Nyt kun ei ole muuta tekemistä niin aloin muistella mitä 17 v koululaisena vuoden 1964 kesällä sain aikaan palvellessani messikallena FÅAn:n m/s Frej:llä ja junkkina Norsdtrömin s/s Veljellä.. Unelma elämästä maailman merillä ei toteutunut, mutta noita kesän muistoja haluaisin tarkentaa. Frej:n mukana olin Kotka–Lontoo–Oulu reissulla, hmm aika suuren osan avomerellä purjehdittaessa nojailin reelinkiin ja syötin kaloja :-).
s/s Veli haettiin Aalborgista , oli tulipunainen Lauritzenin laiva ja harjoittelin kansihommia maalailemalla harmaaksi laivan 95 metristä kylkeä. Kävimme Leningradissa, Danzikissa, ja Norjass (ehkä Kristian Sandissa) Helsingissä mönstrasin ulos ja jatkoin koulussa viimeistä luokkaa.. Siitä missä järjestyksessä ja mitä lastia kuljetimme, ei minulla ole enää tarkaa muistikuvaa.
Merimieselämää jatkoin laivastossa Matti Kurjella mm Falmouth–Halifax–Montreal–Washington–Reikjavik–Aalbog reissulla, mutta siihen ne kunnon laivapalvelut päättyivätkin.. sen jälkeen vain Itämerta ristiinrastiin purjeilla.
Sattuisiko jollakulla täällä olla tietoa mistä voisin kaivella tuollaisia tieoja? Kiitos kaikesta avusta jo etukäteen.
TimoT hmm 73 v
Mistä voisin etsiä laivojen (m/s Frej ja s/s Veli ) lokirjoja tms kesäsältä 1964
4
257
Vastaukset
- Anonyymi
Varustamoltahan noita voi kysellä. Tuskinpa mitään dokumentteja enää on olemmassa.
Ja jos on niin ei siellä ainakaan messikallen tai junkin tekemisiä mainita edes nimeltä.- Anonyymi
Ja mitä kalle tekemisiin tulee niin kyllä päiväkirjassa mainittu että minä kallena olin "punaisella matolla". Punainen matto tarkoitti ainakin siihen aikaan kapteenin puhuttelussa.
- Anonyymi
Nordstömin osalta voit teidustella Loviisan Merimuseollta.
- Anonyymi
https://www.abo.fi/fi/merihistorian-laitos/
Siellä on paljon tietoa, mm. FÅAn lokikirjoja. Itse löysin sieltä Virgon ja Ilmattaren kirjat vuosilta 67-69
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 315703
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus134182- 1962379
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1661770Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan791696Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike351477Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141375En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.741355viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2241204- 941195