Heip,te muut motoristihemmot!
Mitenkäs on kun valojen silmukka ei reagoi pärrään joissain risteyksissä vaikka sen *#¤kele
laittas siihen kyljelleen,eikä suostu vaihtamaan punavaloa pois ennenkuin tulee joku Lada perään!!!
Ruuhka-aikaan voi olla vähän vaikea mennä ittekseen,mutta kyllä on joutunut monesti illemmalla/yöllä meneen päin punasia.
Mitenkäs te ootte ratkaisseet ongelman kohdallanne?
Onko kukaan saanut tinanapeilta kuitin operaatiosta? Vai menikö selitys läpi?
No ajokelejä vaan kuitenkin kaikille tasapuolisesti! Moikkaillaan kun tavataan ;^D
Liikennevalojen silmukat?
9
1984
Vastaukset
- sixpack
Silmukka tai ei, pääsääntö on että liikennevalo
ei noteeraa moottoripyörää millään tavalla, joten siinähän seisot. Ei muuten, mutta kun takana odottaa 15 autoa vihreitä ja valot on vaihtuneet jo useasti.
Jokusen kerran olen yrittänyt antaa merkkejä takana
olevalle autolle että ajaa rinnalle jolloin silmukka
aktivoituu. Eihän ne ymmärrä.
Poliisi nauraa ja sakottaa jos ajat punaisella läpi
ja antaa sakot selityksistä huolimatta.
Ne lukee lakikirjaa.
Olen jostakin lukenut niinkin järjettömän ohjeen
että pitää vekslata rinnakkaiselle kaistalle ja
kääntyä vasemmalle tai oikealle, tehdä siellä
uuppari ja tulla taas samaan risteykseen odottelemaan!!!! - Mahiksi
Missä tällaisia silmukoita muuten on? Etelässä? Mikä on silmukka?
Tiedän, että se tiessä oleva tunnistin on ongelma moottoripyörien kohdalla, kun paino ei riitä. Mutta sitäpä vaan, että itse en ole tuollaisia koskaan nähnyt. Yöaikaan, kun täällä valoilla on "tunnistus" käytössä, se toimii minusta jonkin tutkan avulla.
Samoin myöskin nämä liikennevalvontakamerat, ei täälläpäin tiessä mitään tunnistimia ole, vaan tutkalla nekin kai toimivat.- Kiki
Siinä on induktoitunut kela joka laskee impedanssista että onko päällä metallia, vaikka se näyttäisi että se ottaa paiunosta (asvaltti sellsen neliön varas) niin se on metallintunnistin, kaipa mopon pohjaan pitäis laittaa lähetin joka vaikuttaa siihen silmukaan
- Mahiksi
Kiki kirjoitti:
Siinä on induktoitunut kela joka laskee impedanssista että onko päällä metallia, vaikka se näyttäisi että se ottaa paiunosta (asvaltti sellsen neliön varas) niin se on metallintunnistin, kaipa mopon pohjaan pitäis laittaa lähetin joka vaikuttaa siihen silmukaan
Kiitos selvityksestä!
Kuitenkin on niin, että täällä ei koskaan ole moisia silmään osunut, joten voikohan tosiaankin olla että noita on vain osassa Suomea käytössä? - ammattilainen?
Mahiksi kirjoitti:
Kiitos selvityksestä!
Kuitenkin on niin, että täällä ei koskaan ole moisia silmään osunut, joten voikohan tosiaankin olla että noita on vain osassa Suomea käytössä?Automaattikamerat toimivat pääasiassa pietsosähköisillä antureilla (valkoinen viiva tiessä)joissa yliajavan renkaan paino aiheuttaa signaalin. Mitään tutkaa niissä ei ole vaan noita pietsoantureita on useampia ja niiden signaalien avulla laksetaan nopeus.
Linkki
http://www.vtt.fi/rte/projects/fits/julkaisut/hanke7/Fits_5_Liikenteen_automaattinen_kameravalvonta.pdf
Liikennevaloja ohjataan induktiosilmukoilla (mustat ´silmukat´ tiessä) kuten tuossa jo mainittiinkiin. Näitä käytetään myös liikennemäärien laskentaan (minun työtäni). Oman käden tietona Oulu on pohjoisin paikka missä silmukoita on. Luulisin kuitenkin, että niitä käytetään koko maassa. - Mahiksi
ammattilainen? kirjoitti:
Automaattikamerat toimivat pääasiassa pietsosähköisillä antureilla (valkoinen viiva tiessä)joissa yliajavan renkaan paino aiheuttaa signaalin. Mitään tutkaa niissä ei ole vaan noita pietsoantureita on useampia ja niiden signaalien avulla laksetaan nopeus.
Linkki
http://www.vtt.fi/rte/projects/fits/julkaisut/hanke7/Fits_5_Liikenteen_automaattinen_kameravalvonta.pdf
Liikennevaloja ohjataan induktiosilmukoilla (mustat ´silmukat´ tiessä) kuten tuossa jo mainittiinkiin. Näitä käytetään myös liikennemäärien laskentaan (minun työtäni). Oman käden tietona Oulu on pohjoisin paikka missä silmukoita on. Luulisin kuitenkin, että niitä käytetään koko maassa.Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Täytyy sitten todeta, että olen ilmeisesti sokea kun en tiessä mitään ole nähnyt edes silloin, kun uusia kameroita on asennettu. Täällä on jo n. 5 vuoden ajan ollut n. 5 kameraa yhdellä 50-60 km pätkällä ja vuosi-pari sitten tuli n. 5 lisää hieman noista kauemmaksi.
Mutta liikennevaloista voisin kyllä edelleenkin epäillä, että niissä täällä on todellakin joku tutkainsysteemi. Päiväsaikaanhan valot toimivat ihan ajastinperiaatteella, mutta joskus 21-22 aikoihin osa niistä kytkeytyy yön ajaksi selvästi liikkeen tunnistaviksi. Nyt puhutaan siis taajama-alueen valoista. Asfalttia ei ole kaiveltu missään vaiheessa, ja vaikka kuinka tutkiskelisin tuota asfalttia, niin ei siellä mitään ole. Vai ovatko nämä jotain mikroskooppisen pieniä tunnistimia..? - Mahiksi
Mahiksi kirjoitti:
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Täytyy sitten todeta, että olen ilmeisesti sokea kun en tiessä mitään ole nähnyt edes silloin, kun uusia kameroita on asennettu. Täällä on jo n. 5 vuoden ajan ollut n. 5 kameraa yhdellä 50-60 km pätkällä ja vuosi-pari sitten tuli n. 5 lisää hieman noista kauemmaksi.
Mutta liikennevaloista voisin kyllä edelleenkin epäillä, että niissä täällä on todellakin joku tutkainsysteemi. Päiväsaikaanhan valot toimivat ihan ajastinperiaatteella, mutta joskus 21-22 aikoihin osa niistä kytkeytyy yön ajaksi selvästi liikkeen tunnistaviksi. Nyt puhutaan siis taajama-alueen valoista. Asfalttia ei ole kaiveltu missään vaiheessa, ja vaikka kuinka tutkiskelisin tuota asfalttia, niin ei siellä mitään ole. Vai ovatko nämä jotain mikroskooppisen pieniä tunnistimia..?Niin ja lisättäköön että valkoista viivaa ei kyllä varmasti ole missään (25 vuotta olen joka viikonloppu samaa tietä ajanut, on aika tuttu), ja kaiken lisäksi kameroita laitettaessa ilmoitettiin, että vain yhdessä viidestä on kamera, jonka paikkaa vaihdellaan. Rahat eivät riittäneet kuin yhteen kameraan.
- Ammattilainen??
Mahiksi kirjoitti:
Niin ja lisättäköön että valkoista viivaa ei kyllä varmasti ole missään (25 vuotta olen joka viikonloppu samaa tietä ajanut, on aika tuttu), ja kaiken lisäksi kameroita laitettaessa ilmoitettiin, että vain yhdessä viidestä on kamera, jonka paikkaa vaihdellaan. Rahat eivät riittäneet kuin yhteen kameraan.
Oli puutteellinen tuo vastaukseni. Silmukoiden ei tarvitse olla näkyvissä vaan ne voidaan asentaa ennen päällystämistä ja ne myös usein jäävät korjauspäällysteen alle. Käsittääkseni on myös olemassa erillisillä liikkeentunnistimilla varustettuja valo risteyksiä, mutta silmukat ovat kuitenkin yleisimmin käytetty teknologia. Ainakin pk-seudulla ja Salon kaupungissa osa valoristeyksistä on toteutettu silmukoilla.
Sitten tuo automaattikamerajärjestelmä. On täysin totta että kamera/salama yksikköä vaihdellaan tolppien välillä ja tolppia on huomattavasti enemmän kuin kameroita. Jokaisen tolpan (tyhjä tai ei) yhteydessä on kuitenkin tuo anturijärjestelmä kiinteästi. Pietsosähköantureita on väriltään erilaisia, valkoinen, keltainen, vihrea... Nuo olen nähnyt omin silmin. Ne kuitenkin muuttuvat lian yms. vaikutuksesta tummemmiksi ja niitä on vaudissa muutenkin vaikeaa havaita (vaikka tietää niiden olevan siellä, sama pätee silmukoihin ja onhan ne tavallaan suunniteltukin huomaamattomiksi). Nyt kun muistelen niin saattoi olla, että kameratolppia ohjataan myös silmukoilla mutten ole asiasta varma. Jos joku lukija ajelee usein Kuopion eteläpuolella 5 tietä niin pysähdyppä jonkun kameratolpan kohdalle katsomaan asiaan varmuus.
Automaattikameratolppia ei kuitenkaan tietojeni mukaan tutkalla varusteta.
Jos ei kotiseudulla ole automaattikameroita mutta nopeuden kertova kyltti löytyy niin sieltäkin voi käydä katsomassa onko pietso- vai silmukka-anturit ja miltä näyttävät.
Varsinaiseen aiheeseen:
Moottoripyörällä (Yamaha xv 750) minulla ei ole silmukoissa ollut ongelmia mutta skootterilla sen sijaan olen joutunut odottamaan samaan suuntaan menevää autoa :(
- Klonkku
Saman olen minäkin huomannu ja viimekesänä meni monesti hermot ku piti odotella valojen vaihtumista. Mä oon kokeillu kantapäillä koputella ku oon siinä laatan päällä ollu pyörän kan ja oon vaihtanu "laataa" ku niitä on 2 vierekkäin mut mikään ei auta. Ei muutaku vain punaisia päin. Joskus se sitte reagoi mut yleensä ei ja muistin tuon ihan just ku otin äsken ekat ajot mopolla. On se vain hienointa mitä minä tiedä. Niin valoista vielä se et joissakin valoissa on ne valokennot jotka näkee mistä ajoeuvo tulee nii niis toimii mopollekki hyvin mut noi missä on ne tunnistimet asfaltis ne ei toimi. Samoin kuin ei nopeudennäyttökään mut sitte jos kaveri tulee ihan kiinni peräs nii nopeudennäyttö toimii. Mä ainaki kiistän jos jepet sakon kirjoittaa siitä et ajoin päin punaista ku se ei tunnistanu mopoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676