Missä Omegan tyhjäkäyntimoottori?

Omega B 2,0 16v

Omegaani lienee iskenyt tälläkin palstalla mainittu tyyppivika eli tyhjäkäynti on välillä sekaisin. Vika ilmenee erityisesti silloin, kun kone on kuuma. Ensimmäisen kerran vika ilmeni vajaat 2 vuotta sitten, jonka jälkeen se hävisi pitkäksi aikaa, mutta esiintyy nykyisin säännöllisemmin. Tällä palstalla on mainittu tyhjäkäyntimoottori ja tarjottu ratkaisuksi kyseisen moottorin puhdistamista tai vaihtamista. Osa on käsittääkseni melko kallis (n. 1000 mk työ?), joten puhdistusta voisi ensin kokeilla. Mutta, mistähän päin kyseisen osan Omegan pellin alta löytää? Tyhjäkäyntihäiriöiden syyksi on täällä mainittu myöskin ilmamäärämittari, joka olisi vielä tyhjäkäyntimoottoriakin kalliimpi osa. Kummastakohan minun tapauksessani on kyse? Mainittakoon vielä, että käyntihäiriöitä ei autossani esiintynyt kovilla pakkasilla, vaan vika ilmenee useimmiten lämpimällä ilmalla ja pitkän ajon jälkeen. En ymmärrä paljoa autojen päälle, mutta olisin erittäin kiitollinen asiallisista vastauksista ja muiden vastaavista Omega -kokemuksista.

5

2358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuulostaa

että opelissa olisi tyhjäkäyntiä varten oma moottori.
      Taitaa olla joku Brigg Statton, kyllähän sellaisen murikan sieltä luulisi löytyvän!

• Randy

Tämä ns. tyhjäkäyntimoottori (muilla merkeillä tunnetaan yleensä lisäilmaluistina) on kiinnitettynä kahdella ruuvilla kaasuläppäkotelon kylkeen, semmoinen reilu 10 cm pitkä ja 3-4 cm paksu lieriö (vähän kuin vessapaperirullan hylsy), johon tulee sähköliitin.

• tdipd ja xx

tuohon tyhjäkäyntimoottoriin. Kuuman ajon jälkeen kone on työntänyt reiän täyteen öljyä. Sen voi tarkistaa tuollaisen kovan ajon jälkeen vetämällä letkun irti imusarjasta. Tosin koneesi ilmeisesti on aika väljä, koska se ilmeisesti huohottaa kokolailla paljon. Eli öljy nousee imusarjaan ja kulkeutuu sinne säätimeen reiästä joka on imusarjassa. Säädinhän on hyvin yksinkertainen värkki idealtaan: se vain aukaisee kaasuläpän ohi virtausta säätelevää "reikää". Jos se on osittain tukossa, niin ilmaa ei virtaa tarpeeksi läpi ja tyhjäkäynti häviää. Taas kääntäen jos laite jää auki, niin tyhjäkäynti onkin sitten aika reilu.

• Omega B

Ensiksi kiitokset sinulle ja Randylle vastauksista. Tyhjäkäyntimoottori löytyi ja tutkiskelin hieman paikkoja. Jonkin verran öljyiset nuo röörit kyllä ovat, mutta eivät mielestäni kovin pahasti. Täytyy puhdistaa paikat ja tutkia tilanne uudestaan pidemmän reissun jälkeen. Autolla on ajettu n. 145 tkm ja huollot öljynvaihtoineen tehty aina ajallaan. Onkohan lievä (mikä nyt sitten on lievää) huohotus näillä kilometreillä normaalia vai pitäisikö minun olla huolissani? Mainittakoon vielä, että tyhjäkäyntiongelma ilmenee siten, että kierrokset alkavat sahaamaan normaalin ja noin 1600:n välillä. Tyhjäkäynti ei koskaan häviä kokonaan.

• tikkuperseessä

kakka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4588
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3632
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2910
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2394
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2056
    Aihe