Hekalta Hasolle?

Anonyymi

Mietin, kannattaisko vaihtaa hekalta hasolle. Hekan vuokra on noussut joka vuosi (asun kantakaupungissa). Hason vastikkeet samankokoisessa asunnossa (4h ja keittiö) on tuntuvasti alhaisemmat. Tallessa on 20 vuotta sitten haettu jonotusnumero. Sillä luulis jo saavan Hasoltakin hyvän asunnon.

9

1873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa hakea: vuokrien erolla maksat asumisoikeuslainaa ja samalla säästät itsellesi.

    • Anonyymi

      Pohdin itse tätä asiaa enkä saanut kommentteja aiempaan ketjuuni: https://keskustelu.suomi24.fi/t/16777407/hekasta-hasoon-plussat-ja-miinukset

      Maksan tällä hetkellä Hekalla vuokraa alle 10e/m2, mutta oletan sen nousevan 20-30% peruskorjauksen myötä. Olen kahden vaiheilla, haluanko laittaa säästämäni rahat asumisoikeusmaksuun kun asun jo edullisesti vai olisiko kuitenkin järkevämpää sijoittaa rahat tuottavammin.

      Sinulla on sen verran vanha numero, että sillä varmaan saa ihan mukavalta sijainnilta Hason. Toisaalta kantakaupungissa sijaitseva Hekan asunto antaa sinulle enemmän valinnanvaraa sisäiseen vaihtoon.

    • Anonyymi

      Mutta mahtavatkohan hason vastikkeet nousta pian samalla tavalla kuin hekan vuokrat? Nyt hekan vuokrat neliössä esim. Kalasatamassa yli 1200 € kuussa. Hasolla vastike samassa kaupunginosassa alle 900 euroa. Ero on tosi iso.

    • Anonyymi

      Onhan tuo jo huomattava ero, että vaihtoa kannattaa harkita. Ymmärtääkseni Kalasatamasta vain on vaikea saada Hason asuntoa.

      Hekalla on mielestäni hyvää monipuolinen asuntokanta, kun on jugendia, puutaloa tai vastavalmistuneita moderneja kerrostaloja sekä kaikkea näiden väliltä. Kun asumistarpeet muuttuvat, voi aina (yrittää) vaihtaa itselleen mieluisampaan asuntoon.

      • Anonyymi

        Totta on, että hekalla on iso asuntokanta. Nykyisessä asunnossakaan ei ole mitään muuta ongelmaa kuin vuokra. Sijainti on meren ja ratikan vieressä. Työmatkani on viisi minuuttia ja samoin lasteni koulumatka. Vaihtaisin pienempään, mutta sopivaa vaihtoasuntoa on ollut yllättävän vaikea löytää.

        Tuntuu vaan turhalta maksaa yli 1200 euroa kuussa vuokraa, kun samalla rahalla lyhentäisi jo omaa lainaa. Niin kauan kuin lapset ovat kotona ja tarve on perheasunnolle, en pysty ostamaan läheltä keskustaa kuitenkaan riittävän suurta asuntoa.

        Haso vois toimia, jos sieltä vain sattuisi asunto irtoamaan, ennen kuin laki muuttuu ja numerot vanhenevat.


    • Anonyymi

      Jos on pieni järjestysnumero, kannattaa hakea itselleen mieluisista asokohteista. Kohta alkaa Jätkäsaareen tulevan HASO Atlantinkaaren haku ja myöhemmin tänä vuonna tulee hakuun Sompasaaren HASO Vinsentinkatu. Ainahan sitä saa hakea, mutta ei sitä tarjousta ole pakko ottaa vastaan, jos siltä tuntuu. Eikä kaikkia säästöjä tarvitse laittaa asoasunnon hankintaan. Riittää, että maksaa asuntolainaan vaadittavan 10 % omarahoitusosuuden ja lyhentää lainaa kohtuullisen määrän kk:ssa. Rakennusajaksi voi sopia lyhennysvapaan niin, että maksaa vain lainan korkoja. HASO:lla ne vuokravastikkeet voivat laskeakin, kuten siinä HASO:n kohteessa, jossa minä asun eli korotus ei ole samalla tavalla automaattista kuin HEKA:lla.

      • Anonyymi

        Hyvä kuulla, että vastikkeissa ei ole ollut samanlaista nousua kuin hekalla. Sompasaari on alkanut kiinnostaa, Koskelakaan ei ole ehkä mahdoton. Numeroni on niin vanha kuin nelikymppisellä voi olla. Olen hakenut sen vuonna 2000, kun asuin vielä vanhempien luona ja etsin ekaa omaa asuntoa. Tiedän, ettei se siitä huolimatta välttämättä riitä noihin kohteisiin.

        Jos en käyttäisi kaikkia säätöjä ASO-maksuun, vaan ottaisin osaan lainaa, voisin ehkä säilyttää myös ASP-tilini, jos vielä joskus tulisi ensiasunnon ostokin eteen. Kyllä on asumisasiat mutkikkaita Helsingissä. Jäin seitsemän vuotta sitten yksin elättämään kahta lastani, ja vaikka työ on hyvä ja tulot suomalaista keskitasoa, tiukkaa tekee, kun asuminen vie niistä valtavan siivun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kuulla, että vastikkeissa ei ole ollut samanlaista nousua kuin hekalla. Sompasaari on alkanut kiinnostaa, Koskelakaan ei ole ehkä mahdoton. Numeroni on niin vanha kuin nelikymppisellä voi olla. Olen hakenut sen vuonna 2000, kun asuin vielä vanhempien luona ja etsin ekaa omaa asuntoa. Tiedän, ettei se siitä huolimatta välttämättä riitä noihin kohteisiin.

        Jos en käyttäisi kaikkia säätöjä ASO-maksuun, vaan ottaisin osaan lainaa, voisin ehkä säilyttää myös ASP-tilini, jos vielä joskus tulisi ensiasunnon ostokin eteen. Kyllä on asumisasiat mutkikkaita Helsingissä. Jäin seitsemän vuotta sitten yksin elättämään kahta lastani, ja vaikka työ on hyvä ja tulot suomalaista keskitasoa, tiukkaa tekee, kun asuminen vie niistä valtavan siivun.

        Asun yksin, eikä mulla ole lapsia, mutta mulla ei olisi varaa asua Helsingissä ilman HASO:n asoasuntoa. Kaksioni vuokravastike on n. 100 € edullisempi kuin viereisessä, samana vuonna valmistuneessa HEKA:n talossa.


      • Anonyymi

        Omarahoitusosuus muuten vaihtelee eri pankeissa ja voi olla korkeampi kuin tuo 10 %. Lisäksi asoon myönnettävän lainan marginaali voi olla huomattavasti korkeampi kuin tavallisessa asuntolainasta.

        Asun Hekalla alle 10e/m2 asunnossa, joten olen saanut ihan mukavasti säästettyä omarahoitusosuutta varten. Nyt kun olen alkanut pyytämään lainatarjouksia asoa varten, olen kuitenkin saanut ainoastaan kieltäviä vastauksia määräaikaisen työni vuoksi. Vaikka lainasumma olisi ainoastaan 15k ja takaisinmaksuaika niin pitkä, että kuukausierä olisi vajaa 100e luokkaa myös epätodennäköisellä 6% korolla, en valitettavasti saa lainaa.

        Vuokrankorotus ei muuten ole automaattista Hekalla uuden vuokranmääräytymismallin myötä. Meillä vuokra laski sekä 2019 että 2020. Tänä vuonna vuokra nousi muutaman euron ollen edelleen kymmeniä euroja vähemmän kuin vuonna 2018.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe