Hyvä, maineikas merkki

Anonyymi

Fiatit olivat ennen kuuluisia erinomaisesta ajettavuudestaan. Testien voittajia, esim. Uno oli 80-luvulla useissa vertailuissa numero Uno eli ykkönen!
Tosin ensimmäiset Unot (tuli markkinoille 1983) olivat pikkuvikaisia, joten niistä saatettiin sanoa "ovathan ne kivoja ajaa silloin kun sattuvat toimimaan". No uudemmat (80- luvun lopun ja 90-luvun Unot toimivatkin ihan hyvin.
Myös Tipo/Tempra ja Croma olivat maineikkaita ajo-ominaisuuksiltaan ja tilavia. Croma i.e voitti TM 13/86 vertailun jossa mukana monia hienoja merkkejä: Audi 100, Saab 9000, Volvo 740, Ford Scorpio, MB 190.
Ajettavuus, tilat, varustelu, suorituskyky, kulutus olivat Croman vahvuuksia. Lehti totesikin: "parhaan ajonautinnon tarjoaa Fiat".
Jo 70-luvulla Fiatit olivat monessa suhteessa edistyksellisiä ja edellä aikaansa. 127 ja 128 olivat luokkansa parhaita ajettavia. Jos vaikka vertasi 128 ja Corollan ajettavuutta, ero oli kuin yöllä ja päivällä 128:n eduksi.

36

1661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Fiat on mukava, edullinen ja tyylikäs. Ja trqfin tutkimusten mukaan se pqalataan kedkimäärin samoilla kilometreillä kuin ranskalaisetkin. Yllättävää kyllä kallis toyota ei kestä yhtään pitempään. Kalliit eurooppalaiset kestävät pitempään, mutta ovat toki kalliimpia.

      • Anonyymi

        70-luvulla Fiat teki premiumautojakin. Mallistossa oli paljon kalliimpia autoja kuin esim. Audilla, Volvolla, Toyotalla tai Volkkarilla.
        Mobilisti -lehdessä oli reilu vuosi sitten koeajossa Fiat Dino V6 Coupe. Siinä kerrottiin sen historiasta ja kehitysvaiheista tuotannon alkamiseen, kirjoitettiin jotenkin tähän tapaan: "ja Dino vahvisti Fiatin asemaa premiumvalmistajana".
        Dinosta tehtiin siis Coupe ja Spider korimallia.
        Myös 1969 tuotantoon tullut loistelias 130 V6 oli todella kallis auto. Aluksi sedan ja rinnalle myös Pininfarinan muotoilema Coupe 1971. Satakolmekymppisen tuotanto päättyi 1977. Myös edeltäjä 2300 (korimallit sedan, farmari ja coupe) oli kallis ja hieno auto. Siinäkin oli 6-sylinterinen kone.


    • Anonyymi

      Uudessa (englanninkielisessä) Auto Italia -lehdessä oli monen sivun juttu 50-vuotta sitten markkinoille tulleesta 127:sta. Lisäksi oli juttua että vuosi 1971 oli Fiatille suuri vuosi. Silloin tuli markkinoille monta mallia: satakaks'seiskan lisäksi ainakin 130 Coupe ja 128 Sport Coupe ja olikohan joku muukin malli vielä.
      Hienoja italiaisklassikkoja tuossa lehdessä. Tuossakin numerossa lisäksi mm. Alfa 75 QV 1.8 turbo, Lancia Fulvia Coupe, Maserateja, Ferrareita..

    • Anonyymi

      Fiattia on kiva muistella. Mutta tosiasia on se, että Suomessa ja koko EU:ssa on sössitty koko merkin tulevaisuus.
      Suomessa ihan omilla maahantuojan ja myyntiverkoston hölmöilyillä ja EU:ssa kiristämällä kaikkien autojen turvamääräyksiä niin, että autojen painot ovat tulleet satoja kiloja ylös pelkästään pakollisten turvavarusteiden takia. Siis riippumatta siitä, onko kyse käytännössä kauppakassista ja kaupunkiautosta, vai autosta jolla kilometrejä taitetaan huomattavasiti todennäköisemmin maanteillä ja moottoriteillä. Nämä sadat kilot maksavat "Fiat Punto/Panda"- tyyppisessä autossa valmistajalle sen saman kuin "Audi A4"-tyyppisessä autossa. Eli "Fiat Punto/Panda" maksaa nykyisin 9990€ sijaan 12 900€ ja Audi A4 maksaa 35 490€ sijaan 38490€...kummassa vaikutus myyntiin suurempi?

      • Anonyymi

        Kyllä on selitykset keksitty. Eiköhän se syy löydy ihan sieltä tehtaan aitojen sisältä. Turha tähän on eu:ta tai muitakaan sotkea. Tosiasia on että italiassa tehtiin täyttä paskaa vuosikaudet eikä huomattu että japanin ja korean tuotteet meni ohi oikealta ja vasemmalta. Ihan samalla lailla kävi Englannissa kun eivät aikanaan kiinnittäneet laatuun huomiota. Mitä alkuperäisiä perus autoja on englannissa jäljellä, ei mitään, kaikki on kuollut ja kuopattu. Sama kohtalo odottaa fiatia. Tai huonosti siinä jo kävi, eikös ne ranskalaiset senkin ostaneet kuten opelin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on selitykset keksitty. Eiköhän se syy löydy ihan sieltä tehtaan aitojen sisältä. Turha tähän on eu:ta tai muitakaan sotkea. Tosiasia on että italiassa tehtiin täyttä paskaa vuosikaudet eikä huomattu että japanin ja korean tuotteet meni ohi oikealta ja vasemmalta. Ihan samalla lailla kävi Englannissa kun eivät aikanaan kiinnittäneet laatuun huomiota. Mitä alkuperäisiä perus autoja on englannissa jäljellä, ei mitään, kaikki on kuollut ja kuopattu. Sama kohtalo odottaa fiatia. Tai huonosti siinä jo kävi, eikös ne ranskalaiset senkin ostaneet kuten opelin.

        Fiattien kauppa on käynyt kohtuullisen hyvin Euroopassa koko ajan. Suomessa on sössitty.
        Mutta tuo normien tiukennus on hiljalleen alkanut vaikuttaa myös Fiatin asemaan koko Euroopassa. Euro-normit ovat olleet protektionistinen toimi, jolla on suojattu vaikutusvaltaisimpien eurooppalaismerkkien asemaa. Kärsijänä ovat olleet ne eurooppalaismerkit, joiden valikoima on koostunut lähinnä kaupunkiautoista.
        Euro-normit päästöissä ja Euro-normit turvavarusteissa, vaikeuttavat Euroopan ulkopuolisten autonvalmistajien kilpailuasemaa ja lobbarit ovat päässeet vaikuttamaan normeihin erityisesti saksalaisten autonvalmistajien suunnasta...valmistajien, jotka eivät ole juurikaan pikkuautomarkkinassa mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on selitykset keksitty. Eiköhän se syy löydy ihan sieltä tehtaan aitojen sisältä. Turha tähän on eu:ta tai muitakaan sotkea. Tosiasia on että italiassa tehtiin täyttä paskaa vuosikaudet eikä huomattu että japanin ja korean tuotteet meni ohi oikealta ja vasemmalta. Ihan samalla lailla kävi Englannissa kun eivät aikanaan kiinnittäneet laatuun huomiota. Mitä alkuperäisiä perus autoja on englannissa jäljellä, ei mitään, kaikki on kuollut ja kuopattu. Sama kohtalo odottaa fiatia. Tai huonosti siinä jo kävi, eikös ne ranskalaiset senkin ostaneet kuten opelin.

        Fiat yhdistyi PSA-konsernin eli Peugeotin kanssa.


    • Anonyymi

      Fiiu on tehnyt hienoja autoja. Yksi uskomattomimmista on Fiat S76, Torinon tultasyöksévä peto jonka jokainen sylinteri oli kuutiotilavuudeltaa jenkki V8:n luokkaa
      300 hevosvoimaa - yli sata vuotta sitten

      • Anonyymi

        👍. Tuosta S76:sta oli juttu ja videokin muutama vuosi sitten ja löytynee vieläkin.
        Vielä myyntimääristä euroopassa...
        Ei taida tuossa kirjoittaja paljoa seurata euroopan myyntilukuja.
        Italiassahan Fiat on iät ajat ollut ykkönen ja vuosikaudet Panda myydyin malli. Lancia Ypsilonia myydään ainoastaan Italiassa ja huima menestys sekin (enemmän myydään siellä kuin esim. Alfan kaikkia malleja euroopassa yhteensä). Nyt Pandalla, 500:lla ja Ypsilonilla on myös sama kevythybriditekniikka. Pandaa tehdään nelivetoisena myös twinair -koneella. 500X , 500L, 500 ja Tipo myös melko suosittuja Italiassa.
        Sitten Euroopan myynti.
        - Panda ja 500 ovat ylivoimaisesti myydyimpiä a-segmentin autoja ennen kolmantena tulevaa VW Up!:ia.
        - 500L on ollut myydyin b-segmentin tila-auto (siis myydympi kuin vaikkapa Ford B-max tai Kia Venga)
        - B-segmentin katumaastureista 500X:ää myydään n. 100 000 kpl vuosittain. Suosikki alusta alkaen ja sisarmalli Jeep Renegade myös suosikki, olikohan vuosimyynti n. 60 000 kpl (huomattavasti suositumpi kuin vaikkapa Mitsubishi ASX). USA:ssa taas Renegade on suositumpi kuin 500X.
        - Tipoa myytiin markkinoille tullessa parhaimmillaan yli 120 000 kpl vuodessa (enemmän kuin saman eli C-segmentin Kia Ceed'iä tai Hyundai i30:sta). Turkissa Tipo (siellä Aegea) on maansa myydyin automalli. Siellä se on myös valmistettu. Erikoista että Corollaakaan ei myydä siellä niin paljoa vaikka sitäkin siellä tehdään.
        - Fiat Ducaton pohjalle tehdyt matkailuautot ovat suosituimpia.
        Merkkinä Fiat on suosittu myös Saksassa, tais olla viime vuonna myydympi kuin Toyota.
        Selvästi enemmän Fiatia myydään Saksassa kuin Mitsua, Mazdaa, Kiaa, Volvoa, Citroenia jne.
        Vielä muutama vuosi sitten Fiat oli myydympi merkki Euroopassa kuin Skoda, olikohan 2018 kun Skoda meni niukasti ohi.
        Edelleen Fiatia myydään Euroopassa enemmän kuin Kiaa, Citroenia, Mazdaa, Hondaa, Suzukia, Nissania,, Volvoa jne. Myös Seat muistaakseni häviää myyntimäärissä Fiatille.
        Brasiliassa Fiat on myynnissä yleensä TOP 3 -listalla eli suosituimpia autoja (siellä muuten malleina mm. Argo ja Uno).


      • VANHAT FIATIT 124.125.131.132 AINA HIENOJA. SAMOIN CROMA. REGATA. UNO TURBO. NYKYISISITÄ MM STILO. 124 SPIDER JOKA TEHTY YHTEISTYÖSS MAZDAN KANSSA


    • Anonyymi

      Taksvuosina,ndilloin kun essonbaariäijät vielä istuivat Essolla,.vällimeren autot tarjosivat uutena paljon mutta raaka ilmastomme muutti Marellin ja Valeon sähköt silkaksi Lucasiksi ja ruoste söi jälkensä helmapeltiin parissa vuodessa. Kaukana on ne ajat ja välimeren autot on jo pitkään soveltuneet myös meidän raukoille rajoillemme.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän Fiat on ollut pitkään hieno automerkki. 1966 Fiat 2300 Coupe esimerkiksi.
        https://www.classicargarage.com/archives/fiat-2300-s-coupe-1966

        Tuo 2300 S Coupe on huippuluokan granturismo. Aikanaan todella tyylikäs, kallis, laadukas ja nopea matka-auto. Mobilisti -lehdessä oli tuollainen joskus koeajossa. Levyjarrut joka nurkassa, 6- sylinterinen kone, nahkaverhoilu jne. Taulukossa oli sen ajan kilpailijoita mm. Jaguarin ja Porchen malleja, Volvo 1800 "Pyhimys", Ford Mustang jne. Fiat oli uutena huomattavasti kalliimpi kuin esim. Volvo pyhimys tai Mustang. Ja joku Jaguarin mallikin oli 2300:sta edullisempi.
        Fiatista sanottiin jotenkin tähän tapaan että se tarjoaa samanlaisen tunteen ja ajoelämyksen kuin sen ajan superautot Ferrarit, Maseratit, Lamborghinit tai vastaavat mutta on ostohinnaltaan ja ylläpitokustannuksiltaan edullisempi. Lisäksi se on kokoonpanotyön laadun osaltaan näitä himoittuja superautoja huomattavasti laadukkaampi.


    • Anonyymi

      Fiateista on pelkästään hyviä kokemuksia.
      Ei ole ollut vikoja.
      Aina on mennyt läpi katsastuksesta.

    • Anonyymi

      Mutta jos puhutaan Fiatista Suomessa, on tilanne vähän sama kuin Saabilla.
      Menneitä on mukava muistella, tulevaisuus on vain harrastajien käsissä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei nyt sentään, onhan näitä uusia Fiateja täällä tarjolla, missä on uudet Saabin mallit ja sivut?¨
        https://www.fiat.fi/?adobe_mc_ref

        Tarjolla on, mutta eipä mene kaupaksi.


    • Anonyymi

      No kyllä siitä ajasta on siirrytty muisteloihin, kun Fiat oli luokkansa myydyin auto.
      (Punto pikkuautoissa)
      Menneitä on kiva muistella, mutta kyllä Fiat keskustelutkin alkavat hiljalleen muuttua harrastajien välisiksi keskusteluiksi. Uusia Fiatisteja ei juuri joukkoon ilmesty.

      • Anonyymi

        Nuova Tipo farmarin näin livenä ensi kerran elokuussa 2017. Menin omistajan juttusille marketin p-paikalla. Oli tyytyväinen ostokseensa, vaikkakin oli vähän aikaa ollut auto hänellä. Tais olla ensimmäisiä uudempia Tipoja maassamme. Hän oli vaihtanut Toyotansa uuteen Fiatiin.
        Itse ostin uuden Tipon v.2018. Myös minulle on muutama tullut kehumaan autoni muotoilua ja kyselty kiinnostuneena olenko ollut tyytyväinen autooni 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuova Tipo farmarin näin livenä ensi kerran elokuussa 2017. Menin omistajan juttusille marketin p-paikalla. Oli tyytyväinen ostokseensa, vaikkakin oli vähän aikaa ollut auto hänellä. Tais olla ensimmäisiä uudempia Tipoja maassamme. Hän oli vaihtanut Toyotansa uuteen Fiatiin.
        Itse ostin uuden Tipon v.2018. Myös minulle on muutama tullut kehumaan autoni muotoilua ja kyselty kiinnostuneena olenko ollut tyytyväinen autooni 🙂

        Tietysti pitää esittää tyytyväistä ettei paljasta tyhmyyttään ihan heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuova Tipo farmarin näin livenä ensi kerran elokuussa 2017. Menin omistajan juttusille marketin p-paikalla. Oli tyytyväinen ostokseensa, vaikkakin oli vähän aikaa ollut auto hänellä. Tais olla ensimmäisiä uudempia Tipoja maassamme. Hän oli vaihtanut Toyotansa uuteen Fiatiin.
        Itse ostin uuden Tipon v.2018. Myös minulle on muutama tullut kehumaan autoni muotoilua ja kyselty kiinnostuneena olenko ollut tyytyväinen autooni 🙂

        Niinhän se on, harvinaisten kummajaisten omistajilta tullaan tuollaisia kysymään. Kyllä minäkin kysyin mökkinaapurin Maserati 4-ovisesta ihan samaa. Jos naapurilla olisi ollut Passat, niin tuskin olisin ollut autosta kovin kiinnostunut.


    • Anonyymi

      Viat viat viat. Turha selitellä kun viat pukkaa piälle.

    • itte pidän 60-70. 70-80 lukujen fiateista ja eritoten 1960-1970 l fiateista ja fiatin malleista 124. 125. 126. 127. 128. 130. 131. 132.. 80-luvun fiateista regata ja ritmo. regatan takavalot jossakin mielessä muistuttavat samaraa...

    • ja tykkään mm tiposta. unosta. kasipuolikkaasta. 124sesta. 125sesta. 124 specialista ja 124sesta 60-70 luvun mallit sekä regatasta

    • vanhat 60-70. 70-80 l fiatit on aika tyylikkäitä

    • Anonyymi

      Ikävä kyllä sanat 'Italiassa tehty' ja 'tekninen' eivät kuulu samaan lauseeseen, kokemuksia on erinäisistä saapasmaan elektronikka yms. härpäkkeistä.
      Vaatteita - ehkä, mutta ei mitään vaativampaa sieltä päin, kiitos.

      • Anonyymi

        Esim. Fire T-jet huippukone kestoltaan, vaikka valmistus hiljattain loppuikin. Dieselit (vm-motor italia) ovat huippuluokkaa myös.
        500X on luokkansa laadukkaimpia katumaastureita jne..
        Mitä itse tänäkin kesänä nähnyt, niin lähes kaikki hinurin lavalla olleet autot saksalaisvalmisteisia ja vieläpä melko uusia 🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. Fire T-jet huippukone kestoltaan, vaikka valmistus hiljattain loppuikin. Dieselit (vm-motor italia) ovat huippuluokkaa myös.
        500X on luokkansa laadukkaimpia katumaastureita jne..
        Mitä itse tänäkin kesänä nähnyt, niin lähes kaikki hinurin lavalla olleet autot saksalaisvalmisteisia ja vieläpä melko uusia 🙄

        Outoa, kun minä en näe nykyään minkään merkkisiä autoja hinurin lavalla.


    • Anonyymi

      Fiat on mainettaan PALJON parempi automerkki.
      Luotettava ja kestävä verrattuna esimerkiksi Ranskassa valmistettuihin.

    • Anonyymi

      Itsellä ollut useita Fiatteja. Aloittelin 600:sta ja sitten oli 850 Coupe ja 127. Myöhemmällä iällä sitten Grande Punto ja yksi, jonka tyyppinimeä en muista...
      Ihan on autoja, kun ottaa huomioon, että ainakin pienet Fiatit on halpiksia. Halvalla saa pienen auton, joka on tehty halvalla ja tarkoitettu sinne etelä-Eurooppaan.
      Olihan niissä vanhemmissa vikansa, mutta eihän ne mitään uusiakaan olleet, kaukana siitä.
      Grande Punto oli ostettaessa 8000km ajettu se oli aivan viaton ja kulki kivasti. Oli sitten lopulta mulle vain liian pieni ja vaihdoin sen Ranskalaiseen. Siitä alkoikin sitten vikojen kierre, ensin irtosi laturi, jonka olivat tehtaalla kiinnittäneet kahdella pultilla neljän sijasta jne....

      • FIATIT
        131.132.850.124.127 JA 131 ABARTH OVAT HIENOJA. NYKYISISTÄ MENEE STILO. ONKO MUUTEN FIATIN MYYNTI JOTENKIN JÄMÄHTÄNYTTÄ. ONKO PUNTOSTA NYT MENOSSA MONES SUKUPOLVI


    • Anonyymi

      Minä vuokrasin Malmilta lentokentän liepeiltä, olisiko ollut Konelan vuokraamo, aikoinani jonkun kerran Punton. Oli kyllä kokoistaan suuremman tuntuinen ajaa, ihan hyvä, vaikka olikin kapinanaikuinen keppivaihde.

    • onko fiatin myynti jämähtänyttä. Punton mallisto vanhentunutta tai tekniikka huonoa

    • Anonyymi

      Trollitehtalta ! ! Älä kommentoi !!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ehkäpä suurin menetys oli kun Fiat Campagnolan valmistus lopetettiin.
      Oikea maasturi.

      https://www.youtube.com/watch?v=Iq5MRreV1mc

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5403
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      118
      2808
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      12
      2530
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      601
      2063
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      125
      1786
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1362
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1345
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1128
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

      Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      399
      1077
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1067
    Aihe