Foorumilla on hyvän aikaa puhuttu raudan puutteesta ja sen aiheuttamasta väsymyksestä.
Nyt asiaa ruotii Ylen uutinen.
https://yle.fi/uutiset/3-11861027
Masennus diagnooseja ilman masennusta
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla on sellainen kokemus että kun lääkäri ei löydä ongelmaa verikokeissa ja muissakaan kokeissa niin sitten lääkäri leimaa potilaan masentuneeksi ja määrää SSRI lääkkeen. Minä ainakin sain Sitalopram reseptin vuosia sitten kun epämääräisten oireiden syy ei löytynyt. En mennyt siihen lääkekoukkuun.
- Anonyymi
... sitten lääkäri leimaa potilaan masentuneeksi ja määrää SSRI lääkkeen.......
Onko se sitten halvepaa, jos, kun esim. ferritiinin puutteesta kärsivä ei saa korjaavaa hoitoa, vaan joutuu kulkemaan lääkärissä vuosikausia valittamassa vaivojaan ?
Sama ongelma tuntuu olevan mm. myös kipirauhasen virheellisen toiminnan kanssa. - Anonyymi
Se "korvienvälin" hoitohan on melkoisen yleistä. Mm. esim kilpirauhasen sairauksien ollessa kyseessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
... sitten lääkäri leimaa potilaan masentuneeksi ja määrää SSRI lääkkeen.......
Onko se sitten halvepaa, jos, kun esim. ferritiinin puutteesta kärsivä ei saa korjaavaa hoitoa, vaan joutuu kulkemaan lääkärissä vuosikausia valittamassa vaivojaan ?
Sama ongelma tuntuu olevan mm. myös kipirauhasen virheellisen toiminnan kanssa."Onko se sitten halvepaa, jos, kun esim. ferritiinin puutteesta kärsivä ei saa korjaavaa hoitoa, vaan joutuu kulkemaan lääkärissä vuosikausia valittamassa vaivojaan ?"
Minä kävin tuota rundia 26 vuotta. Menin aina parin vuoden välein uudelleen terveyskeskukseen kun vointi paheni. Lopulta kyllästyin siihen vähättelyyn ja SSRI lääkeiden / terapian tuputtamiseen.
No, 30 vuotta ensioireiden jälkeen aloin pyörtyilemään joten päättelin missä se ongelma on. Rautaa olen nyt puoli vuotta syönyt ja olo on merkittävästi parempi, ei hyvä kuitenkaan.
Ei se ehkä yhteiskunnalle niin kalliiksi jäänyt kuin itselleni. Olen ajautunut synkkään köyhyyteen enkä mene enää lääkäriin vapaaehtoisesti noiden kokemusten jälkeen. Tulkoon syöpä tai infarti, aivan sama.
- Anonyymi
Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta. On ollut jo noin 20 vuoden ajan. Samoin rauta-arvot olleet päin hemmettiä jo pitkään.
Mutta jos menee valittelemaan väsymystä, uupumusta, hengenahdistusta, työkyvyn ja mielialan laskua, ja taustalla on aiemmin rätkäisty psyykkinen diagnoosi, niin arvatkaa vaan, saatko itsellesi mitään tarkempia tutkimuksia?
Ei varmasti tule.- Anonyymi
Oletko ylipainoinen? Vältteleletkö liikuntaa? Eikö hikoilu ole se sinun juttusi? Tupaakoitko? Kuinka monta kiloa syöt suklaata vuodessa? Itse sinun on arvosi korjattava, et ole robotti. Lääkärit eivät ole sinusta vastuussa! Älä syytä toisia, syytä itseäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ylipainoinen? Vältteleletkö liikuntaa? Eikö hikoilu ole se sinun juttusi? Tupaakoitko? Kuinka monta kiloa syöt suklaata vuodessa? Itse sinun on arvosi korjattava, et ole robotti. Lääkärit eivät ole sinusta vastuussa! Älä syytä toisia, syytä itseäsi.
Olet oikeassa, lääkärit eivät ole vastuussa mistään. Ja se valitettavasti näkyy.
- Anonyymi
Itseäni harmittaa tämä "paradoksi" siitä, miten paljon usean vuoden ajan on puhuttu matalasta kynnyksestä, tai ennalta ehkäisystä.
Niin omassani, useissa foorumin, ja nyt myös näissä uutisten tarinoissa.
Kaikissa on eri syitä, mutta hyvin samanlaisia lopputuloksia. Miten vuosia, tai vuosikymmeniä, menee kuin hukkaan, ennen kuin syy, tai sopiva hoito rupeaa selkiytymään.
Jälkiviisaus on tyhmää ja turhaa, mutta kieltämättä aika ajoin tulee mileen, että yllättävän pienillä virheillä, tai laiminlyönneillä, on yksilön kannalta isoja vaikutuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984