Mitä muistoja teillä on Kaarisillasta?

Anonyymi

Nyt kun Kaarisiltaa pitää puolustaa niin kuin muutakin arvokasta Lieksassa, niin olisi mukava kuulla, mitä erityisesti muistatte Kaarisillasta. Kaarisilta lienee kuvatuin kohde ja paikkakunnan symboli. Kaarisillan kuva näkyy usein kaupunginkin mainoksissa ja tervehdyksissä. Kaunis ja ikimuistoinenhan se on. Lieksa-kuva ei olisi mitään ilman kaarisiltaa. Ihmettelin kun yhdenäkin ruvettiin puhumaan Mähkön silladta. Mähköllä lapsuuteni viettäneenä tiedän, että se silta on vanhan hautausmaan ja uuden hautausmaan tuntumassa olevan joen silta.
Minulle Kaarisilta oli jännittävä paikka, kun kävelin äitin kanssa kauppalan puolelle isoihin kauppoihin. Joki pelotti, kun se näkyi parrujen raoista ja äiti sai kulkea sillan kaiteen puolella.

63

1084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitä minäkin. Mähkönjoki on muualla ja siinä on oma siltansa. Sitä pitkin pötkittiin pylliltä luistelemaan Mähkön kentälle. Eihän nyt kaarisilta mitenkää mähköön liity.

    • Anonyymi

      Kaarisillan tilalle lossi niinkuin aikoinaan naarajoella.

      • Anonyymi

        Tiijätkö kaarisillan vaiheista? Milloin siinä on ollut lossi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiijätkö kaarisillan vaiheista? Milloin siinä on ollut lossi?

        Lossista en tiedä mutta ennen siinä oli puusilta ja joskus pitivät tansseja sillalla. Sillan kupeessa oli Hovilan sauna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiijätkö kaarisillan vaiheista? Milloin siinä on ollut lossi?

        Tietääkseni lossi oli kirkkoherran pappilan ja kirkkorannan välissä, siitä kuljettiin yli ennen varsinaisten siltojen aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkseni lossi oli kirkkoherran pappilan ja kirkkorannan välissä, siitä kuljettiin yli ennen varsinaisten siltojen aikaa.

        Olen kuullut myös että veneellä tuli pappi joen yli kirkkoon.


    • Anonyymi

      Ikänsä lieksassa asuneena yli on menty ja takaisin tultu.

    • Anonyymi

      Vähissä on eväät jos silta on ainut juttu koko kylässä. Ai niin onhan se jiätie toinen öyhöttämisen aihe. Silta purkuun vaan kylmästi.

      • Anonyymi

        Lieksassa on paljon isoja asioita. Kaarisilta on niistä yksi. Yksi johtava öykkäri meinaa tehdä Lieksasta muistomerkin itselleen. Lieksa on kuitenkin meidän lieksalaisten asia. Yhdelle kukkopojalle saadaan laki laijalleen. Nyrkki pöytään politiikka on ohi. Onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lieksassa on paljon isoja asioita. Kaarisilta on niistä yksi. Yksi johtava öykkäri meinaa tehdä Lieksasta muistomerkin itselleen. Lieksa on kuitenkin meidän lieksalaisten asia. Yhdelle kukkopojalle saadaan laki laijalleen. Nyrkki pöytään politiikka on ohi. Onneksi.

        Kaarisilta, Meijerin piiput ja Vesitorni. Ne oli meikä maalaistollon silmissä melkein ihmeitä (silloin 50 v. sitten). Rillukalla tultiin Lieksaan isäukon kanssa, ja aina muistan siinä junavaunun seinällä sen vesipullon, se hölskyi ja heilui. En kuitenkaan nähnyt kenenkään juovan siitä..Mitä elämän vettä tuo lienee ollut..se siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaarisilta, Meijerin piiput ja Vesitorni. Ne oli meikä maalaistollon silmissä melkein ihmeitä (silloin 50 v. sitten). Rillukalla tultiin Lieksaan isäukon kanssa, ja aina muistan siinä junavaunun seinällä sen vesipullon, se hölskyi ja heilui. En kuitenkaan nähnyt kenenkään juovan siitä..Mitä elämän vettä tuo lienee ollut..se siitä.

        Minäkin muistan sen vesipullon junan vaunussa. Vaan mikä on rillukka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin muistan sen vesipullon junan vaunussa. Vaan mikä on rillukka?

        Rillukka oli lyhyt, yleensä yhden vaunun juna.


      • Anonyymi

        kyllä jäätie on jo purettu!


    • Anonyymi

      Mä sain kaarisillalla pilluu :)

      • Anonyymi

        Älä nyt. Oliko yleistäkin kohtaamiset sillalla ihan noin intiimissä mielessä? Oliko ne lavatanssien jälkeisiä huumahetkiä? Mitenkäs pitkä matka olikaan Kevätniemeen tai Metsäautolavalle? Saattihetket ne on niitä parhaita muistoja.


    • Anonyymi

      Enoni kertoi, että hän oli nuorena miehenä ennen sotaa kulkenut kaarisillan kaaria pitkin, toisin sanoen kiivennyt kaarille ja tällä tavoin kulkenut sillan päästä päähän. Uhkarohkeaa, mutta nuori ja riski mies kun oli. Tuli sota ja hän menetti toisen jalkansa miinaan. Muistan kun hän sanoi kaarisiltaa katsellessaan, että jos saisin jalkani takaisin niin siitä ilosta kipaisisin kaaria pitkin uudelleen. Ja tämä tarina on tosi.

      • Anonyymi

        Eikös joku ajanut kaariapitkin moottoripyörälläkin? Itse muistan kun bussilla mentiin yli ja oli jo reikä sillassa. Seuraavana päivänä uutta siltaa pitkin. Piti nousta bussista pois ja kävellä yli. Mainelan Jukka oli pomona sillalla.


      • Anonyymi

        Mitenköhän paljon lie Kaarisillan kaaria pitkin menneitä nuorukaisia? Onhan tuo haaste. Onko ne kaaret oikeasti joku ajanut mopolla tai motskarilla? Tipahtiko sieltä kukaan? Jos muistatte, niin ois hyvä kuulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös joku ajanut kaariapitkin moottoripyörälläkin? Itse muistan kun bussilla mentiin yli ja oli jo reikä sillassa. Seuraavana päivänä uutta siltaa pitkin. Piti nousta bussista pois ja kävellä yli. Mainelan Jukka oli pomona sillalla.

        Kaaren yli moottoripyörällä ajoi Nilsiässä asunut Antti Pendikainen. Stuntti yms. Kuoli jokin aika sitten onnettomuudessa. Löytyy video YouTubesta nimellä: Trial bike bridge stunt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän paljon lie Kaarisillan kaaria pitkin menneitä nuorukaisia? Onhan tuo haaste. Onko ne kaaret oikeasti joku ajanut mopolla tai motskarilla? Tipahtiko sieltä kukaan? Jos muistatte, niin ois hyvä kuulla.

        Moottoripyörällä ajoi kaaren yli Antti Pendikainen. Ei tippunut eikä kuollut silloin, mutta myöhemmin onnettomuudessa. Ks. YouTube: Trial bike bridge stunt.
        Aika kuuluisa silta meillä. Pendikainen oli maailmallakin tunnettu stuntti.


      • Anonyymi

        Kun nuorena kollina hyppäsin kerran kaarelta jokeen, niin osuin melkein tukkinippuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaaren yli moottoripyörällä ajoi Nilsiässä asunut Antti Pendikainen. Stuntti yms. Kuoli jokin aika sitten onnettomuudessa. Löytyy video YouTubesta nimellä: Trial bike bridge stunt

        Kiitos. Tuli haikea olo.❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös joku ajanut kaariapitkin moottoripyörälläkin? Itse muistan kun bussilla mentiin yli ja oli jo reikä sillassa. Seuraavana päivänä uutta siltaa pitkin. Piti nousta bussista pois ja kävellä yli. Mainelan Jukka oli pomona sillalla.

        Parhaan pomon ovat palkanneetkin.


    • Anonyymi

      Sukulaisten haudoilla käynnit Mähkön hautausmaalle olivat 1950-luvun syrjäkylän lapselle kesän kohokohta. Kävellen keskustasta kaarisillan kautta kohti Mähköä. Silta näytti todella hienolta ja kuinka jännittävää oli katsella sillalta alas. Pelottikin vähän mutta äiti piti tiukasti kädestä kiinni pientä kurkistelijaa. Ei valitettu matkan pituutta, kun sillan kautta saa tulla takaisin ja palkinto odotti Pietari Brahen patsaan luona. Jäätelökioski ja jäätelöpallo vohvelitötterössä. Herkuttelun jälkeen kirkkopuistoon katsomaan Engelin kirkkoa ja sankarivainajien muistopatsasta. Kaarisilta , Engelin kirkko ja Brahen patsas ovat minun ensimmäisiä kulttuuriin liittyviä muistoja Lieksasta. Kirkko on palanut ja kaarisillasta on kohta vain muisto jäljellä. Pietari Brahe seisoo vielä paikallaan katsomassa kreivin kaupungin tuhoa. Kuinka kauan?

      • Anonyymi

        Oi että ihanan kuuloinen muisto sinulla. Ihan tätä meidän omaa perushistoriaamme ja mielenmaisemaa. Minullekin silta oli sellainen, että se vaan oli. Kun tulin aikuisena ja oppineena takaisin mualimalta Lieksaan, ajoin autolla aina Kaarisillan kautta, jotta lapseni näkisivät maiseman ja kun kantatien silta olu niin tylsä. Milloinkaan ei pelottanut Kaarisillalla autolla ajaessa, vaikka se kapea olikin. Hyvin mahduttiin. Vuosia sitten jälkikasvu oli jo ajokortti-ikäinen. Heidän viimeinen ajokokeensa, ihan vapaaehtoinen, oli ajaa Kaarisillalle autolla. Riemo oli sisarusten kanssa suuri, eivätkä sen jälkeen pelänneet kapeimpaakaan paikkaa. Hyvät muistot on sillalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi että ihanan kuuloinen muisto sinulla. Ihan tätä meidän omaa perushistoriaamme ja mielenmaisemaa. Minullekin silta oli sellainen, että se vaan oli. Kun tulin aikuisena ja oppineena takaisin mualimalta Lieksaan, ajoin autolla aina Kaarisillan kautta, jotta lapseni näkisivät maiseman ja kun kantatien silta olu niin tylsä. Milloinkaan ei pelottanut Kaarisillalla autolla ajaessa, vaikka se kapea olikin. Hyvin mahduttiin. Vuosia sitten jälkikasvu oli jo ajokortti-ikäinen. Heidän viimeinen ajokokeensa, ihan vapaaehtoinen, oli ajaa Kaarisillalle autolla. Riemo oli sisarusten kanssa suuri, eivätkä sen jälkeen pelänneet kapeimpaakaan paikkaa. Hyvät muistot on sillalta.

        Meidän perheessä myös aina vanhemmat kysyi lapsilta, että ajetaanko kaarisillan vai uuden sillan kautta, ja aina me haluttiin kaarisillan kautta kun se oli niin jännittävää ja kaunis silta.


    • Anonyymi

      Kaikki jotka tietää jotain Kaarisilloista, esiin tietoineen.

    • Anonyymi

      Kaarisilta oli minulle romanttinen kohtaamispaikka ensimmäisen poikaystävän kanssa. Se on minulle myös Lieksan kaupungin synnyn merkki, kun se aikanaan ikään kuin vertauskuvallisesti yhdisti Lieksan kauppalan ja Pielisjärven kunnan uudeksi Lieksan kaupungiksi. Niin, mitä olisi Lieksa ilman kaarisiltaa, olen yrittänyt kuvitella. Rujo kuva silmiin nousee, kun uutta lättänäsiltaa ja korkeita ja massiivisia pengerryksiä mietin.

    • Anonyymi

      Miksi kaunis kaarisilta ei voisi palvella kävely- ja pyöräsiltana? Uudelle sillalle löytyy vielä parempi paikka ylempää jokea.
      Lieksan kaupungin ilme muuttu koko ajan rumemmaksi ja rumemmaksi. Pientenkin metsälämpäreiden kaatovimma, Kantatien aukkohakkuut, Kevätniemen tuho...
      Onko päättäjissä nyt enemmistö tunneköyhiä ihmisiä kun he eivät näe miten ympäristön ja kulttuurimaiseman tuho vaikuttaa ihmiseen ja viihtyvyyteen?

      • Anonyymi

        Puhut asiaa. Miksi tällainen hävitysvimma kaupungissa? Kuvitellaanko, että Lieksa muuttuu dynaamisemnaksi ja elinvoimaisemmaksi hävittämällä kaarisilta, hakkaamalla kantatien varsi puuttomaksi jne.? Lieksalla on ollut oma merkittävä asemansa itäisen Suomen historiassa. Täällä on jossakin vaiheessa ymmärretty myös kulttuurin merkitys. Nyt näyttää siltä, että ABC, Citymarket ja muut laatikkomaiset liikerakennukset jäävät meidän aikamme muistomerkeiksi jälkipolville. Ikävää, mutta valitettavan totta.


    • Anonyymi

      Kaupungin herrat ovat tahallaan jättäneet sillan huoltoa vaille.

    • Anonyymi

      Tunnekylmiä päättäjiä. Koville otti kun piti poistaa viesti määritelmästä millainen on tunnekylmä ihminen/päättäjä.
      Kertoo paljon kaupungin nykytilanteesta. Oli vielä turistin laittama viesti.
      👎Kaupungin tuhoajille.

      • Anonyymi

        Oletteko koskaan ajatelleet siltahommaa järjellä ettekä tunteella? Miten tuon vanhan saisi korjattua kun se betoni on hapristunut ja raudoitukset rostuneet? Sehän on betonirunkoinen ja se pitäisi saada kokonaan siirrettya sivuun, tai sitten jos paikallaan korjataan niin se murenee jokeen. Jotenkin pitäisi tuo romu saada ilmaan ja tehdä sen alle uusi pohja johon se laskettaisiin takaisin, mutta kestääkö nostamista? Ensin pitäisi ne kaaret saada ehjänä sivuun ja laittaa sitten takaisin myöhemmin? Jokatapauksessa nekin tukijutut mitä sillan alla ja päissä on pitäisi tehdä uudet ja kestävämmät. Oletteko arvelleet monta miljoonaa meisi tuohon leikkimiseen rahaa? Eikö olisi halvempaa tehdä siihen uuteen siltaan kaaret, vaikka samanlaiset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko koskaan ajatelleet siltahommaa järjellä ettekä tunteella? Miten tuon vanhan saisi korjattua kun se betoni on hapristunut ja raudoitukset rostuneet? Sehän on betonirunkoinen ja se pitäisi saada kokonaan siirrettya sivuun, tai sitten jos paikallaan korjataan niin se murenee jokeen. Jotenkin pitäisi tuo romu saada ilmaan ja tehdä sen alle uusi pohja johon se laskettaisiin takaisin, mutta kestääkö nostamista? Ensin pitäisi ne kaaret saada ehjänä sivuun ja laittaa sitten takaisin myöhemmin? Jokatapauksessa nekin tukijutut mitä sillan alla ja päissä on pitäisi tehdä uudet ja kestävämmät. Oletteko arvelleet monta miljoonaa meisi tuohon leikkimiseen rahaa? Eikö olisi halvempaa tehdä siihen uuteen siltaan kaaret, vaikka samanlaiset?

        Voisiko ne olla koristekaaret tai peräti virtuaaliset, joita katsellaan sopivilla laseilla tai kännykän sovelluksella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko ne olla koristekaaret tai peräti virtuaaliset, joita katsellaan sopivilla laseilla tai kännykän sovelluksella?

        Koristekaaret olis hyvä ajatus uuteen siltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko koskaan ajatelleet siltahommaa järjellä ettekä tunteella? Miten tuon vanhan saisi korjattua kun se betoni on hapristunut ja raudoitukset rostuneet? Sehän on betonirunkoinen ja se pitäisi saada kokonaan siirrettya sivuun, tai sitten jos paikallaan korjataan niin se murenee jokeen. Jotenkin pitäisi tuo romu saada ilmaan ja tehdä sen alle uusi pohja johon se laskettaisiin takaisin, mutta kestääkö nostamista? Ensin pitäisi ne kaaret saada ehjänä sivuun ja laittaa sitten takaisin myöhemmin? Jokatapauksessa nekin tukijutut mitä sillan alla ja päissä on pitäisi tehdä uudet ja kestävämmät. Oletteko arvelleet monta miljoonaa meisi tuohon leikkimiseen rahaa? Eikö olisi halvempaa tehdä siihen uuteen siltaan kaaret, vaikka samanlaiset?

        Onneksi meillä on asiantuntijat, niin ei kenenkään tarvitse pähkäillä vain oman kokemuksensa perusteella betonin lujuutta. Nyt kun otin ihan vaan netistä selvää, niin Kaarisillan on rakentanut alunperin tanskalainen yhtiö. Se on rakentanut siltoja Ruotsissa, Tanskassa ja Islannissa. Vain yksi firman 1930-luvulla rakentamista kymmenistä silloista on purettu. Lieksan silta on Suomen ainut. Pitää ottaa tämäkin huomioon.
        Jokuhan jo sanoikin, että meillä ei olisi Ruunaata eikä Kolia, jos eivät kansalaiset olisi niitä puolustaneet.
        Joka päivä lenkkeilen Kaarisillan kautta. On se vaan joka kerta sykäyttävä kokemus, vähän niin kuin paluuta omaan identiteettiin. On meillä sentään Kaarisilta, mitä muilla ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koristekaaret olis hyvä ajatus uuteen siltaan.

        Koristekaaret on aivan absurdi ajatus. Eikä liity ollenkaan sillan ideaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi meillä on asiantuntijat, niin ei kenenkään tarvitse pähkäillä vain oman kokemuksensa perusteella betonin lujuutta. Nyt kun otin ihan vaan netistä selvää, niin Kaarisillan on rakentanut alunperin tanskalainen yhtiö. Se on rakentanut siltoja Ruotsissa, Tanskassa ja Islannissa. Vain yksi firman 1930-luvulla rakentamista kymmenistä silloista on purettu. Lieksan silta on Suomen ainut. Pitää ottaa tämäkin huomioon.
        Jokuhan jo sanoikin, että meillä ei olisi Ruunaata eikä Kolia, jos eivät kansalaiset olisi niitä puolustaneet.
        Joka päivä lenkkeilen Kaarisillan kautta. On se vaan joka kerta sykäyttävä kokemus, vähän niin kuin paluuta omaan identiteettiin. On meillä sentään Kaarisilta, mitä muilla ei ole.

        Taisipa joku asiantuntija antaa lausunnon että kaarisllan raudat ja betoni ovat menneet käyttökelvottomiksi? Ja sillehän ei ihminen mitään voi kun aikaa ja sääolosuhteita vastaan on hankala tapella, eli silta rapistuu kokoajan nopeammin. Se on annettava sillan olla kulttuurihistoriallisista syistä paikallaan ja seuraava sukupolvi kenties nostaa sen tähteitä joesta. Mitähän tuolla on merkitystä oliko sotaa tai ei, silta happanee kuitenkin paikalleen ja meillä on sitten samalainen silta joita on kehitysmaissa ja venäjällä paljon,,siis yhtä huonoja.
        Jokatapauksessa tuon vanhan sillan korjaus maksanee yhtäpaljon kuin kahden uuden tekeminen kun ottaa huomioon paljonko rahaa on jo mennyt vetkutellessa tarpeiden ja työn hinnan nousun vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko koskaan ajatelleet siltahommaa järjellä ettekä tunteella? Miten tuon vanhan saisi korjattua kun se betoni on hapristunut ja raudoitukset rostuneet? Sehän on betonirunkoinen ja se pitäisi saada kokonaan siirrettya sivuun, tai sitten jos paikallaan korjataan niin se murenee jokeen. Jotenkin pitäisi tuo romu saada ilmaan ja tehdä sen alle uusi pohja johon se laskettaisiin takaisin, mutta kestääkö nostamista? Ensin pitäisi ne kaaret saada ehjänä sivuun ja laittaa sitten takaisin myöhemmin? Jokatapauksessa nekin tukijutut mitä sillan alla ja päissä on pitäisi tehdä uudet ja kestävämmät. Oletteko arvelleet monta miljoonaa meisi tuohon leikkimiseen rahaa? Eikö olisi halvempaa tehdä siihen uuteen siltaan kaaret, vaikka samanlaiset?

        Hapristuu hapristuu kun tahallaan on jätetty kunnossapitotoimet hoitamatta.


    • Anonyymi

      Olen ehkä vähän nuorempaa sukupolvea kuin aloittaja, mutta samanlaisia muistoja. Vähän pelottavalta tuntui lapsena sillalla kävellessä kun raoista näkyi joki alhaalla.

      • Anonyymi

        Tuo on jännä kokemus kai meillä kaikilla, kun lapsina kuljimme kaarisillalla. Siellä oli alla mahtava joki, ja oli pystyttävä luottamaan, että sillan palkit kantavat. Olen jo kohta seitenkymppinen, mutta olen nähnyt painajaisia, joissa osa sillan laudoista puuttuu, ja silti yli on uskallettava mennä. Unessa tunnistan sen nimenomaan kaarisillaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on jännä kokemus kai meillä kaikilla, kun lapsina kuljimme kaarisillalla. Siellä oli alla mahtava joki, ja oli pystyttävä luottamaan, että sillan palkit kantavat. Olen jo kohta seitenkymppinen, mutta olen nähnyt painajaisia, joissa osa sillan laudoista puuttuu, ja silti yli on uskallettava mennä. Unessa tunnistan sen nimenomaan kaarisillaksi.

        Kelpokerääjät kuskaa romuraudat Kuusankoskelle.
        Siirtykää pirttikaudelta nykyaikaan.Kun silta romahtaa ja pari kuolee aletaan itkee päättäjille miksi ei siltaa purettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelpokerääjät kuskaa romuraudat Kuusankoskelle.
        Siirtykää pirttikaudelta nykyaikaan.Kun silta romahtaa ja pari kuolee aletaan itkee päättäjille miksi ei siltaa purettu.

        Mikään mainitsemasi asia ei pidä paikkaansa. Kierrätysfirman nimi on Kuusakoski, eikä sillä ole mitään tekemistä Kuusankosken kanssa. Pirttiaikaa voit menmä muistelemaan Pielisen museolle. Silta ei romahda. Nykyaikojen päättäjiä voi syyttää vain arvottomasta työstä. Lieksan kaupungissa pärjää vain jos on pitkä ja ruskeasävyinen kieli. Vastuullisuutta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään mainitsemasi asia ei pidä paikkaansa. Kierrätysfirman nimi on Kuusakoski, eikä sillä ole mitään tekemistä Kuusankosken kanssa. Pirttiaikaa voit menmä muistelemaan Pielisen museolle. Silta ei romahda. Nykyaikojen päättäjiä voi syyttää vain arvottomasta työstä. Lieksan kaupungissa pärjää vain jos on pitkä ja ruskeasävyinen kieli. Vastuullisuutta ei ole.

        Oi että. Puhutte kaarisillasta niin kauniisti, että haika tulee. Muistan kuinka silloin joskus, kun teininä odotin Kaarillan toisessa päässä, että se minun rakkaani tulisi. Tulisi vihreässä verkatakissaan. Ei tullut. Eikä ole tullut sen jälkeenkään ketään.
        ...Menen sanattomaksi tämän muiston ääressä.♥️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelpokerääjät kuskaa romuraudat Kuusankoskelle.
        Siirtykää pirttikaudelta nykyaikaan.Kun silta romahtaa ja pari kuolee aletaan itkee päättäjille miksi ei siltaa purettu.

        En ymmärrä tuota tuhoamisvimmaa, mikä Lieksassa näyttää olevan. Puut nurin, kaikki kaunis pois vaan. Ei tänne tule turistit senkään takia, että kaupungin maine haisee kitkerältä satojen kilometrien päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi että. Puhutte kaarisillasta niin kauniisti, että haika tulee. Muistan kuinka silloin joskus, kun teininä odotin Kaarillan toisessa päässä, että se minun rakkaani tulisi. Tulisi vihreässä verkatakissaan. Ei tullut. Eikä ole tullut sen jälkeenkään ketään.
        ...Menen sanattomaksi tämän muiston ääressä.♥️

        Älä sure. Meitä kaarisillan luona turhaan odottaneita on muitakin. Tämä ei kaarisillan muistoa himmennä. Oli hyvä tapaamispaikka eikä tarvinnut "notkua" netissä kuten nykyään on tapa. Nojaillaan vaan kaarisillan kaiteisiin niin kauan kuin silta on pystyssä ja muistellaan menneitä. Oi niitä aikoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sure. Meitä kaarisillan luona turhaan odottaneita on muitakin. Tämä ei kaarisillan muistoa himmennä. Oli hyvä tapaamispaikka eikä tarvinnut "notkua" netissä kuten nykyään on tapa. Nojaillaan vaan kaarisillan kaiteisiin niin kauan kuin silta on pystyssä ja muistellaan menneitä. Oi niitä aikoja.

        Kannattaa nojailla mieluummin kesällä ja sillä varauksella että saattaa kaide pettää ja tulee uintireissu. Minä jos menisin sinne kaiteeseen nojailemaan niin pukisin ensin pelastusliivit ylleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa nojailla mieluummin kesällä ja sillä varauksella että saattaa kaide pettää ja tulee uintireissu. Minä jos menisin sinne kaiteeseen nojailemaan niin pukisin ensin pelastusliivit ylleni.

        Ei lieksan kaarislta ole ainoa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaarisilta#/media/Tiedosto:Pyttis,_Abborrfors,_Bron_över_Rökhusforsen.png


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksikaarisena on ainoa Suomessa.

        Monessa sillassa on kolme kaarta alapuolella mikä ajanee saman asian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa sillassa on kolme kaarta alapuolella mikä ajanee saman asian.

        Tämä ei ole minkään rotkon yli vaan joen, joten aika ainutlaatuinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa sillassa on kolme kaarta alapuolella mikä ajanee saman asian.

        Ku ei aja. Omituine höpöttäjä. Ota selevvee.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Minä voesin tehä puusta uuven kuarsillan teille siihe vierreen, jos niiksseen panneuvun. Loppus jankutus yhestä helekutin puron ylityksestä.

      • Anonyymi

        Et voi tehdä puusta uutta kaarisiltaa! Se on oltava tuommoinen yhtä vanha ja ruma kuin entinen, koska kulttuuri menee järjenkäytön edelle.


      • Anonyymi

        Jankutusko? Kenen toimesta? Kaupunki jätti normaalin kunnossapidon tekemättä. Eräällä kaupungintalon yläkerran herraksi itseään luulevalla välähti: minun kunniakseni tulee rakentaa uusi silta! Makso mitä makso! -Sulaa hulluutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jankutusko? Kenen toimesta? Kaupunki jätti normaalin kunnossapidon tekemättä. Eräällä kaupungintalon yläkerran herraksi itseään luulevalla välähti: minun kunniakseni tulee rakentaa uusi silta! Makso mitä makso! -Sulaa hulluutta.

        Samaa kuin korjata vanha silta, Makso mitä makso! -Sulaa hulluutta. Parasta olisi sillanromu armahtaa ja pudottaa jokeen.


    • Anonyymi

      Rambollin asiantuntijaraportissa v. 2015 kaarisiltaa tutkittiin perinpohjin. Eikä sitä esitetty purettavaksi vaan kunnostettavaksi joko kevyelle liikenteelle tai yksisuuntaiselle henkilöautoliikenteelle. Myös hälytysajoneuvot voisivat käyttää kuten nykyisinkin.

      • Anonyymi

        Hälytysajoneuvot pääsisi turvallisemmin sen uuden sillan kautta joka rakennettaisiin vanhan paikalle. Raskaat paloautot joutuu kuitenkin kiertämään toista kautta. Ambulannsit ehä vauhdilla pääseen vanhan sillan yli, mutta riski on siinäkin että silta hajoaa.


    • Silloin kun oli lapsi, ei sillassa ollut reikiä.
      Sodan jälkeen sitä hieman korjailtiin, koska muutaman pommin aiheuttama tärinä oli tehnyt jotain rakenteille, ei mitään suurta.

      Surullisista muistoista ehkä pahin on erään huonekaluliikkeen auton apumiehen kuolema auton lavalla, löi päänsä, ja kuoli siihen.

    • Niin ja joskus viiskytluvulla pariautoa pasautti siinnä yöllä yhteen.

      • Anonyymi

        Niinkö? Kaarisillasta on meillä paljon muistoja. Aikoinaan ollessani muualla opiskelemassa ollessani kaverit sanoivat -puhu sillä teidän murteella. No olihan se heille eksoottista. Kun pyysivät näyttämään kuvia Lieksasta, näytin postikortteja, joissa oli Kaarisillan kuva. Lupasivat tulla käymään.


    • Anonyymi

      80-luku - Hempalta (purkaamolta) ostetut nastattomat talvirenkaat ja vanha Escort Liisan liukkaat ja Katrin kaljanteet K-a-a-r-i-s-i-l-t-a ! Joutui sihtaamaan tarkkaan, että osui sillalle - kaistasta ei niin väliä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3215
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2273
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1849
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1735
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1401
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1371
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1266
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1251
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1167
    Aihe