Guy ONE 40

Anonyymi

Onko teistä kenelläkään kokemusta kyseisestä veneestä? Edullisesti nettiveneessä myynnissä.

https://m.nettivene.com/purjevene/guy/830207

Vene lehti testasi prototyypin aikoinaan. 10 loppuviimein valmistui ja hinnat oli toista miljoonaa.

Miten nuo kestää keliä? Onko menty valtameriä yli näillä?

Ruotsalaisella tyypillä facessa sivu kyseiselle veneelleen, maalannut punaiseksi. Ruotsissa myös svenssoninkeltaisena tollanen. https://m.facebook.com/HogSjoOne40/

24

754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Stormälössä tuollainen kuivilla pari vuotta ollut ja on tullut vierestä ihmeteltyä. Lienee sama vene. Runko vaikuttaa ainakin teoriassa nopealta. Puuhattavaa varmaan riittää jos uskaltautuu.

      • Anonyymi

        Pari kertaa olen tuollaisen kanssa samaan suuntaan purjehtinut keveissä tuulissa. Minusta se oli kokoisekseen hidas. Päättelin, että siinä on iso märkäpinta leveän perän takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari kertaa olen tuollaisen kanssa samaan suuntaan purjehtinut keveissä tuulissa. Minusta se oli kokoisekseen hidas. Päättelin, että siinä on iso märkäpinta leveän perän takia.

        Ei tuo tosiaan ole ollut oikein sellainen nopeudeltaan, kuin olisi pitänyt. Saattaa syynä olla myös omistajien taidot. Tasoitusluvut ovat olleet kovia. Sama koskee aiempiakin Guyn kääntökölisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo tosiaan ole ollut oikein sellainen nopeudeltaan, kuin olisi pitänyt. Saattaa syynä olla myös omistajien taidot. Tasoitusluvut ovat olleet kovia. Sama koskee aiempiakin Guyn kääntökölisiä.

        Guy osasi kyllä piirtää hyvin purjehtivia veneitä. Guy 22 ja Guyline 355/Ridas 35 ovat erinomaisia. Varmasti myö Guy 33 ja Lohi 25. One 40:stä en ole niin vakuuttunut, mutta tuntemattomampi tapaus.

        Guyline 822, 95, 1050 ja 3800 eivät kyllä ole kulkeneet mittojensa mukaista vauhtia.


    • Anonyymi

      Halpahan tuo on, mutta on outo venekin. Taisi tuossakin Guyn projektissa pari konkkaa olla matkassa. Tuliko vene koskaan valmiiksi ja lunastiko lupauksia? Näytti olleen tuplahinnalla myynnissä 2019 ja 2020.

      En kyllä ihan heti tuota miettisi valtamerille. Senhän piti olla todella kevyt, vain 5000 kg ja kölipainokin on olematon 700 kg. Tuskin siiitä läheskään noin kevyt tuli, mutta joissain kommenteissa haukuttiin runkoa veltoksi.

      En ole purjehtinut, mutta muutaman vesillä nähnyt.

    • Anonyymi

      Jos painopiste olis satamaelämässä, niin olis jotenkin retee siihen, paistatella päivää, ja myös lipua kivassa kelissä väylällä eteenpäin. Kalliin ja friikin näköinen hyvin kiillotettuna, hyvällä tavallakin. Uskon että tolla hintaa ja ehkä vähän tinkien vaihtaa kevään myötä omistajaa. Käyttötarkoituksia niin monenlaisia.,jollekkin kiva. Kiitos kommenteista ja tiedoista ystävät..

      T. Alotuspostaaja

    • Anonyymi

      Tuo on se Stormälön vene. Juttelin joskus 10v sitten sen omistajan kanssa. Hän teki sen itse melko valmiista osista. Vaikutti osaavalle kaverille ja vakuutti olevansa veneeseen tyytyväinen. Pientä viimeistelemättömyyttä on yksityiskohdissa. Varmaan on korjailua, kun on maannut huonosti peiteltynä muutaman vuoden. Siinä on perä täysin avoin, joten en lähtisi isoille vesille itse, en edes lähivesille pienten lasteni kanssa. Mutta ihan itselleni voisi olla hyvin mielenkiintoinen.

      • Anonyymi

        Lisäisin vielä, että tuohon hintaan se on kyllä aika houkutteleva. Pari vuotta sitten pyydettiin suunnilleen tuplat.


      • Anonyymi

        Avoin perä nyt ei ole mikään ongelma lasten kanssa. Pelkästään etu. Meillä on ollut avoperäinen vene 15 vuotta. Ensimmäinen sellainen tuli lasten ollessa 5 ja 9. Pitkin Itämerta ja hiukan Itämeren ulkopuolellekin noilla on menty.

        Pari hernettä on tainut perästä mereen tipahtaa. Ei mitään sen isompaa tai vakavempaa. Lapset eivät koskaan ole olleet lähelläkään tipahtaa sieltä. Toki uimaan menevät tuolta ja purjehtiessa tuo on ollut loistava leikkipaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avoin perä nyt ei ole mikään ongelma lasten kanssa. Pelkästään etu. Meillä on ollut avoperäinen vene 15 vuotta. Ensimmäinen sellainen tuli lasten ollessa 5 ja 9. Pitkin Itämerta ja hiukan Itämeren ulkopuolellekin noilla on menty.

        Pari hernettä on tainut perästä mereen tipahtaa. Ei mitään sen isompaa tai vakavempaa. Lapset eivät koskaan ole olleet lähelläkään tipahtaa sieltä. Toki uimaan menevät tuolta ja purjehtiessa tuo on ollut loistava leikkipaikka.

        Et tunne tuota venettä. Siinä on aivan eri tavalla avoin perä kuin joissain normikruisereissa. jne. Normaali avoin perä ei olisi minullekaan ongelma. Rungoltaan se muistuttaa enemmän Imocaa kuin Bavariaa. Guyn lähtöajatus oli paperiarkki, josta nipistetään toisen pään reuna kiinni. Se toinen päähän jää silloin avoimeksi ja tasaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tunne tuota venettä. Siinä on aivan eri tavalla avoin perä kuin joissain normikruisereissa. jne. Normaali avoin perä ei olisi minullekaan ongelma. Rungoltaan se muistuttaa enemmän Imocaa kuin Bavariaa. Guyn lähtöajatus oli paperiarkki, josta nipistetään toisen pään reuna kiinni. Se toinen päähän jää silloin avoimeksi ja tasaiseksi.

        En ole purjehtinut, mutta olen useamman nähnyt ja taisin aikoinaan jossain messuilla käydä tuollaisessa. Onhan siinä perässä kaiteet ja onhan se IMOCAn peräkin täysin turvallinen. Nykyisessä veneessä on lähes 2 m leveä aukko perässä Tuossa sitten leveämpi, mutta ei se mitään muuta. Näyttää olevan myös korkealla, luultavasti korkeammalla kuin minun veneessä, vedestä. Se tietysti haittaa käyttöä eli ei voi istua jalkoja vedessä uittaen.


    • Anonyymi

      Katsoin vähän kuvia ilmoituksesta. Onhan tuo varsin erikoinen jopa One 40:sten joukossa. Siis ei alkuunkaan vakio. Jokuhan täällä jo kertoi, että tuo on itse rakennettu. Selittää osaltaan hintaa. Ei taatusti ole helppo myydä, mutta onhan tuo jo halpa. Silti pitää haluta noin iso vene ja varautua isoihin kuluihinkin. Vene on siis ollut heitteillä ainakin 4 vuotta.

      Itse en kyllä tuohon lähtisi, mutta en noin isoa venettä haluakaan. Hyviä tuon ikäluokan vähän pienempiä saa n. 50 tonnista alkaen. Eihän tuossa ole tuplakajuuttoja takanakaan, mikä on nykyaikana aivan vakio 40-jalkaisissa. Avotilaa on valtavasti, mutta asumistilaa ei taida olla 35-jalkaista enempää. Tuskin myöskään vauhtia verrattuna 2000-luvun 35-jalkaiseen C/R-veneeseen.

      Mitä siis lopulta saa lisäkoolla muuta kuin ongelmia tuossa veneessä?

      • Anonyymi

        Tämä on jotenkin hyvin suomalainen vastaus :)

        Liian iso ja liian halpa, ei kannata ostaa kun pienemmän saa kalliimmalla. Liian erilainen, ei saa myytyä.

        Jäi vain sanomatta, että homeskandin voittanutta ei ole. Ja se on markkinoiden vika, että vuoden 1978 skandiveneestä ei saa omiaan takaisin myydessä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on jotenkin hyvin suomalainen vastaus :)

        Liian iso ja liian halpa, ei kannata ostaa kun pienemmän saa kalliimmalla. Liian erilainen, ei saa myytyä.

        Jäi vain sanomatta, että homeskandin voittanutta ei ole. Ja se on markkinoiden vika, että vuoden 1978 skandiveneestä ei saa omiaan takaisin myydessä!

        Ei ollut mistään homeskandeista puhe, vaan 2000-luvun C/R-veneistä. Tuohan on 90-luvun lopun tuote eikä mitenkään onnistuneeksi osoittautunut.

        Siihen on syynsä, että hinta on tuo. Jos tuo olisi mikä tahansa tunnettu venemalli, hinta olisi vähintään 2-kertainen tuossa koko- ja ikäluokassa.

        Jos ei rahat siihen riitä, kannattaa sitten ennemmin mielestäni ostaa pienempi.

        Voi tietysti tuonkin ostaa, mutta pitää varautua tekee hommia ja laittaa rahaa. Eikä kuvitella saavansa laittetuja rahoja takaisin. Eikä myöskään kuvitella, että tuo purjehdusominaisuuksiltaan pärjäisi vaikkapa First 40.7:lle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut mistään homeskandeista puhe, vaan 2000-luvun C/R-veneistä. Tuohan on 90-luvun lopun tuote eikä mitenkään onnistuneeksi osoittautunut.

        Siihen on syynsä, että hinta on tuo. Jos tuo olisi mikä tahansa tunnettu venemalli, hinta olisi vähintään 2-kertainen tuossa koko- ja ikäluokassa.

        Jos ei rahat siihen riitä, kannattaa sitten ennemmin mielestäni ostaa pienempi.

        Voi tietysti tuonkin ostaa, mutta pitää varautua tekee hommia ja laittaa rahaa. Eikä kuvitella saavansa laittetuja rahoja takaisin. Eikä myöskään kuvitella, että tuo purjehdusominaisuuksiltaan pärjäisi vaikkapa First 40.7:lle.

        Eiköhän tuon suurin este tuon menestymiselle ollut se, että tuli markkinoille liian aikaisin. Aika eikä varsinkaan suomalaiset olleet vielä valmiita kevyelle, leveälle ja varsinkin avotuulissa nopealle veneelle.

        Uudet veneet, kuten esim. joku Club Swan 36, Pogot ja pienemmistä esim. Seascapen jälkeläiset, eli Firstit on hyvin saman oloisia ollakseen 20 vuotta uudempia.

        Voikin vain miettiä miltä ko. brändin tuotteet näyttäisi, jos ei olisi käynyt miten kävi. Innovaatio ja vainu oli kohdallaan.

        Tuohon kun päivittäisi hiilimaston ja laminaatit, niin olisi kyllä kova peli moneen käyttöön.

        Vähän kyllä kiinnostaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuon suurin este tuon menestymiselle ollut se, että tuli markkinoille liian aikaisin. Aika eikä varsinkaan suomalaiset olleet vielä valmiita kevyelle, leveälle ja varsinkin avotuulissa nopealle veneelle.

        Uudet veneet, kuten esim. joku Club Swan 36, Pogot ja pienemmistä esim. Seascapen jälkeläiset, eli Firstit on hyvin saman oloisia ollakseen 20 vuotta uudempia.

        Voikin vain miettiä miltä ko. brändin tuotteet näyttäisi, jos ei olisi käynyt miten kävi. Innovaatio ja vainu oli kohdallaan.

        Tuohon kun päivittäisi hiilimaston ja laminaatit, niin olisi kyllä kova peli moneen käyttöön.

        Vähän kyllä kiinnostaisi.

        Guy Lönngren on edelläkävijä kaikissa veneissään, ja hauskasti erilainen suunnittelija. Harmi, ettei taloudellinen puoli aivan toiminut. Nykypäivänä tuollainen tyyppi varmaan hankkiutuisi töihin Keski-Eurooppaan tai Englantiin, koska siellä on enemmän halua ja kykyä toteuttaa tuollaisia visioita. 70- ja 80-luvulla oli ylivoimaista saada myytyä suomalaisia sarjatuotantoveneitä minnekään. Norjassahan hän toimi muotoiluprofessorina joskus 15-20 vuotta sitten, nyt varmaan jo eläkkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuon suurin este tuon menestymiselle ollut se, että tuli markkinoille liian aikaisin. Aika eikä varsinkaan suomalaiset olleet vielä valmiita kevyelle, leveälle ja varsinkin avotuulissa nopealle veneelle.

        Uudet veneet, kuten esim. joku Club Swan 36, Pogot ja pienemmistä esim. Seascapen jälkeläiset, eli Firstit on hyvin saman oloisia ollakseen 20 vuotta uudempia.

        Voikin vain miettiä miltä ko. brändin tuotteet näyttäisi, jos ei olisi käynyt miten kävi. Innovaatio ja vainu oli kohdallaan.

        Tuohon kun päivittäisi hiilimaston ja laminaatit, niin olisi kyllä kova peli moneen käyttöön.

        Vähän kyllä kiinnostaisi.

        Hiilimasto taitaa noissa vakiona olla, mutta oliko tässä alumiini? Ei ole tuo koskaan näyttänyt sellaista vauhtia kuin Seascape ja vastaavat eikä niitäkään ole 40-jalan kokoluokassa paljoa myyty.

        Suomalaiset eivät tuollaiselle ole valmiita vieläkään. Siksi tuotantokin siirtyi Ruotsiin.

        Oliko tuo sitten edes kevyt ja varsinkaan nopea? 5000 kg olisi ollut kevyt, mutta aika usein on nähty keveitä veneitä paperilla ja punnittuna onkin sitten ollut jotain aivan muuta. 1997 tuli jo Farr 40 OD, mitattu paino 4900 kg ja vauhti aivan eri luokkaa. Toki tuossa sisustusta ei hirveästi ollut. IMX40:ssä (2000) jo oli hyvä sisustus, paino 6500 kg ja edelleen paljon nopeampi kuin One 40.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiilimasto taitaa noissa vakiona olla, mutta oliko tässä alumiini? Ei ole tuo koskaan näyttänyt sellaista vauhtia kuin Seascape ja vastaavat eikä niitäkään ole 40-jalan kokoluokassa paljoa myyty.

        Suomalaiset eivät tuollaiselle ole valmiita vieläkään. Siksi tuotantokin siirtyi Ruotsiin.

        Oliko tuo sitten edes kevyt ja varsinkaan nopea? 5000 kg olisi ollut kevyt, mutta aika usein on nähty keveitä veneitä paperilla ja punnittuna onkin sitten ollut jotain aivan muuta. 1997 tuli jo Farr 40 OD, mitattu paino 4900 kg ja vauhti aivan eri luokkaa. Toki tuossa sisustusta ei hirveästi ollut. IMX40:ssä (2000) jo oli hyvä sisustus, paino 6500 kg ja edelleen paljon nopeampi kuin One 40.

        Ruotsissa isompien uusien veneiden markkinat on aina olleet eri kokoluokassa kuin Suomessa. Lönngrenin vika aina olikin pyöriminen vain Suomen markkinoilla. Guylinet olisivat voineet toimia myös Ruotsissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa isompien uusien veneiden markkinat on aina olleet eri kokoluokassa kuin Suomessa. Lönngrenin vika aina olikin pyöriminen vain Suomen markkinoilla. Guylinet olisivat voineet toimia myös Ruotsissa.

        Tän One 40 mallin kohdalla Ruotsi lähti aukeamaan, 10 veneestä 8 myytiin Ruotsiin. Ne myös valmistettiin Ruotsissa, jonkun heikäläisille rakkaan ja tunnetun valmistajan toimesta. Toimitusaikataulut venyivät vissiin pahasti, siis muistaakseni ihan suuruusluokkaa vuosi eikä muutamia kuukausia. Netistä löytyi ihan myönteisiä artikkeleita Ruotsin mediasta tätä venemallia koskien, intoa ilmeisesti oli. Toimitusvaikeudet oli kuitenkin vakavia, ja varmasti tyrehdyttivät lisämyyntiä. Suunnittelija olisi tarvinnut tiimin ympärilleen, yrityksessä olisi pitänyt olla osaavaa väkeä vastaamaan taloudellisesti toimivasta ja aikataulussa pysyvästä tuotannosta. Voi olla että mahdollisuudet olisi ollut ponnistaa isompaankin tuotantoon ja kehittää venettä edelleen.

        Jokohan aurinkoinen viikonloppu laittaa jollekkin ostohousut jalkaan tuon veneen suhteen?

        T. Alotuspostaaja


    • Anonyymi

      Toivotaan että menee kaupaksi ja vene pääse takaisin merelle.

      Itselleni aivan liian futuristinen ja sisätilat vaikuttavat epäkäytännöllisiltä. Mut joo, tykkänkin enemmän colin archer tyylisistä veneistä.

    • Anonyymi

      Kerran olen ollut tämän veneen kyydissä. Hyvää vauhia se kulki kevyelläkin avotuulella. Aikaansa edellä oleva vene.
      Omistaja teki siihen paljon omia ratkaisuja ja oli osaava kaveri. Muistaakseni hän oli n. 75v kun olin kyydissä. Siitä tosin jo yli kymmenen vuotta aikaa. Taisi olla siirrettävät lyijykiskot, joita sai kryssissä siirtää puolelta toiselle.
      Omistaja tunsi hyvin Lönngrenin ja edellinenkin vene oli Guy paatti.

      Itse seilailen hieman perinteisempien veneiden kanssa, mutta nopean veneen saat jos tuon ostat

      • Anonyymi

        Mukava kuulla näitä kokemuksia! Kuvista ei käy ilmi että onko tuolla takana jonkinlaista peräkajuuttaa, tai muuta majoitusratkaisua? Onko takakannen alla moottori, tuossahan puhuttava takakannesta eikä sitlootasta. Perä litistyy eli ihan takana ei voi punkkaa varmaan olla.

        Luulis, että ei mahdottomat työmaat ole tässä veneessä. Kuitenkin ollut omilla vesillä, niin sähköt ei varmaan voi olla uusimisen tarpeessa kokonaisuudessaan, ja moottori ikänsä puolesta palvelee vielä. Purjeita oli uusittu. Jos ei talvisäilytyksiä ole mokattu pahasti, niin eikö tuolla lähde vesille kohtuullisen työmäärän jälkeen? Tuossa on paljon asioita jotka kiehtoo, mutta menee silti vähän ohi sektorin. Olis kiva olla niin varakas, että voisi olla useampi vene. Sillon tuo mahtuisi yhdeksi muiden joukkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukava kuulla näitä kokemuksia! Kuvista ei käy ilmi että onko tuolla takana jonkinlaista peräkajuuttaa, tai muuta majoitusratkaisua? Onko takakannen alla moottori, tuossahan puhuttava takakannesta eikä sitlootasta. Perä litistyy eli ihan takana ei voi punkkaa varmaan olla.

        Luulis, että ei mahdottomat työmaat ole tässä veneessä. Kuitenkin ollut omilla vesillä, niin sähköt ei varmaan voi olla uusimisen tarpeessa kokonaisuudessaan, ja moottori ikänsä puolesta palvelee vielä. Purjeita oli uusittu. Jos ei talvisäilytyksiä ole mokattu pahasti, niin eikö tuolla lähde vesille kohtuullisen työmäärän jälkeen? Tuossa on paljon asioita jotka kiehtoo, mutta menee silti vähän ohi sektorin. Olis kiva olla niin varakas, että voisi olla useampi vene. Sillon tuo mahtuisi yhdeksi muiden joukkoon.

        Pari vuotta sitten pressu siirtyi veneen päältä sivuun. Se kuvannee talvisäilytyksen tasoa. Ispourje on vissiin ollut mastolla koko ajan.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ja miksi suomalaiset jännittää?

      Taas nähtiin osoitus siitä tuolla Tokiossa kun meidän ukko jännitti kisansa pipariksi. Eihän muut jännitä mitään. He vaan roiski haulikolla naama peru
      Maailman menoa
      128
      1435
    2. Olipa hyvä sarja Sofian salaisuudet

      Sofian ulosanti niin miellyttävää kuunneltavaa, toista kuin Maran öö, öö, tota, tota, mmmm, mmmmm. Ja Stefun äitikin oli mukana miesystävänsä kanssa,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      1383
    3. En kaipaa enää "kaivattuani"

      Tai siis kaipaan, mutta en voisi kuvitellakaan enää meitä mihinkään suhteeseen. En toivo häneltä yhteydenottoja, enkä myöskään mielellään haluaisi en
      Ikävä
      93
      1276
    4. Sofia naureskelee Nikolle avoimesti

      Ilkeä akka https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/23a3e901-b255-4986-acc4-287acedfded6
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1202
    5. Miksi Martina oli niin kamala Sofialle?

      Eron tullessa kuitenkin Martina oli kiitollinen, siunattu, onnellinen. Onhan tuo ihan tavanomaista että kaverin mieheen voi rakastua . Rakastuihan Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1099
    6. Kiitos Seiskalle Sofian nolaamisesta!

      Pitkän aikaa Seiska selkeästi mielisteli pellepariskuntaa. Ei pienintäkään juttua esimerkiksi pellepariskunnan vapun sekoilu- ja riitelybileistä Levi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      971
    7. Mara Taas kiitollinen

      Mä en kestä😂.. Mara Taas kiitollisena istuu rannalla, eikö se vois keksiä jo jotain muuta tekstiä. Monta kuvaa taas missä MINÄ, MINÄ. Ja taas mennään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      910
    8. Analysoi teidän kohtaamisianne

      Mikä niissä vaikuttaa siltä että tunne on molemminpuolinen?
      Ikävä
      63
      891
    Aihe