Jos kiellän opiskelijat leikkauksesta, niin pitävätkö lääkärit sanansa?

Anonyymi

Vai hiippaileeko sieltä joku lauma kun nukahdan?

9

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä pahaa siinä on jos erikoistuvat lääkärit osallistuu leikkaukseesi? Olin joitakin vuosia sitten tekonivelleikkauksessa jonka teki erikoistuva lääkäri pätevän ortopedin ohjauksessa. Olihan se mielenkiintoista kuunnella mitä milläkin hetkellä tehtiin ja leikkaustuloskin oli hyvä kun työtä tehtiin kahden lääkärin toimesta huolellisesti.
      Joskus aiemmin olin ohutneulanäytteen otossa ja lääkäri kysyi saako opiskelijat seurata toimenpidettä. Myönsin luvan, eikä niistä opiskelijoista ollut mitään haittaa kun katselivat sivusta.
      Sama tuon luulisi olevan potilaalle ketä kaikkia siellä leikkaussalissa liikkuu leikkauksen aikana. Jokin vuosi sitten jälkitarkastustani tehdessään lääkäri kertoi että kävi leikkaukseni aikana leikkaussalissa, kun kaksi muuta lääkäriä teki leikkausta, enkä kokenut tuota mitenkään ongelmana.

    • Anonyymi

      Eikös potilas saa valita sairaalansa. Valitse sairaala, joka ei ole opetussairaala. Siinä on se riski, että sinulle tehtävästä toimenpiteestä on sellaisessa sairaalassa vähemmän kokemusta.

    • Anonyymi

      Itse ei voi sairaalaa valita.
      Ainakin HUS:n alueella erikoissairaanhoito on ripoteltu eri laitoksiin, ortopedia eri talossa kuin esim. vatsakirurgia, jne.

      Jos leikkauksessa on mukana opiskelija, niin häntä ohjaa kyllä aivan kokenut kirurgi.
      Jostainhan se oppi on saatava, leikkauksen tekemistä on vaikea opetella kirjan sivuilta tai tietokoneelta.

      • Anonyymi

        Otetaanpa tähän pari lainausta STM:n nettisivuilta jossa käsitellään hoitopaikan valintaa.
        "Vuodesta 2014 alkaen potilaalla on ollut mahdollisuus valita terveysasema ja erikoissairaanhoidon yksikkö kaikista Suomen julkisista terveysasemista ja sairaaloista."
        "Erikoissairaanhoidon hoitopaikka valitaan yhdessä lähetteen antavan lääkärin tai hammaslääkärin kanssa.
        Potilaalla on hoitopaikan käytäntöjen mahdollistamissa rajoissa oikeus valita myös häntä hoitava lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattilainen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otetaanpa tähän pari lainausta STM:n nettisivuilta jossa käsitellään hoitopaikan valintaa.
        "Vuodesta 2014 alkaen potilaalla on ollut mahdollisuus valita terveysasema ja erikoissairaanhoidon yksikkö kaikista Suomen julkisista terveysasemista ja sairaaloista."
        "Erikoissairaanhoidon hoitopaikka valitaan yhdessä lähetteen antavan lääkärin tai hammaslääkärin kanssa.
        Potilaalla on hoitopaikan käytäntöjen mahdollistamissa rajoissa oikeus valita myös häntä hoitava lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattilainen."

        Sairaanhoidon ja hoitopaikan voi toki valita, mutta leikkausten suhteen on pikkuisen eri asia.
        Jokaisesta talosta ei löydy joka alan ammattilaista, kirurgia.
        Leikkauksia on keskitetty eri laitoksiin.


      • Anonyymi

        Ai ei saa kieltäytyä opiskelijoista? Miksi lapussa sitten lukee että saat halutessasi kieltää opiskelijat? Sekin valetta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairaanhoidon ja hoitopaikan voi toki valita, mutta leikkausten suhteen on pikkuisen eri asia.
        Jokaisesta talosta ei löydy joka alan ammattilaista, kirurgia.
        Leikkauksia on keskitetty eri laitoksiin.

        Aloittajan tapauksessa pitäisi riittää se ettei menisi yliopistolliseen sairaalaan jossa opiskelijoita voi olla seuraamassa leikkauksia.

        Ihmettelen kyllä aloittajan ajatuksia että mitä hän kokee pahaksi että alaa opiskeleva henkilö katselisi leikkausta, koska siellä leikkaussalissa liikkuu aika iso joukko ihmisiä muutenkin, eikä vaan leikkaava lääkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan tapauksessa pitäisi riittää se ettei menisi yliopistolliseen sairaalaan jossa opiskelijoita voi olla seuraamassa leikkauksia.

        Ihmettelen kyllä aloittajan ajatuksia että mitä hän kokee pahaksi että alaa opiskeleva henkilö katselisi leikkausta, koska siellä leikkaussalissa liikkuu aika iso joukko ihmisiä muutenkin, eikä vaan leikkaava lääkäri.

        Minua ei ole uskottu lääkärissä kertaakaan kun olen kertonut olevani sairas. Olen joutunut syömään ties mitä mielialalääkkeitä koska olen mielisairas, kuvittelen että minulla on sairaus. Minut on naurettu ulos sairaalasta. Suoraan sanottuna v*tuttaa pelkkä ajatuskin että pitäisi kaiken tämän jälkeen toimia vielä opetusvälineenä. Suorastaan v*tuttaa pelkkä lääkärien ja hoitajien naaman näkeminen ja sairaalassa oleminen. En taida mennä ollenkaan. Taidanpa sittenkin, että saavat sitten vaikka tappaa sinne leikkauspöydälle


    • Anonyymi

      Onko sillä jotain väliä kun nukut?
      Enemmän olisin huolissani siitä kuka sinua hoitaa kun olet hereillä.
      Itse en mene kunnalliseen terveydenhoitoon vasta kun on todellinen pakko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe