Uusi auto on tulossa parin viikon sisällä ja on ollut tässä aikaa miettiä noita ruosteenestovaihtoehtoja. Ostamassani merkissä ei autoja ole tehtaalla massattu lainkaan, on siis paljas maalipinta. Auto ei kuulu varsinaisiin "laatumerkkeihin" eli päätin kiinnittää erityistä huomiota ruosteenestoon.
Mitä olette mieltä: Jos auton pohjan maalaisi jollain erikoismaalilla ennen ruosteenestokäsittelyä? Minkälaisia maaleja on saatavilla ja mikä olisi paras? Kannattaako tällainen toimenpide. Autoa ei ole tarkoitus vaihtaa vuosiin, sillä sen jälleenmyyntiarvo on ilmeisen heikko.
Entä onko kokemuksia eri suojauksista, tectyl, finikor ja dinitrol... mikä paras...
Lisämaalikerros ennen suojausta
7
2580
Vastaukset
- Tumppi-82
Itse luotan eniten Finikoriin. En laittaisi mitään erikoismaaleja pohjaan vaan, ensin sumuttaisin Finikor 1:stä eli kotelonsuojaa pohjaan, ja sen kuivuttua paksumpi massa päälle. Lokareihin ja muihin kulutukselle alttiisiin pintoihin, alle Finikor 1 ja päälle paksu siveltimellä levitettävä massa.
Parhaan tuloksen saat kun viet auton ammattilaiselle.- ja palkit
on huomattavasti tärkeämpi suojata kuin pohjan massaus. Koteloiden sisällä ruoste pääsee etenemään esteettömästi jos niitä ei suojata. Kotinikkarit usein suojaavat autonsa pohjan juuri massaamalla mutta vähänpä se hyödyttää kun ruoste hyökkää silloin sisältä päin. Kannattee käyttää ammattilaista jos itsellä ei ole tietotaitoa!
- Pave
Esimerkiksi epoksi maali voisi olla hyvä ratkaisu, jonka päälle sitten normaali ruosteenesto eli massaus. Tosin mikä tahansa maali sen tehtaan harson päälle on parempi kuin ei mitään ja sitten massaus. Perustelut: Jos massaan tulee kiveniskemästä pieni "reikä" niin tuo maalikerros estää vielä ruosteen alkamisen, ennenkuin teet seuravan jatkokäsittelyn massaukselle (n.1-2 vuotta) edellisen jälkeen. Mikään massaus kotelosuojaus ei ole ikuinen vaan tulisi uudistaa viimeistään parin vuoden välein, teki sen sitten liikkeessä tai itse.
- pumppa
Jos haluat lisäsuojaa alustaan niin epoximaali on hyvä vaihtoehto.Itselläni on 3 autoa ja kaikkien pohjat on pelkästään maalattu,tosin lähinnä mainosmielesssä kun tuota työkseni teen.
ruoste ei puraise kun laitat pohjalle esim. tikkurilan temacoat GPL-S primerin paksulti pensselillä tai ruiskulla 2-3 kerrosta ja sen kuivuttua esim temacoat GS-50 pintamaalin.
pintamaalin päälle sitten koteloaine ja massa.
tikkurilan maaleja saat rautakaupoista ja 3litran purnukka riittää pohjaan mainiosti eikä ole kallista.( 20l purkki GPL-S primeriä n.100e)
kaikki massat on suurinpiirtein samalla viivalla jos pohjatyöt on tehty oikein.ite oon käyttäny tectyliä ja se tuntuu olevan kaikista tiukimmin pohjassa kiinni puhaltaessakin.
imupurkille tarkoitettu massaruisku on kanssa oiva maalausruisku paksukalvoepoxeille,saapi kerta vedolla hyvän kalvopaksuuden eikä pöllyä hirmuisesti.
Alustan maalaus kotikonstein on aika sotkuinen homma mutta ei mahdoton.
suosittelisin että kysele re-liikkeistä jos maalaus ja suojaus onnistuisi samalla kertaa niin säästyy oman tallin lattia..
Ja kyllä asiallisesti tehty re-käsittely ilman erillistä pohjamaalaustakin antaa hyvän suojan mutta se tarvitsee säännöllistä uusintaa.
Mutta jos siellä on paksu epoxi massan alla niin uusintakäsittelyväliä voipi oleellisesti pidentää...- kannattaako
Kiitti neuvoista. Joo, en rupee ite maalaamaan tällä kertaa vaan vien ammattilaiselle. Ei sen tuoma lisähinta voi kovin hirveä olla. Uskoisin että kyllä se epoksimaalaus kannattaa teettää ja uuteen pintaa se on helppo tehdä. Varsinkin sitten auton ollessa iäkkäämpi alkaa epoksimaalauksesta olla hyötyä lisäsuojana. Pitää muistaa vaan kiinnittää huomiota myös koteloiden suojaukseen.
- outo auto ilman suoj
kannattaako kirjoitti:
Kiitti neuvoista. Joo, en rupee ite maalaamaan tällä kertaa vaan vien ammattilaiselle. Ei sen tuoma lisähinta voi kovin hirveä olla. Uskoisin että kyllä se epoksimaalaus kannattaa teettää ja uuteen pintaa se on helppo tehdä. Varsinkin sitten auton ollessa iäkkäämpi alkaa epoksimaalauksesta olla hyötyä lisäsuojana. Pitää muistaa vaan kiinnittää huomiota myös koteloiden suojaukseen.
ihan ensimmäistä kertaa kuulen kenenkää edes suunnittelevan uuden auton pohjan maalausta, huh.
Teetä jossain alan liikkeessä täydellinen suojaus, aineella ei ole väliä.
Hintaa tuolle tulee helposti 600-1000 egua.
- paskaa.
aika kumma ettei ole ruoste suoijattu tehtaan puolesta kannattaisi pyytää autoliikkeeltä suojaus ennen ostoa taitaa olla kyseesä joku korealainen auto en suosittele tai itä plokin maasta hyi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1275725
Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san3962529- 1332449
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv52053- 121193
- 571016
Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍81012- 51892
- 76815
Temusta tilaamiseen tulee muutos
Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/101785