kohdunpoiston jälkeinen voimistelu

tintin

hei kaikki minua tsempanneet! (aihe oli "munasarjat pois varmuuden vuoksi")
Kohdunpoisto oli maanantaina. Alakautta meni, onneksi, vaikka oli useita kookkaita myomia, suurin yli 6m. Sairaalassa olin 2 yötä, leikkauksen jälkeisen yön olin letkuissa mutta aamulla kaikki irroitettiin ja patistivat liikkeelle. Ja liikkeellähän sitä on siitä pitäen oltu. Vauhti paranee päivä päivältä, eikä missään tunnu kipuja.
Turhaan tätä pelkäsin! On mahtava olo.

Mutta sairaalasta ei annettu voimisteluohjeita, ja tällä palstalla olen lukenut että monet on saaneet ohjeita kotijumppaan. Voisitteko valaista asiaa meille tietämättömille?
Olen itsekseni vähän vedellyt vatsalihaksiani sisään, ja tehnyt niitä emättimen kiinteytysliikkeitä, mutta kun en ole varma voiko niin tehdä niin en uskalla ihan täysipainoisesti.
Arveluttaa että "rikkoisin" jotain.
Kertokaa hei voimisteluliikkeistänne ja -kokemuksistanne!

15

18153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50 plus

Hei! Hauska kuulla, että toipuminen sujuu hyvin. Itselläni toipuminen alkoi sujua myös hyvin, mutta vajaan kahden viikon päästä tuli takapakkia, kun reippaanlainen vuoto, jota ei ollut koko ajassa. Vähän säikäytti ja taas olen ollut muutaman päivän lähestulkoon petissä. Nyt taas pikkuisen uskaltaa liikkua. Minullekaan ei annettu mitään voimisteluohjeita ja olen itsekin miettinyt, voisko yhtään mitään tehdä, mutten ole sen vuodon jälkeen uskaltanut. Ennen vuotoa pikkuisen yritin, muttei vuoto siitä johtunut vaan varmaan siitä, että ehkä liikuin jo liikaakin, vaikkakin varovaisesti.

• milli

Mullakin on leikattu kohtu ja munasarjat oli iso myoma 8,5 senttiä ja jäljellä olevassa munasarjassa 3 kystää 2sentin ja yksi niistä 4senttiä,että kyllä tavaraa oli kovasti lisäksi runsaasti kiinnikkeitä ja muutoksia endometrioosiin sopien,nyt leikkauksesta on 7viikkoa patolokiset sain eilen onneksi syöpää ei ollut käytän hormoonikorvaus hoitoa tabletti muodossa.vähän on vielä koskenut mutta lenkkeilen jo .oon 42v.

• N- 40+

Minulta poistettiin munasarjat ja kohtu nyt tammikuussa. Ei myöskään kummempia ohjeita mukaan tullu. Kuitenkin lopputarkastuksessa 10 pv myöhemmin lekuri antoi vinkin geishakuulien käytöstä.
      Niin ne ostinkin ja ihan päivittäin olen käyttänyt. Alussa meni liukastetta runsaasti, mutta nyt sitä tulee omasta takaa tarpeeksi. Vaikkakin ovat seksikaupasta (Smartballs-kuulat) niin olen saanut näistä huomattavasti lihasten vahvistumiseen apua jo nyt.

• tintin

Kiitos teille molemmille!
        Vuoto kuulostaa hälyttävältä. Mitä lääkäri sanoi? Oliko se tosiaan vain liiasta kävelemisestä vai olitko vaikka nostellut tai kumarrellut? Itse kävelen jo reippaitakin matkoja, vaikka en aina reipasta vauhtia, eikä tunnu kivasta että pitäisi nyt toppuutella.

Menen huomenna välitarkastukseen ja aionkin kysyä sekä vuotomahdollisuudesta että niistä geishakuulista. Mutta selitätkö tyhmemmälle. Olen nähnyt kolme minitomaatin kokoista kuulaa narussa peräkkäin, niitäkö tarkoitat?
        Ja miten itse harjoittelu tehdään? Kuulat sisään ja kävelyllekö?

• 50 plus
        tintin kirjoitti:

Vuoto kuulostaa hälyttävältä. Mitä lääkäri sanoi? Oliko se tosiaan vain liiasta kävelemisestä vai olitko vaikka nostellut tai kumarrellut? Itse kävelen jo reippaitakin matkoja, vaikka en aina reipasta vauhtia, eikä tunnu kivasta että pitäisi nyt toppuutella.

Menen huomenna välitarkastukseen ja aionkin kysyä sekä vuotomahdollisuudesta että niistä geishakuulista. Mutta selitätkö tyhmemmälle. Olen nähnyt kolme minitomaatin kokoista kuulaa narussa peräkkäin, niitäkö tarkoitat?

Uskoisin että toipuminen on yksilöllistä, ehkä peruskuntokin ym. vaikuttaa. En kävellyt pitkiä lenkkejä, mutta, mutta... kävelin sinä vuotopäivänä yhdet rappuset ylös ja alas(noin 30 askellusta), jolloin tuntui painon tunnetta ja pistelyä alapäässä, ikäänkuin joku olisi laskeutunut. Illalla sitten tuli vuoto. Kätilö sanoi, että jos ei lorottamalla vuoda, ei hälyyttävää. Ja vuoto on loppunut tai hiukan on, mutta vaaleaa.
        Uskoisin ja kuulostat siltä, että toivut paremmin eikä kävely sinua rasita, niin en usko että sinun tarvitsisi jarrutella, päinvastoin. Pian minullakin tarkastus ja sitten tiedän enemmän.

• Miru

Käytätkö hormonikorvuashoitoa? Miten olet kokenut asian. Minulta myös poistettiin kaikki. Valitettavasti milestäni olen alkanut vanhentua/lihoa. Käytän hormonilaastaria. Olen 45 v.
        Miten Sinulla olisi niin kiva tietää..

• meitsi
        tintin kirjoitti:

Itselläni on geishakuulien käytöstä kokemusta n. 10 vuoden ajalta. Ensin seksielämän piristäjänä, sitten pissankarkailun hoitoon, ja nyt pari vuotta sitten kohdunpoiston jälkeiseen jumppaan.
        Kuulia on monenlaisia ja nykyään saa vaikka Anttilasta. Katso suomenkielisestä hakukoneesta nimellä "smartballs". Ovat ihan laadukkaat peruskuulat, ja tehokkaat käytössä. Laitan yleensä ne sisääni aamupäivän ajaksi liikkuessani erilaisissa paikoissa.

• milla

kiire kirjoittaa, kirjastossa ja aika loppuu.
      jumppaohjeet mä sain kun mulle tehtiin avoleikkaus, poistettiin kohtu ja munasarjat. arpi on 20 cm. ettei tulisi lisää kinnikkeitä, piti joka päivä monta kertaa jumpata. siis arven takia.
      eihän kenelläkään emätintä leikata, ei sitä siis tarvii kohdunpoiston takia jumpata. jos muuten on tarvis, niin sitten.
      mun leikkauksen jälkeen ei ole menkkoja eikä verenvuotoja, kun ei ole mitään elimiäkään jäljellä eli vaihdevuodet alkoi sitten heti ja nyt
      laastareita käytän siihen.

• häh ???

Suurin yli kuus metrinen ja alakautta meni ????
      Todella tarvitset voimisteluliikkeitä ja iiiiiiisoja kuulia...

• tintin

eihän se tietysti 6-metrinen ollut vaan 6cm. Kiva kun hoksasit kirjoitusvirheen!

• leikatunjumppa

Tässä on linkki mistä voit tulostaa tietokoneella jumppaohjeen paperille tai lukea suoraan sairaalan nettisivulta.
      http://www.lshp.fi/organ.htm

• leikatunjumppa

linkki näköjään menee vain lapin keskussairaalan organisaatiokuvaan, josta pitää valita operatiivinen osasto--> osasto synnytys- ja naistentaudit-->osasto 6B:n kotisivuilta valitaan synnytysosasto --> tulee näkyviin sivu jolla on kohta hoito-ohjeet -->hoito-ohjeiden sivulta löytyy muun muassa lantiopohjan lihasten jumppaohje ja paljon muita ohjeita.
        Vlitettavasti tällä jumppaohjesivulle ei löydy suorempaa linkkiä.

• ramonette42
        leikatunjumppa kirjoitti:

linkki näköjään menee vain lapin keskussairaalan organisaatiokuvaan, josta pitää valita operatiivinen osasto--> osasto synnytys- ja naistentaudit-->osasto 6B:n kotisivuilta valitaan synnytysosasto --> tulee näkyviin sivu jolla on kohta hoito-ohjeet -->hoito-ohjeiden sivulta löytyy muun muassa lantiopohjan lihasten jumppaohje ja paljon muita ohjeita.
        Vlitettavasti tällä jumppaohjesivulle ei löydy suorempaa linkkiä.

Suora linkki tuolle hoito-ohjesivulle on siis: http://www.lshp.fi/6b/hoitoluettelo.htm

• KOHDUN POISTO; OHI ON

olin kohdun poistossa n. viikko sitten. se tehtiin alakautta. olen jotenkuten toipunut, ei ole kummemmin kipuja, vähän aristaa alapäätä. pissaaminen on vähän semmoista liruttelua eli ei tule oikein kunnolla niin kuin ennen ja tässä kun aivastin taas niin jo lirahti pissat housuun. mitenkä pitäisi voimistella, että niin ei kävisi jatkossa vai jatkuuko tämä aina sitten näin. lääkäri kyllä mainitsi, että kun otetaan kohdunkaula pois niin voi tulla pissavaivoja eli karkailua. ulostaminenkin on vaivalloista ainakin tällä hetkellä.

• tintin

hei,
        alussa minullakin oli samanlaista liruttelua, mutta palautui parissa viikossa normaaliksi. Voin tosiaan suositella tätä Lapin lääninsairaalan linkkiä, joka löytyy edellisen kirjoittajan viestistä. Ne ohjeet on tosi hyvät, ja niitä voit tehdä nyt heti.
        Ja toisaalta ehkä mitään vikaa ei ole, ehkä vain aristelet pissaamista kun siinä pitää vähän ponnistaa eikä aina tiedä miten, ja sitten sitä pissaa jää karkailemiseen. Sinuna olisin huolissani vasta kuukauden-parin päästä, jos jatkuu. Mutta tosiaan voimistele niiden ohjeiden mukaan!

Ulostusta helpottaa kun syöt paljon kuituja. Omppu, kulhollinen salaattia, ruisleipää. Minulle sanottiin että välttelisin proteiinia ja söisin vain minimiannoksen päivässä, sillä runsas valkuaisaineiden saanti tekee arvista rypyliäät. Arvestä tulee siistimpi ja näkymättömämpi kun maltat jättää ne liharuuat väliin.
        Minulla on nyt neljä viikkoa leikkauksesta, viime viikolla sain terveen paperit ja pääsin taas harrastamaan sekä juoksua, sauvakävelyä että sänkyhommiakin. Tsemppiä! Kyllä se siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7718
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3571
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2057
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1906
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1679
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1452
    10. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe