Aihe

Pressuteline

Anonyymi

Mikä olisi helpoin ratkaisu pressutelineeksi talvisäilössä? Myynnissä on alumiinisia kehikoita yms, mutta ne vaikuttaa aika työläiltä kasata ym. Millaisia telineitä siis suositte?

29

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Optarille vähän eri järjestelmä kuin 46 jalkaiselle.

    • Anonyymi

      Hiukan myöhäistä jo tälle talvelle...

      Sanotaan, että kun on vasara, kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

      Tee sellaisesta materiaalista, jota olet tottunut käsittelemään. Puu on erinomainen rakennusmateriaali, se on kevyttä ja jäykkää ja sitä on helppo käsitellä. Puusta tekeminen vaatii kuitenkin silmää ja jonkun verran kädentaitoja.

    • Anonyymi

      Mä ostin Biltemasta komposiittisen kehikon ja tuunasin laudoilla. Ihan hyvä etenkin kun käyttää >600-grammaisia peitteitä, niin kehikko alla ei elä ollenkaan. En kuitenkaan helpoksi sanoisi...

    • Anonyymi

      Minä ratkaisin ongelman rakentamalla hallin 115m2 veneelle.

      • Anonyymi

        "Minä ratkaisin ongelman rakentamalla hallin 115m2 veneelle."

        Meleko iso vene!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä ratkaisin ongelman rakentamalla hallin 115m2 veneelle."

        Meleko iso vene!

        Joo, niin on.


    • Anonyymi

      Ei se syksyllä kasaaminen välttämättä mitään, mutta kilometri kakkosnelosta ja parisataa kiloa pressua pitäisi keväällä purkaa poiskin ja varastoida johonkin.

      Säästä itsesi moiselta ja telakoi veneesi kaupallisen telakan halliin - joko kylmään tai jopa lämpimään. Ei vie tuuli pressuja, ei kondensoidu vesi veneeseen eikä spurgut pidä majaa talvella veneessä.

      Kaiken huipuksi palveluun kuuluu nostot ja laskut ja remonttiakin pääsee talvella sisätiloissa tekemään, jos on tarvis.
      Tässä valossa kaikki alumiiniputki- tai puuhässäkät ovat täysin vähäjärkisten ratkaisuja.....

      Säilytys sisällä hallissa nostoineen ja laskuineen maksaa vähemmän kuin pressut, telineet, pukki ja niiden roudaaminen, säilytys jne. vaikka omalle työlle ei laskisikaan arvoa.

      Mieluummin istun päivän- pari töissä tienaamassa talvisäilytyksen hinnan kuin tappelen jonkun helvetin lautakasan kanssa satamassa näpit jäässä ja peräkärry lumessa.

      • Anonyymi

        Hyvä palkka sulla, oma 40 jalkaisen halli kustantaa notoineen yms 3700€ jos tuollaisen parissa päivää tienaa palkkana, niin onneksi olkoon, itse erinomaisena pörssipäivänä voi tuon summan nousta ja huonona hävitä tuplana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä palkka sulla, oma 40 jalkaisen halli kustantaa notoineen yms 3700€ jos tuollaisen parissa päivää tienaa palkkana, niin onneksi olkoon, itse erinomaisena pörssipäivänä voi tuon summan nousta ja huonona hävitä tuplana.

        Jos on varaa 40-jalkaiseen, 3700 talvisäilöstä ei ole paha.

        Tai sitten on tullut venytettyä budjetti liian tiukalle ja narun pää jää jossain vaiheessa käteen.
        Oletteko koskaan laskeneet, paljonko autonne arvo putoaa vuodessa?
        Neljällä tonnilla ei selviä edes pikkukinnerin kanssa - jostain E-sarjan Mersusta tai 500-sarjalaisesta Bemarista häviää käsipäivää 8000e/vuosi.

        Pystyyhän sitä muutaman kerran venyttämään isolla jäännöserällä, kunnes viimeinen erä on isompi kuin auton vaihtoarvo.
        Tästä syystähän Audi-miehet ajavat nykyään Skodalla.

        Mutta palatakseni itse aiheeseen - jos talvisäilytyksen hinta on liikaa, kannattaisi ehkä harrastaa vähän halvemmilla vehkeillä....
        Satamassa myrskyn ja lumisateen keskellä vene ei kuivu ikinä kunnolla, pohjan maalaaminen on järjestään tusaamista pressujen, hengityssuojainten ja haalareiden kanssa, keväällä on usein jatkuvast (kuten nyt) liian kylmä maalata yhtään mitään ulkona ja jossain ne telakointivehkeetkin on säilöttävä. Tai sitten säilytyksestä pitää maksaa.

        40-jalkainen maksaa käytettynä usein 100 tonnin molemmin puolin, siihen vuosittaiset korjaukset ja vielä väitetään 4000 euron olevan liikaa säilytyksestä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on varaa 40-jalkaiseen, 3700 talvisäilöstä ei ole paha.

        Tai sitten on tullut venytettyä budjetti liian tiukalle ja narun pää jää jossain vaiheessa käteen.
        Oletteko koskaan laskeneet, paljonko autonne arvo putoaa vuodessa?
        Neljällä tonnilla ei selviä edes pikkukinnerin kanssa - jostain E-sarjan Mersusta tai 500-sarjalaisesta Bemarista häviää käsipäivää 8000e/vuosi.

        Pystyyhän sitä muutaman kerran venyttämään isolla jäännöserällä, kunnes viimeinen erä on isompi kuin auton vaihtoarvo.
        Tästä syystähän Audi-miehet ajavat nykyään Skodalla.

        Mutta palatakseni itse aiheeseen - jos talvisäilytyksen hinta on liikaa, kannattaisi ehkä harrastaa vähän halvemmilla vehkeillä....
        Satamassa myrskyn ja lumisateen keskellä vene ei kuivu ikinä kunnolla, pohjan maalaaminen on järjestään tusaamista pressujen, hengityssuojainten ja haalareiden kanssa, keväällä on usein jatkuvast (kuten nyt) liian kylmä maalata yhtään mitään ulkona ja jossain ne telakointivehkeetkin on säilöttävä. Tai sitten säilytyksestä pitää maksaa.

        40-jalkainen maksaa käytettynä usein 100 tonnin molemmin puolin, siihen vuosittaiset korjaukset ja vielä väitetään 4000 euron olevan liikaa säilytyksestä.....

        Kukin telakoi tyylillään. Köyhemmän tapaa ei kannata rienata, vaikka oma lompakko pullottaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on varaa 40-jalkaiseen, 3700 talvisäilöstä ei ole paha.

        Tai sitten on tullut venytettyä budjetti liian tiukalle ja narun pää jää jossain vaiheessa käteen.
        Oletteko koskaan laskeneet, paljonko autonne arvo putoaa vuodessa?
        Neljällä tonnilla ei selviä edes pikkukinnerin kanssa - jostain E-sarjan Mersusta tai 500-sarjalaisesta Bemarista häviää käsipäivää 8000e/vuosi.

        Pystyyhän sitä muutaman kerran venyttämään isolla jäännöserällä, kunnes viimeinen erä on isompi kuin auton vaihtoarvo.
        Tästä syystähän Audi-miehet ajavat nykyään Skodalla.

        Mutta palatakseni itse aiheeseen - jos talvisäilytyksen hinta on liikaa, kannattaisi ehkä harrastaa vähän halvemmilla vehkeillä....
        Satamassa myrskyn ja lumisateen keskellä vene ei kuivu ikinä kunnolla, pohjan maalaaminen on järjestään tusaamista pressujen, hengityssuojainten ja haalareiden kanssa, keväällä on usein jatkuvast (kuten nyt) liian kylmä maalata yhtään mitään ulkona ja jossain ne telakointivehkeetkin on säilöttävä. Tai sitten säilytyksestä pitää maksaa.

        40-jalkainen maksaa käytettynä usein 100 tonnin molemmin puolin, siihen vuosittaiset korjaukset ja vielä väitetään 4000 euron olevan liikaa säilytyksestä.....

        Minkälainen auto ja vene sinulla on?


      • Anonyymi

        Samat sanat. Raha on paras pressuteline. Talvi ährätty lämpimässä hallissa. Uusi septi, pohja primeroitu ja puuosat lakattu. Vene on valmis, mutta muita on tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on varaa 40-jalkaiseen, 3700 talvisäilöstä ei ole paha.

        Tai sitten on tullut venytettyä budjetti liian tiukalle ja narun pää jää jossain vaiheessa käteen.
        Oletteko koskaan laskeneet, paljonko autonne arvo putoaa vuodessa?
        Neljällä tonnilla ei selviä edes pikkukinnerin kanssa - jostain E-sarjan Mersusta tai 500-sarjalaisesta Bemarista häviää käsipäivää 8000e/vuosi.

        Pystyyhän sitä muutaman kerran venyttämään isolla jäännöserällä, kunnes viimeinen erä on isompi kuin auton vaihtoarvo.
        Tästä syystähän Audi-miehet ajavat nykyään Skodalla.

        Mutta palatakseni itse aiheeseen - jos talvisäilytyksen hinta on liikaa, kannattaisi ehkä harrastaa vähän halvemmilla vehkeillä....
        Satamassa myrskyn ja lumisateen keskellä vene ei kuivu ikinä kunnolla, pohjan maalaaminen on järjestään tusaamista pressujen, hengityssuojainten ja haalareiden kanssa, keväällä on usein jatkuvast (kuten nyt) liian kylmä maalata yhtään mitään ulkona ja jossain ne telakointivehkeetkin on säilöttävä. Tai sitten säilytyksestä pitää maksaa.

        40-jalkainen maksaa käytettynä usein 100 tonnin molemmin puolin, siihen vuosittaiset korjaukset ja vielä väitetään 4000 euron olevan liikaa säilytyksestä.....

        No asioihin voi suhtautua kovin eri tavoin. Ei tulisi mieleenikään ostaa autoa, jonka arvo alenee 8000 €/v tai edes 4000 €/v. Omistamani autot ovat tiputtaneet alussa n. 1000 €/v ja selvästi vähemmän koko omistusaikana. Ne ovat olleet 4-vuotiana ostettuja autoja, jotka ovat uutena maksaneet 35-40 000 €, mutta tiputtaneet sen 4-8 000 €/v ne ensimmäiset 4 vuotta eli olen maksanut niistä 11-14 000 €.

        No 70 000 € purjeveneen olen ostanut. Se on menettänyt arvoaan 10 vuodessa n. 15 000 € eli 1500 €/v. Ei tulisi mieleenikään maksaa 4000 €/v sen säilytyksestä eikä laittaa muutenkaan veneen ylläpitoon noin paljoa vuodessa kuin poikkeusvuosina, jolloin ostetaan uusia purjeita tms.

        Aivan kuivana se vene on sisältä ollut, kun kuivattaa hyvin syksyllä ja jättää pressun ilmavasti. Veneessä on olut 10 talvea patjatkin eikä se mitenkään näy tai tuoksu niissä.

        Itse tehty aluuminipressuteline ja reilut 200 g/m2 pressu. Menee muutama tunti tuon laittamiseen ja sama purkamiseen yksin tehtynä. Ensimmäinen pressu kesti 9 talvea, tosin olisi kannattanut vaihtaa jo 8 jälkeen, kun joutui jo paikkaillemaan. Tarvikkeet telineeseen n. 500 € pressu 100-200 €. Yhden putken joutunut ostamaan, kun joku oli sen varastanut.


    • Anonyymi

      Rakensin teltan kurkihirren abt 50mm viemärimuoviputkista - kevyitä ja helppo liittää peräkkäin. Miinuksena taipuvat - eli kahden tuuman puisia saksitukia ym tarpeeksi.

    • Anonyymi

      Vain avotilakohdat veneessä tarvitsee kehikoita ja ne tehdään perus karvalaudasta eli höyläämätöntä 22 x 10 mm lautaa ja jäätelörasiallinen 40 mm x 4 mm torx pää puuruuveja, timpurinsaha ja porakone torx päällä. Kun kuoppakohta on kehikoitu, sen ja muun osan venettä voi peittää vähintään 400 grammaa/neliö painavilla pvc täkeillä.

      Kevytpeitteet eivät kuulu veneiilyyn, lähinnä sirkukseen ja teatterirekvisiitaksi.

      • Anonyymi

        2,2 cm x 10 cm lautaa piti sanomani yllä


      • Anonyymi

        Äläpä yleistä. Jos kansi tai kannella on puurakenteita, jää ja kosteus tekee selvää jälkeä muutamassa vuodessa. Helpommalla pääsee kun peittelee kunnolla. Se on selvä ettei teräsveneessä niin peitellä tarvi ja lasikuitukansikin kestää lumen.


    • Anonyymi

      Me käytettiin intissä Savotan esikuntatelttaa (mikä sen oikea nimi onkaan, ei näytä olevan valikoimassa). Pari kertaa PJ-teltan kokoinen tuli alumiinitelineille ja telttakangas päälle. Sen kasasi parissa tunnissa kolmella hengellä. Jo silloin mietin, että tällainen olisi näppärä veneelle!

      Hinta tietenkin oli kova.

      • Anonyymi

        Käännåt veneen ylösalaisin!Silloin on pulmat ratkaistu!


    • Jos olet valmis investoimaan 200 - 300 Euroa niin ota yhteys Etraan. Siellä on myynnissä 6 m lasikuituputkia joista saa rakennettua kätevän telineen joka kasataan sopivilla kulmakappaleilla.Olemme vetäneet kevyt pressun sen päälle koska on helppo käsitellä.Kasaus vie noi tunnin ja purku vielä vähemmän.

      • Anonyymi

        Minkälaisia kulmakappaleita tuossa olisi paras käyttää? Ja voi esim. kiinnittää veneen kaiteisiin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaisia kulmakappaleita tuossa olisi paras käyttää? Ja voi esim. kiinnittää veneen kaiteisiin?

        Ensin sahataan kurkihirsi veneen mittaiseksi..Sen jälkeen pujotetaan kaks kulmakappaletta kurkihirrestä läpi ja niihin kiinnitetään noin 1,5 m pituiset putjenpätkät ja ne alhaalta, veneen kannelta LVI teipillä veneen kanteen kiinni .Kaksi edestä ja kaksi takaa ja yksi pari keskeltä niin että saadaan tehtyä kolme v- muotoista kolmiota.Ja tämän jälkeen pressu päälle.Ne 1,5 m putkenpätkät määräävät pressun kulman ja samalla sen miten lumi tarttuu pressuun kiinni.


    • Anonyymi

      Olen pärjånnyt kahdella tukevalla lautapukilla jotka nostetaan kannelle perään vs keulaan. Masto kurkihirreksi niiden päälle ja pressu maston päälle.

      .Kun pukit rakentaa järkevästi niin niiden purku ja kokoaminen ei kestä puolta tuntia enempää.
      Nastopukit voi säilyttää varsinaisen venepukin kanssa ulkona.

      Hallipaikka on tietysti mukava mutta tämä on edullinen ratkaisu eikä paha, jos peittää veneen ennen ensi lumia.

      • Ihan hyvä ratkaisu ja edullisempi kuin meidän.Teimme sen näin koska tilaa säästyy.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Ihan hyvä ratkaisu ja edullisempi kuin meidän.Teimme sen näin koska tilaa säästyy.

        Ja myös masto säästyy! Sinähän säästyt erikseen jopa sen ostamiselta kun ei kai sulla semmoista ole?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös masto säästyy! Sinähän säästyt erikseen jopa sen ostamiselta kun ei kai sulla semmoista ole?

        Tämä menee nyt huulenheitoksii mutta joo tuota en tullut ajatelleeksi.Kyllä, meillä ei ole mastoa.Pieni tynkä valomasto vain.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Ihan hyvä ratkaisu ja edullisempi kuin meidän.Teimme sen näin koska tilaa säästyy.

        Mastot on ehdottomasti säilytettävä seuran mastovajan mastotelineissä, kansille ym muualle kentälle piilotellut mastot osoittaa piittaamattomuutta ja edesvastuuttomuutta. Mastovajan telineessä säilytetyt mastot on helppo tarkistaa talven aikana ja epäkohtiiin voidaan ennakoivasti puuttua ennen kuin isompi vahinko pääsee tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mastot on ehdottomasti säilytettävä seuran mastovajan mastotelineissä, kansille ym muualle kentälle piilotellut mastot osoittaa piittaamattomuutta ja edesvastuuttomuutta. Mastovajan telineessä säilytetyt mastot on helppo tarkistaa talven aikana ja epäkohtiiin voidaan ennakoivasti puuttua ennen kuin isompi vahinko pääsee tapahtumaan.

        Kiitos Mastovajan päällikölle muistutuksesta!. Pelkäsin jo että lumikuormat ovat vieneet miehen (vai naisen?) tyynille vesille.

        Vanha Ohlson


    • Anonyymi

      Itseasiassa nuo valmina myytävät putkikehikot on melko toimivia ja helppokäyttöisiä. siihen kun vielä vähintään 200g/m2 pressut päälle niin ei tarvitse alkaa kesken talven säätämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuolleille ei pitäisi nauraa mutta nyt naurattaa

      Norjan johtava koronakieltäjä sairastui koronaan ja kuoli https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fbbd4cec-3688-4113-9424-bbd5d9c5a3c8
      Maailman menoa
      372
      8233
    2. Maisa sairaalassa

      https://aijaa.com/JHObE3 Nonni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      7347
    3. Kohujulkkis Sofia Belorf avautuu suhteestaan huumetuomittu Niko Ranta-ahoon: "Rakkaus on sokea"

      Sofia Belórf on avautunut Katiska-vyyhdin tuomiosta ja rakkaudestaan Niko Ranta-ahoon. Rakkaus on sokea, Sofia tuskailee. https://www.suomi24.fi/viih
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      3557