Lastutus eli tehonlisäys

Anonyymi

Onko kellään kokemuksia Madan skyactiv moottorin lastutuksesta. Mulla on 2016 mallin mazda 3 sillä 120 hv koneella, mutta Mazda 6 autossahan on sama kone, eli 2 litrainen, mutta siinä on 160 hv tehot.
Periaatteessa saisi varmaankin tehot nostettua 160 -180 hevosvoimaan ettei moottori kärsi? Lähinnä kiinnostaa kokemukset että kannattaako ja mita kustantaa?

11

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuinka isoa venettä vedät kun ei tehot riitä?

    • Anonyymi

      Vaparikonetta on huono optimoida ja tehoa saadaan siksi vain nimeksi lisää.

      • Anonyymi

        Paitsi niissä tapauksissa missä pienempitehoinen on tehty tehokkaammasta ohjelmallisesti kuristamalla. Käsittääkseni nuo Mazdan kaksilitraiset 120hv ja 160 hv koneet ovat muuten täysin identtisiä mutta pienemmän tehot on vaan ohjelmallisesti rajattu tuohon 120 hv tasoon.

        Saahan tuolla ohjelmoinnilla huipputehoa reilusti lisää, mutta vaparissa se tulee lähinnä yläkierrosalueelle, eli käytännön normaaliajossa ero on aika pieni tai jopa olematon. Makuasia sitten kuinka paljon tuota yläkierrosten tehoa arvostaa/tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi niissä tapauksissa missä pienempitehoinen on tehty tehokkaammasta ohjelmallisesti kuristamalla. Käsittääkseni nuo Mazdan kaksilitraiset 120hv ja 160 hv koneet ovat muuten täysin identtisiä mutta pienemmän tehot on vaan ohjelmallisesti rajattu tuohon 120 hv tasoon.

        Saahan tuolla ohjelmoinnilla huipputehoa reilusti lisää, mutta vaparissa se tulee lähinnä yläkierrosalueelle, eli käytännön normaaliajossa ero on aika pieni tai jopa olematon. Makuasia sitten kuinka paljon tuota yläkierrosten tehoa arvostaa/tarvitsee.

        Teiniviiksi tarvii kaiken tehon mitä vaan räppänästä irti saa.


    • Anonyymi

      Kannattaa vertailla teho ja vääntökäyriä vakio vs mitä luvataan lastulla. Eihän tuo välttämättä alakierroksille tuo lisää voimaa eli arkiajossa muutosta ei huomaa. En itse menisi sotkemaan vakio-moottorinohjausta jonkun @6000rpm tehon takia.

      Ellen väärin muista, ihan vakuutuksen takia niissä rajoitettu teho, ei Suomen mutta esim Japanin vakuutusten takia. Mutta alakierroksillahan se voi jo olla ihan yhtä voimakas kuin 165hv versio.

      • Anonyymi

        Ainakin nuo firmat jotka tekee lastutusta sanoo että teho lisääntyy ja kulutus pienenee, vaikka en usko tuohon Mazda 3 kohdalla, kun se kuluttaa matka-ajossa 4.5 - 5 litraa satasella?
        Tuon luulisi tarkoittavan parempaa vääntöä vähemmillä kierroksilla ja siten pienempää kulutusta? Onko ne huuhaata koko lastuhommat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin nuo firmat jotka tekee lastutusta sanoo että teho lisääntyy ja kulutus pienenee, vaikka en usko tuohon Mazda 3 kohdalla, kun se kuluttaa matka-ajossa 4.5 - 5 litraa satasella?
        Tuon luulisi tarkoittavan parempaa vääntöä vähemmillä kierroksilla ja siten pienempää kulutusta? Onko ne huuhaata koko lastuhommat?

        Onhan se aika omituista jos teho nousee ilman lisäpolttoainetta, vaikka luulisi että tehonlisäys vaatii myös enempi menovettä, vai tyhjästäkö se voima lisääntyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se aika omituista jos teho nousee ilman lisäpolttoainetta, vaikka luulisi että tehonlisäys vaatii myös enempi menovettä, vai tyhjästäkö se voima lisääntyy?

        Hyötysuhteesta ainakin. Mulla on ollut ilo omistaa monta 200-sarjan Volvoa, joita meillä myytiin yleensä 2 litran B19/B200- koneilla, kohdalle osui myös Suomi 244GL -84 ihan oikialla B23A-padalla ja perässä M47. Pierburgin kaasuttimen ja hiton pitkän välitykden ansiosta tuo vei vain 7,3 sadalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyötysuhteesta ainakin. Mulla on ollut ilo omistaa monta 200-sarjan Volvoa, joita meillä myytiin yleensä 2 litran B19/B200- koneilla, kohdalle osui myös Suomi 244GL -84 ihan oikialla B23A-padalla ja perässä M47. Pierburgin kaasuttimen ja hiton pitkän välitykden ansiosta tuo vei vain 7,3 sadalla.

        Maantiellä 7,3 satasella, 80km/h nopeudella?

        Valmistajakin ehdottaa keskikulutukseksi tuolle dinosaurukselle 9,6 litraa / 100 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin nuo firmat jotka tekee lastutusta sanoo että teho lisääntyy ja kulutus pienenee, vaikka en usko tuohon Mazda 3 kohdalla, kun se kuluttaa matka-ajossa 4.5 - 5 litraa satasella?
        Tuon luulisi tarkoittavan parempaa vääntöä vähemmillä kierroksilla ja siten pienempää kulutusta? Onko ne huuhaata koko lastuhommat?

        Voiko 2018 kutosen lastuttaa ??? Olisi kiva ylläri iskälle kun se kerrankin sais kunnon kyytiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko 2018 kutosen lastuttaa ??? Olisi kiva ylläri iskälle kun se kerrankin sais kunnon kyytiä

        Kunnon kyytiä korjaamolle?

        "tässä on nyt päästöt pielessä, tulee kallis lasku"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3919
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3505
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      79
      3343
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2648
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1618
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1516
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1134
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1110
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe