finmar commodore

kohta vesille

tämmösen menin sitte ostamaan... ja vielä kahdella bensa koneella "AQ130/270. onko kenelläkään kokemuksia samanlaisesta veneestä??? millainen on kelissä?? tämä on itselläni ensimmäinen nopeakulkuinen vene kun kyllästyin putputtelemiseen vaikka kivaahan sekin oli. =)..."omastamielestä tein hyvät kaupat"

28

4628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R K-S

      Finmar Commodore kahdella koneella on varmasti vähän takapainoinen. Et tainnut käydä ajamassa venettä? Finmar veneillä oli lyhyet rungot ja varsin syvä V-pohja. Se tekee liukukynnyksen korkeaksi. Kaksikoneasennus pahentaa tilannetta.

      • €€€€€€€

        polttoaineen kulutus toisin sanoen.


    • kalle

      mulla oli samanlainen yhdellä mercruiserin kasilla ja sekin oli takapainoinen.
      Hirvee kyntö lähdössä ja porukkaa piti olla eteen.
      Kiva, että jollain menee hyvin. Siis et on rahua ostaa bensaa tollasee veneesee

      • heh

        Sehän on todettu laskemalla aikoja sitten, että dieselin kalliimpaa hankintahintaa ei keskivertoveneilijä säästä elinikänään.

        Tietysti dieseli on hieman halvempaa ja koneen ominaiskulutus pienempi mutta itse kukin voi laskea mikä on taloudellisin ratkaisu.


      • Jope
        heh kirjoitti:

        Sehän on todettu laskemalla aikoja sitten, että dieselin kalliimpaa hankintahintaa ei keskivertoveneilijä säästä elinikänään.

        Tietysti dieseli on hieman halvempaa ja koneen ominaiskulutus pienempi mutta itse kukin voi laskea mikä on taloudellisin ratkaisu.

        löyty taas sieltä?Hehheh..?


      • heh
        Jope kirjoitti:

        löyty taas sieltä?Hehheh..?

        Ei kannata hermostua vaikka et itse osaisikaan laskea. Voithan toki kysyä joltakin joka osaa.

        Tai sitten et välitä vaan uskot dieselistien väitettä moottorin ylivertaisuudesta.

        Keskiverto veneilijähän ajaa 50 tuntia kaudessa. Jos kulutus lasketaan 50 litraksi/h, tulee koko kauden kulutukseksi 2500 litraa eli 3000€. Siitä puolet säästämällä ei vielä ihmeellisiä laitteita rahoiteta.

        Ei kukaan osta isoa liukuvenettä säästämismielessä vaan jostakin aivan muusta syystä.


      • bensaa saa
        heh kirjoitti:

        Ei kannata hermostua vaikka et itse osaisikaan laskea. Voithan toki kysyä joltakin joka osaa.

        Tai sitten et välitä vaan uskot dieselistien väitettä moottorin ylivertaisuudesta.

        Keskiverto veneilijähän ajaa 50 tuntia kaudessa. Jos kulutus lasketaan 50 litraksi/h, tulee koko kauden kulutukseksi 2500 litraa eli 3000€. Siitä puolet säästämällä ei vielä ihmeellisiä laitteita rahoiteta.

        Ei kukaan osta isoa liukuvenettä säästämismielessä vaan jostakin aivan muusta syystä.

        jos diesel commodoresta pyydetään 15000-20000€ ja ostan bensakoneelisen reilusti alle 10000€, niin ei minua harmita vaikka hörppääkin 35-40l/h. bensan hinta on kyllä tällähetkellä korkealla mutta esim. jos ajaisi rajantaa tankkaamaan.."en tiedä miten se oniistuu, autolla olen aikoinaan käynyt" ja tuo sieltä 800l soppaa tullessaan niin mielummin se saa bensakone olla!!!


      • heh
        bensaa saa kirjoitti:

        jos diesel commodoresta pyydetään 15000-20000€ ja ostan bensakoneelisen reilusti alle 10000€, niin ei minua harmita vaikka hörppääkin 35-40l/h. bensan hinta on kyllä tällähetkellä korkealla mutta esim. jos ajaisi rajantaa tankkaamaan.."en tiedä miten se oniistuu, autolla olen aikoinaan käynyt" ja tuo sieltä 800l soppaa tullessaan niin mielummin se saa bensakone olla!!!

        Kirpaseehan se tankilla käynti bensakoneellisessa pahemmin kuin polttoöljyn kanssa mutta pitää muistaa, että se on suunniteltu juttu.

        Lisäksi on hyvä muistaa tuo verottomalla polttoaineella ajamisen loppumisuhka. Dieselihän on Jetillä noin 97 senttiä ja bensa 1,199€.


      • $$$$$$$$
        heh kirjoitti:

        Kirpaseehan se tankilla käynti bensakoneellisessa pahemmin kuin polttoöljyn kanssa mutta pitää muistaa, että se on suunniteltu juttu.

        Lisäksi on hyvä muistaa tuo verottomalla polttoaineella ajamisen loppumisuhka. Dieselihän on Jetillä noin 97 senttiä ja bensa 1,199€.

        jotka uskoo myyjien pötypuheet veneiden kulutuksesta ja ostaa tommosen tolkuttoman bensajuopon.Pakkohan se on kokeilla.Ei mitään järkeä moisessa kyllä ole!Naurettavaa toi verottoman ajamisen loppumisesta jauhaminen,vuodesta toiseen samaa lässytystä.Jos ei ole hyvätulonen ei kannata tollasta venettä ostaa mikäli meinaa keskivertoveneillä ja jos taas on hyvätuloinen ostaa jotain ihan muuta.


      • Jope
        heh kirjoitti:

        Ei kannata hermostua vaikka et itse osaisikaan laskea. Voithan toki kysyä joltakin joka osaa.

        Tai sitten et välitä vaan uskot dieselistien väitettä moottorin ylivertaisuudesta.

        Keskiverto veneilijähän ajaa 50 tuntia kaudessa. Jos kulutus lasketaan 50 litraksi/h, tulee koko kauden kulutukseksi 2500 litraa eli 3000€. Siitä puolet säästämällä ei vielä ihmeellisiä laitteita rahoiteta.

        Ei kukaan osta isoa liukuvenettä säästämismielessä vaan jostakin aivan muusta syystä.

        hankintahinnan kuoletus liittyy tähän tapaukseen?


    • väkisin

      Vaikutelmia em. veneestä:
      tollaisen jääkaapin nostaminen liukuun vaatii tehoa.
      Hassun näköistä kun kaappi nostetaan vedenpintaan väkisin ja kone huutaa. kulkee luonnottoman näköisenä pinnassa ja vauhdin laskiessa tippuu kuin kaivoon.

      mutta jos halvalla saa kannatta ostaa vaikka varaosiksi.

    • Commodoori

      Vanha keskustelu mut kyllä naurattaa nää "asiantuntijoiden" kommentit :D
      Itsellä kokemusta 200hp dieselillä.
      Erittäin hyvä vene. Menee kelissä kun juna ja pystyy ajamaan liussa niinkin hiljaa kun 16solmua ihan nätisti. Jotka tätä venettä haukkuu ei oikeasti kauheesti veneistä tiedä. Tuskin täydellinen, mutta helvetin hyvä vene.

      • Anonyymi

        Minulla myös Finmar Commodore 77 180hp Mercruiser D219 konella.
        Kiukkuset hameherrat haukuu jatkuvasti tota paattia ja konetta Bravo2 perävetolaitetta. Mutta asia on selvä,että jos on 91 kone niin varaosien saatavus todella helppo ja taloudellinen kaiken puolin.
        Herra Kekkosella oli sama paatti mikä on säilössä museossa tietekseni. Hinta ja laatusuhde täsmävät hyvin ja tilaa riitää hyvin koko perhelle.
        Mielästäni paras paatti siihen hintaan. Uppoama 70cm :)


    • AD31

      Mielenkiintoista tässä historian kirjasta otetussa ketjussa oli erään kommentti verottoman polttoöljyn käytön loppumisesta.
      Pari vuotta eteenpäin ja sieltähän se loppu sitten tulikin.

      • juu..u

        Maailma muuttuu juu. Enää ei ajella löpöllä ja dieseli maksaa saman kuin 95:n.
        Nykyään nafta peli on ympäristöpommi ja bensalaite kohta ympäristöteko :)

        Pienempään veneeseen vaihdossa sattui tulemaan uudehko vene täyskatettu, tilat hyvin kuten ketjun commodoressa, kevyempi kyllä.
        Kesän ajaneena, ihmetellyt, 220hp sisäperäbensa mpi EC katalysaattorit, kulutus 24s 1,18ltr/mpk, pysyy plaanissa 12solmussa, huiput 35s.


      • Patanelonen

        Juu..u kyllähän se pienessä veneessä vielä bensa V6 on ihan taloudellinen ja näppärä mut sitten kun veneen paino lähentelee 5 tonnia ja ajelet kahdella mercruiserin MAG 350 koneella niin kulutus marssivauhdilla onkin yli 4 litraa/maili.


    • Anonyymi

      Itse ajelin aikanaan commodorea ja täytyy sanoa että ikävä sitä venettä. Siksipä lähdin googlailemaan taas, kun tekis mieli ostaa takaisin.

      Mulla oli 260hp mercruiser. Liukuun lähti ihan sutjakasti ja erittäin merikelpoinen vene kokoisekseen. Aikanaan rakennettu turun veneveistämöllä kestämään. Ja kertoohan toki jotain myös se, että kekkonen ajeli samanlaisella veneelle. Eikä se kulutuskaan ollut paha, kun V8 koneella oli n. 25l/h. Siinä saa moni pienempi ja kevyempikin vene yrittää pistää paremmaksi.

      Yksi laadukkaimpia veneitä mitä allekirjoittanut 30v aikana ajanut.

      • Anonyymi

        No ei kekkonen ajellut Commodorella vaan Admiralilla, ovat eri kokoluokan vehkeitä, Admiralissa oli akseliveto ja kaksi noin 400 hp sisämoottoria. Juuri pressan veneessä eivät olleet moottorit Volvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kekkonen ajellut Commodorella vaan Admiralilla, ovat eri kokoluokan vehkeitä, Admiralissa oli akseliveto ja kaksi noin 400 hp sisämoottoria. Juuri pressan veneessä eivät olleet moottorit Volvoja.

        Kekkosella oli sekä Admiral että Commodore. Ja oli sillä monia muitakin veneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kekkosella oli sekä Admiral että Commodore. Ja oli sillä monia muitakin veneitä.

        Enpä ole kuullut Commodoresta, Admiralin tiedän varsin hyvinkin, siis numero kakkosen, ykkönen tuhoutui varastohallin tulipalossa Pansiossa. Ai miksi tuon Kekkosen veneen niin hyvin muka tiedän? Suoritin varusmiespalvelukseni Turun laivastoasemalla, asuin ja ajoin ja toimin päällikkönä K- veneessä joka piti laituripaikkaa siinä Admiralin laituripaikan viereisessä laiturissa.
        Admiralin hoidosta vastasivat kantahenkilökunnan miehet, mutta olinpahan jonkun kerran itsekin sillä ajelulla ja olihan mukana kalamieskin...mutta niistä ei enempää täällä!
        Palvelusajalleni osui melko leuto talvi ja niinpä ajelimmekin rautaveneellä käytännössä koko talvikauden erilaisia pieniä ajoja sekä siinä sataman tuntumassa että pitemmälläkin saaristossa. Admiral ei tietenkään ollut sydäntalvella vesillä.
        Presidenttien veneistä ainakin yksi puusellainen on jäljellä kunnostettuna, minulla on varusmiesajalta kuva kun nojailen kuivilla olevan entisen presidenttien puuveneen eli Kultaranta nro jotain kylkeen, saattaa olla juuri ko, vene, ei ole tullut enempää selviteltyä. Em. Admiral päätyi siviiliomistukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole kuullut Commodoresta, Admiralin tiedän varsin hyvinkin, siis numero kakkosen, ykkönen tuhoutui varastohallin tulipalossa Pansiossa. Ai miksi tuon Kekkosen veneen niin hyvin muka tiedän? Suoritin varusmiespalvelukseni Turun laivastoasemalla, asuin ja ajoin ja toimin päällikkönä K- veneessä joka piti laituripaikkaa siinä Admiralin laituripaikan viereisessä laiturissa.
        Admiralin hoidosta vastasivat kantahenkilökunnan miehet, mutta olinpahan jonkun kerran itsekin sillä ajelulla ja olihan mukana kalamieskin...mutta niistä ei enempää täällä!
        Palvelusajalleni osui melko leuto talvi ja niinpä ajelimmekin rautaveneellä käytännössä koko talvikauden erilaisia pieniä ajoja sekä siinä sataman tuntumassa että pitemmälläkin saaristossa. Admiral ei tietenkään ollut sydäntalvella vesillä.
        Presidenttien veneistä ainakin yksi puusellainen on jäljellä kunnostettuna, minulla on varusmiesajalta kuva kun nojailen kuivilla olevan entisen presidenttien puuveneen eli Kultaranta nro jotain kylkeen, saattaa olla juuri ko, vene, ei ole tullut enempää selviteltyä. Em. Admiral päätyi siviiliomistukseen.

        ”Enpä ole kuullut Commodoresta, ”

        No, nyt olet. Oppia ikä kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kekkosella oli sekä Admiral että Commodore. Ja oli sillä monia muitakin veneitä.

        Kyllä ne kaikki olivat suomen valtion omistamia, ei Kekkosella omia veneitä ollut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne kaikki olivat suomen valtion omistamia, ei Kekkosella omia veneitä ollut!

        Ei Urkki niin persaukinen ollut, etteikö olisi veneitä itsekin ostanut. En tosin henk.koht herraa niin hyvin tuntenut, että minulla olisi hänen henkilökohtaista kirjanpitoaan. Sinulla ilmeisesti on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Urkki niin persaukinen ollut, etteikö olisi veneitä itsekin ostanut. En tosin henk.koht herraa niin hyvin tuntenut, että minulla olisi hänen henkilökohtaista kirjanpitoaan. Sinulla ilmeisesti on?

        En ole Kekkosen varallisuutta arvioinut puoleen enkä toiseen mutta tiedän ettei hän omistanut veneitä. Ei hän ollut innostunut veneistä tai veneilystä vaikka kalastaa tykkäsikin. Muistat varmaan kun esim. tuo Admiral tuli myyntiin mikä taho oli myyjänä?

        Mutta että ainahan sitä jotain uuttakin oppii, vielä kun tulisi joku joka kertoisi luotettavat todisteet että hänellä oli myös se Commodore käytössään, niin olisi se oppia se...Pelkäänpä että siinä ovat menneet vähän sekaisin Commodoret ja Captainit, nimittäin Captain oli hänellä kalaveneenä kyllä yhdessä vaiheessa. Pienessä Captainissa kun oli heittokalastukseen sopivaa avotilaa enemmän kuin isossa Commodoressa...


    • Anonyymi

      Maailma muuttuu. Tuolla 2005 joku kertoi dieselin hinnaksi 97senttiä. Nyt vuonna 2022 se maksaa 2.3€-2.5€ litralta, satamapumpuilla enemmänkin Silti tässä commondooresta haaveilen, halvin näyttää maksavan 12 000€

      Tähän keskusteluun vedoten vene näyttää pitävän arvonsa joten kuten.

      • Anonyymi

        Vuoden 2005 rahamäärää 0,97 euroa vastaava rahamäärä vuonna 2021 oli 1,23 euroa.


      • Anonyymi

        Hei.

        Minulla on Finnmar Commodore missä oli D219 diesel kone. Viimeinen paska ja varaosia ei saa siihen mistään. Nytten olen asentamassa siihen mersun Om606 turbo koneen 3,0 litrasen 7mm holkeilla olevalla pumpulla. Tosiaan sain sillä ajettu jokusen 15 tuntia kun toi D219 räjähtii kesken suomenlahtea.
        Koolta on todella hyvä vene ja paksua lasikuitua.
        Saa kuskattu omalla trailerilla hyvin talveksi kotiin. Sisällä on hyvin tilaa ja seisomakorkeus hyvä. Näppärä kokoinen paatti. Liukuun nousi heti varmaan hyvän pohjamuodon vuoksi.


    • Anonyymi

      Itellä nyt commodore pikku 5.7 litran kasilla ja matkanopeutta tulee pidettyä sellaset 23-25 solmua sen vene menee ns. "sukkasillaan" kulutus siihen 2.2 litran pintaan maililla jos taasen vetää täysi eli 32 solmua ja kaikki kurkut auki niin kulutus on ainakin tuplat, potkurina 14.5x19 kolmilapanen. Kiva vene ei kaihda kovaakaan keliä.
      Tuota takapainoisuutta on ehkä vähäsen mutta siirsin noita kolmea 100ah akkua moottoritilassa takaa mahdollisimman eteen niin vaikutus oli huomattava, Ei tartte kyntää kun lähtee kiihdyttämään, plaaniin nousee 14mailin pinnassa.Nyt olisi tarkoitus koettaa 14.25x19 nelilapasta propellia ensikesänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe