Mistä vene kesäksi?

Anonyymi

Onko ajatuksia mistä löytyisi vielä hyvää tällä vuosituhannella tehtyä venettä kesäksi? On suurehko yllätys ettei veneitä näytä tulevan myyntiin kevään edetessä? Myynnissä ei yksinkertaisesti ole mitään kiinnostavaa.

Soittelin maahantuojia läpi ja mitään ei (tietenkään) saa enää tälle vuodelle.

19

249

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laita Facebookin purjevenefoorumille ostoilmoitus.

    • Anonyymi

      Veneitä löytyy, jos on rahaa.
      Keski-Euroopasta ehtii saada veneen Suomeen kesäksi enkä usko, että ole soitellut ne valmistajat läpi.

      • Anonyymi

        Hiukan hankala päästä sinne.


    • Anonyymi

      Yhdellä haulla löysin alta minuutin noin sata tällä vuosituhannella tehtyä venettä hintahaarukassa 10keur-1300keur. Hyvää venettä et ole määritellyt.
      On se vaan hyvä, että vesille menoon tarvitaan vene. Jos sitä ei kykene löytämään ei vesillekään pääse, siellä kun on erilaiset tilanteet kuin näppäimistön ääressä.

    • Anonyymi

      Kriteriana tällä vuosituhannella rakennettu on toki ihan hyvä kriteria muiden kriterioiden joukossa. Sillä ei tosin mielestäni ole välttämättä suurtakaan merkitystä veneen kunnon ja ominaisuuksien suhteen kun purjevenettä on hankkimassa koska osa veneilijöistä on äärimmäisen pedantteja ja ovat pitäneet veneistään todella hyvää huolta, uusineet tekniikkaa jne. saattaa jopa olla niin, että 30 vuotta vanhan veneen käyttötunnit ovat minimaaliset jos sitä on käytetty keskimäärin 2-4 viikkoa per kesä ja ylläpitoa on teetetty ammattilaisilla rahaa säästämättä. Toisaalta olen nähnyt myös veneitä, mitkä 5 -vuoden piittaamattomalla käytöllä ovat lähes romutuskunnossa.

      Jos ei halua tai ei ole mahdollisuutta käyttää aikaa veneen etsintään, niin riittävän uuden hankkimalla osuu pienemmällä vaivalla hyväkuntoiseen yksilöön, koska noissa vanhemmissa veneissä +20 vuotta ikää jne loistavassa kunnossa olevien yksiöiden määrä on ehkä vain n. 10 % ja muut on jonkunlaista kompromissia missä on laitettavaa.

      Siitä olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että mieleistä venettä on vaikea löytää käytettyjen ja uusienkin markkinasta jos on mieltymyksiltään valikoiva, eikä halua kuitenkaan maksaa liikaa räätälöinnistä omaan makuun. Tällä hetkellä perheellämme on käytössä pari venettä ja nyt on muutaman vuoden ollut hakusessa merikelpoinen liukkaasti liikkuva moottorivene, mitä käytettäisiin huviajeluun ystävien kanssa ja pienimuotoiseen venematkailuun kahden mukavuudenhaluisen aikuisen porukalla. Ikäännymme ja liikuntakyky huononee, joten veneen tulee olla ympärikäveltävä jne. Uutena ostettaessa kriteriamme täyttävä vene maksaisi mieleiseksemme räätälöitynä n. 250 - 300 k€ . Sitä summaa en tule veneeseen sijoittamaan , vaan etsin mieluummin soveliasta käytettyä ja hyväkuntoista. Muutamia kandidaatteja olen käynyt katsomassa sillä ajatuksella, että jotain korjauksia ja räätälöintiä veneeseen joutuu kuitenkin teetättämään. Kun menen katsomaan venettä ja sen rungon malli , ominaisuudet ja laatu tuntuisivat miellyttävän, niin arvioin veneeseen tarvittavan investoinnin suuruuden, jotta siitä saataisiin mieltymystemme mukainen. Tällä hetkellä olen tullut sellaiseen tulokseen, että käytettyjen markkinasta mieleinen voisi löytyä kokonaisinvestoinnilla n. 100 k€. Viimeisin mitä vaivauduin katsomaan oikein paikan päälle olisi vaatinut n. 40 - 50 k€:n investoinnin veneen hinnan päälle kun alkujaan varsin laadukasta 2000 luvun venettä oli käytetty varsin suurpiirteisesti. Itse aihio olisi voinut tulla kysymykseen kyllä. Aiemmin ajattelin, että käypäisen voisi onnistua hankkimaan käytettynä hintaluokassa n. 50 - 60 k€ vaan nyt n. parin vuoden intensiivisen selvittelyn tuloksena hintaluokka n. 80 - 100 k€ on realistisempi.

      • Anonyymi

        Ihan uteliaisuutta kysyn, millaisista asisoista tulee 40-50 k€ investointi 2000-luvun veneeseen? Ilmeisesti kuitenkin puhutaan reilusti alle 40-jalan veneistä hintaluokasta päätellen?

        Itsellä 35-jalkainen 2000-luvun vene ja en millään keksi miten siihen saisi menemään tuollaisen summan. 20 k€ vielä keksin ja silläkin saisi jo uuden koneen, purjeet, elektroniikan sekä heloitusta ja köysistöä. En kuitenkaan näe mitään tolkkua koneen uusinnassa, joten lähinnä 10-15 k€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan uteliaisuutta kysyn, millaisista asisoista tulee 40-50 k€ investointi 2000-luvun veneeseen? Ilmeisesti kuitenkin puhutaan reilusti alle 40-jalan veneistä hintaluokasta päätellen?

        Itsellä 35-jalkainen 2000-luvun vene ja en millään keksi miten siihen saisi menemään tuollaisen summan. 20 k€ vielä keksin ja silläkin saisi jo uuden koneen, purjeet, elektroniikan sekä heloitusta ja köysistöä. En kuitenkaan näe mitään tolkkua koneen uusinnassa, joten lähinnä 10-15 k€.

        Veneiden kunnollinen peruskunnostus maksaa vähintään 40-70 k€ riippuen vaurioista ja yksityiskohdista, esim teak-kannen tilasta tai olemassaolosta. 100 k€ saa menemään jos menee kone uusiksi, runko maalataan, kansi vaihtoon, heloitus, sähköt jne. Ei oo halpaa lystiä, mutta vaihtoehto on arvoton raato joka on koko ajan rikki jostain ja hajoaa lisää.

        Tuolla seilaa useampikin mintti 70-luvun arvovene johin tuon on tehty, kahdesti toki. Se on hinta mikä pitää maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneiden kunnollinen peruskunnostus maksaa vähintään 40-70 k€ riippuen vaurioista ja yksityiskohdista, esim teak-kannen tilasta tai olemassaolosta. 100 k€ saa menemään jos menee kone uusiksi, runko maalataan, kansi vaihtoon, heloitus, sähköt jne. Ei oo halpaa lystiä, mutta vaihtoehto on arvoton raato joka on koko ajan rikki jostain ja hajoaa lisää.

        Tuolla seilaa useampikin mintti 70-luvun arvovene johin tuon on tehty, kahdesti toki. Se on hinta mikä pitää maksaa.

        Nyt puhuttiin Suomessa olevista 2000-luvun veneistä. On niitäkin tosin jouduttu jo maalaamaan, esim, siniset X:t, mutta muuten tuntuu varsin kaukaa haetulta, että olisivat 40 k€ puhumattakaaan 100 k€ peruskunnostuksen tarpeessa. 1000-2000 h ajettu moottori makeavesijäähdytyksella on lähinnä sisäänajettu.


    • Anonyymi

      Kysymys on mausta ja vaatimustasosta. Kyseessä siis moottorivene ottamassani esimerkissä ja ympärikäveltävä. Koneen käyttötunnit maltilliset konetta ei tarvitse uusia. Jollekin vene kelpaisi lähes sellaisenaan. Runko vaikuttaisi ehjältä ja hyväkuntoiselta.

      Sen sijaan n. 34 jalkaisen veneen sisätilat ovat omaan makuun nuhjuiset ja kuluneet, eikä kunnollista saa hiomalla, vaan salongin lattiat ja kuljettajan työtilat, istuimet karttapöydän tasot ja kulku kannelle joudutaan uusimaan sekä veneen uimatasolta, että hytistä ulos ja sisään esteettömyys huomioiden tarkoittaa sekä lasikuituhommia, korkeatasoisen puusepän palveluita, kaiteiden osittaista uusimista. Osa ovista on saanut kipeää ja joudutaan korjaamaan, tiikkikansi kunnostamaan ja kaikki kätevästi käytettävät säilytystilat joudutaan rakentamaan niin makuutiloihin, keittiöön, vessaan kuin salonkiin niitä kun ei ole alkujaan tehty. Veneen ensimmäinen omistaja ei ole nähnyt tarpeelliseksi maksaa niistä kun on käyttänyt venettä pääosin yhteysveneenä mökille. Tilaa näiden rakenteluun on runsaasti kun n. 9 metrisessä veneessä makuutilat on vain kahdelle henkilölle Kannelta käytettävät säilytystilat on OK. Merenkulkuinstrumentaatio on alkuperäistä ja osin rikki. Ei kannata säilyttää vaan uusia kaikki. Veneen kauppaan ei kuulu käyttövarustusta vaan ne pitää hankkia.

      Tuosta kun tekee kustannusyhteenvedon kun tavoitellaan korkeatasoista lopputulosta niin kustinki materiaaleineen veistämöllä teetettynä suuruusluokassa:
      -suunnittelu 5 k€
      -puutyöt materiaaleineen 20 k€
      - lasikuitutyöt 5 k€
      - metallityöt 5 k€
      - merenkulkuelektroniikka asennettuna 10 k€
      - varustus 5 - 10 k€

      Veneen tankeissa on säästetty ja valittu materiaaliksi alumiini RST:n asemasta. Niiden uusimista ei ole huomioitu kustannusarviossa.

      • Anonyymi

        Miksi kirjoitat moottoriveneestä purjehduspalstalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kirjoitat moottoriveneestä purjehduspalstalla?

        Tämä on joku moottorivenepuolen Swan 36-mies.


    • Anonyymi

      Mauista ei voi riidellä, sanos havajilainen.
      Niitä on yhtä monta kun on kippariakin. Yks ajaa sytkyttää Norpalla, joka on kriteriat täyttävä sille kipparilakkiselle möhömahalle. Toiselle pitää olla pärinää ja pauketta pokerijuoksussa. Kolmas purjehtii laiturissa tai laiturista toiseen puolen millin halperilla.

    • Anonyymi

      Uskomattomia korjauskuluja. Ei todellisuudessa joudu murto-osaankaan kustannuksista. Tietysti, jos teettää ulkopuolisella, niin joutuuhan siitä maksamaan. Menettää lisäksi tekemisen ilon.

    • Anonyymi

      Osa osaa ja haluaa tehdä itse, osa ei osaa eikä haluakaan priimaa tai oma käsitys priimasta on erilainen kuin jollain toisella. Osa pystyy silti maksamaan ulkopuolisen ammattityön kun oma työpanos kannattaa käyttää johonkin paremmin tuottavaan.

      Onneksi yhteiskuntamme Suomessa mahdollistaa erilaisia mahdollisuuksia päästä käsiksi itseään miellyttäviin veneisiin. Kätevä käsistään ostaa halvalla raadon, mihin normaali tervejärkinen ei koskisi metrin kepilläkään. Ja käyttää kaiken vapaa aikansa 10 - vuoden ajan raadon loihtimiseen priimaksi. Homma maksaa lisäksi avioliiton ja perintörahat mutta rumasta vareksesta syntyy kaunis klassikko ja kadehdittava joutsen.

      Sitten on tämä ammattimiesten porukka, joilla on tuttavapiirissään toisia ammattimiehiä. Yksi ostaa raadon ja verkostoon kuuluvat muut ammattimiehet tekevät ilmatteeks veneen kunnostukseen tarvittavan oman ammattiosaamisen työt ja työ etenee joutuisasti ja valmista tulee. Vastineeksi veneen ostaja menee tekemään kavereilleen oman ammattialansa erikoistyöt. Työ on laadukasta ja lopputulos veistämötasoista, aikaa on käytetty tehokkaasti siihen mitä kukin osaa kokonaisaikaa säästyy, raha ei vaihda omistajaa ja kaikki paitsi verottaja ovat tyytyväisiä.

      Sitten on tämä porukka, lottovoittajat tai kultalusikka suussa syntyneet peukalo keskellä kämmentä tai muutoin vain hyvään tienistiin käsiksi päässeet. Nämä ostaa uutta tai sitten käytettyä ja käyttävät ammattitaitoaan esimerkiksi hintaneuvotteluihin, varustehankintoihin ym ja ovat valmiita maksamaan työstä. Nämä kaverit pyörittävät kansantaloutta ja tarjoavat työtä venealan ammattilaisille. Työn hintaan sisältyy itse palkka, sivukulut ja verotkin vielä maksetaan.

      Mikä malleista sitten on paras, se riippuu katsantokannasta. Jos kysytään verottajan tai työeläkeyhtiön näkökantaa, niin olen jokseenkin vakuuttunut, että mielipide on erilainen kuin kysyttäessä veneen omistajalta itseltään. Hyvää meillä Suomessa on mm. se, että kaikki mallit ovat ainakin toistaiseksi laillisia ja kaikilla noilla pääsee käsiksi itseään miellyttävään veneeseen hyvinkin erilaisista lähtökohdista ponnistettaessa.

      • Anonyymi

        Onko sinulla paha olla?


    • Anonyymi

      On nämä keskusteluja ja ajatuksia aloittajalle. Hän on taas kadonnut kuin pieru Saharaan.

      • Anonyymi

        Luulenpa että kyseessä on sama tyyppi joka tekee tällaisia yleisluontoisia jutustelu-aloituksia. Lieneekö Suomi24 palkkalistoilla.

        Mitä mieltä olette, onko sininen veneen värinä parempi kuin valkoinen? Entä minkälaiset verhot kannattaisi hankkia kajuuttaan? Kertokaa hyviä retkisatamia. Onko purjeveneet liian kalliita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulenpa että kyseessä on sama tyyppi joka tekee tällaisia yleisluontoisia jutustelu-aloituksia. Lieneekö Suomi24 palkkalistoilla.

        Mitä mieltä olette, onko sininen veneen värinä parempi kuin valkoinen? Entä minkälaiset verhot kannattaisi hankkia kajuuttaan? Kertokaa hyviä retkisatamia. Onko purjeveneet liian kalliita?

        "Luulenpa että kyseessä on sama tyyppi joka tekee tällaisia yleisluontoisia jutustelu-aloituksia. Lieneekö Suomi24 palkkalistoilla."
        Sitäpä juuri tarkoitin.


    • Anonyymi

      Mitäs siitä vaikka keskustelu eksyisikin sivuraiteille ja laituriparlamentin jutusteluun. Samanhenkistä porukkaa kun turisee keskenään.

      Aloittajan avaukseen nyt ei oikein kunnollisia vastauksia saa tekemälläkään kun ei ole mitenkään halunnut täsmentää mitä ja millä budjetilla on etsimässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ja miksi suomalaiset jännittää?

      Taas nähtiin osoitus siitä tuolla Tokiossa kun meidän ukko jännitti kisansa pipariksi. Eihän muut jännitä mitään. He vaan roiski haulikolla naama peru
      Maailman menoa
      129
      1508
    2. Olipa hyvä sarja Sofian salaisuudet

      Sofian ulosanti niin miellyttävää kuunneltavaa, toista kuin Maran öö, öö, tota, tota, mmmm, mmmmm. Ja Stefun äitikin oli mukana miesystävänsä kanssa,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1457
    3. En kaipaa enää "kaivattuani"

      Tai siis kaipaan, mutta en voisi kuvitellakaan enää meitä mihinkään suhteeseen. En toivo häneltä yhteydenottoja, enkä myöskään mielellään haluaisi en
      Ikävä
      94
      1313
    4. Sofia naureskelee Nikolle avoimesti

      Ilkeä akka https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/23a3e901-b255-4986-acc4-287acedfded6
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1224
    5. Miksi Martina oli niin kamala Sofialle?

      Eron tullessa kuitenkin Martina oli kiitollinen, siunattu, onnellinen. Onhan tuo ihan tavanomaista että kaverin mieheen voi rakastua . Rakastuihan Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1117
    6. Kiitos Seiskalle Sofian nolaamisesta!

      Pitkän aikaa Seiska selkeästi mielisteli pellepariskuntaa. Ei pienintäkään juttua esimerkiksi pellepariskunnan vapun sekoilu- ja riitelybileistä Levi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      997
    7. Mara Taas kiitollinen

      Mä en kestä😂.. Mara Taas kiitollisena istuu rannalla, eikö se vois keksiä jo jotain muuta tekstiä. Monta kuvaa taas missä MINÄ, MINÄ. Ja taas mennään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      937
    8. Analysoi teidän kohtaamisianne

      Mikä niissä vaikuttaa siltä että tunne on molemminpuolinen?
      Ikävä
      63
      900
    Aihe