Suljetulla

Anonyymi

Heräsin uuteen aamuun suljetulta, kun hoitaja tuli avaamaan verhot ja ravistelemaan hereille. Nousin pian ja puin ylleni.
Olohuoneessa jo muut lapset katselivat televisiota ja aurinko paistoi pihalla kirkkaasti. Rutiinit olivat jo tutut. Menimme aamupalalle 8.00 ja ensimmäiset saivat jo paniikkikohtauksia. Yhdelle tuotiin NutriDrinkkejä, koska ei saanut mitään alas.
Lääkkeet jaettiin ja pian en enään taas tuntenut mitään.
Odotin huoneessani että pääsisin jokapäiväiselle ulkoilulleni ja luin kirjaa. Huoneeni ovi täytyi olla koko ajan auki ja hoitaja valvoi kaikkea tekemääni. Se kuulostaa kyllä kauhealta mutta siihen tottuu. Kello 11.00 yksi poika on kiljunut huoneessaan ja me muut lähdimme pihalle. Mukanamme oli pillimehuja ja mehujäitä. Puimme kenkiä jalkaan eteisessä ja odotimme ovella että hoitaja tulisi avaamaan sen. Hississä oli edelleen se sama haju joka häiritsi minua joka kerta kun siitä menin. Astuin kellariin ja kävelin jo portaita päin. Muut tulivat vielä perässäni. Odotin hoitajaa avaamaan ovea, ja kun viimein pääsin pihalle olin taas siinä aidoitetussa, tyhjässä pihassa. Pyysin koripallon mutta senkään kanssa ei tuntunut enään hyvältä. Itkin viime yönä silmät päästäni ja sain unta vasta viideltä. Olin väsynyt ja peloissani, ”mitä nyt tapahtuu”.
Kysyin hoitajilta että mikä päivä nyt on ja kukaan ei vastannut. Huoneessani avasin radion ja menin sänkyyn lukemaan kirjaa. Siitäkään ei tullut mitään sillä mietin vain miten parhaalla ystävälläni menee. Vanhempani tulivat käymään vihdoin ja kertoivat että hänen isänsä kuoli viikko sitten. Pyysin että voisin soittaa hänelle mutta en saanut.
Menin yhteiseen tilaan ja kuuntelimme yhdessä musiikkia, pelasimme Unoa kunnes oli aika lähteä suihkuun. Oven täytyi olla sielläkin auki. Olin kauhean epävarma ja pelkäsin että joku tulee katsomaan. Minulla ei ollut mitään. Kaikki hajotti ja romahdin kaikesta. En pysynyt kasassa jos en vetänyt koko aikaa lääkkeitä ja ainoa toive oli vain päästä pois. Lopetin syömisen viikoksi kunnes minut siihen pakotettiin. Vanhempani eivät tuntuneet ymmärtävän.
Lopulta pääsin pois sieltä.
Palasin osastolle takaisin kuukauden päästä mutta siellä oli hieman rennompaa. Olen tyytyväinen tämänhetkiseen elämääni laitoksessa, mutta ongelmani ovat edelleen vahvoja. Toivon että lääkitykseni auttaisi nyt.

-teksti liittyy omiin kokemuksiini-

Mitkään ongelmat ei oo liian pieniä siihen että niistä voisi puhua. Niistä voi tulla liian isoja jotka voi johtaa johonkin shokeeraavaan. Pitäkää huolta itsestänne <3

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo loppu oli hyvä, kun kirjoitit, että mitkään ongelmat ei ole liian pieniä.

      Kukaan ei voi määrittää toisen puolesta, onko joku ongelma sille toiselle iso vai pieni.
      Me koemme kaiken eri tavoin, ja jokaisella on oikeus puhua pienemmästäkin.
      Pienestä on hyvä aloittaa puhuminen, ettei ongelma(t) paisu liian isoksi.

      Kiva kun kirjoittelit tuntojasi, sekin varmaan helpottaa.
      Koita jaksella.

    • Anonyymi

      Kiitos kirjoituksestasi. :) Jäin miettimään lähinnä, onko lääkkeistä ehkä enemmän haittaa kuin hyötyä. Psyykenlääkkeillä on paljon vakavia sivuvaikutuksia ja kehittyville nuorille aivoille etenkin. Oletko saanut mitään terapiaa?

      • Anonyymi

        En ole enää nuori, keski-iän jo ylittänyt.
        Lääkkeistä mulla on kokemusta reilut 20 vuotta, nyttemmin en ole enää käyttänyt lainkaan lääkitystä.

        Lääkitys on mun mielestä aika henkilökohtainen juttu, en voi sanoa kenellekkään, että käytä tai älä käytä.
        Omalla kohdallani meni koko nuoruus ja nuori aikuisuus osittain pilalle lääkkeiden ja päihteiden sekakäytöstä. Tosin elämän- ja elintapani olivat sellaiset, joista ei muuta voinut aiheutua ku haittoja.

        Mä en ole ikinä ollut missään varsinaisessa terapiassa. Sairaaloissa ollessani takavuosina, oli jonkinlaista terapiaa, lyhytkestoisia olivat.
        Toisaalta olen sitä mieltä, että joillekin joku kunnon psykoterapia voi olla ihan hyvä juttu.
        Mutta siihen on itse panostettava kunnolla, ettei siitä tule sellaista pakkopullaa.

        Kirjoitit lääkkeiden haitoista ja sivuvaikutuksista, ja kyllähän niillä niitäkin on.
        Jos sulle annetaan jotain lääkettä siellä osastolla, mistä mahdollisesti tulee jotakin haittaa, niin kerro siellä heti reilusti henkilökunnalle miltä tuntuu.
        Tiedän, että sairaalassa yleensä lääkitään potilaita, mutta nykyään lääkkeissäkin on valtavasti vaihtoehtoja, eli varmaan löytyy sellainen, jossa on mahdollisimman vähän sivuvaikutuksia.

        Saanko kysyä ( ei oo pakko vastata ), minkä takia oot osastolle joutunut?
        Onko ollut pahakin tilanne?


      • Anonyymi

        terapia on alkamassa :) mulla vielä etitään sopivaa
        lääkitystä mutta nyt on aika hyvä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        terapia on alkamassa :) mulla vielä etitään sopivaa
        lääkitystä mutta nyt on aika hyvä!

        Kiva kuulla, tai siis lukea, että sulla menee jo paremmin.
        Tsemppiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe