Mitä mieltä olette parisuhteessa ja lapsiperheessä, siis elämän ruuhkavuosien keskellä kun puoliso on yli kymmenen vuotta vaihtelevan masennuksen kourissa? Pitkiä aikoja työkyvytön, lääkityksessä ja terapeutin vaki asiakas. Vaikuttaako tämmöinen puolison jaksamiseen ja hyvinvointiin?
Vaikuttaako masennus parisuhteessa?
5
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan varmasti vaikuttaa puolison hyvinvointiin ja jaksamiseen.
- Anonyymi
Tietysti vaikuttaa. Mielenterveysongelmat purkaantuvat sairastuneen haluamattakin läheisiin ihmisiin. Ei pysty huomioimaan muita ja osallistumaan arkeen niin kuin normaali ihminen. Nuo täyden saamattomuuden jaksot kuuluvat masennukseen ja jos masennukseen ei ole yhtä tiettyä syytä niin masennus tulee uusiutumaan elämänaikana luultavasti useasti. Koska elämään kuuluu vastoinkäymisiä ja ristiriitatilanteita. Jos niistä ei selviä masentumatta tulee tavallinen arki olemaan aika haastavaa elää semmoisen ihmisen kanssa. Tottakai he tarvitsevat psykiatrin palveluja ja apua ja tulea enemmän. Täytyy yrittää tukea masentunutta puolisoa. Mutta se voi olla todella uuvuttavaa pidemmän päälle, ja taloudelliset ongelmat tulee nopeasti vastaan jos elättää yksin koko perhettä. Elämiä on näiden tietojen mukaan vain yksi elettäväksi, arvosta sitä ja tee valintoja ja päätöksiä jotkat tekevät sinut onnelliseksi eikös se ole kaikki kaikessa. Onnea valitsemallesi tielle!
Kiitos hyvästä kommentista! Olen myös pohtinut aikamme henkisen pahoinvoinnin syytä, voisiko henkiseen jaksamiseen olla osansa tällä nykymallilla jossa pyritään aina johonkin ns. parempaan elämään? 🤔 Unohdetaan että elämä on tässä ja nyt ja parhaimmillaan juuri nyt! Myös pettymykset ovat elämää ja kasvattavat jaksamaan. Elämä on myös valintoja, mitä mieltä olette? ♥️
- Anonyymi
Sari58 kirjoitti:
Kiitos hyvästä kommentista! Olen myös pohtinut aikamme henkisen pahoinvoinnin syytä, voisiko henkiseen jaksamiseen olla osansa tällä nykymallilla jossa pyritään aina johonkin ns. parempaan elämään? 🤔 Unohdetaan että elämä on tässä ja nyt ja parhaimmillaan juuri nyt! Myös pettymykset ovat elämää ja kasvattavat jaksamaan. Elämä on myös valintoja, mitä mieltä olette? ♥️
Jokainen on vastuussa aina itsestään. Syytellään ja osoitellaan muita omasta ”huonosta olosta”. Vaikka yksi ja ainut joka on vastuussa omasta elämöstään ja onnellisuudestaan on ihminen itse. Kenenkään ydinluonnetta, mielenterveys ongelmia, käytöstä ei voi muuttaa. Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa. Ja joskus jotkut ihmissuhteet vievät enemmän energiaa kuin mitä antavat niin kannattaa miettiä että missä kulkee rajat jotka haluaa asettaa ja millaisen elämän ja millaisia ihmisiä haluaa lähelleen. Lähtökohtaisesti kannattaa kerätä ihmisiä ympärille jotka tekevät onnelliseksi ja joista pitää. Ja jättää vähemmälle yhteyden pitolle näitä ”myrkyllisiä” tuntuu vain että joskus ihmiset unohtavat että he ovat vastuussa myös omasta onnellisuudestaan ja heillä itsellään on vastuu luoda edellytykset sille eikä syytellä maailmaa tai muita ihmisiä kurjasta elämästä. Masennuksen läheisenä oleva osaa varmasti samaistua tähän.
- Anonyymi
Tietysti vaikuttaa. Ihan sama mikä sairaus niin kyllä se vaikuttaa parisuhteessa. Esim jos sinulla olisi vaikka 2-suuntainen mielialahäiriö tai skitsofrenia, niin vaikuttaa sekin parisuhteessa. Ihan niikuin masennuskin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289