Kokemuksia peruukista?

Anonyymi

Onko täällä ketään hiustenlähdöstä kärsiviä naisia, jotka olisi lopulta luovuttaneet ja päätyneet peruukkiin? Kaikkea olen kokeillut, spiresistä, vitamiineja jne. , mutta tilanne vaan on pahentunut koko ajan. Nyt olen päättänyt hankkia peruukin. Epäilyttää vaan, että onko se kuinka epämiellyttävä käytössä ja onko seuraava stressi sitten se, että huomaavatko kaikki sen että minulla on peruukki.

T. Epätoivoinen

5

1933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itselläni on aina ollut heikot ja hidaskasvuiset hiukset, mitään kampausta niistä ei saa. Ja olen lapsuudenperheeni kummajainen, koska kaikilla muilla hiukset kasvoivat. Joka tapauksessa kävin viime kesänä peruukin sovituksessa, mutten silti päätynyt ostamaan peruukkia.

      Hyvä laadukas peruukki on uskottavan näköinen. Laadukasta oikein asetettua ja kunnossa olevaa peruukkia ei erota oikeista hiuksista, edes keinokuituista. Välttämättä itse ei tajua, mikä väri ja malli itselle sopii, joten kannattaa luottaa ammattilaiseen. Peruukin kestoikä on varsin lyhyt, joten vuodessa peruukit tulevat maksamaan aikamoisen summan (ainakin 2 laatuperuukkia vuodessa), ellei sitten säästele ja käytä peruukkia vain osaa ajasta. Siihenkin on sitten kantin riitettävä, sillä tutut taatusti huomaavat, että osan ajasta hiukset ovat päässä ja osan ei, vaikka sitten käyttäisi muuten turbaanihattua tms. Mittatilausperuukki aidoista hiuksista maksaa tietysti omaa luokkaansa.

      Itse en uskaltautunut siis peruukkia ostamaan. Itse olen niin arka, että sitä olisi ollut käytettävä koko ajan, että se olisi ollut osa itseä. Muuten näytti aika uskomattomalta laittaa peruukkisovituksessa kunnon hiukset päähän. Oma olemus parani yhdellä kertaa. Itse olisin halunnut pitkät ja omia hiuksia vaaleammat, mutta lyhyehkö ja tummahko polkka näytti itselläni yllättäen uskottavalta. Se olisi varmasti ollut myös helpompi vaihtoehto. Itse koin jo sovittaessa ikäväksi, kun pitkissä peruukeissa hiukset valuivat silmille, ja niitä joutui haromaan pois. Ja en olisi luottanut, että pitkä peruukki pysyy paikoillaan. En olisi sitä sietänyt. Toisaalta en tykkää otsahiuksista, mutta ne näyttivät minulla hyviltä.

      Peruukin alle tuleva peruukkisukka ainakin itselläni luisti koko ajan pois. Sikäli peruukin kanssa voisi olla helpompaa, että alla on vain sänki. Silloin jo peruukkisovituksessa kannattaisi käydä kaljuna, ettei osta liian suurta peruukkia. Ainakin ulkomaisista nettikaupoista voi ostaa myös silikonisia pantoja, jotka pitävät omia hiuksia kurissa ja pitävät peruukin paikoillaan. Itse tilasin sellaisia ja "kuivaharjoittelin" niillä, mutta itseäni ne alkoivat ikävästi painaa.

      Tilasin netistä myös lippalakin, jossa on hiukset. Näyttää hyvältä, tosin itseni pitäisi raaskia leikata sen hiukset lyhyiksi. On liian raskas pitkillä hiuksilla ja en luota sen päässä pysymiseen.

      Joidenkin kotimaisten peruukkiliikkeiden sivustoilla on erilaisia käyttäjävideoita, kannattaa tutustua niihin. Pitkäaikaisilla peruukinkäyttäjillä voi olla ihan omia niksejä, joilla saavat homman toimimaan. Samoin kannattaa katsoa malleja ja hintoja. En suosittele kuitenkaan tilaamaan laatuperuukkia netistä, se on oikeasti sovitettava. Jokaisen pää on eri kokoinen ja mallinen, eli peruukki voi näyttää erilaiselta mallin päässä kuin omassa. Ja sitä voi joutua muotoilemaan tai leikkaamaan.

      Jos olet peruukin kannalla, niin oikeasti suosittelen lämpimästi, vaikken itse siihen ratkaisuun päätynytkään!

    • Anonyymi

      Minä ostin peruukin pari vuotta sitten kun ahdistus tästä surkeasta kuontalosta oli pahimmillaan. Käytin nelinumeroisen summan laadukkaaseen peruukkiin mutten sitten lopulta kyennyt kuitenkaan käyttämään sitä. Viritys ei pysynyt millään konstilla paikallaan, olisi kai pitänyt kiinnittää omaan tukkaan pinneillä mutta pelkäsin että veisi mukanaan viimeisetkin haivenet. Se oli lisäksi epämukava ja kuuma, huolto mahdottoman vaikeaa ja joka sekunti pelkäsin että joku huomaa että se on peruukki. Olisi ollut myös liian vaikeaa saada oma perhe pitämään asiaa normaalina, en kuitenkaan joka hetki voi kotona olla se päässä. Ei kovin rohkaiseva vastaus, pahoittelen. En tiedä olisiko toiminut paremmin jos alla ei olisi ollut omaa tukkaa, mutta kaljuksi en vielä kykene itseäni vetämään. Voi kun olisin mies niin se olisi helpompaa, kaljua naista tuijottaa kaikki.
      Nyt omaa tukkaa on taas lähtenyt järkyttäviä määriä jo yli puoli vuotta ja mietin että mitä ihmettä tässä voi enää tehdä... Välillä ihan vakavissani mietin että pitäisikö alkaa muslimiksi niin voisi käyttää huivia.

      • Anonyymi

        Erilaisia huiveja voi käyttää olematta muslimi.

        Itse olen kalju nainen, enkä ole hankkinut peruukkia.
        En ole ikinä edes kokeillut mitään kalliita tuotteita, lääkkeitä tms., joita jotkut käyttävät hiusten lähdön takia.

        Minulta lähti melkein kaikki hiukset jo vuosia sitten, ja satunnaiset sänkeä pukkaavat kohdat olen ajellut koneella.

        " Kaljua naista tuijottaa kaikki. " Ehkä näin on, ja tietysti olen itsekin huomannut, että jotkut katsovat pidempään. Mutta on myös paljon ihmisiä, jotka eivät katso tai tuijota.

        Minua auttaa asiassa se, kun olen asian kanssa sinut, eli olen oppinut hyväksymään sen, ettei hiukset yksinkertaisesti kasva.
        Jos tai kun joku katsoo tai tuijottaa, aivan sama, enhän sille kuitenkaan mitään voi.

        Ja jos jollekkin on ongelma, että olen kalju, niin olkoon hänen ongelmansa.
        Aika pitkälti oma asenne ratkaisee monissakin erilaisissa asioissa.

        Jos jostain jutusta ( joka saattaa tuntua vaikealta tai jopa ongelmalta ) ei pääse eroon, tai joku ei mene ohi, tai esim. hiukset eivät kasva, niin parhaiten pärjää kun hyväksyy asian osaksi omaa elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisia huiveja voi käyttää olematta muslimi.

        Itse olen kalju nainen, enkä ole hankkinut peruukkia.
        En ole ikinä edes kokeillut mitään kalliita tuotteita, lääkkeitä tms., joita jotkut käyttävät hiusten lähdön takia.

        Minulta lähti melkein kaikki hiukset jo vuosia sitten, ja satunnaiset sänkeä pukkaavat kohdat olen ajellut koneella.

        " Kaljua naista tuijottaa kaikki. " Ehkä näin on, ja tietysti olen itsekin huomannut, että jotkut katsovat pidempään. Mutta on myös paljon ihmisiä, jotka eivät katso tai tuijota.

        Minua auttaa asiassa se, kun olen asian kanssa sinut, eli olen oppinut hyväksymään sen, ettei hiukset yksinkertaisesti kasva.
        Jos tai kun joku katsoo tai tuijottaa, aivan sama, enhän sille kuitenkaan mitään voi.

        Ja jos jollekkin on ongelma, että olen kalju, niin olkoon hänen ongelmansa.
        Aika pitkälti oma asenne ratkaisee monissakin erilaisissa asioissa.

        Jos jostain jutusta ( joka saattaa tuntua vaikealta tai jopa ongelmalta ) ei pääse eroon, tai joku ei mene ohi, tai esim. hiukset eivät kasva, niin parhaiten pärjää kun hyväksyy asian osaksi omaa elämää.

        Sinulla on aivan ihana asenne, en voi kun ihailla. Olen yrittänyt hyväksyä oman kuontaloni (tai pikemminkin sen puutteen) mutta en vain pysty. Terapiassa olen istunut yli viisi vuotta mutta silti en kykene hyväksymään tilannetta ja annan ongelman rajoittaa elämääni kohtuuttomasti. Toivon että joskus pääsisin tästä yli, mutta voi olla että jo lapsena saatu huono itsetunto yhdistettynä kovapäisyyteen ei ole voittajayhdistelmä tässäkään kohtaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on aivan ihana asenne, en voi kun ihailla. Olen yrittänyt hyväksyä oman kuontaloni (tai pikemminkin sen puutteen) mutta en vain pysty. Terapiassa olen istunut yli viisi vuotta mutta silti en kykene hyväksymään tilannetta ja annan ongelman rajoittaa elämääni kohtuuttomasti. Toivon että joskus pääsisin tästä yli, mutta voi olla että jo lapsena saatu huono itsetunto yhdistettynä kovapäisyyteen ei ole voittajayhdistelmä tässäkään kohtaa...

        Toivotaan, että tosiaan pääsisitkin yli oman suhtautumisen vaikeuden kanssa.
        Kaikki on mahdollista.
        Olen juuri tuo kirjoittaja, joka laitoin, että huiveja voi käyttää....

        Minulla on itsellänikin ollut nuorempana huono itsetunto, lähes olematon.
        Itsetuntoa pystyy erilaisin keinoin parantamaan, se vaatii vain tosi paljon työtä.
        Tärkeintähän siinä on se, että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.

        Paras tulos on omalla kohdallani ollut se, kun ajattelen, että ne asiat, joihin en itse pysty vaikuttamaan, on parempi kestää, kun en tee niistä itselleni ongelmaa.
        Silloin jos tai kun jollekin asialle pystyy itse jotain tekemään, eikä silti tee, niin se on jo eri asia.

        Täytyy kyllä myöntää, että rankka elämä ja kokemukset, sekä ikääntyminen ovat auttaneet paljon suhtautumisessa erilaisiin asioihin, ainakin omalla kohdallani.
        Kukaanhan ei voi vaatia, että jollain toisella menisi asiat samalla tavoin kuin itsellä.

        Tsemppiä sinulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3309
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      558
      3117
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2563
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2032
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1842
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      10
      1702
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      121
      1383
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1241
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    Aihe