Epäilen epilepsiaa

Anonyymi

Hei, olen 41 v nainen ja haluaisin kuulla miten muilla oireilee epilepsia, joka ei aiheuta sellaisia epilepsiakohtauksia mitä yleensä epilepsialla ymmärretään? Eli millaisia kohtaukset voivat olla ja miten epäily epilepsiata on herännyt? Miten teitä on tutkittu? Osaatteko kuvailla miltä kohtaus tuntuu? Olisin tosi kiitollinen vastauksista. Minua on 4 v tutkittu vaikka miten mutta nyt vasta itse luin että minullahan on ihan kuin joku "ei tyypillinen" epilepsia. Ainakin jonkin laisia "kohtauksia" tulee 0- 20 kertaa päivässä. Kukaan niitä ei ole pystynyt selittämään. Olen luullut että ne ovat katapleksia kohtauksia. Minulle on tehty laaja unitutkimus mutta narkolepsiaa minulla ei ole.

3

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osaan sanoa ainoastaan sen, että sukulaisellani oli poissaolokohtauksia, joita ei olisi varmasti edes osattu epäillä, ellei hän itse olisi hakeutunut tutkimuksiin. Ihan helposti ne eivät aivofilmistä näkyneet, mutta lopulta vaurio saatiin kiinni. Hänellä oli sellaisia tuntemuksia, että hän esim. yhtä äkkiä unohti, mitä hänen selkänsä takana on. Eli tavallaan menetti paikan tajunsa. Myöhemmin tuli myös joitain isoja perinteisiä kouristuskohtauksia, mutta siinä vaiheessa oli jo diagnoosi ja lääkitys.

      Onko sinulle tehty pitkäaikainen aivosähkökäyrätutkimus? Jos saat kohtauksia niin usein, kuin epäilet, pitäisi kohtaukset saada kiinni 1 - 2 vrk tutkimuksessa.

      Onko muiden sairauksien mahdollisuus poissuljettu? Onko varmaa, ettei tila ole psyykkinen? Sinua on tutkittu jo varsin pitkään.

      • Anonyymi

        Minulta on poissuljettu valtava määrä sairauksia, en edes tiedä kaikkia.. Lähetetty näytteitä ulkomaille jne. Mutta ei ole tuota eeg tä tehty. Ei ole kukaan maininnut epilepsian mahdollisuudesta. Yritän kyllä vielä päästä sellaiseen vaikka voimani ovat jo aika lailla lopussa näiden suhteen. Se piti vielä sanoa että ketogeeninen ruokavalio auttaa hurjasti oireisiin mutta en ole sitä kauaa jaksanut noudattaa. Ja muutenkin, haluaisin ensin tietää mitä hoidetaan.


    • Anonyymi

      Niin. En osaa vastata täysin tuohon kysymykseen, mutta yritän parhaani.

      1.) Miten oireilee? Miten todettiin ja millaisia kohtauksia?
      -Oireilee hyvin monella eri tavalla mm. Pieninä paikallisalkuisina kohtauksina: Puheen katkeamisena, äännähdyksenä esim. änkyttäminen tai kiljahdus, silmät menettää pariksi sekunniksi hallinnan (räpyttelee, kääntyy ylös). Säilytän tajun näissä pienemmissä kohtauksissa, mutta en hallitse kehoani. Tiedän että kohtaus on päällä, mutta en voi pysäyttää sitä. Se vaikuttaa tällöin vain pienellä alueella aivoissa. Toinen kohtaustyyppi on sitten tajuttomuuskohtaus eli kouristelukohtaus. Kolmas on ollut ns.”drop-seizure” eli lihasjännitys katoaa, jalat lähtee alta, tajunta pysyy koko ajan. Näitä oli yhdessä vaiheessa lääkkeen purun aikana. Löin päätä pöytään ja kaatuilin yhtäkkiä. Onneksi ei ole näitä enää. Ja viiminen on pieni kohtaus, jonka aikana pysähdyn ”haaveilemaan”, silmä jää tuijottamaan jotain. Nämä on hyvin lyhyitä, jää usein huomaamatta jos ei tiedä.
      2.) Miten tutkittu?
      -Todettiin jo lapsena kouristelukohtauksen alettua koulussa. Tutkittiin pään mangneettikuvauksella, tt-tutkimuksilla ja useilla eri eeg-tutkimuksilla. Osan näki lääkäritkin itse. Diagnoosi tuli melko pian. Lisäksi silminnäkijöiden havainnot.
      3). Miltä tuntuu?
      -Tuntuu kuin päässä olisi joku epäkunnossa/ei toimi niinkuin pitää. Tuntuu kuin naksuisi päässä ja aivoissa on epämiellyttävä tunne. Tuntuu kuin paine kasvaisi hetkellisesti. Niin ja aivothan ei tunne mitään, mutta minä väitän että minä tunnen. Pahinta on kuin ei pysty hallitsemaan itse mitä tapahtuu. Vähän kuin olisi lentokoneessa kapteenina, mutta lentokone ei ota enää vastaan kapteenin ohjausta vaan lentää autopilotilla minne lystää. Seuraat vaan tilanteen kehittymistä voimatta sille itse mitään. Pienissä kohtauksissa ei ole jälkisekavuutta ja toiminta jatkuu siitä mihin jäi. Suuressa kohtauksessa on kipuja, sekavuutta, pahoinvointia ja verta usein vaatteissa ja naamassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe