Ikkunana pokien maalaus ?

Mace

Pitäisi kesällä korjausmaalata ikkunan pokat ja ainakin yksi on niin huonossa kunnossa, että se pitää hioa.

Miten ne pokat pitää pohjustaa, että se varsinainen maali tarttuu ja pysyy pokissa ja mitä maalia kannattaa käyttää ? Väri tietenkin valkoinen.

18

5784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso

Sellainen firma kuin Fintex Ylöjärvellä puh: 03-3482644 tekee maalarimestari Järvisen reseptillä petroolimaalia, joka hakkaa mennen tullen kaikki Tikkurilan maalit. Kertasivelyllä saa pysyvän ja hengittävän maalipinnan vuosikymmeniksi.
      Kannattaa tutustua. Sävyjä löytyy, helppo sivellä.

• Helmi täti

..toinen idea.

"Talotohtori" Panu Kaila suosii pellavaöljymaalia, joka onkin erittäin riittoisaa ja myrkytöntä (www.uula.fi). Työkaluina pitäisi olla raavinrauta sekä hiekkapaperia.

Raaputa raavinraudalla irtomaali ja käy sitten pokat läpi hiekkapaperilla. Mitä paremmin saat vanhan maalin pois sen parempi lopputulos. Pääasia kuitenkin, että saat maalipinnan rikki. Jos ikkunat on aikaisemmin maalattu latexilla, on kaikki vanha maali saatava kuitenkin pois.

Harjaa hiontapöly pois ja levitä pohjamaali. Pellavaöljymaalia ohennetaan vernissalla tai havupuutärpätillä. Tee erittäin ohut pohjakerros ja anna kuivua (lämpötilan oltava vähintään 10 astetta) noin neljä päivää.

Sen jälkeen voit tehdä välihionnan ohuella hiekkapaperilla (itse joskus lintsaan tämän vaiheen) ja maalata vähintään yhden pintamaalikerroksen. Pintamaalia ei tarvitse ohentaa, sudi maali tehokkasti hieromalla puuhun.

Muista tehdä kaikki tämä puun syiden mukaisesti. Muuten maalipinnasta ei tule sileä.

Onko kittikin halkeillut? Silloin voit joko korjata kittausta tai irrottaa lasit ja kitata ne uudelleen kiinni (tarvitset pellavaöljykittiä, kittilastan ja lasinauloja).

• Mace

Hyvä homma, kiitos vinkeistä. aletaan odottelemaan lämpimiä kelejä ja tässä välissä on hyvä hankkia tarvikkeita ja maalit.

• Kake

Petrooliöljy- ja Kailan suosima pellavaöljymaali ovat melko tarkkaan sama maali. Toisessa on vain tilkka petroolia lisäksi.
        Molemmat ovat oivallisia maaleja, joita ei tarvitse vuosikausiin uusia. Fintexiltä löytyy paljon valmiita sävyjä.

• Ikkunansa remontoinut

Jos ikkunat on vanhat, saattaa alimmainen kerros olla lyijymaalia (tukkii laikat ja paperit, kuumetessaan sulaa tervamaiseksi massaksi), Muista käyttää hengityssuojainta ja jos sul on nuorisoa, niin he kauas hieontapaikalta. Tämä maalipöly on erittäin vahingollista, sillä sen sisältämä lyijypitoisuus on varsin runsas.

Jos kittaukset on sortunut, käytä vain oikeaa pellavaöljykittiä. Unohda silikonit ja muut - lahottavat ikkunan puitteet alle viiden vuoden.

• Helmi täti
        Ikkunansa remontoinut kirjoitti:

Jos ikkunat on vanhat, saattaa alimmainen kerros olla lyijymaalia (tukkii laikat ja paperit, kuumetessaan sulaa tervamaiseksi massaksi), Muista käyttää hengityssuojainta ja jos sul on nuorisoa, niin he kauas hieontapaikalta. Tämä maalipöly on erittäin vahingollista, sillä sen sisältämä lyijypitoisuus on varsin runsas.

Jos kittaukset on sortunut, käytä vain oikeaa pellavaöljykittiä. Unohda silikonit ja muut - lahottavat ikkunan puitteet alle viiden vuoden.

Osaatko sanoa minkä vuosikymmenen maaleissa voi olla lyijyä?

Vastauksesta kiitollinen...

• ikkunansa remontoinut
        Helmi täti kirjoitti:

Osaatko sanoa minkä vuosikymmenen maaleissa voi olla lyijyä?

Vastauksesta kiitollinen...

Jos talo on maalattu 1950- tai 60-luvulla, sen alkuperäiset seinä-, ikkuna- ja kattomaalit saattavat sisältää lyijyvalkoista tai lyijymönjää. Kun tällaista maalia poistetaan, poistojäte on kerättävä talteen ja vietävä paikalliseen ongelmajätteiden keräilypisteeseen. Jos maalia poistetaan isoilta pinnoilta, on syytä ottaa etukäteen yhteyttä paikalliseen jätehuoltoviranomaiseen, sillä monissa kunnissa on erityismääräyksiä maalinpoistosta ja syntyvän jätteen käsittelystä.
        1970-luvun jälkeen lyijyvalkoista ei ole käytetty maaleissa. Tällaisen maalin poistojäte voidaan hävittää normaalin talousjätteen seassa.
        Tämän otin Tikkurilan tidostosta, mutta olen kuullut, että jotkut valmistajat ovat käyttäneet lyijyä vielä vuoteen -76 asti. Myös ennen vuotta 1950 on lyijyä maaleissa käytetty. Omat ikkunani ovat 30-luvun alusta ja niissä oli alimmaisena tämä lyijymaalikerros.

• Helmi täti
        ikkunansa remontoinut kirjoitti:

Jos talo on maalattu 1950- tai 60-luvulla, sen alkuperäiset seinä-, ikkuna- ja kattomaalit saattavat sisältää lyijyvalkoista tai lyijymönjää. Kun tällaista maalia poistetaan, poistojäte on kerättävä talteen ja vietävä paikalliseen ongelmajätteiden keräilypisteeseen. Jos maalia poistetaan isoilta pinnoilta, on syytä ottaa etukäteen yhteyttä paikalliseen jätehuoltoviranomaiseen, sillä monissa kunnissa on erityismääräyksiä maalinpoistosta ja syntyvän jätteen käsittelystä.
        1970-luvun jälkeen lyijyvalkoista ei ole käytetty maaleissa. Tällaisen maalin poistojäte voidaan hävittää normaalin talousjätteen seassa.
        Tämän otin Tikkurilan tidostosta, mutta olen kuullut, että jotkut valmistajat ovat käyttäneet lyijyä vielä vuoteen -76 asti. Myös ennen vuotta 1950 on lyijyä maaleissa käytetty. Omat ikkunani ovat 30-luvun alusta ja niissä oli alimmaisena tämä lyijymaalikerros.

Minun ikkunoissani oli valkoinen maali, joka lähti about puhaltamalla irti. Osaatko sanoa onko kyseessä lateksi vai mikä? Se tosiaan lähti pois sellaisina hilseliuskina ja e-rit-täin helposti (raavinraudalla).

Sen alla oli vaaleanvihreä öljymaali, jota ei saanut pois (jaa että pikkuisen hyvin maalattu!), joten rikoin vain maalipinnan ja maalasin valkoista pellavaöljymaalia päälle.

Vaaleanvihreän alla ei ole mielestäni mitään kerrosta, joten vihreä on maalattu rakennusvuonna -37. Tiedä sitten koska se huono valkoinen on sutaistu... on siitä ainakin 10 vuotta, luulisin.

• ikkunansa remontoinut
        Helmi täti kirjoitti:

Minun ikkunoissani oli valkoinen maali, joka lähti about puhaltamalla irti. Osaatko sanoa onko kyseessä lateksi vai mikä? Se tosiaan lähti pois sellaisina hilseliuskina ja e-rit-täin helposti (raavinraudalla).

Sen alla oli vaaleanvihreä öljymaali, jota ei saanut pois (jaa että pikkuisen hyvin maalattu!), joten rikoin vain maalipinnan ja maalasin valkoista pellavaöljymaalia päälle.

Vaaleanvihreän alla ei ole mielestäni mitään kerrosta, joten vihreä on maalattu rakennusvuonna -37. Tiedä sitten koska se huono valkoinen on sutaistu... on siitä ainakin 10 vuotta, luulisin.

Se valkoinen maali on saattanut olla lateksimaalia tai sitten ihan öljypohjainen maali. Se, että se irtosi noin helposti johtuu todennäköisesti alimmasta maalikerroksesta. Joskus ennen vanhaan on tehty jotain ihme maalia, joka on tarkoitettu puulle ja metalille. Itselläni on vanha puukaappi, joka on tälläisellä maalilla maalattu. Oli muuton kans vihree maali. Hioessani tätä maalia pois ei se lähtenyt kokonaan pois, vaan se oli imeytynyt osin puuhun. Tämän maalikerroksen alla oli harmaa lyijymaalikerros, joka on saattanut edesauttaa tämän vihreän maalin imeytymisen. En tiedä tämän maalin koostumusta, mutta puun ja metallin lisäksi tätä maalia on suositeltu käytettäväksi myös betonille.

• Miranol

Maalasin ennen maalarin valkolakalla mutta se ei ollut niin hyvä kuin vanha kunnon miranol.Pohjustus: Kaapimella vanha maali pois niistä kohtaa mistä on irtoamassa.Sitten vaan miranolia tarpeeksi monta kertaa.

• Caaleppi

ulkokäyttöön, hilseilee pois parissa vuodessa, kosteus pääsee alle ja puu mätänee...

• mellu

kauppias kyl osaa kertoo, ja myy mielellään oikeen pohjamaalin. varmasti. tuleepahan oikeeta, ja ulos ja etenkin uudismaalaukseen soveltuvaa pohjamaalia. :)

• Helmi täti

Juu niin on, kauppiaat tietävät, ho ho!

• perhonen45

Itse maalasin 2v-sitten,hioin santapaperilla huolellisesti ja tämän jälkeen lakkapensiinillä putsasin pölyt pois.Enkä laittanut mitään pohjamaalia.
      Maalasin Tikkurilan Ovi-ja ikkunamaalilla puolihimmeällä valkoisella 3-kertaa ja hyvät tuli. Aviomieskin oli tyytyväinen, onnistuu tämä maalaus naisiltakin taijan vaihtaa ammattia sanoin miehelleni.Näitä ohjeita kun noudatat hyvä tulee "on kuin uudet"

• Vau!!!

Pidä vain päivätyösi.

• Caalebbi

nyt mitä tököttiä tahdotte, mutta jos ne olis mun, niin ainoa oikea olisi peittävä puunsuoja, elikkäs Vinha.

• ikkunanasa remontoinut

soot jo saanut vinon pinon erilaisia maalimerkkejä, mutta.......... Jos ikkunat on maalattu useaan kertaan, ompi saattanut käyvä niin, että samassa ikkunassa on Tikkurilan, Wintterin, Teknoksen jne koko tuotearsenaali. Vanhoja ikkunoita kunnostaessa on aina syytä hioa kaikki vanhat maalit pois, sillä niissä saattaa olla lyijymaalia, öljymaalia, lateksia ja luoja ties mitä päällekkäin sudittuna. Maalien lajeista voi puhua kauppiaan kanssa, mutta itse suosittelen pohjamaalausta ja sen päälle pintamaali (itse maalasin täydellisen puhdistuksen jälkeen ikkunan pokat pohjamaalilla ja sen jälkeen pintamaalilla ja tämä on kestänyt hyvin, myöhemmin naapuri maalasi ilman pohjamaalausta ja nyt ikkunat hilseilee pahasti)
      Onnea remppaan

• Hilda

Laittakaa vielä valkopippuria päällimmäiseen kerrokseen mausteeksi, niin eivät viihdy pikkulinnut kittien kimpussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe