kaikki "maistuu".
        Mitään päivien putkia ei ole, mutta jos ja kun ei pakollisia velvotteita, ei viikkoon montaa selvää iltaa sovi.
        Itsellä koen ongelman, itsekuri ei parhaasta päästä, jos sellaisella saisi asiaan ratkaisua.


    • Anonyymi

      Ihan oikea palsta !

      Kyllä tietoa löytyy, vaikka jotkut toki väittävät juovansa vaan lasillisen linnunmaitoa jouluna ja juhannuksena.

      Puheitta paras, realiteetit kehiin:

      https://www.youtube.com/watch?v=D9Epr3rN2pY

      =DW=

      • :D Tuo oli hyvä, varsinkin ilmeet.
        Kun tulee ikää niin ei vaan maistu. Valkkaria on jemmassa, saunan jälkeen yritin ottaa, mutta kaadoin pulloon takaisin, maistui pahalta. Samaa merkkiä oli kun ennenkin, oliskohan koronaa??
        En muista koska olisi ollut krapulaa, vuosia siitä on.
        Olen kuunnellut paljon äänikirjoja, Reijo Mäen kirjoissa juovat Jallua, päätin maistella, ostin pienen pullon. Mäen mainostama ensi puraisu lämmitti mukavasti. Mutta toinen hörppy ei enää maistunutkaan. Tuolla kaapissa Jallu odottaa juojaansa.


      • Anonyymi

        Kaikki ihmiset eivät ole idiootteja, vaikka melkein kaikki ihmiset luulevat niiin. - Nm. Viisasten juoma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ihmiset eivät ole idiootteja, vaikka melkein kaikki ihmiset luulevat niiin. - Nm. Viisasten juoma

        Mielestäni alkoholi ei ole viisasten juoma, vaan nimenomaan tyhmien juoma.


      • Anonyymi
        mielikki.mummo kirjoitti:

        :D Tuo oli hyvä, varsinkin ilmeet.
        Kun tulee ikää niin ei vaan maistu. Valkkaria on jemmassa, saunan jälkeen yritin ottaa, mutta kaadoin pulloon takaisin, maistui pahalta. Samaa merkkiä oli kun ennenkin, oliskohan koronaa??
        En muista koska olisi ollut krapulaa, vuosia siitä on.
        Olen kuunnellut paljon äänikirjoja, Reijo Mäen kirjoissa juovat Jallua, päätin maistella, ostin pienen pullon. Mäen mainostama ensi puraisu lämmitti mukavasti. Mutta toinen hörppy ei enää maistunutkaan. Tuolla kaapissa Jallu odottaa juojaansa.

        Jallusta.

        Mä pidän kyllä konjakista, oikein hyvänmakuista sellaset pehmeet, hennessy, tahi meukow. Mutta kun ei oikein tee mieli, sitäpaitsi makuaisti kai jo aika hyvin tupakoitu, että tärpättiä, kuin tärpättiä. Jallu(yhden tähden) huilaa kohtuu hyvin. se kun leikattua konua, elikkäs sekoitus viinasta ja konjakista. Montaa lekaa ei vuodessa mene, mutta mäkin maistan sen maun.

        Suosin keskaria, maistuu hyvälle, eikä mene liikaa päähän. Sitä nyt kuluu vähän kuin kahvia, joskus tölkki pari, josku enenpi ja joskus ei tee mieli lainkaan.

        Ikä vaikuttaa dokaamiseen, yksin jo terveys vaikuttaa. Ja makuaisti, aika turha nykyisin hifistellä viinituntemuksella, kun nippanappa erottaa valkkarin punkusta. Ja senkin lähinnä värin perusteella.

        Enin osa jengistä menee keskitietä, ottaa kun ottaa. Jotkut ottaa liikaa ja jotkut on hirmuisia kuivistelijoita. Näissä asioissa ääripäät on eniten huomion keskipisteessä ja net esillä jokapaikassa, suuri enemmistö tympiintynyt kumpiinkin.

        Alkoholiin liittyy niin paljon kakenlaista tunnetta ja fanaattisuutta. Kuitenkin hyvin harvoin puhutaan sen hyvistä puolista. Onhan niitä, eikai nyt kukaan viinaa juo sen takia, että haluaa munata ittensä, paskoa housuihinsa, joutua putkaan, saada maksakirroosin ja kuolla nuorena vankilassa ? Mun mielestä tois sketsi kertoi asiasta oleellisimmat positiiviset seikat näppärästi. Tosin siinä sivuutettiin se, suurin osa pariliiitoista solmitaan pikkuhiprakassa. Ja aika suuri osa lapsista siitetaan hiprakassa. Maassa muutenkin huolissaan ollaan syntyvyydestä, kumma kun politiikot ei kehota kansalaisia dokaamaan enenpi, etnkin näin korona-aikoina, jolloin seksisuhteiden luominen hyvinkin monimutkaista.

        Ketonen & myllyrinne muuten tehneet pari asiallista sketsiä aiheesta, siis firman asiakaspalvelussa vois niinkuin puhua itse asioista, eikä heittää sumua ilmaan ruokajuomasuositusten kanssa:

        https://www.youtube.com/watch?v=CggwNS0qs5s


        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jallusta.

        Mä pidän kyllä konjakista, oikein hyvänmakuista sellaset pehmeet, hennessy, tahi meukow. Mutta kun ei oikein tee mieli, sitäpaitsi makuaisti kai jo aika hyvin tupakoitu, että tärpättiä, kuin tärpättiä. Jallu(yhden tähden) huilaa kohtuu hyvin. se kun leikattua konua, elikkäs sekoitus viinasta ja konjakista. Montaa lekaa ei vuodessa mene, mutta mäkin maistan sen maun.

        Suosin keskaria, maistuu hyvälle, eikä mene liikaa päähän. Sitä nyt kuluu vähän kuin kahvia, joskus tölkki pari, josku enenpi ja joskus ei tee mieli lainkaan.

        Ikä vaikuttaa dokaamiseen, yksin jo terveys vaikuttaa. Ja makuaisti, aika turha nykyisin hifistellä viinituntemuksella, kun nippanappa erottaa valkkarin punkusta. Ja senkin lähinnä värin perusteella.

        Enin osa jengistä menee keskitietä, ottaa kun ottaa. Jotkut ottaa liikaa ja jotkut on hirmuisia kuivistelijoita. Näissä asioissa ääripäät on eniten huomion keskipisteessä ja net esillä jokapaikassa, suuri enemmistö tympiintynyt kumpiinkin.

        Alkoholiin liittyy niin paljon kakenlaista tunnetta ja fanaattisuutta. Kuitenkin hyvin harvoin puhutaan sen hyvistä puolista. Onhan niitä, eikai nyt kukaan viinaa juo sen takia, että haluaa munata ittensä, paskoa housuihinsa, joutua putkaan, saada maksakirroosin ja kuolla nuorena vankilassa ? Mun mielestä tois sketsi kertoi asiasta oleellisimmat positiiviset seikat näppärästi. Tosin siinä sivuutettiin se, suurin osa pariliiitoista solmitaan pikkuhiprakassa. Ja aika suuri osa lapsista siitetaan hiprakassa. Maassa muutenkin huolissaan ollaan syntyvyydestä, kumma kun politiikot ei kehota kansalaisia dokaamaan enenpi, etnkin näin korona-aikoina, jolloin seksisuhteiden luominen hyvinkin monimutkaista.

        Ketonen & myllyrinne muuten tehneet pari asiallista sketsiä aiheesta, siis firman asiakaspalvelussa vois niinkuin puhua itse asioista, eikä heittää sumua ilmaan ruokajuomasuositusten kanssa:

        https://www.youtube.com/watch?v=CggwNS0qs5s


        =DW=

        😂👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni alkoholi ei ole viisasten juoma, vaan nimenomaan tyhmien juoma.

        Viisasten juoma meinaa sitä, että osaa käyttää alkoholia eikä käytä sitä humallustarkoituksessa. Jotkut tosin luulevat, että se tarkoittaa, että kun on niiin viisas, niin voi juoda sitä kaksin käsin. - Nm. Nautintoaine


      • Mill8n olet linnun lypsänyt?


    • Anonyymi

      Jos palelee niin otan visky paukun teen kanssa tai vodka paukun kahvin kanssa. Kummasti lähtee veri kiertään ja taas jaksaa touhuta kun ei kangistu.
      Viiniä voin juoda hyvän ruoan kanssa aivan itseksenikin. Ei siihen ketään naapurin tätiä tai setää tarvi olla seuraksi tai ketään muutakaan ystävää tai tuttua.
      Se on sitten kumma ettei muka tässä iässäkäään saisi itse päättää mitä tekee, syö tai juo. Kun sitten joutuu hoitolaitokseen dementoituneena niin siellä et edes nuuhkaise ruokaolutta vahvempaa juomaa.

      • Ano 17:03 19:32
        Minnekään hoitolaitokseen olet joutumassa?
        Kunnassamme ei ole yhtään hoitolaitosta.
        Kaikki ovat palvelutaloja.
        Ja suurin osa on tehostettuja ympärivuorokautisia.
        Ne ovat ihmisten koteja.

        Jos omaiset tuovat konjakkipullon tai likööripullon asukkaalle, hoitaja antaa siitä vaikka iltapäiväkahvin kanssa lasillisen.

        Asukas haluaa ennen nukkumaan menoa tai saunan jälkeen lasillisen.
        Onnistuu, jos vain joku on pullon hommannut.


      • 2lesken kirjoitti:

        Ano 17:03 19:32
        Minnekään hoitolaitokseen olet joutumassa?
        Kunnassamme ei ole yhtään hoitolaitosta.
        Kaikki ovat palvelutaloja.
        Ja suurin osa on tehostettuja ympärivuorokautisia.
        Ne ovat ihmisten koteja.

        Jos omaiset tuovat konjakkipullon tai likööripullon asukkaalle, hoitaja antaa siitä vaikka iltapäiväkahvin kanssa lasillisen.

        Asukas haluaa ennen nukkumaan menoa tai saunan jälkeen lasillisen.
        Onnistuu, jos vain joku on pullon hommannut.

        Äitini sai pari vuotta sitten synttärilahjaksi pienen likööripullon. Pullo vietiin hoitokotiin ja hoitajien taakse. Sovittiin että siitä annetaan äidille aina saunapäivisin noin 20ml lääkelasillinen.

        Noh, sitten kun kerran menin kysymään et onkos äiti saanut saunajuomansa, kukaan ei tiennyt pullon olemassaolosta, ja kun pullo viimein löytyi kävi ilmi että sitä ei oltu edes avattu.

        Pyysin hoitajalta että jos nyt voisin saada siitä äidille vähän, hoitaja piti minulle luennon sitä että tiedätkö että äidilläsi menee Panadol kipulääke ja hän ei ainakaan ottaisi alkoholia panadlin kanssa? Noh, jos hän ottaa, ottaa ehkä hieman enenmmän kuin 10-20ml. Asiasta piti järjestää palaveri hoitopaikassa jotta kaikki ovat tietoisia että 20ml likööriä ei ole pahitteeksi kerran viikossa :D.


      • Anonyymi

        Kävin alkossa ja ostin kolmen litran punkkupänikän. Jo aikuisen oloinen ja mittainen miesmyyjä tarjosi kassia. Sanoin, että insinööri on suunnitellut tähän ihan varta vasten tällaisen kantokahvan. Myyjä sanoi, että osa asiakkaista haluaa laittaa ostoksensa kassiin, ettei tarvitse kantaa näkyvillä. Vastasin, että jos tämän ikäinen äijä ei voi kantaa viinipänikkää kotiinsa naapureiden kyttäämisen pelossa, niin silloin on jotain pahasti vialle.
        Myyjä päästi äänekkään röhönaurun ja ilmoitti olevansa samaa mieltä.

        Kyllä tässä iässä saa jo ihan itse päättää.


    • Anonyymi

      Olen juonut elämässäni jo kai aika tarpeeksi. Nyt olen melko vähäiseksi pannut alkon käytön.
      On lääkitys, jonka kanssa ei tohdi paljon ottaa alkoholia. Se kyllä antaa pontta vain hyvin pieneen käyttöön.
      Ulkona paljon kuljeskelen luonnossa. Se auttaa myös kakkostyypin diabeteksen hallintaan lääkkeen lisäksi. Hyvä näin.

      • Anonyymi

        Sokeritautisen oltava viinasten kanssa tarkkana, voi sokeutua tai jalka katkastaan, jos pahaksi äityy.


      • Ano 17.03 21:48
        Onpa outo juttu että viina auttaa kakkostyypin beteksen hallintaan.
        Tuntemissani tapauksissa nimenomaan viina on aiheuttanut haimatulehduksen/tulehduksia.
        Niistä on kehkeytynyt diabetes.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sokeritautisen oltava viinasten kanssa tarkkana, voi sokeutua tai jalka katkastaan, jos pahaksi äityy.

        18:03 00:30
        Ei voi, vaan sokeutuu.
        Ja äityy todella pahaksi, jos elämäntyyli on mitä on.
        Molemmat jalat katkaistaan.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 17.03 21:48
        Onpa outo juttu että viina auttaa kakkostyypin beteksen hallintaan.
        Tuntemissani tapauksissa nimenomaan viina on aiheuttanut haimatulehduksen/tulehduksia.
        Niistä on kehkeytynyt diabetes.

        Kukaan ei ymmärtääkseni ole kirjoittanut, että viina auttaisi diabetekseen.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        18:03 00:30
        Ei voi, vaan sokeutuu.
        Ja äityy todella pahaksi, jos elämäntyyli on mitä on.
        Molemmat jalat katkaistaan.

        Onko tutuillesi käynyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ymmärtääkseni ole kirjoittanut, että viina auttaisi diabetekseen.

        Ano 17:03 21:48
        "Olen juonut elämässäni jo kai aika tarpeeksi. Nyt olen melko vähäiseksi pannut alkon käytön.
        On lääkitys, jonka kanssa ei tohdi paljon ottaa alkoholia. Se kyllä antaa pontta vain hyvin pieneen käyttöön.
        Ulkona paljon kuljeskelen luonnossa. Se auttaa myös kakkostyypin diabeteksen hallintaan lääkkeen lisäksi. Hyvä näin."

        Mitä tässä oikeasti sanotaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tutuillesi käynyt?

        Ano 12:33
        Olen käynyt 9 vuotta palvelukodeissa putkeen ja nähnyt yhtä sun toista.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 17:03 21:48
        "Olen juonut elämässäni jo kai aika tarpeeksi. Nyt olen melko vähäiseksi pannut alkon käytön.
        On lääkitys, jonka kanssa ei tohdi paljon ottaa alkoholia. Se kyllä antaa pontta vain hyvin pieneen käyttöön.
        Ulkona paljon kuljeskelen luonnossa. Se auttaa myös kakkostyypin diabeteksen hallintaan lääkkeen lisäksi. Hyvä näin."

        Mitä tässä oikeasti sanotaan?

        Siinä sanotaan, ettei kakkostyypin dian lääkityksen kanssa sovi paljoa alkoholia ottaa. Kyseessä lienee metforem. Kova känni ja metforem voivat laukaista vaarallisen tilan.
        Lasi viiniä tai yksi moukku ei ole tuon lääkkeen kanssa vielä vaaraksi. Eli ei paljoa, mutta ihan absolutistiksi ei tarvitse lääkärinkään mukaan heittäytyä.

        Lääkäreillä on se ongelma, että ihmiset vähättelevät juomistaan. Hyvin harva kai tunnustaa lääkärille juovansa liikaa. Silloin tiukka saarna on paikallaan ainakin ihmiselle, jolle kohtuus kaikessa on pullo päivässä.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 17:03 21:48
        "Olen juonut elämässäni jo kai aika tarpeeksi. Nyt olen melko vähäiseksi pannut alkon käytön.
        On lääkitys, jonka kanssa ei tohdi paljon ottaa alkoholia. Se kyllä antaa pontta vain hyvin pieneen käyttöön.
        Ulkona paljon kuljeskelen luonnossa. Se auttaa myös kakkostyypin diabeteksen hallintaan lääkkeen lisäksi. Hyvä näin."

        Mitä tässä oikeasti sanotaan?

        Siinä sanotaan, että "ulkona liikkuminen auttaa kakkostyypin diabeteksen hallintaan lääkkeen lisäksi." Lääkkeellä kirjoittaja ei tarkoita alkoholia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä sanotaan, ettei kakkostyypin dian lääkityksen kanssa sovi paljoa alkoholia ottaa. Kyseessä lienee metforem. Kova känni ja metforem voivat laukaista vaarallisen tilan.
        Lasi viiniä tai yksi moukku ei ole tuon lääkkeen kanssa vielä vaaraksi. Eli ei paljoa, mutta ihan absolutistiksi ei tarvitse lääkärinkään mukaan heittäytyä.

        Lääkäreillä on se ongelma, että ihmiset vähättelevät juomistaan. Hyvin harva kai tunnustaa lääkärille juovansa liikaa. Silloin tiukka saarna on paikallaan ainakin ihmiselle, jolle kohtuus kaikessa on pullo päivässä.

        Ano 15:40
        Kun henkilöllä on II-tyypin diabetes, suurella todennäköisyyllä se on tullut ryyppäämisestä.
        Jos sattuu olemaan vielä sukurasite.
        Tällaisen henkilön ei pitäisi nauttia yhtään viinaa.
        Ei tippaakaan.
        Hallitsematon juominen lähtee käsistä.
        Nollatoleranssi on paras ja ainoa vaihtoehto.
        Lääkärin mielestä tippadokaajia ovat porukat, jotka juovat vähemmän kuin hän itse.
        Lääkäri on huono esimerkki ja kertoo vielä huonompia esimerkkejä.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 17.03 21:48
        Onpa outo juttu että viina auttaa kakkostyypin beteksen hallintaan.
        Tuntemissani tapauksissa nimenomaan viina on aiheuttanut haimatulehduksen/tulehduksia.
        Niistä on kehkeytynyt diabetes.

        Nyt ymmärsit väärin tai en ilmaissut itseäni tarpeeksi selvästi 2lesken. Sanoin, että enpä enää juo kovin paljon juurikin siksi, että on kakkostyypin diabetes ja siihen lääkitys. Se lääke voi aiheuttaa alkoholin kanssa pahan maitohappoasidoosijutun. On harvinainen, mutta kyllä niitä esiintyy ja vie teholle tai jopa kuolemaan.

        Liikun ulkona ja koetan siten hallita tätä tautiani. Liikunta on hyväksi.

        En ole lihava, eikä minulla ole koskaan ollut haimatulehdusta, eli meillä on suvussa suuri geenirasitus juurikin tuohon diabetekseen.
        Ehkä nyt osasin paremmin ilmaista, mitä tarkoitin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ymmärsit väärin tai en ilmaissut itseäni tarpeeksi selvästi 2lesken. Sanoin, että enpä enää juo kovin paljon juurikin siksi, että on kakkostyypin diabetes ja siihen lääkitys. Se lääke voi aiheuttaa alkoholin kanssa pahan maitohappoasidoosijutun. On harvinainen, mutta kyllä niitä esiintyy ja vie teholle tai jopa kuolemaan.

        Liikun ulkona ja koetan siten hallita tätä tautiani. Liikunta on hyväksi.

        En ole lihava, eikä minulla ole koskaan ollut haimatulehdusta, eli meillä on suvussa suuri geenirasitus juurikin tuohon diabetekseen.
        Ehkä nyt osasin paremmin ilmaista, mitä tarkoitin.

        Ano16:37
        Kirjoitat että olet aikoinaan tarpeeksi juonut alkoholia.
        Nyt vain vähän.
        Sinulla ei ole ollut koskaan haimatulehdusta.
        Et ole lihava.

        Merkillistä että sinulla on diabetes.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 15:40
        Kun henkilöllä on II-tyypin diabetes, suurella todennäköisyyllä se on tullut ryyppäämisestä.
        Jos sattuu olemaan vielä sukurasite.
        Tällaisen henkilön ei pitäisi nauttia yhtään viinaa.
        Ei tippaakaan.
        Hallitsematon juominen lähtee käsistä.
        Nollatoleranssi on paras ja ainoa vaihtoehto.
        Lääkärin mielestä tippadokaajia ovat porukat, jotka juovat vähemmän kuin hän itse.
        Lääkäri on huono esimerkki ja kertoo vielä huonompia esimerkkejä.

        Jos sinulta lähtee käsistä, niin miksi väität muiltakin lähtevän? Jos se ei ole tähän ikään mennessä lähtenyt, niin tuskin lähtee nytkään.
        Älä projisoi omia alkoholiongelmiasi muihin.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano16:37
        Kirjoitat että olet aikoinaan tarpeeksi juonut alkoholia.
        Nyt vain vähän.
        Sinulla ei ole ollut koskaan haimatulehdusta.
        Et ole lihava.

        Merkillistä että sinulla on diabetes.

        Sinulla on yksisilmäinen käsitys. Vaikka diabetekseen liittyy useimmiten ylipaino, niin aivan normaalipainoinenkin ihminen voi saada kakkostyypin dian ja ihan ilman haimatulehdusta tai ryyppäämistä. Ei siihen tarvita kuin huonot geenit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on yksisilmäinen käsitys. Vaikka diabetekseen liittyy useimmiten ylipaino, niin aivan normaalipainoinenkin ihminen voi saada kakkostyypin dian ja ihan ilman haimatulehdusta tai ryyppäämistä. Ei siihen tarvita kuin huonot geenit.

        Geenejä ei tule syyttää yhtään eikä ollenkaan niin kauan, kun elämäntavat ovat tarkistettu kunnollisiksi. Ts. sokerit, rasvat ja valkoinen vehnäjauho pois ruokavaliosta, liikunta ja uniasiat kuntoon, yms. perusjutut tapeetille. - Nm. Tekosyy


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulta lähtee käsistä, niin miksi väität muiltakin lähtevän? Jos se ei ole tähän ikään mennessä lähtenyt, niin tuskin lähtee nytkään.
        Älä projisoi omia alkoholiongelmiasi muihin.

        Ano 17:52
        Ei minulla ole alkoholiongelmaa.
        Hallitsen täydellisesti itseni.
        Kohta kymmenen vuotta täynnä raittiutta.
        Muistan vain kuinka helposti se lipsuu.
        Yksi paukku liikaa ja laulu on valmis.
        Alkaa viikon kahden putki.
        Elämä on niin hemmetin raadollista.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano16:37
        Kirjoitat että olet aikoinaan tarpeeksi juonut alkoholia.
        Nyt vain vähän.
        Sinulla ei ole ollut koskaan haimatulehdusta.
        Et ole lihava.

        Merkillistä että sinulla on diabetes.

        2lesken. Mitäpä minä todistelemaan sinulle, miksi minulla on diabetes, näin vain on

        Olen jo 70-vuotias ja sokeriarvot ovat pikkuhiljaa nousseet.

        Sinä varmasti olet tutustunut lääketieteeseen ja tiedät asiat paremmin kuin minä, joka elän tätä elämääni. Ei voi aina itse päättää, minkä taudin sitä saa. Lääkärini sanoi minulla olevan voimakas sukurasitus ja uskon ja tiedän näin olevan.
        Eiköpähän tämä jo riittäne tästä asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Geenejä ei tule syyttää yhtään eikä ollenkaan niin kauan, kun elämäntavat ovat tarkistettu kunnollisiksi. Ts. sokerit, rasvat ja valkoinen vehnäjauho pois ruokavaliosta, liikunta ja uniasiat kuntoon, yms. perusjutut tapeetille. - Nm. Tekosyy

        En ole syönyt sokeria juuri ollenkaan missään muodossa paitsi tietty leivän hiilihydraatteina. Näin on ollut jo kauan.
        Ruisleipää, ei pullaa tai muuta höttöleipää. Rasvat maltillisesti, yleensä rypsiöljyä. En syö valmisruokia vaan laitan itse sapuskani.
        Syön kasviksia ja hedelmiä ja pyrin tai olen jo pitkään pyrkinyt terveellisyyteen näissä ravintoasioissa. Vaan mitä minä vielä voisin tehdä?

        Liikun nykyään aika paljon, kuten tuolla aiemmin mainitsin kertoessani tästä diabetes2-sairaudestani tuolla aiemmin, kun alkoholista oli tämä aihe.

        Nukun miten nukun. Vanhana tuo ei aina ole niin yksinkertaista. Mitäpä minä vielä.....Voimakas sukurasitus ei liene tekosyy, älä yksinkertaista asioita liikaa.

        Missä ovat elämäni nautinnot näillä kymmenillä. Teen voitavani, mutta en enää jaksa stressata liikaa. Sekään ei ole hyväksi kellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Geenejä ei tule syyttää yhtään eikä ollenkaan niin kauan, kun elämäntavat ovat tarkistettu kunnollisiksi. Ts. sokerit, rasvat ja valkoinen vehnäjauho pois ruokavaliosta, liikunta ja uniasiat kuntoon, yms. perusjutut tapeetille. - Nm. Tekosyy

        Vieraan ihmisen elintapoja ei tule syyttää, kun ei tiedä niistä paskaakaan. Olen koko elämäni ollut liikunnallinen, nuorena jopa kilpaurheilija. Ruokavalioni on ollut varmasti keskimääräistä terveellisempi. Ja silti iski alle kuusikymppisenä kakkostyypin dia.

        Jos elintapani ovat olleet paremmat kuin 80 - 90 %:lla suomalaisista, niin mitä minun pitäisi diasta syyttää? Ole hyvä ja kerro, koska näköjään sinulla on salattua tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieraan ihmisen elintapoja ei tule syyttää, kun ei tiedä niistä paskaakaan. Olen koko elämäni ollut liikunnallinen, nuorena jopa kilpaurheilija. Ruokavalioni on ollut varmasti keskimääräistä terveellisempi. Ja silti iski alle kuusikymppisenä kakkostyypin dia.

        Jos elintapani ovat olleet paremmat kuin 80 - 90 %:lla suomalaisista, niin mitä minun pitäisi diasta syyttää? Ole hyvä ja kerro, koska näköjään sinulla on salattua tietoa.

        Sivusta.

        Joillain oikeesti on "salattua"tietoa. Mutta ei se niin salattua ole, perusteet ihan julkisia. Kandee muistaa, uskonnon kanssa asialla ei ole mitään tekemistä :DDD

        https://www.aa.fi/index.php?type=0&id=38&pageid=38

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieraan ihmisen elintapoja ei tule syyttää, kun ei tiedä niistä paskaakaan. Olen koko elämäni ollut liikunnallinen, nuorena jopa kilpaurheilija. Ruokavalioni on ollut varmasti keskimääräistä terveellisempi. Ja silti iski alle kuusikymppisenä kakkostyypin dia.

        Jos elintapani ovat olleet paremmat kuin 80 - 90 %:lla suomalaisista, niin mitä minun pitäisi diasta syyttää? Ole hyvä ja kerro, koska näköjään sinulla on salattua tietoa.

        Vastaus piilee tässä virkkeessäsi: " Ruokavalioni on ollut varmasti keskimääräistä terveellisempi. " - Nm. Se ei riitä


      • 2lesken kirjoitti:

        Ano 17:03 21:48
        "Olen juonut elämässäni jo kai aika tarpeeksi. Nyt olen melko vähäiseksi pannut alkon käytön.
        On lääkitys, jonka kanssa ei tohdi paljon ottaa alkoholia. Se kyllä antaa pontta vain hyvin pieneen käyttöön.
        Ulkona paljon kuljeskelen luonnossa. Se auttaa myös kakkostyypin diabeteksen hallintaan lääkkeen lisäksi. Hyvä näin."

        Mitä tässä oikeasti sanotaan?

        Ulkona kuljeskelu auttaa diabeteksen hoitoon. Eikös siinä noin sanota?


    • Anonyymi

      en ota kuin kahdessa tapauksessa, jos itsellä on, tai joku tarjoaa, pullosta päin en ota
      ryyppyjä, ja nykyään kyllä otan mannermaiseen tyyliin
      nj

    • Anonyymi

      Käyttösuositusten ylärajat on laadittu varman päälle. Jos pysyy niissä niin kenellekään ei tule vähäisintäkään terveydellistä haittaa alkoannoksista.
      Koskee tietenkin perusterveitä henkilöitä.

      Olen testannut rajoja useammallakin tavalla. Normaalista viikonlopun juopottelusta 3:n vuoden aamupäivisin alkavaan putkeen.
      Ennen koronan rajoituksia ryyppäsin aamusta alkaen vuosittain yhteen laskettuna noin 3 - 4kk.
      Viikkoannokseni ylittivät suositukset roimasti.
      Koko vuodelle jaettuna annoksia oli parikymmentä vuotta noin 20 - 25kpl/viikko.
      Maksa-arvoni ovat aina olleet hyvät. Myös suurkulutuksen indeksi P-GT. Normikauden lukema 26 kun viitealue on 15 - 115.

      Viime vuosi oli täysin kuiva jouluun saakka ja tämä vuosi on alkanut samoissa merkeissä.

      Jo 70v vaiheessa huomasin, että juomat laimenivat koska tislattujen osuus väheni ja myös kokonaiskulutuksessa on ollut hiipumisen merkkejä.
      Tavastani ei ole ollut haittaa kanssaihmisille, terveydelle eikä taloudelle.

      Olen nyt 77v ja odotan rokotusta pystyäkseni palaamaan normaaliin elämäntapaani.

    • Anonyymi

      Asun yksin ja otan joka jumalan ilta tilkan viiniä, eikä jää edes tilkkaan. Kaksi lasia; ei yhtään enempää eikä myös yhtään vähempää.
      Ei ole aamulla morkkis eikä hajuakaan krapulasta. Lähden lyhyelle aamulenkille heti kahvit juotuani, jos ulkona ei ole ihan koiranilma. Sillä saan koneen käyntiin ja hikilenkki sitten iltapäivällä, jos on sen vuoro.

      En näe mitään syytä muuttaa tapojani.

      • Ano
        Kyllä sitä alkoholitonta marjamehua voi luputtaa ihan rauhassa.
        Ei todellakaan tule morkkista.

        Ja juo vielä viskipullollisen viskiä, jonka joku loppasuu on vaihtanut teeksi.

        Ei tule krapulaa ei


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano
        Kyllä sitä alkoholitonta marjamehua voi luputtaa ihan rauhassa.
        Ei todellakaan tule morkkista.

        Ja juo vielä viskipullollisen viskiä, jonka joku loppasuu on vaihtanut teeksi.

        Ei tule krapulaa ei

        Käyttämäni punkut ovat Duvas Uvas 13,5 % tai vaihtoehtoisesti Piqueras 14,5 %.
        Kahdesta illalla nautitusta lasista ei ole aamulla sen paremmin morkkista kuin krapulaakaan.

        En ymmärrä, mitä kiksejä saat siitä, että vääristelet asioita. Jos viina on sinulle piru, koska et ole osannut käyttää kohtuudella, ei se kaikille ole sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttämäni punkut ovat Duvas Uvas 13,5 % tai vaihtoehtoisesti Piqueras 14,5 %.
        Kahdesta illalla nautitusta lasista ei ole aamulla sen paremmin morkkista kuin krapulaakaan.

        En ymmärrä, mitä kiksejä saat siitä, että vääristelet asioita. Jos viina on sinulle piru, koska et ole osannut käyttää kohtuudella, ei se kaikille ole sama.

        Tyyppi, joka ei ole käyttänyt alkoholia, humaltuu kyllä kahdesta lasillisesta, vaikka hän ei, joka on jo kokenut konkari juoma-aiheessa. - Nm. Toleranssi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyyppi, joka ei ole käyttänyt alkoholia, humaltuu kyllä kahdesta lasillisesta, vaikka hän ei, joka on jo kokenut konkari juoma-aiheessa. - Nm. Toleranssi

        Onhan se noinkin, mutta pitää huomioida myös juojan paino (95 kg), juomiseen käytetty aina ( yli 1h /lasillinen) ja onko syönyt kuinka hyvin. Kun toinen lasi on tyhjä, ensimmäisen vaikutuksesta on jo huomattava osa häipynyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käyttämäni punkut ovat Duvas Uvas 13,5 % tai vaihtoehtoisesti Piqueras 14,5 %.
        Kahdesta illalla nautitusta lasista ei ole aamulla sen paremmin morkkista kuin krapulaakaan.

        En ymmärrä, mitä kiksejä saat siitä, että vääristelet asioita. Jos viina on sinulle piru, koska et ole osannut käyttää kohtuudella, ei se kaikille ole sama.

        Ano 18;05
        Mitä asioita minä vääristelen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se noinkin, mutta pitää huomioida myös juojan paino (95 kg), juomiseen käytetty aina ( yli 1h /lasillinen) ja onko syönyt kuinka hyvin. Kun toinen lasi on tyhjä, ensimmäisen vaikutuksesta on jo huomattava osa häipynyt.

        No niiin-niiin, kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta noin periaatteessa toleranssi kasvaa, elimistö tottuu ja vaatii enemmän saman tilan saavuttaakseen. - Nm. Siksi lasillinen riittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niiin-niiin, kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta noin periaatteessa toleranssi kasvaa, elimistö tottuu ja vaatii enemmän saman tilan saavuttaakseen. - Nm. Siksi lasillinen riittää

        Jännää: joku voi juoda tolkuttoman määrän esim. olutta, mutta jos joisi saman määrän vettä, niin monennenko lasin jälkeen vettä tulisi stop.
        Tätä olen ihmetellyt.
        Liikaa vettäkään ei pidä juoda: vesipöhö.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännää: joku voi juoda tolkuttoman määrän esim. olutta, mutta jos joisi saman määrän vettä, niin monennenko lasin jälkeen vettä tulisi stop.
        Tätä olen ihmetellyt.
        Liikaa vettäkään ei pidä juoda: vesipöhö.
        Beng

        Olettaisin, että "vesipöhö" on kuitenkin paree kuin kaljapöhö. - Nm. Ei ole kumpaakaan


    • Anonyymi

      Itse juon aina saunan jälkeen yhden keskioluen. Saunassa käyn kolme tai neljä kertaa viikossa, joten kaljaa tulee juotua viikossa maksimissaan n. 1,3 litraa. Jos käyn jossain ravintelissa syömässä, niin siellä tulee otettua ruuan kanssa jonkin verran joko olutta tai viiniä, mutta sitä nyt ei usein tapahdu, ja näinä aikoina ei ollenkaan.

      • Anonyymi

        Seitsemän vuotta ollut raivoraitis, välillä on pinna ollut tiukalla koronaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seitsemän vuotta ollut raivoraitis, välillä on pinna ollut tiukalla koronaan.

        Sorry baby, en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tuolle tekosyylle, jota nyt viljellään joka puolella. - Nm. Ei taida olla todellisia ongelmia


    • Anonyymi

      Jos tilkka viiniä aiheuttaa aloittajalle jotain jälkimaininkeja, niiin olet unohtanut viinin ja muittenkin alkoholijuomien seuralaisen, joka pitää olla aina mukana. - Nm. VäliVesi

    • Anonyymi

      Ihminen voi sairastaa kakkostyypin diabetesta tietämättään? Mistä tietää, että sairastaa, jollei mittauta verensokereita? Itsellä huidelleet yläkanttiin, pariin vuoteen ei ole mitattu.
      Tiedän ihmisiä, joille se ei ole tullut alkoholista eikä ylipainosta. Tablettihoidolla selviävät. Olen luullut, että paha yhdistelmä vasta, jos alkoholin vuoksi unohtaa lääkkeen.

      • Anonyymi

        Joop.

        Sokeritauti yleistyy, syitä kai paljon, mutta aika harva sen saa alkoholista, yleiset elämäntavat ja perimä kai tärkeimmät syyt.

        Se totta, juopotellessa lääkkeet saattaa unohtua. Metaformiinia napsiessa voi sen jonkun kaljan ottaa, mutta jos alkaa rännäämään, pitää tapletit lopettaa. Maksa ja munuaiset voi sanoa poks.

        Antibiooteista puhutaan taas paljon paskaa. Ei alkoholi mitenkään kumoa niitten vaikutusta. Toki lääkeet saattaa tosiaan unohtua, eikä millekkään taudille alkoholi hyvää tee. MUTTA muutamia antibiootteja, jotka toimii viinan kans kuin antabus. Elikkäs tulee sitten hirveen sairaaks ja heikkosydäminen voi kuollakkin. Ja sitten on antibiootteja, joihin ei alkoholi vaikuta mitenkään.

        Lekuri kyllä kertoo asioista, jos kerkee, sama apteekissa. Mutta ei ne aina kerkiä, eikä kaikkea muista. Pitääpi lukea käyttöohjeet, lisäks netistä löytyy tietoa todella näppärästi. Paitsi kandee olla lähteistä tarkka, suoli24 ei välttämättä ole mikää luotettava tietopankki.

        =DW=


    • Anonyymi

      Jäi epäselväksi vielä, että jalkojen tai osien amputoimiset johtuvat alkoholista vai diabeteksestä.
      Lesken väitti alkoholista, mutta mielestäni sokeri on ainakin suurempi syy.

      • Anonyymi

        Alkoholi voi aiheuttaa hetkellisen jalkojen pettämisen mutta ei uhkaa niiden lyhentämisellä.
        Olen testannut vuosikymmenien aikana eikä merkkiäkään havaittavissa.
        Ryyppääminen ei ole vaikuttanut myöskään veren sokeriin. Pitkät ja kuormitussokerit ovat viitealueilla. Paastoskeria seuraan ajoittain muusta syystä. Keskiarvo on 4,7 - 4,8. Viitealue 4 - 6.


      • Alkoholijuomissa hurjat määrät sokeria – tässä pahimmat energiapommit!

        Sokerinsaannin kannalta on suurta merkitystä tilaatko baarissa rommikolan vai lasillisen viiniä. Tiesitkö, että näiden kahden juoman sokerimäärissä voi olla eroa jopa kahdeksan teelusikallisen verran!

        Harva on tullut ajatelleeksi kuinka paljon sokeria alkoholijuomat oikein sisältävät. Tämä tieto on erityisen tärkeää laihduttajille ja terveellistä elämäntapaa noudattaville, mutta jokaisen meistä on hyvä käsittää kuinka paljon sokeria kulutammekaan yhden baari-illan aikana.

        Suositus täyteen yhdestä juomasta
        WHO:n päivittäinen sokerinsaantisuositus on 50 grammaa päivässä. Vaikka luku kuulosta paljolta, se täyttyy yllättävän nopeasti, jopa yhdestä juomasta.

        Jos haluat välttää runsasta sokerinsaantia, olut ja kuivat viini ovat ehdottomasti parhaita vaihtoehtoja. Jos olut ei maistu, valitse lasiisi sokerittomia virvoitusjuomia tai kivennäisvesiä sisältäviä drinkkejä.

        Näin paljon juomat sisältävät sokeria:
        Gin & Tonic
        4 teelusikallista sokeria/ annos
        40 prosenttia päivittäisestä saantisuosituksesta.

        Vaikka tämä läpinäkyvä juoma näyttääkin melko viattomalta, tonic-vesi sisältää yllättävän paljon sokeria, noin 9 grammaa desilitraa kohden.

        Rommikola
        7 teelusikallista sokeria/ annos
        56 prosenttia päivittäisestä saantisuosituksesta.

        Lasillinen, 2,5 desiä, kolajuomaa sisältää noin 28 grammaa sokeria. Jo yksi drinkki nostaa päivittäistä sokerinsaantia huomattavasti.

        Sokerimäärä riippuu täysin viinin makeudesta. Esimerkiksi makea punaviini sisältää 3,5 grammaa sokeria desilitraa kohden, kun taas puolikuiva valkoviini 1,8 grammaa. Viinit ovat kuitenkin yleensä vähäsokerisia vaihtoehtoja.

        Makea kuohuviini, esimerkiksi Fresita
        1,5 tl sokeria/ desilitra
        13 prosenttia päivittäisestä saantisuosituksesta

        Sokerimäärä nousee kuohuviinin makeuden mukaan. Desilitra makeaa kuohuviiniä sisältää jo noin 6,5 grammaa sokeria.

        Kuiva siideri
        2,5 teelusikallistas sokeria /annos
        24 prosenttia päivittäisestä saantisuosituksesta

        Makea siideri
        8 teelusikallista sokeria / annos
        90 prosenttia päivän saantisuosituksesta

        Puoli litraa makeaa siideriä sisältään jopa 45 grammaa sokeria. Makeilla siidereillä päivän sokerinsaantisuositus täyttyy helposti.

        Keskiolut
        4 teelusikallista sokeria/ puoli litraa
        40 prosenttia päivän saantisuosituksesta

        Oluen sisältämät hiilihydraatit ovat sokereita, joita keskiolut sisältää noin 4 grammaa desilitraa kohden.


    • Sitähän voi piipahtaa muillakin palstoilla kattelemassa missä hengessä niissä ko asiasta rupatellaan.
      Korona on vaikuttanut myös alkoholin käyttöön, toisilla ikäihmisillä lisännyt ja toisilla vähentänyt.
      Itse kävin ennen koronaa Pärnussa viinilaatikot hakemassa ja sitten kun joskus tein kunnon ruokaa nautin sen kanssa lasillisen viiniä. Kun nuo viinit loppuivat, niin en ole Alkoon mennyt ostamaan viiniä, vaan viime syksynä puristutin tavallista enemmän omenatuoremehua ja nyt sillä korvannut viinini. Vähän vaan laimentanut sitä.
      Ravintoloissa käynnit ovat vähentyneet ja kahvi t ja konjakitkin kun kaikista humputteluvierailuista ollaan luovuttu.
      Ainoa mitä vielä nautin on yömyssy, se nejäsenttinen gini, ja sekin tapa on unohtunut yhä useammin
      Eli korona on kohdallani ainakin vähentänyt alkoholin käyttöä, kun itekseen ei kehtoo.

      • Anonyymi

        Raivoraittiina on koronaa kärsitty.


      • Anonyymi

        Rentoilua><kuntoilua.
        Korona sekoitti hauraan vanhuksen vuosirytmin. Vuosikaudet sujuivat tapaan keväisin ja syksyisin 4 - 6:n viikon rentoilu ja niiden lisäksi muutamat viikon, kahden mittaiset välirentoilut.
        Muut ajat kuntoilua 6krt/vko.
        Viime vuosi meni ilman rentoiluja ja kuntoilujakin sekoittivat muutamat silmään liittyvät hankaluudet.
        Kotiolojen kuntoiluun ei sovi rentoilu eikä tule mieleenkään.
        Kokonaisuuessaan korona on kohdallamme merkinnyt ilmaston säästöä käyttämättä jääneiden lentojen muodossa. Ne yhdessä pois jääneiden rentoilujen kanssa ovat säästäneet rahaa.
        Pois jääneiden rentoilujen rappeuttava vaikutuskin on puolella.
        Silti odotamme rokotuksia. Meille 77v / 73v luvattiin jo ensi tiistaiksi mutta sitten tuli siirto 30.03. ja tehoste 22.06. tapahtuviksi.
        Rokoterevohka on sekaisin kuin humalaisen uloste. Tuttavapiirimme rokotteluista ei löyy logiikkaa!


    • Anonyymi

      Kyl pieni määrä alkoholia rentouttaa mielen ja lihakset, ehkä turvallusemmin kuin reseptilääke. Esim 3g parasetamolia/vrk on aika annos maksalle, eikä taida aina edes auttaa. Ei noi lääkkeetkään haitattomia ole.

      • Anonyymi

        Yeap, mutta "pieni määrä alkoholia" vaikuttaa vain sellaiseen tyyppiin, joka ei koskaan juo ja läträä suurien määrien kanssa. - Nm. Lääke siinä missä muutkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yeap, mutta "pieni määrä alkoholia" vaikuttaa vain sellaiseen tyyppiin, joka ei koskaan juo ja läträä suurien määrien kanssa. - Nm. Lääke siinä missä muutkin

        Maksan veriarvot pomppasivat kun otin laskuhumalassa tai krapulassa pari-kolme paradetamolia, vaikka en ylittänyt vrk-määrän maksimia.


      • Anonyymi

        Joop.

        Parasetamoli ja alkoholi kumpikin tekee maksalle kehnoa, yhdessä tuplasti. Asiasta kyllä ollut mediassakin ja taitaapi lääkkeen tuoteselosteessakin olla aiheesta.

        Vähemmän tiedossa on, asperiini, ibuprofeiini ohentaa erta, kuten alkoholikin. Ja vaikutus yhdessä tietenkin taas tuplat. Siitä taas voi olla omat terveysongelmansa.

        Että noin periaatteessa jos ottaa viinaa, ei pitäis käyttää mitään särkylääkkeitä. Tai toisinpäin.

        Kemikaalien kans pitäis olla tarkka, just kaikenlaiset lääkkeet voi olla melkoisia myrkkykoktaileja. Alkoholi itsessään on vaan yks kemikaali, mutta kemikaali kuitenkin. Kirjoitin aiemmin parista lääkeasiasta, sokeritapletit ja antibiootit. Mutta lääkkeitä vaikka kuinka paljon, jos käyttää monenlaisia, helpolla käy niin, ei parane hörppyä ottaa. Sekakäyttöhän sekin helpolla on, vaikka kaikki aineet onkin ihan laillisia. Pitääpi ottaa asioista selkoa, keskaripullossa ei ole lueteltu lääkkeitä, joitten kans se ei sovi.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksan veriarvot pomppasivat kun otin laskuhumalassa tai krapulassa pari-kolme paradetamolia, vaikka en ylittänyt vrk-määrän maksimia.

        Miten kertomuksesi liittyy kommenttiini, johon vastaat? - Nm. Pienestä määrästä ei tule laskuhumala


    • Anonyymi

      Viinit, oluet ja lonkerot ei maistu eikä juomasekoituksetkaan. Ainut mitä käytän on kirkasta vodkaa puolukkamehulla lasillinen pari kertaa kuukaudessa ja joku Fernetin tapainen yrttijuoma, esim yrttisnapsia tai rigabalsamia yksi shotti silloin tällöin

      • Anonyymi

        Nuorena jannuna oli muotia: Dry-vodka puolukkamehulla.


    • Anonyymi

      Minulla taas Jallu-olut melkein joka päivä nykyisin.

      Joskus nuorena tuli tarjottaessa otettua jotain "creimetenmentiä", jota sitten oksensin vuokra kämpässäni ja häätöhän siitä tuli, mutta inhoan kaikkea vihreää juomaa nykyisin.

      Huvittavinta olikin joku terveydenhuollon (itse 48-v) selvitys, josska kyseltiin alkoholin käytöstä, jossa mielestäni vastasin rehellisesi, että otan joskus?

      Tulipa siinä mainittua, mitä kaikkea olin joskus ottanut, kuten jonkun ystävän konjakki ryypyn, jonka oli käynyt heti oksentamassa vessaan, sun muuta, niin eikös ollutkin lausunto, että kaikki kelpaa, siis alkoholisti!

      Onneksi elä viellä ja melko hyvässä kunnossakin, sillä viellä on pullo Jallua, jonka voin teen ja kahvin kanssa plandrata, koska olutta ei ole.

    • Anonyymi

      Sellainenkin "hauska" juttu, kun seuraavan päivän ajokunto.
      Ei tullut paljoa mietittyä, kunnes tapasi tyypin, joka oli jurrissa jäänyt kiinni, niin pahasti, että kortti piti uudelleen ajaa takaisin. En tiedä, onko vieläkään sitä saanut!
      Oon säikytelly tuttuja alkolaskurilla; sukupuoli, paino.. sitte millä välillä ja mitä juonut.
      Se taitaa olla aika tiukka, sopii "kalsarikänneihihin", pysyy helpommin mukana.
      Joku luottaa omaan alkometriin, mä en oikein niistä tiedä.

      • Anonyymi

        Tuurilla olen ajellut. Joskus toella poskettomassa kännissä.
        Paras "suoritus" oli jouluaattona 1964 Södertäljen pääkaulla noin klo 20.
        Vieraalla saabilla vasemman puoleisessa liikenteessä päin liikennemerkkiä. Saabin konepelti pamahti pystyyn ja alkuun säikähdin näköni menneen. Ei mennyt.
        Ajoin jonkun kerrostalon takapihalle ja tarkistin, että nesteet ja öljyt ovat sisällä Olivat.
        Olin juuri muuttanut kaupunkiin joten en tuntenut sitä lainkaan.
        Noin klo 2:n tienoissa heräsin autossa rautatiesillan alla oksentamaan ja osain hankkitua parakille jossa oli 2:n hepun huone. Herttainen joulu.

        Kotioloissa seuraavan päivän ajokunto. Yhtenä juhannuksena päätimme lähteä huonon ilman vuoksi kotiin vapaa-ajan kaupunkiasunnostamme. Olin törpötellyt illalla mutta tunsin oloni hyväksi. Menimme kuitenkin läheiselle pollariasemalle puhaltelemaan. Kello oli noin 10. Puhkuin 2,4 promillea. Väitin vehkee valehtelevan. Pollari puhalsi nollan. Samoin vaimoni.
        En hoippunut, en soperrellut. Olin valmis laskemaan 100:sta alspäin 3 vähentäen joten en voinut olla humalassa. Pollari ilkesi sanoa, että "taitaa olla tottumusta"! Vaimoni ajoi kotiin sen 120km.
        Siis treenauskin on vahingoksi.

        Aikanaan on tuurilla tullut aamuisin tönttyröidyksi vähintäänkin riittävästi.


    • Anonyymi

      Kerran nuori terveydenhoitaja kyseli minulta jo vanhalta ihmiseltä alkoholin käytöstä. Vastasin rehellisesti, että kyllä minä joskus otan alkoholia, mutta en joka viikkokaan.
      Kanta-tiedoista luin ensin selostusta terveydentilastani ja sitten olikin loppulause, "alkoa käyttää." Tuli mieleeni tuosta lauseesta, että jos joku vieras sen lukee, voi ymmärtää, että otan oikein kunnolla ja usein.
      Nykyisin voisin sanoa, että en käytä alkoa juuri ensinkään.

      • Anonyymi

        Kauan sitten firmassa arvioitiin alaiset kerran vuodessa. Tämä oli siis ennen kehityskeskustelua. Kävin omia alaisiani läpi esimieheni kanssa. Yksi kohta oli alkoholin käyttö ja ruksit huomauttamista, ei huomauttamista.
        Esimieheni totesi: Nähty kännissä. Ei huomauttamista.


      • Anonyymi

        Kannattaa varoa, mitä terveydenhoitohenkilökunnalle kertoilee, niillä on taipumus tajuta tarinat jollain omintakeisella oudolla tavallaan, jolla ei ole todellisuuden eikä totuuden kanssa mitään tekemistä. - Nm. Paineita pollassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa varoa, mitä terveydenhoitohenkilökunnalle kertoilee, niillä on taipumus tajuta tarinat jollain omintakeisella oudolla tavallaan, jolla ei ole todellisuuden eikä totuuden kanssa mitään tekemistä. - Nm. Paineita pollassa

        Meillä valvova viranomainen työssä ollessani, vuosia sitten, kyseli jokaiselta alkoholinkäytöstä. Mietimme sopivia vastauksia. Jos laittaa alakanttiin, eivät usko. Yläkantissa taas pitävät juoppona.
        Nykyään otan vähän pe ja la. Pidän huolen siitä etten mene humalassa nukkumaan. En tosin juomistani humalaan tulekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä valvova viranomainen työssä ollessani, vuosia sitten, kyseli jokaiselta alkoholinkäytöstä. Mietimme sopivia vastauksia. Jos laittaa alakanttiin, eivät usko. Yläkantissa taas pitävät juoppona.
        Nykyään otan vähän pe ja la. Pidän huolen siitä etten mene humalassa nukkumaan. En tosin juomistani humalaan tulekaan.

        Niiin, se kuuluu suomalaiseen juomiskulttuuriin, että kun otetaan, otetaan kunnolla. Siksi kukaan ei oikein usko, että joku voi ottaa vain lasillisen tai vain sen verran, ettei tule humalaan. - Nm. Raivostuttava ilmiö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiin, se kuuluu suomalaiseen juomiskulttuuriin, että kun otetaan, otetaan kunnolla. Siksi kukaan ei oikein usko, että joku voi ottaa vain lasillisen tai vain sen verran, ettei tule humalaan. - Nm. Raivostuttava ilmiö

        Kun osa vaimoni maksasta tuhoutui polysytemia veran aiheuttamien suonitukosten yhteydessä niin hoidon alkuvaiheessa tuli esiin kysymys alkoholin käytöstä.
        Vaimoni oli ollut hyvin "nihkeä" käyttäjä. 0,3l siideriä oli maksimiannos.
        Sitä ei kielletty eikä sosiaalista viinittelyä.
        Näi ollen oli helppo omaksua ehdoton 0-linja koska tiesin, itse käyttäjänä vastaavassa tilanteessani vähätteleväni sitä. "Ei oikeastaan. Saunan jälkeen hieman olutta ja joskus pikku drinkki teräviä". Kuulija tulkitsee oitis ja usein oikein, että viikoittain saunotaan kahdesti. Olutta menee muutama pullo. Jokunen annos teräviä ja viikonloppuisin useimmiten kahden illan päihtymys.
        Kun on 0-linjalla niin ei tarvitse selitellä.

        Ruokavalion suhteen tuo luuytimen toimintahäiriö on tarkka. Kerran pääsivät arvot nousemaan ja esitettiin tuo kysymys. Oli helppo vastata, ettei tippaakaan joka on ollut totuus viimeiset 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun osa vaimoni maksasta tuhoutui polysytemia veran aiheuttamien suonitukosten yhteydessä niin hoidon alkuvaiheessa tuli esiin kysymys alkoholin käytöstä.
        Vaimoni oli ollut hyvin "nihkeä" käyttäjä. 0,3l siideriä oli maksimiannos.
        Sitä ei kielletty eikä sosiaalista viinittelyä.
        Näi ollen oli helppo omaksua ehdoton 0-linja koska tiesin, itse käyttäjänä vastaavassa tilanteessani vähätteleväni sitä. "Ei oikeastaan. Saunan jälkeen hieman olutta ja joskus pikku drinkki teräviä". Kuulija tulkitsee oitis ja usein oikein, että viikoittain saunotaan kahdesti. Olutta menee muutama pullo. Jokunen annos teräviä ja viikonloppuisin useimmiten kahden illan päihtymys.
        Kun on 0-linjalla niin ei tarvitse selitellä.

        Ruokavalion suhteen tuo luuytimen toimintahäiriö on tarkka. Kerran pääsivät arvot nousemaan ja esitettiin tuo kysymys. Oli helppo vastata, ettei tippaakaan joka on ollut totuus viimeiset 20 vuotta.

        Ajokorttia uusittaessa 70 on viinasten otto mennyt tarkkaan kontrolliin, mitä paperiin ruksailee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokorttia uusittaessa 70 on viinasten otto mennyt tarkkaan kontrolliin, mitä paperiin ruksailee.

        En tieä miten tuo liittyy absolutisti vaimoni tilanteeseen mutta ajokortin uusimiseen se ei liity mitenkään.
        Jäädessäni kotiin 25 vuotta sitten luopui vaimoni kortistaan koska sanoi aivan perustellusti, ettei hän sitä enää tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tieä miten tuo liittyy absolutisti vaimoni tilanteeseen mutta ajokortin uusimiseen se ei liity mitenkään.
        Jäädessäni kotiin 25 vuotta sitten luopui vaimoni kortistaan koska sanoi aivan perustellusti, ettei hän sitä enää tarvitse.

        Ei se emäntääsi liitykkään, vaan totesin yleisellä tasolla, kun kirjoottelin tuohon alle .


    • Anonyymi

      Parikymmentä vuotta sitten työpaikalla meillä oli työterveystarkastus kaikille, minä ainut nainen. Äijät kaikki valehtelivat oman alkoholin kulutuksensa. No minä kerroin rehellisesti, eikä se edes ollut mielestäni paljon. Mannekiinin näköinen työterveyshoitajahan passitti minut maksakokeeseen, tietty pari päivää vapun jälkeen. Oli aika kostee vappu, mutta maksa arvot suorastaan loistavat. Meillä itse kullakin on omat vahvuutemme ja heikkoutemme.

      Tunnen muutamia raittiita ikäihmisiä, joilla on kohonneet maksa-arvot. Eräällä 80-kymppiselle tuli paracetamolista maksaongelma. Mikä on hyvää, mikä on tuomittavaa? Kuka sen voi oikeasti vahvistaa.

      • Anonyymi

        Aloitin uudelta vuodelta 100 päivän tipattoman, ja oon pitänyt sitä.

        Vielä tää ja ens viikko, niin 100 päivää on täynnä.
        Ei oo tarvinnut alkossa käydä ja halvaksi on tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin uudelta vuodelta 100 päivän tipattoman, ja oon pitänyt sitä.

        Vielä tää ja ens viikko, niin 100 päivää on täynnä.
        Ei oo tarvinnut alkossa käydä ja halvaksi on tullut.

        Aktiivisesti kapakoissa käyvälle kupittelu baarihinnoilla ei ole halpaa huvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aktiivisesti kapakoissa käyvälle kupittelu baarihinnoilla ei ole halpaa huvia.

        Ei se halpaa ole kalsarikännäilijällekään
        Nm. hyvästi selvä päivä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se halpaa ole kalsarikännäilijällekään
        Nm. hyvästi selvä päivä

        Jahka tehostepiikki on saatu niin lopetan tämän tolkuttoman pitkän raittiuskauden ja siirryn nauttimaan 0,40€/tölkki San Miquelia, Veteranoa 7€/0,7litraa, Steppi votkaa 5,80€/litra jne.
        Kuppilassa aamuisin kahvi maito ynnä veteraanoa lasin pullukkaan tasoon saakka 3€.
        Se mitä noihin törsään niin säästän ruuassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahka tehostepiikki on saatu niin lopetan tämän tolkuttoman pitkän raittiuskauden ja siirryn nauttimaan 0,40€/tölkki San Miquelia, Veteranoa 7€/0,7litraa, Steppi votkaa 5,80€/litra jne.
        Kuppilassa aamuisin kahvi maito ynnä veteraanoa lasin pullukkaan tasoon saakka 3€.
        Se mitä noihin törsään niin säästän ruuassa.

        Laillasi ajattelevia ja toimivia on lasareetit ym. laitokset pullollaan. - Nm. Tulevaisuus hukassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laillasi ajattelevia ja toimivia on lasareetit ym. laitokset pullollaan. - Nm. Tulevaisuus hukassa

        On se sitten kumma kun tuoelämäntapa ei ole pystynyt minuun 20:een vuoteen! Luulisi, että 8-kymppiä lähestyvällä ukolla jo jotain hämminkiä ilmenisi ilman törpöttely kuukausiakaan.
        Tulevaisuus hukassa? Mieluummin kuolen 8-kymppisenä nykyisten tapojeni orjana, terveenä ja hauskaa elämää eläneenä, kuin kituisin ikävystyneenä rauniona 100 vuotiseksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se sitten kumma kun tuoelämäntapa ei ole pystynyt minuun 20:een vuoteen! Luulisi, että 8-kymppiä lähestyvällä ukolla jo jotain hämminkiä ilmenisi ilman törpöttely kuukausiakaan.
        Tulevaisuus hukassa? Mieluummin kuolen 8-kymppisenä nykyisten tapojeni orjana, terveenä ja hauskaa elämää eläneenä, kuin kituisin ikävystyneenä rauniona 100 vuotiseksi!

        Olet ehkä vain onnekas. Ja ehdit kyllä vielä kituakin sataseen mennessä. - Nm. Jatkoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ehkä vain onnekas. Ja ehdit kyllä vielä kituakin sataseen mennessä. - Nm. Jatkoja

        Niistä voi tulla todelliset kituvuodet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niistä voi tulla todelliset kituvuodet.

        Tai sitten ei?
        Muusta syystä tehdyn keskivartalon kuvauksen yhteydessä ilmeni vatsavaltimoni laajentuma 5mm:n päähän leikkausrajasta.
        Tämä tapahtui 9 vuotta sitten ja silloin minulta kiellettiin kaikki ponnistelu.
        Isäni kuoli saman laajeneman ratkeamiseen 62v ikäisenä tehdessään lumitöitä.
        Varoin muutaman viikon enkä sen jälkeen ole välittänyt.
        Voisi kuvitella, että tuo laajentuma lyhentäisi kituaikaa?

        Viime vuosihan meni, joulua lukuun ottamatta täysin raittiina ja tämä vuosi jatkuu samoissa merkeissä.
        En minä ole mikään juoppo. Ainoastaan tuuri sellainen
        Normaaliaikana päiväannokseni, on tasoitettuna koko vuodelle, vain 3 - 4 annosta / päivä.
        Jahka korona helpottaa niin palaan normaaliin vuosirytmiin. Ensimmäisen piikin sain tämän viikon tiistaina.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut vakio, siis Jallu-olut muutaman päivän välein, mutta ongelmana on tuo kaupassa käynti näiden rajoituksien vuoksi.

      Kyllä minä suosin näitä rajoituksia ja pysyn kotona, sillä parempi kuolla kotona, kuin jossain letkuissa sairaalassa.

      • Anonyymi

        Mistä hankit ruokasi, joka on paaaljon ehdottomamapi edellytys hengissä ja terveenä säilymiseen kuin alkojuomat? - Nm. Ovatko koronaohjeet tuntemattomia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä hankit ruokasi, joka on paaaljon ehdottomamapi edellytys hengissä ja terveenä säilymiseen kuin alkojuomat? - Nm. Ovatko koronaohjeet tuntemattomia

        Olen kuullut, että jos tilaa ruokaostokset kotiin jostain palvelusta, niin alkoholijuomia ei tuoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut, että jos tilaa ruokaostokset kotiin jostain palvelusta, niin alkoholijuomia ei tuoda.

        Eeerittäin hyvä. - Nm. Twelve points


    • Anonyymi

      Kiivaan työviikon päälle olen suonut itselle yhden rennon illan viikossa, jolloin otetaan jokunen ryyppy saunan ja hyvän musiikin kanssa. Auttaa jaksamaan.

    • Olen huomannut että iän myötä elimistöni ei siedä enää alkoholia kuin ihan mitättömiä määriä kerralla. Joten mitäpä tuota tyhjää sitten. Max yksi 0.3 saunakeskari tai pari lasillista valkkaria. Siinä se.

    • Anonyymi

      Hyvä on herätä aamulla, kun ei ole paha ja hutera olo, mikä aina seurasi juomisen jälkeen.
      Oikeestaan en ota enää ollenkaan alkoholia. Ehkä kesällä voisi ottaa pari jossain terassilla, mutta eivät taida olla näillä näkymin aukikaan. Korona kenties vielä kesälläkin kurittaa. Päästäänkö enää millonkaan ns. normaaliin elämään ja matkusteluun.

      • Anonyymi

        Sanos muuta, kun uusia aaltoja ja muunnoksia tulee jatkuvasti.
        Rokotteisiin täytyy luottaa, jos ne eivät tepsi jatkossa, niin heikot ovat silloin näkymät.


      • Anonyymi

        Aamuiset huterat oloni jäivät 50-luvulle jolloin ostimme kaverin kanssa puoliksi pullon Salmisaaren Viinaa joka oli halvinta.
        Kynnellä merkki etikettiin arvioidun puolen välin kohdalle ja oma osuus sisuksiin niin nopeasti kuin oli mahdollista. Päälle Olliboyta.
        Tehosi alle murrosikäiseen ja tottumattomaan.
        Sittemmin, 70-luvun alun jälkeen en ole potenut krapulaa. Vuosittain juotu kokonaismäärä on kavanut mutta tapa muuttunut. Korona on pitänyt raittiina koska Alkon hinnat hirvittävät eikä tissuttelu sovi harrastukseni yhteyteen.
        Mutta, ensimmäinen annos rokotetta on saatu mutta tehoste menee kesäkuun puolelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Porno tuhosi lopulta parisuhteemme

      Meille tuli 2 vuoden suhteessa ero. Pornon katselu oli viimeinen niitti suhteessamme!! Sekä jatkuvan huonon kohtelun ta
      Parisuhde
      69
      9550
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      18
      4930
    3. Itseni vuoksi

      Yritän kitkutella vielä viikon verran ja sitten päätöksien aika. Pakko on, ei tästä jumista muuten pääse millään eroon,
      Ikävä
      41
      3751
    4. Minkä pituinenen kaivattusi on

      Kirjain ja pituus kehiin! 😊
      Ikävä
      116
      2281
    5. Pottukoira uhkailee

      https://youtu.be/cAJ2xzBVFLA?si=l_hUvCVIIlDVmneV Aika pelottavaksi alkaa homma mennä.
      Iisalmi
      31
      2035
    6. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      32
      1735
    7. Eikö se ole vähän erikoista

      että naisen potentiaalisiin kumppaneihin otetaan yhteyttä hänen selän takana kertomalla tarinoita hänestä ja vääristelem
      Tunteet
      215
      1650
    8. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      77
      1595
    9. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      47
      1558
    10. Poliisit Köpsillä

      Pyhäjärvellä tänään iso poliisioperaatio. Valtakunnan uutisiin ihan päästy.
      Pyhäjärvi
      35
      1478
    Aihe