Vaikuttaako masennus parisuhteessa?

Mitä mieltä olette parisuhteessa ja lapsiperheessä, siis elämän ruuhkavuosien keskellä kun puoliso on yli kymmenen vuotta vaihtelevan masennuksen kourissa? Pitkiä aikoja työkyvytön, lääkityksessä ja terapeutin vaki asiakas. Vaikuttaako tämmöinen puolison jaksamiseen ja hyvinvointiin?

5

78

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihan varmasti vaikuttaa puolison hyvinvointiin ja jaksamiseen.

• Anonyymi

Tietysti vaikuttaa. Mielenterveysongelmat purkaantuvat sairastuneen haluamattakin läheisiin ihmisiin. Ei pysty huomioimaan muita ja osallistumaan arkeen niin kuin normaali ihminen. Nuo täyden saamattomuuden jaksot kuuluvat masennukseen ja jos masennukseen ei ole yhtä tiettyä syytä niin masennus tulee uusiutumaan elämänaikana luultavasti useasti. Koska elämään kuuluu vastoinkäymisiä ja ristiriitatilanteita. Jos niistä ei selviä masentumatta tulee tavallinen arki olemaan aika haastavaa elää semmoisen ihmisen kanssa. Tottakai he tarvitsevat psykiatrin palveluja ja apua ja tulea enemmän. Täytyy yrittää tukea masentunutta puolisoa. Mutta se voi olla todella uuvuttavaa pidemmän päälle, ja taloudelliset ongelmat tulee nopeasti vastaan jos elättää yksin koko perhettä. Elämiä on näiden tietojen mukaan vain yksi elettäväksi, arvosta sitä ja tee valintoja ja päätöksiä jotkat tekevät sinut onnelliseksi eikös se ole kaikki kaikessa. Onnea valitsemallesi tielle!

• Kiitos hyvästä kommentista! Olen myös pohtinut aikamme henkisen pahoinvoinnin syytä, voisiko henkiseen jaksamiseen olla osansa tällä nykymallilla jossa pyritään aina johonkin ns. parempaan elämään? 🤔 Unohdetaan että elämä on tässä ja nyt ja parhaimmillaan juuri nyt! Myös pettymykset ovat elämää ja kasvattavat jaksamaan. Elämä on myös valintoja, mitä mieltä olette? ♥️

• Anonyymi
        Sari58 kirjoitti:

Kiitos hyvästä kommentista! Olen myös pohtinut aikamme henkisen pahoinvoinnin syytä, voisiko henkiseen jaksamiseen olla osansa tällä nykymallilla jossa pyritään aina johonkin ns. parempaan elämään? 🤔 Unohdetaan että elämä on tässä ja nyt ja parhaimmillaan juuri nyt! Myös pettymykset ovat elämää ja kasvattavat jaksamaan. Elämä on myös valintoja, mitä mieltä olette? ♥️

Jokainen on vastuussa aina itsestään. Syytellään ja osoitellaan muita omasta ”huonosta olosta”. Vaikka yksi ja ainut joka on vastuussa omasta elämöstään ja onnellisuudestaan on ihminen itse. Kenenkään ydinluonnetta, mielenterveys ongelmia, käytöstä ei voi muuttaa. Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa. Ja joskus jotkut ihmissuhteet vievät enemmän energiaa kuin mitä antavat niin kannattaa miettiä että missä kulkee rajat jotka haluaa asettaa ja millaisen elämän ja millaisia ihmisiä haluaa lähelleen. Lähtökohtaisesti kannattaa kerätä ihmisiä ympärille jotka tekevät onnelliseksi ja joista pitää. Ja jättää vähemmälle yhteyden pitolle näitä ”myrkyllisiä” tuntuu vain että joskus ihmiset unohtavat että he ovat vastuussa myös omasta onnellisuudestaan ja heillä itsellään on vastuu luoda edellytykset sille eikä syytellä maailmaa tai muita ihmisiä kurjasta elämästä. Masennuksen läheisenä oleva osaa varmasti samaistua tähän.

• Anonyymi

Tietysti vaikuttaa. Ihan sama mikä sairaus niin kyllä se vaikuttaa parisuhteessa. Esim jos sinulla olisi vaikka 2-suuntainen mielialahäiriö tai skitsofrenia, niin vaikuttaa sekin parisuhteessa. Ihan niikuin masennuskin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      40
      2586
    2. Olen aivan hajalla yhden

Naisen takia😞
      Ikävä
      53
      1051
    3. Olen pahoillani kun olen satuttanut

Välillä kiukuttaa paljon.
      Ikävä
      66
      921
    4. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      53
      857
    5. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      227
      783
    6. T.h tuomio

Onko tämä lainvoimainen vai onko tästä valitettu? Mitenhän on mennyt linnassa joko pehmennyt pää täysin
      Suomussalmi
      11
      710
    7. Paljonko on etäisyytesi kiinnostavaan naiseen km?

Kaipailen tärkeää miestä ja pohdin hänen ajatuksiaan... ❤️
      Ikävä
      61
      681
    8. Mitä näät

Siinä miehessä?
      Ikävä
      49
      634
    9. Naurettavia provoja ja lavastuksia täällä

Saa olla aika harhainen jos uskoo juttuja täällä faktoina 😆😆😆 ihmiset matkii toisia jne
      Ikävä
      81
      617
    10. Miten sä jaksat

Pitää susta huolen.
      Ikävä
      65
      613
    Aihe