Minulla Usa:sta hankittu joku aika sitten lyhytaaltovastaanotinradio.Siinä sekä patterit että kiinteä verkkojohto.Mutta siinä on maininta verkkokäyttöä varten AC 120V 60 Hz 5 W arvoilla. Muuntaja siihen kai pitäisi hankkia 220 v seinävirtaa varten.Millainen adapteri ja mistä,millä hinnalla niitä saa ? Kuka tietää neuvoa ?
Verkkomuuntaja USA/FI
12
1227
Vastaukset
- Sähkömies 1
230v saat helposti mutta suomessa taajuus on 50 Hz, ja sitä ei halvoilla laitteilla muunneta
- ainakaan radiossa
Jännitteen pudotus onnistuu helposti muuntajalla. Tosin voisi kannattaa vilkaista kapistuksen sisälle, sielä saattaa olla muuntaja jossa on valmiina käämit 230V ja 110V jolloin riittää kun verkkojohdon vaihtaa muuntajalla siihen 230V käämiin, itse olen noita muutamasta jenkkivehkeestä vaihtanut. Ja tuo taajuusero tuskin haittaa mitään, käytännössä erittäin harvat laitteet ovat tarkkoja käyttöjännitteen taajuudesta ja nekin harvat sallivat pientä vaihtelua pakosta koska verkkovirran taajuus ei ole aina täsmälleen 50Hz (en muista sallittua vaihtelua). Esim. radioissa yms. muuntajan jälkeen yleensä tasasuunnataan jännite heti eikä sitä vaihtovirtana käytetä mihinkään (eli itse radio käyttää vain tasavirtaa) jolloin taajuudella ei ole mitään väliä (ellei nyt kilohertseihin mennä)....
- ja paljon
ainakaan radiossa kirjoitti:
Jännitteen pudotus onnistuu helposti muuntajalla. Tosin voisi kannattaa vilkaista kapistuksen sisälle, sielä saattaa olla muuntaja jossa on valmiina käämit 230V ja 110V jolloin riittää kun verkkojohdon vaihtaa muuntajalla siihen 230V käämiin, itse olen noita muutamasta jenkkivehkeestä vaihtanut. Ja tuo taajuusero tuskin haittaa mitään, käytännössä erittäin harvat laitteet ovat tarkkoja käyttöjännitteen taajuudesta ja nekin harvat sallivat pientä vaihtelua pakosta koska verkkovirran taajuus ei ole aina täsmälleen 50Hz (en muista sallittua vaihtelua). Esim. radioissa yms. muuntajan jälkeen yleensä tasasuunnataan jännite heti eikä sitä vaihtovirtana käytetä mihinkään (eli itse radio käyttää vain tasavirtaa) jolloin taajuudella ei ole mitään väliä (ellei nyt kilohertseihin mennä)....
milläs synkat otetaan ellei taajuudella...
ainiin jos siihen 110v töpösnaakeliin laittaa 230v niin laite ei saa 120v liikaa... - Ihmettelevä
ja paljon kirjoitti:
ainiin jos siihen 110v töpösnaakeliin laittaa 230v niin laite ei saa 120v liikaa..."milläs synkat otetaan ellei taajuudella..."
Mihin synkkaa tarvitaan radiossa? Ja miten se toimii paristoilla? Paristoista kun tulee vain ja ainoastaan tasajännitettä. - vähän merkitystä
ja paljon kirjoitti:
ainiin jos siihen 110v töpösnaakeliin laittaa 230v niin laite ei saa 120v liikaa...Eihän taajuus mitään määrää, mutta radion oma muuntaja kuumenee enemmän 50Hz:llä kuin 60:llä. Luultavasti se ei ole ratkaiseva ongelma, vaan jännitteen pudotus muuntajalle riittää.
Sitäpaitsi, muuntajassa saattaa olla valmis ensiökäämi myös 230V:lle jos sitä radiota myydään ympäri maailmaa. Työmaata jollekin harrastajalle tutkia asia. 115V voi olla tuollaisen käämin väliottoon kytketty. - Sähkömies 1
vähän merkitystä kirjoitti:
Eihän taajuus mitään määrää, mutta radion oma muuntaja kuumenee enemmän 50Hz:llä kuin 60:llä. Luultavasti se ei ole ratkaiseva ongelma, vaan jännitteen pudotus muuntajalle riittää.
Sitäpaitsi, muuntajassa saattaa olla valmis ensiökäämi myös 230V:lle jos sitä radiota myydään ympäri maailmaa. Työmaata jollekin harrastajalle tutkia asia. 115V voi olla tuollaisen käämin väliottoon kytketty. - Sähkömies 101
Sähkömies 1 kirjoitti:
"Ei palio kiinnosta"= mitäs sitten rutiset sivuilla paskaa jauhaen Sähkömies 1 .
- siihen
patteriluukun kanteen reikä, josta ujutat tavallisen tasavirtamuuntajan johdot patterien liittimille. Muuntajan antama jännite tulee vastata patterien antamaa jännitettä. Virtaa en uskoisi tarvittavan kovinkaan paljoa eli halvat muuntajat kelpaavat. Muista kuitenkin kytkeä navat oikeinpäin ja eritoten huolehdi etteivät muuntajan johdot mene missään tilanteessa oikosulkuun (siis kosketa toisiaan) siellä patterirasiassa. Muista tarkistaa mitkä kontaktipinnat todella syöttävät jännitettä radiolle ja mitkä pinnat vain kytkevät patterit sarjaan.
Tämä on halvin konsti ja teet sen OMALLA vastuullasi.- Dr13
Tuo edellä mainittu DC-verkkolaite kytkettynä paristokoteloon on paras keino, koska 230V->115V muuntajat ovat usein suurikokoisia ja -tehoisia möykkyjä. Muista varmistua että verkkolaite on REGULOITU. Muuten voi kuulua radiosta pahaa hurinaa.
- muuntajan
saat kaupasta. Esimerkiksi Muuntosähkö valmistaa
tuollaisia vakiotavarana. - räpätäti
Partcolla 230>110 muuntaja maksaa 33 eur. Muuntosähkön valmistama.
- hölmö
Joilla saat aseteltua jännitteen portaattomasti vaikka välillä 0-260 Volttia, tosin ovat aika kalliita. Joudut sitten myös ottamaan huomioon taajuuden joka on meillä 50 Hz, kuten tiedät ja jenkeissä 60 Hz. Eli 60Hz systeemissä samalla tehollisjännitteellä menee noin 20 % enemmän energiaa muuntajan läpi kuin 50 Hz:n systeemillä. Eli jännittettä et säädä 120 Volttiin (jenkkien yksivaihe tehollisjännite), vaan 60/50*120 Volts eli yhteensä 144 Volts. Eli tarvitset muuntajan joka muuttaa jännitteen suhteessa 230/144. Nyt on sitten muilla esiinastumisen paikka jos mulle tuli joku lipsahdus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184611Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5022431Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422001Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181869- 811576
- 1461505
- 111161
- 101964
- 124842
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40839