vietereitä

jousikko

Mistähän saisi ostaa (Helsinki lähiympäristöineen) pieniä erikokoisia puristusjousia.
- halkaisija 0,5-2,5 mm
- langanpaksuus; ei ratkaisevaa
- pituus; ei ratkaisevaa
Olen käynyt kaikki kaupat läpi, mutta tarjolla olevat valikoimat vain isompikoista tavaraa. Netistäkään en löydä sopivaa paikkaa. Hyrylässä oli yksi, mutta se oli jousitehdas eikä vähittäismyyjä.

17

3734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p.n.

Puoli milliä?Mihin sie sellaisia tarvitset.Harrastatko nanotekniikkaa?
      Jospa tekisit ne itse.Teräslankaa(pianolankaa)kiepautat tapin ympäri tarvittavan määrän kierroksia.

• jousikko

No tuo puoli milliä on ehkä liian pieni, mutta jos sanon, että 2,5 mm ja alle. Silloin aletaan olla oikealla tasolla. Kaipaan lähinnä tietoa, myykö joku tällaisia. Isompia jousisarjoja kyllä on. Tarvitsen tällaisia erinäisiin harrastetekeleisiin.

Olen yrittänyt käyttää esim. kuulakärkikynän vieteriä, mutta se on liian iso ja jäykkä. Olen myös kokeillut erilaista pienistä painonapeista saamiani vietereitä, mutta sopivaa ei löydy.

Tuo ehdotuksesi vieterin tekemisestä itse on kokeilun arvoinen. Täytyy alkaa kysellä, mistä saisi pianolankoja. Tiedätkö mistä? Mikään paksu siihen ei käy.

• p.n.
        jousikko kirjoitti:

No tuo puoli milliä on ehkä liian pieni, mutta jos sanon, että 2,5 mm ja alle. Silloin aletaan olla oikealla tasolla. Kaipaan lähinnä tietoa, myykö joku tällaisia. Isompia jousisarjoja kyllä on. Tarvitsen tällaisia erinäisiin harrastetekeleisiin.

Olen yrittänyt käyttää esim. kuulakärkikynän vieteriä, mutta se on liian iso ja jäykkä. Olen myös kokeillut erilaista pienistä painonapeista saamiani vietereitä, mutta sopivaa ei löydy.

Tuo ehdotuksesi vieterin tekemisestä itse on kokeilun arvoinen. Täytyy alkaa kysellä, mistä saisi pianolankoja. Tiedätkö mistä? Mikään paksu siihen ei käy.

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?mfgid=40
        Jostain metallialan yrityksestä saa lankoja kiepeissä/rullissa.En muista mistä.Ehkä joku tietää.

• Joo
        p.n. kirjoitti:

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?mfgid=40
        Jostain metallialan yrityksestä saa lankoja kiepeissä/rullissa.En muista mistä.Ehkä joku tietää.

Näiden soitinten kielet ..Vaikka kitaran, jos niistä rullais.

Sitten on vielä nämä kellosepät niiltä kannattaisi kysellä.

• jousikko
        Joo kirjoitti:

Näiden soitinten kielet ..Vaikka kitaran, jos niistä rullais.

Sitten on vielä nämä kellosepät niiltä kannattaisi kysellä.

Kiitoksia tästäkin vinkistä. Olen kuitenkin käynyt muutamalla kellosepällä kyselemässä pieniä vietereitä, mutta pudistelevat vaan päätään.

Pianolangasta voin kyllä koittaa, mutta taitoa se vaatinee. Vaikka vieterin tekee ohuen tapin ympärille, pullahtanee se leveäksi kun hellittää otteen.

Luulen, että menen Hyrylään tiedossani olevaan jousitehtaaseen ja pyydän, että saanko penkoa roskiksen.

Pieniä vietereitä on kyllä olemassa vaikka minkälaisia, mutta ne ovat aina jossakin laitteessa. Kun tietäis minkälainen missäkin on, ostaisin ko laitteen varaosia. On kummaa, että kukaan ei näitä myy valikoimana kuten isompia. Johtuu ilmeisesti siitä, että on niin harvoja tällaisia hörhöjä, jotka niitä kyselevät. Ei kannata pitää varastossa.

• make.u
        jousikko kirjoitti:

Kiitoksia tästäkin vinkistä. Olen kuitenkin käynyt muutamalla kellosepällä kyselemässä pieniä vietereitä, mutta pudistelevat vaan päätään.

Pianolangasta voin kyllä koittaa, mutta taitoa se vaatinee. Vaikka vieterin tekee ohuen tapin ympärille, pullahtanee se leveäksi kun hellittää otteen.

Luulen, että menen Hyrylään tiedossani olevaan jousitehtaaseen ja pyydän, että saanko penkoa roskiksen.

Pieniä vietereitä on kyllä olemassa vaikka minkälaisia, mutta ne ovat aina jossakin laitteessa. Kun tietäis minkälainen missäkin on, ostaisin ko laitteen varaosia. On kummaa, että kukaan ei näitä myy valikoimana kuten isompia. Johtuu ilmeisesti siitä, että on niin harvoja tällaisia hörhöjä, jotka niitä kyselevät. Ei kannata pitää varastossa.

Mulla ois vanhoista videoista purkuosia ja sitä kautta jousia. Etsi itse! Mua ei hörhöksi haukuta!

• jousikko
        make.u kirjoitti:

Mulla ois vanhoista videoista purkuosia ja sitä kautta jousia. Etsi itse! Mua ei hörhöksi haukuta!

Enhän minä nyt sinua miksikään hauku, itseäni vain piloillani nimittelin. Annoit kuitenkin hyvän vinkin, kiitos siitä.

• aussijack
        jousikko kirjoitti:

Enhän minä nyt sinua miksikään hauku, itseäni vain piloillani nimittelin. Annoit kuitenkin hyvän vinkin, kiitos siitä.

kokeile kitaran e ja b kielta. pista haluamasi tappi pyorimaan ja syota lankaa suuttimesta jossa kulmaa voi muutella sisaanpain kirea pullistuva venyva tai puristettava. hiukan harjoittelet saan myytya vietereita naapurin muijillekin. ota kuitenkin todesta ja kokeile pienen puukappaleen lapi!

• kielestä..
        aussijack kirjoitti:

kokeile kitaran e ja b kielta. pista haluamasi tappi pyorimaan ja syota lankaa suuttimesta jossa kulmaa voi muutella sisaanpain kirea pullistuva venyva tai puristettava. hiukan harjoittelet saan myytya vietereita naapurin muijillekin. ota kuitenkin todesta ja kokeile pienen puukappaleen lapi!

Käyt musiikkikaupasta ostaan punotun sellon tai passon kielen.
        Katkot kielen sopiviksi pätkiksi ja kiskot punoksen sisästä taräslanhan pois, niin jäljelle jää jousi.

• jousikko
        kielestä.. kirjoitti:

Käyt musiikkikaupasta ostaan punotun sellon tai passon kielen.
        Katkot kielen sopiviksi pätkiksi ja kiskot punoksen sisästä taräslanhan pois, niin jäljelle jää jousi.

Kokeilin tuota konstia. Ainakin nämä kielet on punottu siten, että sisällä on suora lanka, sen päällä kierretty lanka, sen päällä toinen kierretty lanka ja sitten vielä kolmas kierretty lanka. Tiukkaa on, ei saa millään ehjänä puretuksi. Saattaa vielä onnistua kunhan kokeilen. Ajankuluahan tämä minulle on.

Tuossa lähikaupungissa (Riksussa) näyttää olevan se nikkaripojan suosittama laserlankafirma. Pistäydyn siellä ja kokeilen sitäkin.

• jousikko

Homma näyttää nyt selvinneen. En aluksi huomannutkaan nimim. p.n. antamaa osoitetta. Sieltähän löytyi eripaksuista pianolankaa ja jokin työkalukin päälle päätteeksi. Tilattu on. Kiitos kaikille. Ehkä tämä viestiketju auttaa muitakin selviämään vieteripulasta.

• nikkari.poika

Sellainen olisi eräs konsti. Saa nähdä miten teet. Joo, on sellainen liike kun Laser Plus. Sieltä voit tilata 0.2mm paksua karkenevaa/ruostumatonta laserhitsaus lankaa esim. pari metriä, maksaa noin 5 euroa metri. Sitten otat sellaisen ohuen ompelu neulan, jonka tuet molemmista päistä niin ettei se pääse taipuilemaan eikä katkeamaan niin herkästi. Seuraavaksi taivutat hitsauslankaa neulan ympärille niin että lankojen väliin jää hieman rakoa. Näin saat työntävän jousen. Sitten jos kieputat langan niin ettei rakoa jää saat sen vetäväksi jouseksi. Sitten kannattaa kokeilla langan karkaisua. Otat sellaisen butaani sytkärin jolla lämmität neulan päällä kireällä olevaa jousta punahehkuiseksi ja kun se on punainen, jäähdytät kaatamalla vettä päälle. (Ennen kuin se on kerennyt jäähtyä punahehkusta tummaksi) On oltava NOPEA. Lämmittää myöskään ei saa pitkään, muuten langan ominaisuudet huononevat. Eli nopeasti kuumaksi ja sitten samalla kylmäksi. Helpompaa miltä kuulosta. Ja huomaa että neula myös karkenee siinä touhussa. Neulasta tulee luultavimmin hauras (paitsi kiinan neuloista), sen kovuuden noustua liiaksi. Älä telo itseäsi kun neula napsahtaa poikki seuraavaa jousta vääntäessä (suojalasit!). Laitan maanantaina sulle tilaus langan "koodin", millä voi tilata tai olla tilaamatta oikeaa lankaa. Hitsaan laserilla päivittäin useita tunteja ja ajattelin että siinä on hyvää jousi ainesta, pieniin jousiin. Kovuus karkaistulla langalla on 45 Hrc. Eli se ei ole "kovaa", mutta siitä tulee se jousimainen ominaisuus. "Tavallinen" rauta on noin 20 Hrc. Sitten Esim. puukko on n.56 Hrc. sitten voisi ottaa esimerkiksi metalli poranterän/jyrsintapin, jonka kovuus on siinä 65 Hrc. Tämän kovempaa terästä ei paljoa ole, koska ominaisuudet menevät huonompaan suuntaan. Mitä kovempaa sitä hauraampaa, yleensä. Poikkeuksia tosin on, esim. pikateräkset, jota porat ovat. Se piano lanka on erinomaista jousi ainesta. Mutta epäilen ettei sitä löydy niin ohuena, että voisi valmistaa ulkohalkaisialtaan alle 2.5mm jousta. Suosittelen kyllä etsimään elektroniikka romuista kyseisiä jousia. Niissä on taatusti etsimiäsi. Ja voit päästä helpolla/halvalla. No moi.

• nikkari.poika

Mullakin jäi lukematta tuo p.n osoite. On näköjään ohuttakin piano lankaa. Kiitos minukin puolesta p.n älle. Nyt löytyy jos tarvitsee. Paras on tehdä siitä niitä jousia. Moi

• nikkari.poika

Joo, kokeilin ehdottamaani laserhitsaus lankaa jouseksi ja se toimi karkaisemattomana. Mutta karkaistuani jousen, siihen tuli erittäin paljon ponnistus voimaa ja se meni pidemmästä puristuksesta kasaan nousematta alkuperäiseen mittaansa. Ei hyvä. Toimii kylläkin karkaisemattomana hyvin. Tein jousen (työntävän) ulkohalkaisialtaan 1.2mm. 0.2mm langalla. Hyvä tuli. Saisi tehtyä pienemmänkin, mutta pieni oli tuokin. Naureskeltiin toissä että taitaa olla pudonnut erään työmiehen Nissanista männän ja kannen välistä! Siinä kun ei taida olla kovin häävit männän palautus jouset ;) Joo, eli langan tyyppi on SLD 08 tai SLD 55 . SLD 55 on hieman jäykempi kuin SLD 08. ja tilata voi Laser Plus liikkestä. Kumpikaan ei toiminut karkaistuna. Eikun moi.

• nikkari.poika

Eräs työntekiä meillä toi 0.2mm pianolankaa kahvipöytään jostain kätköstään, ei tiennyt kylläkään mistä se oli peräisin. Kysällän niiltä jotka tilailevat tavaroita meille. Niillä on paljon tietoa kaikenlaisista metallialan pikkunippeli toimittajista. Se pianolanka oli huomattavasti "timakempaa" kuin laserhitsaus lanka. Tehtiin siihen solmu ja vedettiin tiukalle. Sitten kun solmun halkaisia oli noin 3mm. lanka ei enää oiennut suoraksi. Siitä langasta on vaikeampi tehdä ainakin käsin pieni halkaisiaista jousta. Tarttee jonkin painimen jolla sen saa tiukasti esim. neulaa vasten. Se pianolanka luultavimmin aukeaa hieman, sen jälkeen kun jousen vääntäminen esim. neulan päälle lopetetaan. Tulee kyllä hyvä ja vahva/kestävä jousi siitä materiaalista. Ilmoitan jos löydän sen ohuen pianolangan toimittajan. Moi

• kaupasta

Tuollaista ohkaista teräslankaa käytettiin ennen siimaohjattavien lennokkien ohjaukseen.

• Llv32_Hake

Motonet varaosapuoli. Löytyy pieniä jousia monta lajia ja kokoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe