varmuus- / turvalukko, mutta millainen

Anonyymi

Kysymykseni on varmuus- /turvalukoista. Mikä ero niillä muuten on?

Sitten omaan ongelmaani.

Ovessa on nyt Ablou- lukko. Mallia en tiedä. Siinä kuintenkin musta muovinen pää, jossa on ripustusreikä sekä sen lisäksi vielä pieni pyöreä reikä.

Ottaisin nyt käyttöön vielä varmuus- /turvalukon, mutta millaisen? Kovin kallistakaan ei huvittaisi ostaa, kun asennuskin vielä maksaa. Itse en rupeaisi asentamaan.

Tuntuu siltä, että lukkoliikkeet pyrkivät yleensä myymään kalliimpia lukkojaan. Olen ajatellut aikaisemman kokemuksen perusteella Juwelia, mutta sitä ei tunnu olevan paljoa myynnissä eikä paljoa ehdoteta.

Kalliimmasta päästä ovat sitten Abloyn mallit - ja ehkä parempia. On mainittu , että avain voi olla sama kuin aikaisemmassa lukossa tai sitten sopiva talon yleisavaimeen.
Eikö tässä ole riskejä? Jos kaksi alekkain olevaa lukkoa avautuu samalla avaimella, eikö silloin toinen lukko ole käytännössä turha? Jos taas taloyhtiön avain sopii kumpaankin, niin yleisavaimen saatuaa joku voi päästä sisälle. Nämä tietysti maksavatkin.

Mielelläänhän ostaisi lukon erikseen ja palkkaisi jonkun kiinnittämään sen.

Kiitokset etukäteen kaikista asiallisista vastauksista!

15

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täällä oli äskettäin juttu jossa sanottiin että lukkofirmat eivät tule asentamaan muualta ostettua lukkoa. Rahan lisäksi syy voi olla siinä että eivät pidä ties mistä ostettua lukkoa turvallisena.
      Minulla on molemmissa taloissani Verisuren vartiointi. Se pitää hyvin kaikki poissa ovilta. Joskus on tehnyt mieli kokeilla meneekö joku sisään vaikka ovi ei ole lukossakaan!

    • Anonyymi

      Aloittaja tarkoittaa varmaan, että lukon AVAIMESSA on musta muovinen pää, jossa on ripustusreikä sekä sen lisäksi vielä pieni pyöreä reikä. Kyseessä on varmaankin EXEC-mallinen lukko. Sen patentti on loppunut jo vuosia sitten, joten kuka vaan pikasuutari voi tehdä uusia avaimia.
      Mutta mitä tulee sarjoittamiseen, niin että yleisavain pitää sopia lukkoon, niin siinä on varmaan taloyhtiölläkin sanomista, missä avaimen teettää.

      • Anonyymi

        > Mutta mitä tulee sarjoittamiseen, niin että yleisavain pitää sopia lukkoon, niin siinä on varmaan taloyhtiölläkin sanomista, missä avaimen teettää.

        Vitut tarvii. Turvalukko sarjoitetaan niin, että se toimii omalla kotiavaimella, muttei yleisavaimella.

        Tällöin ei kukaan pääse omin nokkinensa asuntoon - ei edes yleisavaimella. On niitäkin joskus onnistuttu varastamaan.

        Jos huoltomiehen tarvii syystä X päästä asuntoon, niin asiasta ilmoitetaan etukäteen ja sen päivän ajaksi jätetään turvalukko auki.

        Jos on hätätilanne, esim. vesivahinko ylemmän krs asunnossa ja pitää päästä sisään per heti, niin ovi murretaan auki. Vakuutukset on sitä varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Mutta mitä tulee sarjoittamiseen, niin että yleisavain pitää sopia lukkoon, niin siinä on varmaan taloyhtiölläkin sanomista, missä avaimen teettää.

        Vitut tarvii. Turvalukko sarjoitetaan niin, että se toimii omalla kotiavaimella, muttei yleisavaimella.

        Tällöin ei kukaan pääse omin nokkinensa asuntoon - ei edes yleisavaimella. On niitäkin joskus onnistuttu varastamaan.

        Jos huoltomiehen tarvii syystä X päästä asuntoon, niin asiasta ilmoitetaan etukäteen ja sen päivän ajaksi jätetään turvalukko auki.

        Jos on hätätilanne, esim. vesivahinko ylemmän krs asunnossa ja pitää päästä sisään per heti, niin ovi murretaan auki. Vakuutukset on sitä varten.

        "Jos ovi joudutaan murtamaan esimerkiksi siitä syystä, että osakas ei ole pyynnöstä huolimatta toimittanut yhtiölle turvalukon avainta, saattaa osakas olla velvollinen korvaamaan huoneiston ulko-oven yhtiölle."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ovi joudutaan murtamaan esimerkiksi siitä syystä, että osakas ei ole pyynnöstä huolimatta toimittanut yhtiölle turvalukon avainta, saattaa osakas olla velvollinen korvaamaan huoneiston ulko-oven yhtiölle."

        Niin, riittää sellaisiakin hulluja, jotka eivät ota pari satasta vuodessa maksavaa kotivakuutusta. Kiva maksella omasta pussista joku 10-60 k€ sitten, kun APK vesijohto sanoo poks tai asukas itse uuvahtaa suihkuun... lattiakaivon päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, riittää sellaisiakin hulluja, jotka eivät ota pari satasta vuodessa maksavaa kotivakuutusta. Kiva maksella omasta pussista joku 10-60 k€ sitten, kun APK vesijohto sanoo poks tai asukas itse uuvahtaa suihkuun... lattiakaivon päälle.

        BTW se oven hinta voi olla pienin murhe siinä kohtaa, kun ovi murretaan. Esim. ylemmässä kerroksessa tai ullakolla tulipalo. Menee äkkiä koko irtaimisto kämpän pintamateriaalit piloille savu vesivahinkojen vuoksi.

        Sitten itkeä pillitetään "ei mulla ollut vakuutusta, kun asuin vuokralla".

        Näitä vollotuksia on ollut melkein jokaisen ullakkopalon yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Mutta mitä tulee sarjoittamiseen, niin että yleisavain pitää sopia lukkoon, niin siinä on varmaan taloyhtiölläkin sanomista, missä avaimen teettää.

        Vitut tarvii. Turvalukko sarjoitetaan niin, että se toimii omalla kotiavaimella, muttei yleisavaimella.

        Tällöin ei kukaan pääse omin nokkinensa asuntoon - ei edes yleisavaimella. On niitäkin joskus onnistuttu varastamaan.

        Jos huoltomiehen tarvii syystä X päästä asuntoon, niin asiasta ilmoitetaan etukäteen ja sen päivän ajaksi jätetään turvalukko auki.

        Jos on hätätilanne, esim. vesivahinko ylemmän krs asunnossa ja pitää päästä sisään per heti, niin ovi murretaan auki. Vakuutukset on sitä varten.

        Kiroile enemmän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiroile enemmän

        Jakele väärää tietoa vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, riittää sellaisiakin hulluja, jotka eivät ota pari satasta vuodessa maksavaa kotivakuutusta. Kiva maksella omasta pussista joku 10-60 k€ sitten, kun APK vesijohto sanoo poks tai asukas itse uuvahtaa suihkuun... lattiakaivon päälle.

        "Niin, riittää sellaisiakin hulluja, jotka eivät ota pari satasta vuodessa maksavaa kotivakuutusta. Kiva maksella omasta pussista joku 10-60 k€ sitten, kun APK vesijohto sanoo poks tai asukas itse uuvahtaa suihkuun... lattiakaivon päälle."

        Kotivakuutus ei kylläkään maksa "paria satasta vuodessa", vaan yleensä alle satasen vuodessa. Kotivakuutus eikä kylläkään korvaa valvomatta jääneen astiapesukoneen aiheuttamia vahinkoja, vielä vähemmän suihkuun sammumisen kustannuksia. voihan se toki korvata rikkoutuneet silmälasit tai vahingossa maahan pudonneen kännykän kustannukset, vähennettynä tietenkin ikävähennyksillä ja omavastuulla. Minä en vielä ole keksinyt syytä ottaa kotivakuutusta, vaikka se onkin melkein ilmainen.

        Eli kerro minulle, miksi ottaisin sen!!


    • Anonyymi

      Bodaa olen itse asentanut.

      Omissa asunnoissani murtoturvallisuus lähtee vyöhykkeistä. Uloimpana on aita ja sähköportit. Aidan sisäpuolella on kattava TV-valvonta. Pihalla on ns. vuotava antenni maassa. Kaikki sen ylittävä aikaansaa hälytyksen, jos silmukka on aktivoitu. Uloimmat ovet toimivat sähkölukoilla ja ohjaavat hälyytysjärjestelmää. Hälyt taas rakennan itse ja niistä on viestitys WiFiin ja GSM:ään. Sisäpuolen "väli"ovissa on Abloy ja Boda.

      Asuin Keski-Euroopassa alueella, missä oli paljon murtoja. Naapureissa käytiin; meillä ei. Naapurilta meni arvokas kokoelma.

      Itse asennettuna järjestelmä on yllättävän halpa. Mitään kuukausittaisia kuluja ei sähkölaskun lisäksi ole.

      Systeemiä olen testannut jättämällä arvokkaan pyörän lukitsematta pihalle. Ei ole kukaan ansaan mennyt.

      • Anonyymi

        Itsehän väijyn puskassa "röllipuku" päällä ja odotan pahaa aavistamattomia kutsumattomia vieraita. Joskus olen jättänyt avonaisia rahasalkkuja pihalle jos joku menisi ansaan, vielä ei ole ketään näkynyt, asun tosin ihan korvessa ei täällä ole mitään.


      • Anonyymi

        Itsehän laitan lompakon, siihen rahaa ja narun sidon kiinni ja ei kun odottelemaan..


    • Anonyymi

      Varmuus / turvalukko on sama asia, toinen käyttää toista ja toinen toista nimeä. Varmuuslukkoja on boda ( valmistus lopetettu), juwel / samanlainen avain kuin bodassa, zeiss ikon yms. Lisäksi on abloy mihinkä voidaan laittaa abloyn avain( Classic, profile, exec, sento, protec1, protec2, pulse) tai jonkun muun valmistajan pesä mikä on yhteensopiva Abloy rungon kanssa.

      Omistus asunnossa saat päättää minkä avaimen laitat, mutta jos olet vuokralla niin varmista asia vuokranantajalta.

      Suositus on että VL on taloyhtiön sarjassa jotta asuntoon päästään pakkotilassa. Jos ei päästä ja ovi joudutaan rikkomaan on se asukkaan korvattava. Toinen vaihtoehto on kysyä etukäteen huoltoyhtiöltä tai taloyhtiöltä ottavatko he avaimen säilöön pakkotilanteita varten. Jos eivät ota niin omalla riskillä.

      Lisäksi samassa nipussa avaimet kulkee eli helpommalla pääset jos molemmat on samassa sarjassa.

      Lukkoliikkeet kuitenkin koittavat suositella tuotteita mitkä tietävät luotettaviksi ja että niihin saa tarvittaessa varaosia.

      • Anonyymi

        Pakkotila on siis aina kun Putinilla on kokous tai jos Suomi ja Venäjä pitävät keskenään kokouksen?


    • Anonyymi

      Aina kun Putin pitää kokouksen niin on kiire teikäläisillä päästä lukoista läpi ihmisten asuntoihin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe